Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka w przestrzeni publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-6S-SPU1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka w przestrzeni publicznej
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. EP, specjalność artystyczna (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Podczas zajęć student poznaje podstawowe działania artystyczne możliwe do zastosowania w przestrzeni publicznej.

Uczy się obserwować przestrzeń wokół siebie jako inspirację do tworzenia dzieła artystycznego.

Pełny opis:

Podczas zajęć student poznaje podstawowe działania artystyczne możliwe do zastosowania w przestrzeni publicznej.

Omawiane są zagadnienia:

1. praca w otwartej przestrzeni

2. znaczenie działań artystycznych dla środowiska

3. Możliwości jakie daje praca z ludźmi w terenie.

4. Różnice pomiędzy funkcją sztuki w zamkniętej przestrzeni galeryjnej, a jej oddziaływaniem w otwartym środowisku miejskim.

Student wykonuje zadania:

1. Student dostaje założenie projektu, wyznaczone przez ramy zadania.

2. Temat zadania zostaje zinterpretowany i omówiony podczas wykładu dla grupy oraz indywidualnych korekt.

3. Czas na wykonanie projektu, wprowadzenie korekt i jego rozwijanie.

4. Realizacja projektu.

Wykłady, dyskusje, prezentacja sylwetek artystów związanych ze sztuką ulokowaną w przestrzeni publicznej.

Autoprezentacja pracy. Praca może odbywać się stacjonarnie lub zdalnie zależnie od decyzji prowadzącego.

Literatura:

1. "Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne" Sigmund Freud, Wydawnictwo naukowe PWN, ISBN 978-83-01-17283-1

2. "Wstęp do Psychoanalizy" Sigmund Freud, Wydawnictwo Marek Derewiecki, ISBN 978-83-61199-18-2

3. "Imiona - Ojca" Jacques Lacan, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-17437-8

4. "Seminarium III Psychozy" Jacques Lacan, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-17840-6

5. "Hiperprzestrzeną" Michio Kaku, Wydawnictwo Pruszyński i S-ka, ISBN 978-83-7648-769-4

6. "Europa niedokończona przygoda" Zygmunt Bauman, Wydawnictwo Literackie, 978-83-08-04972-3

7. "Diabeł i arcydzieło", Stanisław Lem, Wydawnictwo Literackie, ISBN 978-83-08-06809-0

8. "Teoria widzenia", Władysław Strzemiński, wydane przez Muzeum Sztuki w Łodzi, ISBN 978-83-63820-47-3

9. "Mit indywidualny neurotyka", Jacques Lacan, Wydawnictwo PWN, ISBN: 978-83-01-18073-7

10. Polski Street Art (vol. 1), Fundacja Sztuki Zewnętrznej

11. Polski Street Art (vol. 2), Fundacja Sztuki Zewnętrznej

12. Graffiti w Polsce, (2011), Fundacja Sztuki Zewnętrznej

13. "Poza zasadą przyjemności", Sigmund Freud, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN: 978-83-01-14494-4

14. "Człowiek i jego znaki", Adrian Frutiger, d2d.pl, ISBN: 978-83-927308-3-5

15. "Jeszcze krótsza historia czasu", Stephen Hawking, Leonard Mlodinow, Zysk i S-ka, ISBN: 978-83-7785-296-5

16. "Interaction of Color" Josef Alberts, Yale University Press, ISBN: 978-0-300-17935-4

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student dysponuje poszerzoną wiedzą o sztuce współczesnej i najnowszej.

2. Student ma wiedzę o funkcjonowaniu sztuki w przestrzeni publicznej i jej związkach z życiem społecznym oraz antropologicznych i kulturowych uwarunkowaniach.

Umiejętności:

1. Student potrafi zaprojektować i zrealizować własne koncepcje artystyczne w przestrzeni publicznej z wykorzystanie klasycznych bądź intermedialnych środków plastycznych.

2. Student potrafi łączyć w swoich wytworach i działaniach artystycznych plastyczne środki wyrazu z animacją zachowań społecznych.

Kompetencje:

1. Student potrafi współdziałać w grupie oraz organizować i kierować działaniami grupy w celu realizacji działań artystycznych w przestrzeni publicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę studenta składa się:

frekwencja na zajęciach,

przygotowanie do zajęć,

zaangażowanie w realizację projektu,

wykonanie projektu,

zgodność realizacji projektu ze wskazaniami prowadzącego,

ostateczny kształt zrealizowanego projektu wraz z prezentacją.

Każdy student musi dołączyć do zespołu i założyć w zakładce "pliki" katalog ze swoim imieniem i nazwiskiem. W tym katalogu umieszcza prace, które realizuje w danym semestrze do wglądu i oceny prowadzącego.

Dodatkowo każdy student umieszcza swoje prace na osobistym dysku "Google drive" podczas zajęć na prośbę prowadzącego udostępnia on link do folderu na swoim dysku w celu przeprowadzenia korekty.

Zaliczenie przedmiotu odbywa się w ostatnim terminie spotkań w semestrze. Jest to przegląd na ocenę.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarema Drogowski
Prowadzący grup: Jarema Drogowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podczas zajęć student poznaje podstawowe działania artystyczne możliwe do zastosowania w przestrzeni publicznej.

Uczy się obserwować przestrzeń wokół siebie jako inspirację do tworzenia dzieła artystycznego.

Pełny opis:

Podczas zajęć student poznaje podstawowe działania artystyczne możliwe do zastosowania w przestrzeni publicznej.

Omawiane są zagadnienia:

1. praca w otwartej przestrzeni

2. znaczenie działań artystycznych dla środowiska

3. Możliwości jakie daje praca z ludźmi w terenie.

4. Różnice pomiędzy funkcją sztuki w zamkniętej przestrzeni galeryjnej, a jej oddziaływaniem w otwartym środowisku miejskim.

Student wykonuje zadania:

1. Student dostaje założenie projektu, wyznaczone przez ramy zadania.

2. Temat zadania zostaje zinterpretowany i omówiony podczas wykładu dla grupy oraz indywidualnych korekt.

3. Czas na wykonanie projektu, wprowadzenie korekt i jego rozwijanie.

4. Realizacja projektu.

Wykłady, dyskusje, prezentacja sylwetek artystów związanych ze sztuką ulokowaną w przestrzeni publicznej.

Autoprezentacja pracy. Praca może odbywać się stacjonarnie lub zdalnie zależnie od decyzji prowadzącego.

Zajęcia realizowane są stacjonarnie zgodnie z planem USOS lub zdalnie poprzez program Microsoft Teams w zespole - "Sztuka w przestrzeni publicznej"

Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a384aba62a752473893e8b993c1a396e0%40thread.tacv2/conversations?groupId=4909faa5-29a3-428f-9bc7-e8421c57af12&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Każdy student musi dołączyć do zespołu i założyć w zakładce "pliki" katalog ze swoim imieniem i nazwiskiem. W tym katalogu umieszcza prace, które realizuje w danym semestrze do wglądu i oceny prowadzącego.

Dodatkowo każdy student umieszcza swoje prace na osobistym dysku "Google drive" podczas zajęć na prośbę prowadzącego udostępnia on link do folderu na swoim dysku w celu przeprowadzenia korekty. (ten sposób komunikacji podyktowany jest słabym silnikiem do przeglądania obrazów w programie Teams)

W tym roku tematem jest: Zegar Słoneczny

Literatura:

1. "Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne" Sigmund Freud, Wydawnictwo naukowe PWN, ISBN 978-83-01-17283-1

2. "Wstęp do Psychoanalizy" Sigmund Freud, Wydawnictwo Marek Derewiecki, ISBN 978-83-61199-18-2

3. "Imiona - Ojca" Jacques Lacan, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-17437-8

4. "Seminarium III Psychozy" Jacques Lacan, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-17840-6

5. "Hiperprzestrzeną" Michio Kaku, Wydawnictwo Pruszyński i S-ka, ISBN 978-83-7648-769-4

6. "Europa niedokończona przygoda" Zygmunt Bauman, Wydawnictwo Literackie, 978-83-08-04972-3

7. "Diabeł i arcydzieło", Stanisław Lem, Wydawnictwo Literackie, ISBN 978-83-08-06809-0

8. "Teoria widzenia", Władysław Strzemiński, wydane przez Muzeum Sztuki w Łodzi, ISBN 978-83-63820-47-3

9. "Mit indywidualny neurotyka", Jacques Lacan, Wydawnictwo PWN, ISBN: 978-83-01-18073-7

10. Polski Street Art (vol. 1), Fundacja Sztuki Zewnętrznej

11. Polski Street Art (vol. 2), Fundacja Sztuki Zewnętrznej

12. Graffiti w Polsce, (2011), Fundacja Sztuki Zewnętrznej

13. "Poza zasadą przyjemności", Sigmund Freud, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN: 978-83-01-14494-4

14. "Człowiek i jego znaki", Adrian Frutiger, d2d.pl, ISBN: 978-83-927308-3-5

15. "Jeszcze krótsza historia czasu", Stephen Hawking, Leonard Mlodinow, Zysk i S-ka, ISBN: 978-83-7785-296-5

16. "Interaction of Color" Josef Alberts, Yale University Press, ISBN: 978-0-300-17935-4

Uwagi:

Laboratorium/warsztaty, 15 godzin

Wykład, 15 godzin

Wprowadzenie i Konsultacje z prowadzącym: 15 godzin

Praca nad koncepcją: 8 godzin

Realizacja projektu: 7 godzin

Liczba punktów ECTS – 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)