Arteterapia w teorii i praktyce II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-6S-ATP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Arteterapia w teorii i praktyce II |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład, konwersatorium, ćwiczenia -arteterapia indywidualna i grupowa praca na oddziałach ogólnopsychiatrycznych. Przygotowanie pisemnej pracy semestralnej z opisem procesu arteterapeutycznego skierowanego do osoby dorosłej (arteterapia indywidualna) lub do pacjentów hospitalizowanych w placówkach medycznych (arteterapia grupowa). Wprowadzenie skal opisowych, subiektywnych opartych na sztukach pięknych oraz skal klinicznych. Ocena pracy studenta w zespole medycznym na oddziałach ogólnosychiatrycznych. |
Pełny opis: |
Pojęcie arteterapii: Cele arteterapii, zadania arteterapii, efekty arteterapii - opracowanie koncepcji planu terapii. 3 Podstawy terapii przez sztukę - wybrane zagadnienia: proces twórczy w arteterapii, podróż terapeutyczna, analiza etapów terapii-opracowanie sesji terapeutycznych.5 Wprowadzenie w techniki terapeutyczne: działania intuicyjne w arteterapii, myślenie heurystyczne jako subiektywna podstawa poszukiwania prawdy oraz zrozumienia, myślenie metaforyczne jako wyjaśnienie zjawiska, opis skomplikowanych idei, stymulowanie zainteresowań, łączenie obrazów z odczuciami, integracja abstrakcji z konkretem, stymulowanie zachowań twórczych i naprawczych- metafora, analogia, paradoks, absurd w arteterapii)- opracowanie sesji. 6 Znaczenie humoru i zabawy w arteterapii (prezentacja technik terapeutycznych)-teoria a praktyka.3 Metoda projektu w arteterapii. Prezentacja europejskich projektów arteterapeutycznych.5 Badania naukowe w arteterapii - pomiary oparte na sztuce (podejście psychoanalityczne, podejście fenomenologiczne, podejście diagnostyczne). 4 Formalne elementy skali opartej na sztuce (FEATS 1998).4 |
Literatura: |
Podstawowa 1. J. Florczykiewicz, Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013 2. A. Gilroy, Arteterapia - badania i praktyka, WSHE, Łódź 2006 3. E. Józefowski, Arteterapia w sztuce i edukacji, Wyd. UAM, Poznań 2012 4. E. Józefowski, Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009 5. Józefowski, Florczykiewicz, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wyd. JAKS, Wrocław 2015 6. B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, T. Rudowski, Arteterapia. Od teorii do terapii - podręcznik przedmiotu, APS, Warszawa 2013 7. W. Karolak, Projekt Edukacyjny - Projekt Artystyczny, WSHE, Łódź 2004 8. G. Kwiatkowska, Arteterapia, UMCS, Lublin 1991 9. T. Rudowski, Arteterapia - inspiracje i wartości, Wyd. UW IPSiR, Warszawa 2007 Uzupełniająca Elliot R., Watson J.C., Goldman R.N., Greenberg L.S., (2009), Psychoterapia skoncentrowana na emocjach. Wprowadzenie do praktyki i szkolenia psychoterapeutów. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Chmielnicka-Plaskota A, Łoza B, Mosiołek A, Patejuk-Mazurek I., (2013), Arteterapia w praktyce klinicznej, Wyd. PTP. Warszawa. Handford O. Karolak W., (2009), Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź: WSHE. Gmitrowicz D, Szczepaniak A., (2008) Technika labiryntu w terapii kreatywnej młodzieży, w tym osób leczonych psychiatrycznie [w] Karolak W., Kaczorowska B., Arteterapia w medycynie i w edukacji. Łódź: WSH-E. Gilroy A., (2008), Bogactwo różnorodności czy neokolonializm? Rozwój arteterapii na świecie. [w] Karolak W., Kaczorowska B., Arteterapia w medycynie i w edukacji. Łódź: WSH-E. Pałuba M., (2008) Tworkowska kolekcja, Warszawa: Towarzystwo Przyjaciół Tworek „Amici di Tworki”. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat wspomagania drugiego człowieka w ekspresji siebie środkami wyrazu z dziedziny sztuk plastycznych. 2. Student dysponuje wiedzę na temat zaburzeń w regulacji stosunków człowieka z jego otoczeniem. 3. Student zna i rozumie praktyczne zastosowanie działań arteteapeutycznych. Umiejętności: 1. Student potrafi wykorzystać zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne do wspomagania rozwoju drugiego człowieka poprzez wyzwalanie jego potencjału twórczego. 2. Student w zakresie posiadanych umiejętności potrafi zaplanować i przeprowadzić działania terapeutyczne metodami arteterapeutycznymi. Kompetencje: 1. Student potrafi podjąć na poziomie profesjonalnym konsultację z terapeutą, psychologiem, psychiatrą na temat arteterapii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oglądowa (projekcje wideo i multimedialne). Wykład konwersatoryjny. Ocena dwóch prac semestralnych przeprowadzona w Centrum Arteterapii MSCZ (ocena psychologa, psychiatry, arteterapeuty). Egzamin pisemny. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 Inne formy 20 ECTS 5 |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.