Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arteterapia w teorii i praktyce I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-6S-ATP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arteterapia w teorii i praktyce I
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla I r. EP, specjalność: arteterapia (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład, prezentacja multimedialna, konwersatorium. Projektowanie warsztatów twórczych skierowanych do dzieci i młodzieży z uwzględnieniem następujących etapów: wprowadzenie do warsztatu, cel warsztatu, kryteria włączenia osób do warsztatu, techniki arteterapii, plan i przebieg arteterapii, cele szczegółowe arteterapii, tematyka sesji arteterapeutycznych, studium przypadku, wnioski, rezultat terapeutyczny. Omówienie realizacji warsztatu dokumentacji ostatniego etapu procesu twórczego ( gotowy wytwór plastyczny) np. fotograficzna, filmowa. Dokumentacja całego procesu twórczego - etapów powstawania wytworów np. animacja poklatkowa.

Pełny opis:

Treści programowe: pojęcie arteterapii – koncepcje i definicje - aspekt terapeutyczny wprowadzenie do warsztatów. 2

Problemy definicji arteterapii. Określenie celu terapii i metod działania sztuki - opracowanie koncepcji warsztatów. 3

Prezentacja koncepcji rozwoju arteterapii. Istota arteterapii i obszary jej zastosowań. Kierunki arteterapii - opis założeń terapeutycznych w planie warsztatów. 2

Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie - uzasadnienie doboru treści w planowaniu terapeutycznym. 2

Funkcje, cele - rodzaje arteterapii. Techniki arteterapii. Mechanizmy leczące w arteterapii- analiza założeń programu terpeutycznego . 2

Warsztaty twórcze w arteterapii. Praktyka arteterapii (badania, metody, ewaluacja)-charakterystyka programu terapeutycznego. 4

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Chmielnicka-Plaskota A, Łoza B, Bednarski P, Zielińska A., (2011) Arteterapia leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria. Przegląd kliniczny, 3(3) 99-104.

Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B, (2014) Arteterapia: praktyka, tom II, Dyfin, Warszawa.

Florczykiewicz J, Józefowski E., (2011) Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Siedlce, Oficyna Wyd. UPH.

Gilroy A., (2009) Arteterapia - badania i praktyka, WSH-E, Łódź.

Józefowski E., (2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź, AHE.

Józefowski E., (2010): Arteterapia – praktyka oddziaływań terapeutycznych przy pomocy kreacji plastycznej – pytania i próby odpowiedzi, „Arteterapia” 2.

Literatura uzupełniająca

Karolak W., Kaczorowska B., (2008) .Arteterapia w medycynie i edukacji, WSHE, Łódź.

Karolak W., (2005) Rysunek w arteterapii, WSH, Łódź.

Łoza B, Chmielnicka-Plaskota A. (2014) Arteterapia: teoria, tom I, Dyfin, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student posiada wstępną i podstawową wiedzę na temat wspomagania drugiego człowieka w ekspresji siebie środkami wyrazu z dziedziny sztuk plastycznych.

2. W określonym zakresie student dysponuje wiedzą na temat rozwoju jednostkowego człowieka w cyklu życia.

3. Student zna wybrane metody arteterapii.

Umiejętności:

1. Student potrafi wykorzystać zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne do wspomagania rozwoju drugiego człowieka poprzez wyzwalanie jego potencjału twórczego.

2. Student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia warsztatowe o charakterze arteterapeutycznym.

Kompetencje:

1. Student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat metod arteterapii.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie pracy pisemnej: opis cyklu warsztatów twórczych w edukacji. Egzamin pisemny.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Praktyki zawodowe:

Istnieje możliwość odbycia praktyki arteterapeutycznej w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im prof. Jana Mazurkiewicza

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)