Arteterapia w teorii i praktyce I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-6S-ATP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Arteterapia w teorii i praktyce I |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. EP, specjalność: arteterapia (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład, prezentacja multimedialna, konwersatorium. Projektowanie warsztatów twórczych skierowanych do dzieci i młodzieży z uwzględnieniem następujących etapów: wprowadzenie do warsztatu, cel warsztatu, kryteria włączenia osób do warsztatu, techniki arteterapii, plan i przebieg arteterapii, cele szczegółowe arteterapii, tematyka sesji arteterapeutycznych, studium przypadku, wnioski, rezultat terapeutyczny. Omówienie realizacji warsztatu dokumentacji ostatniego etapu procesu twórczego ( gotowy wytwór plastyczny) np. fotograficzna, filmowa. Dokumentacja całego procesu twórczego - etapów powstawania wytworów np. animacja poklatkowa. |
Pełny opis: |
Treści programowe: pojęcie arteterapii – koncepcje i definicje - aspekt terapeutyczny wprowadzenie do warsztatów. 2 Problemy definicji arteterapii. Określenie celu terapii i metod działania sztuki - opracowanie koncepcji warsztatów. 3 Prezentacja koncepcji rozwoju arteterapii. Istota arteterapii i obszary jej zastosowań. Kierunki arteterapii - opis założeń terapeutycznych w planie warsztatów. 2 Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie - uzasadnienie doboru treści w planowaniu terapeutycznym. 2 Funkcje, cele - rodzaje arteterapii. Techniki arteterapii. Mechanizmy leczące w arteterapii- analiza założeń programu terpeutycznego . 2 Warsztaty twórcze w arteterapii. Praktyka arteterapii (badania, metody, ewaluacja)-charakterystyka programu terapeutycznego. 4 |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chmielnicka-Plaskota A, Łoza B, Bednarski P, Zielińska A., (2011) Arteterapia leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria. Przegląd kliniczny, 3(3) 99-104. Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B, (2014) Arteterapia: praktyka, tom II, Dyfin, Warszawa. Florczykiewicz J, Józefowski E., (2011) Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Siedlce, Oficyna Wyd. UPH. Gilroy A., (2009) Arteterapia - badania i praktyka, WSH-E, Łódź. Józefowski E., (2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź, AHE. Józefowski E., (2010): Arteterapia – praktyka oddziaływań terapeutycznych przy pomocy kreacji plastycznej – pytania i próby odpowiedzi, „Arteterapia” 2. Literatura uzupełniająca Karolak W., Kaczorowska B., (2008) .Arteterapia w medycynie i edukacji, WSHE, Łódź. Karolak W., (2005) Rysunek w arteterapii, WSH, Łódź. Łoza B, Chmielnicka-Plaskota A. (2014) Arteterapia: teoria, tom I, Dyfin, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada wstępną i podstawową wiedzę na temat wspomagania drugiego człowieka w ekspresji siebie środkami wyrazu z dziedziny sztuk plastycznych. 2. W określonym zakresie student dysponuje wiedzą na temat rozwoju jednostkowego człowieka w cyklu życia. 3. Student zna wybrane metody arteterapii. Umiejętności: 1. Student potrafi wykorzystać zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne do wspomagania rozwoju drugiego człowieka poprzez wyzwalanie jego potencjału twórczego. 2. Student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia warsztatowe o charakterze arteterapeutycznym. Kompetencje: 1. Student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat metod arteterapii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie pracy pisemnej: opis cyklu warsztatów twórczych w edukacji. Egzamin pisemny. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Praktyki zawodowe: |
Istnieje możliwość odbycia praktyki arteterapeutycznej w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im prof. Jana Mazurkiewicza |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.