Warsztat tworzenia projektów profilaktycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-WTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat tworzenia projektów profilaktycznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot pozwala studentowi poznać procedurę i etapy konstruowania programów profilaktycznych oraz nauczyć go tej umiejętności. |
Pełny opis: |
1. Profilaktyka społeczna –definicje pojęć, klasyfikacje oddziaływań, cele i zadania profilaktyki 2. Proces powstawania programu profilaktycznego oraz cechy skutecznego programu profilaktycznego 3. Diagnozowanie problemów społecznych i zapobieganie im w środowisku 4. Warsztat profilaktyczny, zasady jego budowania, przykładowa konstrukcja, przygotowanie materiałów i pomocy do zaproponowanych warsztatów, ocena przygotowanych warsztatów (z zastosowaniem kryteriów skutecznego warsztatu) oraz realizacja projektu 5. Zapoznanie z przykładowymi programami profilaktycznymi realizowanymi aktualnie przez różne instytucje i dokonanie ich oceny przez studentów 6. Współpraca z organizacjami rządowymi, pozarządowymi i lokalnymi społecznościami przy realizacji projektów profilaktycznych 7. Budowanie przykładowego programu profilaktycznego i wspólna ocena; zaprezentowanie i ocena przygotowanych przez studentów projektów profilaktycznych 8. Możliwości i ograniczenia we współczesnej profilaktyce społecznej |
Literatura: |
Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, Szkoła. Środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej Kielce 2004 Zatorska-Nikoniuk D. Diagnoza, profilaktyka i terapia uzależnień. Wydawnictwo EPISTHEME Olsztyn 2005 Świątkiewicz G. (red.) Profilaktyka w środowisku lokalnym. Krajowe biuro ds. przeciwdziałania narkomanii Warszawa 2002 Kompendium wiedzy o profilaktyce Tom II Nadużywanie i nielegalny obrót substancjami uzależniającymi. Biuro ds. Narkomanii Warszawa 1997 Gaś Z. Psychoprofilaktyka: procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Warszawa 1998 Komorowska H. O programach prawie wszystko. Warszawa 1999 Appelt K. Konstruowanie i ewaluacja projektów. Warszawa 2010 Piotrowski P., Zajączkowski K. Profilaktyka w gimnazjum: projektowanie, realizacja i ewaluacja programów. Kraków 2003 Zajączkowski K. Program profilaktyczno- wychowawczy dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej. Kraków 2005 Pluta T. Profilaktyczno- wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków 2007 Kozaczuk F., Urban B. Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Rzeszów 1997 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Posiada wiedzę na temat istoty profilaktyki społecznej. Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi wyznaczyć cele projektu profilaktycznego. PC2_KS_U02 Umie sformułować zadania projektu profilaktycznego PC2_KS_U02 Potrafi zaplanować podstawowe formy działań oraz zaproponować pozycje w budżecie projektu profilaktycznego. PC2_KS_U01 Definiuje cele i rezultaty projektu profilaktycznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach. Obserwacja uczestnictwa w zajęciach grupowych realizowanych na ćwiczeniach Opracowanie autorskiego projektu profilaktycznego opracowanego przez studenta Pozytywna ocena projektu profilaktycznego |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.