Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat tworzenia projektów profilaktycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-WTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat tworzenia projektów profilaktycznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot pozwala studentowi poznać procedurę i etapy konstruowania programów profilaktycznych oraz nauczyć go tej umiejętności.

Pełny opis:

1. Profilaktyka społeczna –definicje pojęć, klasyfikacje oddziaływań, cele i zadania profilaktyki

2. Proces powstawania programu profilaktycznego oraz cechy skutecznego programu profilaktycznego

3. Diagnozowanie problemów społecznych i zapobieganie im w środowisku

4. Warsztat profilaktyczny, zasady jego budowania, przykładowa konstrukcja, przygotowanie materiałów i pomocy do zaproponowanych warsztatów, ocena przygotowanych warsztatów (z zastosowaniem kryteriów skutecznego warsztatu) oraz realizacja projektu

5. Zapoznanie z przykładowymi programami profilaktycznymi realizowanymi aktualnie przez różne instytucje i dokonanie ich oceny przez studentów

6. Współpraca z organizacjami rządowymi, pozarządowymi i lokalnymi społecznościami przy realizacji projektów profilaktycznych

7. Budowanie przykładowego programu profilaktycznego i wspólna ocena; zaprezentowanie i ocena przygotowanych przez studentów projektów profilaktycznych

8. Możliwości i ograniczenia we współczesnej profilaktyce społecznej

Literatura:

Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, Szkoła. Środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej Kielce 2004

Zatorska-Nikoniuk D. Diagnoza, profilaktyka i terapia uzależnień. Wydawnictwo EPISTHEME Olsztyn 2005

Świątkiewicz G. (red.) Profilaktyka w środowisku lokalnym. Krajowe biuro ds. przeciwdziałania narkomanii Warszawa 2002

Kompendium wiedzy o profilaktyce Tom II Nadużywanie i nielegalny obrót substancjami uzależniającymi. Biuro ds. Narkomanii Warszawa 1997

Gaś Z. Psychoprofilaktyka: procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Warszawa 1998

Komorowska H. O programach prawie wszystko. Warszawa 1999

Appelt K. Konstruowanie i ewaluacja projektów. Warszawa 2010

Piotrowski P., Zajączkowski K. Profilaktyka w gimnazjum: projektowanie, realizacja i ewaluacja programów. Kraków 2003

Zajączkowski K. Program profilaktyczno- wychowawczy dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej. Kraków 2005

Pluta T. Profilaktyczno- wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków 2007

Kozaczuk F., Urban B. Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Rzeszów 1997

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W01 Posiada wiedzę na temat istoty profilaktyki społecznej.

Umiejętności

PC2_KS_U02 Potrafi wyznaczyć cele projektu profilaktycznego.

PC2_KS_U02 Umie sformułować zadania projektu profilaktycznego

PC2_KS_U02 Potrafi zaplanować podstawowe formy działań oraz zaproponować pozycje w budżecie projektu profilaktycznego.

PC2_KS_U01 Definiuje cele i rezultaty projektu profilaktycznego.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach.

Obserwacja uczestnictwa w zajęciach grupowych realizowanych na ćwiczeniach

Opracowanie autorskiego projektu profilaktycznego opracowanego przez studenta

Pozytywna ocena projektu profilaktycznego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)