Współczesne koncepcje resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-WKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin pisemny końcowy (pytania otwarte) 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. 5. Ocena przygotowanego na zajęcia referatu. |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych wg koncepcji behawioralnej. 2. Resocjalizacja w podejściu interakcyjnym. 3. Wielodyscyplinowe (wielowymiarowe) podejście do resocjalizacji. 4. Koncepcja poznawcza resocjalizacji. 5. Resocjalizacja jako proces swoistej naprawy moralnej i obyczajowej. 6. Resocjalizacja jako idea kształtowania poczucia odpowiedzialności. 7. Koncepcja resilience (oporu - elastyczności) 8. Koncepcja „twórczej resocjalizacji”. 9. Resocjalizacja jako reintegracja społeczna jednostki 10. Powtórzenie i podsumowanie materiału. Przedstawienie i omówienie zagadnień egzaminacyjnych. ĆWICZENIA 1.Wprowadzenie w terminologię zajęć, wskazanie ram programowych oraz bibliografii. 2. Idea probacji jako sprawiedliwości naprawczej. 3.System Dozoru Elektronicznego jako alternatywa dla wykonywania kary pozbawienia wolności. 4. Mediacje w sprawach karnych. 5. Rodzinne domy terapeutyczne jako propozycja systemu opieki i wychowania osób nieprzystosowanych społecznie. 6. Sposoby zabezpieczenia społeczeństwa przed przestępcami seksualnymi. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec sprawców przestępstw seksualnych. 7. Terapia sprawców przemocy seksualnej. 8. Środowiskowe hostele kontynuacją procesu resocjalizacji. 9. Postępowanie z przestępcami chorymi psychicznie. Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzającymi zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób. 10. Nowelizacja kodeksu karnego z 13.07.2017r. 11. Nowoczesne rozwiązania w resocjalizacji więźniów w wybranych państwach w Europie. 12. Alternatywne metody terapii i resocjalizacji w pracy środowiskowej z młodzieżą nieprzystosowaną społecznie i zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym. 13. Terapia osób uzależnionych tymczasowo aresztowanych i odbywających karę pozbawienia wolności. 14. Resocjalizacja poprzez aktywizację zawodową skazanych. Program "Praca dla więźniów" realizowany przez Służbę Więzienną i Ministerstwo Sprawiedliwości, wspierający readaptację społeczną osób odbywających karę pozbawienia wolności i tymczasowo aresztowanych. 15. Podsumowanie zajęć. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006 R. Poklek, Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010 I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007 L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008. B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: Cz. Czapów, Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa 1978 O. Lipkowski, Resocjalizacja, WSiP, Warszawa 1987 H. Machel, Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006 St. Pawela, Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Opisuje współczesne koncepcje resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie. PC2_KK_W04 Wyjaśnia podstawy teoretyczne różnorodnych tendencji we współczesnych oddziaływaniach resocjalizacyjnych. PC2_KS_W02 Identyfikuje wybrane nurty w resocjalizacji i wymienia różnorodne sposoby działalności korekcyjno-wychowawczej, uwarunkowanej nowymi odkryciami psychologii, biologii, psychiatrii, socjologii czy nauk kryminologicznych. Umiejętności PC2_KS_U01 Posiada umiejętność pogłębionej refleksyjności w zakresie oddziaływań resocjalizujących. PC2_KS_U02 Zastosuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizy i rozwiązywania złożonych i różnorodnych problemów i dylematów resocjalizacyjnych. Kompetencje społeczne PC2_KK_K01 Posiada kompetencje do dokonania krytycznej oceny funkcjonowania wybranych systemów resocjalizacji instytucjonalnej w kontekście ich różnych uwarunkowań, jak również praktyki resocjalizacyjnej. PC2_KK_K03 Docenia dotychczasowy dorobek pedagogów oraz aktualne ich propozycje dotyczące całej strategii pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Ćwiczenia: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.