Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium specjalnościowe - tutoring

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PTU1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium specjalnościowe - tutoring
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC2_KS_W01 Wymienia elementy składające się na rozwój własny,

definiuje własne zainteresowania badawcze

PC2_KS_W03 Uzasadnia wybór interesującego go problemu,

eksploruje go w badaniach innych autorów

i projektuje własny obszar badań

PC2_KS_W05 Podsumowuje własne działania i wskazuje ewentualne

obszary wymagające modyfikacji w przyszłym

działaniu

PC2_KS_U02 Projektuje strategie działań wynikających z obszaru

pedagogiki specjalnej

PC2_KS_U03 Analizuje własne kompetencje i wyznacza kierunki

samorozwoju i kształcenia

PC2_KS_K01 Jest wrażliwy na problemy etyczne w badaniach i

przestrzega zasad etyki

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Al-Khamisy
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposób pomiaru efektów kształcenia

obserwacja studenta podczas realizacji etapów zaplanowanego projektu

ocena wykonania i zaprezentowania projektu badawczego w 4-5 osobowych zespołach

prezentacja etapów badawczych i refleksji własnych

obecność

obserwacja zaangażowania studentów

Pełny opis:

Zapoznanie z programem i wymaganiami.

Forma realizacji: tutoring indywidualny i grupowy

Określenie cech i kompetencji terapeuty pedagogicznego w roli badacza

Stopniowe budowanie zaufania i atmosfery współpracy w relacji student- tutor; studenci (małe grupy) – tutor , student-studenci (małe grupy)

Określenie stanu wyjściowego wiedzy i umiejętności z zakresu zaproponowanego projektu z obszaru terapii pedagogicznej

Określenie mocnych stron, zdolności i tych aspektów osobowości oraz kompetencji, które należy rozwijać i wzmacniać (kontynuacja na kolejnych spotkaniach), techniki efektywnego rozwiązywania projektów, formułowanie celów, problemów, hipotez, dobór metod, technik, narzędzi

Wyznaczenie kierunku pracy nad rozwojem studenta w realizowanym projekcie

Zaplanowanie zmiany rozwojowej:

- Sformułowanie celów rozwojowych w ramach przyjętego programu badawczego

- Dobranie tematyki badawczej

Opracowanie strategii badawczej

- Sformułowanie celu, pytań i zadań badawczych

- Wybranie narzędzi

- Opracowanie harmonogramu działań

poszukiwania badań w bazie Ebsco,

Opracowanie planu rozwoju

Realizacja planu – proces uczenia się, dokonywania zmiany

Wsparcie studenta w realizacji planu tak, by podjęte przez niego zobowiązania wobec samego siebie zostały wypełnione

Wsparcie merytoryczne w pracy nad konkretnymi zadaniami, pomysłami, problemami

Wsparcie w realizacji planu rozwoju

Sformułowanie planów na przyszłość

Prezentacja wyników w małych grupach w formie multimedialnej, panel dyskusyjny

Literatura:

Pełczyński, Z. (2007). Tutoring wart zachodu. Z doświadczeń tutora oksfordzkiego. W: K. Czayka-Chełmińska, M. Makowska, P. Radwan-Röhreschef, M. Wroński (red.), Tutoring. W poszukiwaniu metody kształcenia liderów. Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności „Liderzy PAFW”. Warszawa.

Nowoczesne nauczanie : praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców / Geoff Petty. – Sopot : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2010. – S. 494-507 : Wspieranie uczniów

Tutoring uczestniczący w akademickim kształceniu nauczycieli jako badanie w działaniu / Rozalia Ligus // W: Edukacyjne badania w działaniu / red. nauk. Hana Červikowá, Bogusława Dorota Gołębniak. – Warszawa : Wydaw. Naukowe Scholar, 2013. – S. 228-248

Uwagi:

metody:

Rozmowa, dyskusja, panel, prezentacje, metoda problemowa, praca w małych grupach

nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)