Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogizacja rodziców

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PSG2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopedagogizacja rodziców
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W03 Potrafi przedstawić terminologie związaną z procesem Psychopedagogizacja rodziców

PC2_KS_W05 Wymienia i opisuje postawy prezentowane przez rodziców

PC2_KS_W03 Potrafi opisać metody wsparcia umiejętności wychowawczych rodziców

Umiejętności

PC2_KS_U03 Potrafi zaprojektować i przeprowadzić spotkanie z rodzicami

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 Ma przekonanie o wartości i potrzebie podejmowanych działań wspierających proces wychowawczy rodziców

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Al-Khamisy
Prowadzący grup: Małgorzata Sobieszczańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób oceny efektów kształcenia:

aktywność w zakresie zadawanych pytań,

prace studentów przesyłane przez online na adres m.sobieszczańska@gmail.com

tematy prac:

20.03. e-mail do grupy obszerny materiał do samodzielnej analizy na temat współpracy z rodzicami i komunikacji. Studenci mieli za zadanie dogłębną analizę przesłanego materiału. Praca – wyszukać metody współpracy z rodzicami w dostępnej literaturze.

20.04 e-mali na temat różnych pojęć dotyczących rodziny i jej funkcjonowania oraz wpływu na wychowanie dziecka. Postawy rodzicielskie. Praca dla studenta przeanalizować postawy rodzicielskie we własnej rodzinie i ich wpływ na własny rozrój. Opisać i przesłać na e-maila m.sobieszczanska@gmail.com

Pełny opis:

Pełny opis:

20.04 materiały własne przesłane studentom na temat roli wychowawczej rodziny oraz świadomości wychowawczej rodziców. Do analizy własnej. Zastanowić się i opisać różnorodność ról jakie pełni rodzina.

21.04 materiały na temat Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców.

materiały wysyłane online aps.edu.pl dla studentów

https://terapiaspecjalna.pl/artykul/rozwijanie-umiejetnosci-samodzielnego-funkcjonowania-jak-wspolpracowac-z-rodzicem?a=78502/1&promo=78502/1&f=salesmanago&utm_medium=salesmanago&utm_campaign=78502/1&utm_source=email&c=polecamy&chc=workflow&smclient=3bed5d11-90db-11e8-94f9-0cc47a1254ce

28.04 materiały własne nt.postawy rodzicielskie wg różnych autorów. Praca dla studenta- zastanowić się i opisać postawy reprezentowane przez własnych rodziców i ich wpływ na dalsze życie jako już dorosłych ludzi. studenci mają kontakt zarówno z prowadzącym jak i koordynatorem poprzez meila: malgorzata.sobieszczanska@przedszkole291.waw.pl

dkhamisy@aps.edu.pl

5.04.20 na podstawie materiałów obszernych z 28.04 studenci mieli przygotować pracę nt. Jakie strategie w kontaktach z rodzicami można stosować z uwagi na ich zróżnicowane postawy. prace do wykonani na 2.06, przesłane na meila osoby prowadzącej.

dalsze spotkania planuje się już na platformie teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab945b2cfb14d46e4a6309475b7ad2bdf%40thread.tacv2/conversations?groupId=0829a715-bd85-40bc-a8cf-a7218bf3d695&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Literatura:

Obowiązkowa:

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP

Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP

Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62

Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS

Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls.

Uzupełniająca:

Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin

Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o.

Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS

Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152.

Hernik, K. i Malinowska, K. (2015). Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.PDF

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie projektu spotkania rodzic - nauczyciel 10

roli wychowawczej rodziny oraz świadomości wychowawczej rodziców. 10

roli wychowawczej rodziny oraz świadomości wychowawczej rodziców. 10

Inne formy: odpowiedzi prowadzącego na sytuacje trudne w relacji N-Rodzic 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Al-Khamisy
Prowadzący grup: Małgorzata Sobieszczańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób oceny efektów kształcenia:

aktywność w zakresie zadawanych pytań,

prace studentów przesyłane przez online na adres m.sobieszczańska@gmail.com

tematy prac:

20.03. e-mail do grupy obszerny materiał do samodzielnej analizy na temat współpracy z rodzicami i komunikacji. Studenci mieli za zadanie dogłębną analizę przesłanego materiału. Praca – wyszukać metody współpracy z rodzicami w dostępnej literaturze.

20.04 e-mali na temat różnych pojęć dotyczących rodziny i jej funkcjonowania oraz wpływu na wychowanie dziecka. Postawy rodzicielskie. Praca dla studenta przeanalizować postawy rodzicielskie we własnej rodzinie i ich wpływ na własny rozrój. Opisać i przesłać na e-maila m.sobieszczanska@gmail.com

Pełny opis:

Pełny opis:

Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców.

Cele procesu psychopedagogizacji.

materiały na dany temat wysłane 14.03.

Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN

Uwagi: materiały wysyłane online dla studentów

https://terapiaspecjalna.pl/artykul/rozwijanie-umiejetnosci-samodzielnego-funkcjonowania-jak-wspolpracowac-z-rodzicem?a=78502/1&promo=78502/1&f=salesmanago&utm_medium=salesmanago&utm_campaign=78502/1&utm_source=email&c=polecamy&chc=workflow&smclient=3bed5d11-90db-11e8-94f9-0cc47a1254ce

Pozostałe tematy zgodnie z planem studiów: 10.05, 06.06, będą realizowane na platformie Teams.https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a278cd2f62499454488c12ed31d5ce722%40thread.tacv2/conversations?groupId=d16d41a8-f7fc-474f-bb71-1a498a9fde3e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców.

Opracowanie planu spotkania z rodzicami o określonej problematyce.

Próba przeprowadzenia ww.spotkania.

Literatura:

Obowiązkowa:

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP

Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP

Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62

Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS

Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls.

Uzupełniająca:

Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin

Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o.

Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS

Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152.

Hernik, K. i Malinowska, K. (2015). Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.PDF

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie scenariusza spotkania rodzic-nauczyciel 10

przygotowanie warsztatu dla rodziców 10

Inne formy: praca online i synchronicznie

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)