Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PKI Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Ob. dla I r. PC, spec. naucz. (kwal.): eduk. i reh. osób z niepełn. intelekt., (2-l) niest. II st.
Ob. dla I r. PC, spec. naucz. (kwal.): eduk. i reh. osób z niepełn. intelekt., (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PC2_KS_W02

PC2_KK_W02 zna pojęcie niepełnosprawności intelektualnej z

uwzględnieniem współczesnych koncepcji psychologii,

PC2_KK_W06 potrafi podać charakterystyczne cechy procesów

poznawczych osób z niepełnosprawnością intelektualną

i wskazać różnice w odniesieniu do osób o

prawidłowym rozwoju,

PC2_KS_W05 zna teorie oraz stan dotychczasowych badań nad

osobowością, temperamentem, obrazem siebie i

samooceną osób z niepełnosprawnością intelektualną,

PC2_KS_U01 posiada umiejętności interpretowania i wykorzystywania

aktualnych teorii psychologicznych w procesie

tworzenia procedur rehabilitacyjno-edukacyjnych,

PC2_KS_U01 posiada umiejętność analizy materiałów naukowych na

temat niepełnosprawności intelektualnej,

PC2_KS_U02

PC2_KS_U03 umie rozpoznawać i analizować problemy osób z

niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin,

PC2_KS_K02 przejawia wrażliwość na osoby z niepełnosprawnością

intelektualną i ich problemy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Egzamin pisemny. Praca w małych grupach.

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego-studium przypadku.

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

1) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej; dziedziczenie lekkiej niepełnosprawności intelektualnej; rzadkie zespoły genetyczne związane z NI.

2) Choroby dziedziczone monogenowo dominująco związane z NI.

3) Choroby dziedziczone monogenowo recesywnie związane z NI.

4) Aberracje chromosomowe strukturalne związane z NI.

5) Aberracje chromosomowe liczbowe związane z NI.

6) Uszkodzenia układu nerwowego powstałe w okresie okołoporodowym i noworodkowym; mózgowe porażenie dziecięce.

7) Przyczyny rodzinno-środowiskowe działające w czasie po urodzeniu się dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2012). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład i ćwiczenia - 15+15 godzin

przygotowanie prezentacji - 8 godz.

przygotowanie studiów przypadków- 6 godz.

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Egzamin pisemny. Praca w małych grupach.

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego-studium przypadku.

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

1) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej; dziedziczenie lekkiej niepełnosprawności intelektualnej; rzadkie zespoły genetyczne związane z NI.

2) Choroby dziedziczone monogenowo dominująco związane z NI.

3) Choroby dziedziczone monogenowo recesywnie związane z NI.

4) Aberracje chromosomowe strukturalne związane z NI.

5) Aberracje chromosomowe liczbowe związane z NI.

6) Uszkodzenia układu nerwowego powstałe w okresie okołoporodowym i noworodkowym; mózgowe porażenie dziecięce.

7) Przyczyny rodzinno-środowiskowe działające w czasie po urodzeniu się dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2012). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład i ćwiczenia - 15+15 godzin

przygotowanie prezentacji - 8 godz.

przygotowanie studiów przypadków- 6 godz.

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

8) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2012). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda studiów przypadku, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład -15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza

Zna definicje podstawowych pojęć z zakresu psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną

Zna przyczyny niepełnosprawności intelektualnej

Potrafi scharakteryzować funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną

Rozumie problemy psychologiczne rodzin wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną

Umiejętności

Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy problemów wychowawczych

Potrafi poddać analizie funkcjonowanie osoby z niepełnosprawnością intelektualną w procesie diagnozy pedagogicznej

Kompetencje społeczne

Ma świadomość specyfiki kontaktu z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną i jego rodzicami

Pełny opis:

Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Informowanie rodziców o problemach w rozwoju dziecka (modelowa procedura informowania). Psychologiczna analiza sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Koncepcje wyjaśniające wpływ zaburzeń w rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziców. Pomoc rodzicom i rodzinie – formy pomocy. Relacje między rodzicami a specjalistami. Aktualnie obowiązująca definicja niepełnosprawności intelektualnej oraz założenia, które należy uwzględnić przy jej stosowaniu. Charakterystyka funkcjonowania osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej. Diagnoza psychologiczna niepełnosprawności intelektualnej. Procedura wydawania Orzeczeń i Opinii. Problemy zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Cechy osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

Carr, J. (1984). Pomoc dziecku upośledzonemu. Warszawa: PZWL

Cunningham, C. (1992). Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców. Warszawa: WSiP

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia. Warszawa: APS

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka. Warszawa: APS

ICD-10 (1998). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.

ICD-10 (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Komender, J. (2002). Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność umysłowa. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. Tom II (s. 617-644). Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner

Kostrzewski (1981). Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo. W: K. Kirejczyk (red.), Upośledzenie umysłowe – pedagogika. Warszawa: PWN

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. W: A. Czapiga (red.), Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka (s.13-33). Wrocław: Wydawnictwo WTN

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN

Kozielec, B., Jagielska, G. (2005). Całościowe zaburzenia rozwoju. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s.68-84). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kulesza, E., M. (red.) (2011). Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

Pisula, E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia

Pisula, E., Danielewicz, D. (red.). (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda studiów przypadku, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład -15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Egzamin pisemny. Praca w małych grupach.

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego-studium przypadku.

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

1) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej; dziedziczenie lekkiej niepełnosprawności intelektualnej; rzadkie zespoły genetyczne związane z NI.

2) Choroby dziedziczone monogenowo dominująco związane z NI.

3) Choroby dziedziczone monogenowo recesywnie związane z NI.

4) Aberracje chromosomowe strukturalne związane z NI.

5) Aberracje chromosomowe liczbowe związane z NI.

6) Uszkodzenia układu nerwowego powstałe w okresie okołoporodowym i noworodkowym; mózgowe porażenie dziecięce.

7) Przyczyny rodzinno-środowiskowe działające w czasie po urodzeniu się dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2012). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład i ćwiczenia - 15+15 godzin

przygotowanie prezentacji - 8 godz.

przygotowanie studiów przypadków- 6 godz.

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

8) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2012). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda studiów przypadku, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład -15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Egzamin pisemny. Praca w małych grupach.

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego-studium przypadku.

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej.

Pełny opis:

wykłady:

I – Kształtowanie się psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną

Starożytność, Średniowiecze, Renesans, Oświecenie, wiek XIX-XX

II - Epidemiologia NI

Ile jest osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) w populacji; czy jest zróżnicowanie ze względu na bogactwo kraju; jakie czynniki wpływają na częstsze występowanie NI w krajach ubogich; czynniki wpływające na zróżnicowane dane epidemiologiczne: miejsce zamieszkania (miasto/wieś), stopień NI, wiek życia, płeć,

III – Dawniejsze definicje niepełnosprawności intelektualnej (Tredgolda) oraz ujęte w modelach medycznych (Siwek; Komender)

IV – Trzy kryteria diagnostyczne niepełnosprawności intelektualnej

V – Definicja NI podana przez Amerykańskie Towarzystwo do spraw Intelektualnej i Rozwojowej Niepełnosprawności (R.Hebera, H.Grossmana, R. Luckasson 1992, 2002, R.Schalocka, 2010); definicja NI wg klasyfikacji ICD-10 oraz wg DSM-V.

VI – Definicja konstytutywna NI, czyli model funkcjonalny niepełnosprawności umysłowej.

VII – Etiologia; czy zawsze znana jest przyczyna NI? Grupy czynników etiologicznych w tym wg AAIDD; genetyka głębszej i lekkiej NI

VIII - Jak przebiega diagnoza niepełnosprawności intelektualnej; jakie są główne zasady diagnostyczne

- co to jest diagnoza, jak jest rozumiana

- funkcje diagnoza

- etapy diagnozy

- plan diagnostyczny Goodmana i Scotta

- zasady diagnozy NI

IX – Co to jest behawioralny fenotyp i psychiatryczny fenotyp

X – Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną; różne podziały osób NI; charakterystyka osób na różnych stopniach niepełnosprawnych intelektualnie; jak charakteryzują osoby niepełnosprawne intelektualnie: Jadwiga Komender, Jean Vanier, Antoni Kępiński, Małgorzata Kościelska

XI – Czym charakteryzują się procesy poznawcze osób NI

XII – Osobowość osób NI

XIII – Problemy zdrowia psychicznego osób NI

ćwiczenia:

Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej

Zespół Downa, zespół łamliwego chromosomu X (fraX)

Zespół Williamsa, z. Pradera-Williego, z. Angelmana

Aberracje chromosomowe związane z płcią

Ch. Dziedziczone monogenowo recesywnie (tzw. bloki metaboliczne)

Ch. Dziedziczone monogenowo dominująco (tzw. fakomatozy)

FAS

Inne (egzogenne) przyczyny niepełnosprawności intelektualnej

1) podstawy genetyczne choroby/zespołu

2) cechy fizyczne/somatyczne

3) rozwój dziecka (fizyczny, psychiczny, mowy, społeczny; rozwój umysłowy w tym zróżnicowany rozwój różnych zdolności)

4) zdrowie psychiczne (charakterystyczne problemy dla różnych zespołów)

5) nauka; terapia; życie dorosłe

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP.

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład i ćwiczenia - 15+15 godzin

przygotowanie prezentacji - 8 godz.

przygotowanie studiów przypadków- 6 godz.

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Informowanie rodziców o problemach w rozwoju dziecka (modelowa procedura informowania). Psychologiczna analiza sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Koncepcje wyjaśniające wpływ zaburzeń w rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziców. Pomoc rodzicom i rodzinie – formy pomocy. Relacje między rodzicami a specjalistami. Aktualnie obowiązująca definicja niepełnosprawności intelektualnej oraz założenia, które należy uwzględnić przy jej stosowaniu. Charakterystyka funkcjonowania osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej. Diagnoza psychologiczna niepełnosprawności intelektualnej. Procedura wydawania Orzeczeń i Opinii. Problemy zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Cechy osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Carr, J. (1984). Pomoc dziecku upośledzonemu. Warszawa: PZWL

Cunningham, C. (1992). Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców. Warszawa: WSiP

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wyd. APS

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka. Warszawa: Wyd. APS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. W: I. Namysłowska (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL.

Kostrzewski (1981). Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo. W: K. Kirejczyk (red.), Upośledzenie umysłowe – pedagogika. Warszawa: PWN

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. W: A. Czapiga (red.), Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka (s.13-33). Wrocław: Wydawnictwo WTN

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Difin

Kulesza, E., M. (red.) (2011). Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wyd. APS

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin: Wyd. KUL

Pisula, E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Danielewicz, D. (red.). (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Pisula, E., Danielewicz, D. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wyd. Harmonia

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa: MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wyd. APS.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia behawioralne i emocjonalne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wyd. APS

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda studiów przypadku, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład -15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

ECTS = 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.