Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PKI Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Ob. dla I r. PC, spec. naucz. (kwal.): eduk. i reh. osób z niepełn. intelekt., (2-l) niest. II st.
Ob. dla I r. PC, spec. naucz. (kwal.): eduk. i reh. osób z niepełn. intelekt., (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC2_KS_W02

PC2_KK_W02 zna pojęcie niepełnosprawności intelektualnej z

uwzględnieniem współczesnych koncepcji psychologii,

PC2_KK_W06 potrafi podać charakterystyczne cechy procesów

poznawczych osób z niepełnosprawnością intelektualną

i wskazać różnice w odniesieniu do osób o

prawidłowym rozwoju,

PC2_KS_W05 zna teorie oraz stan dotychczasowych badań nad

osobowością, temperamentem, obrazem siebie i

samooceną osób z niepełnosprawnością intelektualną,

PC2_KS_U01 posiada umiejętności interpretowania i wykorzystywania

aktualnych teorii psychologicznych w procesie

tworzenia procedur rehabilitacyjno-edukacyjnych,

PC2_KS_U01 posiada umiejętność analizy materiałów naukowych na

temat niepełnosprawności intelektualnej,

PC2_KS_U02

PC2_KS_U03 umie rozpoznawać i analizować problemy osób z

niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin,

PC2_KS_K02 przejawia wrażliwość na osoby z niepełnosprawnością

intelektualną i ich problemy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Egzamin pisemny. Praca w małych grupach.

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego-studium przypadku.

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

1) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej; dziedziczenie lekkiej niepełnosprawności intelektualnej; rzadkie zespoły genetyczne związane z NI.

2) Choroby dziedziczone monogenowo dominująco związane z NI.

3) Choroby dziedziczone monogenowo recesywnie związane z NI.

4) Aberracje chromosomowe strukturalne związane z NI.

5) Aberracje chromosomowe liczbowe związane z NI.

6) Uszkodzenia układu nerwowego powstałe w okresie okołoporodowym i noworodkowym; mózgowe porażenie dziecięce.

7) Przyczyny rodzinno-środowiskowe działające w czasie po urodzeniu się dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2012). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład i ćwiczenia - 15+15 godzin

przygotowanie prezentacji - 8 godz.

przygotowanie studiów przypadków- 6 godz.

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Egzamin pisemny. Praca w małych grupach.

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego-studium przypadku.

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

1) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej; dziedziczenie lekkiej niepełnosprawności intelektualnej; rzadkie zespoły genetyczne związane z NI.

2) Choroby dziedziczone monogenowo dominująco związane z NI.

3) Choroby dziedziczone monogenowo recesywnie związane z NI.

4) Aberracje chromosomowe strukturalne związane z NI.

5) Aberracje chromosomowe liczbowe związane z NI.

6) Uszkodzenia układu nerwowego powstałe w okresie okołoporodowym i noworodkowym; mózgowe porażenie dziecięce.

7) Przyczyny rodzinno-środowiskowe działające w czasie po urodzeniu się dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2012). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład i ćwiczenia - 15+15 godzin

przygotowanie prezentacji - 8 godz.

przygotowanie studiów przypadków- 6 godz.

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

8) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2012). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda studiów przypadku, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład -15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza

Zna definicje podstawowych pojęć z zakresu psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną

Zna przyczyny niepełnosprawności intelektualnej

Potrafi scharakteryzować funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną

Rozumie problemy psychologiczne rodzin wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną

Umiejętności

Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy problemów wychowawczych

Potrafi poddać analizie funkcjonowanie osoby z niepełnosprawnością intelektualną w procesie diagnozy pedagogicznej

Kompetencje społeczne

Ma świadomość specyfiki kontaktu z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną i jego rodzicami

Pełny opis:

Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Informowanie rodziców o problemach w rozwoju dziecka (modelowa procedura informowania). Psychologiczna analiza sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Koncepcje wyjaśniające wpływ zaburzeń w rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziców. Pomoc rodzicom i rodzinie – formy pomocy. Relacje między rodzicami a specjalistami. Aktualnie obowiązująca definicja niepełnosprawności intelektualnej oraz założenia, które należy uwzględnić przy jej stosowaniu. Charakterystyka funkcjonowania osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej. Diagnoza psychologiczna niepełnosprawności intelektualnej. Procedura wydawania Orzeczeń i Opinii. Problemy zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Cechy osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

Carr, J. (1984). Pomoc dziecku upośledzonemu. Warszawa: PZWL

Cunningham, C. (1992). Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców. Warszawa: WSiP

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia. Warszawa: APS

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka. Warszawa: APS

ICD-10 (1998). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.

ICD-10 (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Komender, J. (2002). Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność umysłowa. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. Tom II (s. 617-644). Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner

Kostrzewski (1981). Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo. W: K. Kirejczyk (red.), Upośledzenie umysłowe – pedagogika. Warszawa: PWN

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. W: A. Czapiga (red.), Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka (s.13-33). Wrocław: Wydawnictwo WTN

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN

Kozielec, B., Jagielska, G. (2005). Całościowe zaburzenia rozwoju. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s.68-84). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kulesza, E., M. (red.) (2011). Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

Pisula, E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia

Pisula, E., Danielewicz, D. (red.). (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda studiów przypadku, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład -15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Egzamin pisemny. Praca w małych grupach.

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego-studium przypadku.

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

1) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej; dziedziczenie lekkiej niepełnosprawności intelektualnej; rzadkie zespoły genetyczne związane z NI.

2) Choroby dziedziczone monogenowo dominująco związane z NI.

3) Choroby dziedziczone monogenowo recesywnie związane z NI.

4) Aberracje chromosomowe strukturalne związane z NI.

5) Aberracje chromosomowe liczbowe związane z NI.

6) Uszkodzenia układu nerwowego powstałe w okresie okołoporodowym i noworodkowym; mózgowe porażenie dziecięce.

7) Przyczyny rodzinno-środowiskowe działające w czasie po urodzeniu się dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2012). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład i ćwiczenia - 15+15 godzin

przygotowanie prezentacji - 8 godz.

przygotowanie studiów przypadków- 6 godz.

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

8) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2012). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda studiów przypadku, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład -15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Egzamin pisemny. Praca w małych grupach.

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego-studium przypadku.

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej.

Pełny opis:

wykłady:

I – Kształtowanie się psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną

Starożytność, Średniowiecze, Renesans, Oświecenie, wiek XIX-XX

II - Epidemiologia NI

Ile jest osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) w populacji; czy jest zróżnicowanie ze względu na bogactwo kraju; jakie czynniki wpływają na częstsze występowanie NI w krajach ubogich; czynniki wpływające na zróżnicowane dane epidemiologiczne: miejsce zamieszkania (miasto/wieś), stopień NI, wiek życia, płeć,

III – Dawniejsze definicje niepełnosprawności intelektualnej (Tredgolda) oraz ujęte w modelach medycznych (Siwek; Komender)

IV – Trzy kryteria diagnostyczne niepełnosprawności intelektualnej

V – Definicja NI podana przez Amerykańskie Towarzystwo do spraw Intelektualnej i Rozwojowej Niepełnosprawności (R.Hebera, H.Grossmana, R. Luckasson 1992, 2002, R.Schalocka, 2010); definicja NI wg klasyfikacji ICD-10 oraz wg DSM-V.

VI – Definicja konstytutywna NI, czyli model funkcjonalny niepełnosprawności umysłowej.

VII – Etiologia; czy zawsze znana jest przyczyna NI? Grupy czynników etiologicznych w tym wg AAIDD; genetyka głębszej i lekkiej NI

VIII - Jak przebiega diagnoza niepełnosprawności intelektualnej; jakie są główne zasady diagnostyczne

- co to jest diagnoza, jak jest rozumiana

- funkcje diagnoza

- etapy diagnozy

- plan diagnostyczny Goodmana i Scotta

- zasady diagnozy NI

IX – Co to jest behawioralny fenotyp i psychiatryczny fenotyp

X – Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną; różne podziały osób NI; charakterystyka osób na różnych stopniach niepełnosprawnych intelektualnie; jak charakteryzują osoby niepełnosprawne intelektualnie: Jadwiga Komender, Jean Vanier, Antoni Kępiński, Małgorzata Kościelska

XI – Czym charakteryzują się procesy poznawcze osób NI

XII – Osobowość osób NI

XIII – Problemy zdrowia psychicznego osób NI

ćwiczenia:

Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej

Zespół Downa, zespół łamliwego chromosomu X (fraX)

Zespół Williamsa, z. Pradera-Williego, z. Angelmana

Aberracje chromosomowe związane z płcią

Ch. Dziedziczone monogenowo recesywnie (tzw. bloki metaboliczne)

Ch. Dziedziczone monogenowo dominująco (tzw. fakomatozy)

FAS

Inne (egzogenne) przyczyny niepełnosprawności intelektualnej

1) podstawy genetyczne choroby/zespołu

2) cechy fizyczne/somatyczne

3) rozwój dziecka (fizyczny, psychiczny, mowy, społeczny; rozwój umysłowy w tym zróżnicowany rozwój różnych zdolności)

4) zdrowie psychiczne (charakterystyczne problemy dla różnych zespołów)

5) nauka; terapia; życie dorosłe

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP.

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład i ćwiczenia - 15+15 godzin

przygotowanie prezentacji - 8 godz.

przygotowanie studiów przypadków- 6 godz.

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Informowanie rodziców o problemach w rozwoju dziecka (modelowa procedura informowania). Psychologiczna analiza sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Koncepcje wyjaśniające wpływ zaburzeń w rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziców. Pomoc rodzicom i rodzinie – formy pomocy. Relacje między rodzicami a specjalistami. Aktualnie obowiązująca definicja niepełnosprawności intelektualnej oraz założenia, które należy uwzględnić przy jej stosowaniu. Charakterystyka funkcjonowania osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej. Diagnoza psychologiczna niepełnosprawności intelektualnej. Procedura wydawania Orzeczeń i Opinii. Problemy zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Cechy osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Carr, J. (1984). Pomoc dziecku upośledzonemu. Warszawa: PZWL

Cunningham, C. (1992). Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców. Warszawa: WSiP

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wyd. APS

Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka. Warszawa: Wyd. APS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. W: I. Namysłowska (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL.

Kostrzewski (1981). Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo. W: K. Kirejczyk (red.), Upośledzenie umysłowe – pedagogika. Warszawa: PWN

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. W: A. Czapiga (red.), Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka (s.13-33). Wrocław: Wydawnictwo WTN

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Difin

Kulesza, E., M. (red.) (2011). Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wyd. APS

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin: Wyd. KUL

Pisula, E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Danielewicz, D. (red.). (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Pisula, E., Danielewicz, D. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wyd. Harmonia

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa: MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wyd. APS.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia behawioralne i emocjonalne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wyd. APS

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda studiów przypadku, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład -15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

ECTS = 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Praca w małych grupach

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć

Analiza materiału klinicznego - studium przypadku

Egzamin pisemny

Pełny opis:

I – Kształtowanie się psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną

Starożytność, Średniowiecze, Renesans, Oświecenie, wiek XIX-XX

II - Epidemiologia NI

Ile jest osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) w populacji; czy jest zróżnicowanie ze względu na bogactwo kraju; jakie czynniki wpływają na częstsze występowanie NI w krajach ubogich; czynniki wpływające na zróżnicowane dane epidemiologiczne: miejsce zamieszkania (miasto/wieś), stopień NI, wiek życia, płeć,

III – Dawniejsze definicje niepełnosprawności intelektualnej (Tredgolda) oraz ujęte w modelach medycznych (Siwek; Komender)

IV – Trzy kryteria diagnostyczne niepełnosprawności intelektualnej

V – Definicja NI podana przez Amerykańskie Towarzystwo do spraw Intelektualnej i Rozwojowej Niepełnosprawności (R.Hebera, H.Grossmana, R. Luckasson 1992, 2002, R.Schalocka, 2010); definicja NI wg klasyfikacji ICD-10 oraz wg DSM-V.

VI – Definicja konstytutywna NI, czyli model funkcjonalny niepełnosprawności umysłowej.

VII – Etiologia; czy zawsze znana jest przyczyna NI? Grupy czynników etiologicznych w tym wg AAIDD; genetyka głębszej i lekkiej NI

VIII - Jak przebiega diagnoza niepełnosprawności intelektualnej; jakie są główne zasady diagnostyczne

- co to jest diagnoza, jak jest rozumiana

- funkcje diagnoza

- etapy diagnozy

- plan diagnostyczny Goodmana i Scotta

- zasady diagnozy NI

IX – Co to jest behawioralny fenotyp i psychiatryczny fenotyp

X – Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną; różne podziały osób NI; charakterystyka osób na różnych stopniach niepełnosprawnych intelektualnie; jak charakteryzują osoby niepełnosprawne intelektualnie: Jadwiga Komender, Jean Vanier, Antoni Kępiński, Małgorzata Kościelska

XI – Czym charakteryzują się procesy poznawcze osób NI

XII – Osobowość osób NI

XIII – Problemy zdrowia psychicznego osób NI

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP.

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład i ćwiczenia - 15+15 godzin

przygotowanie prezentacji - 5 godz.

przygotowanie studiów przypadków- 5 godz.

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

I – Kształtowanie się psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną

Starożytność, Średniowiecze, Renesans, Oświecenie, wiek XIX-XX

II - Epidemiologia NI

Ile jest osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) w populacji; czy jest zróżnicowanie ze względu na bogactwo kraju; jakie czynniki wpływają na częstsze występowanie NI w krajach ubogich; czynniki wpływające na zróżnicowane dane epidemiologiczne: miejsce zamieszkania (miasto/wieś), stopień NI, wiek życia, płeć,

III – Dawniejsze definicje niepełnosprawności intelektualnej (Tredgolda) oraz ujęte w modelach medycznych (Siwek; Komender)

IV – Trzy kryteria diagnostyczne niepełnosprawności intelektualnej

V – Definicja NI podana przez Amerykańskie Towarzystwo do spraw Intelektualnej i Rozwojowej Niepełnosprawności (R.Hebera, H.Grossmana, R. Luckasson 1992, 2002, R.Schalocka, 2010); definicja NI wg klasyfikacji ICD-10 oraz wg DSM-V.

VI – Definicja konstytutywna NI, czyli model funkcjonalny niepełnosprawności umysłowej.

VII – Etiologia; czy zawsze znana jest przyczyna NI? Grupy czynników etiologicznych w tym wg AAIDD; genetyka głębszej i lekkiej NI

VIII - Jak przebiega diagnoza niepełnosprawności intelektualnej; jakie są główne zasady diagnostyczne

- co to jest diagnoza, jak jest rozumiana

- funkcje diagnoza

- etapy diagnozy

- plan diagnostyczny Goodmana i Scotta

- zasady diagnozy NI

IX – Co to jest behawioralny fenotyp i psychiatryczny fenotyp

X – Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną; różne podziały osób NI; charakterystyka osób na różnych stopniach niepełnosprawnych intelektualnie; jak charakteryzują osoby niepełnosprawne intelektualnie: Jadwiga Komender, Jean Vanier, Antoni Kępiński, Małgorzata Kościelska

XI – Czym charakteryzują się procesy poznawcze osób NI

XII – Osobowość osób NI

XIII – Problemy zdrowia psychicznego osób NI

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP.

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład -15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 40 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.