Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca wychowawcza i integracyjna w klasie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PIK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca wychowawcza i integracyjna w klasie
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Pojęcie i struktura sytuacji wychowawczej. Podstawowe pojęcia dotyczące procesów integracji w grupie.

2. Podstawowe problemy metodyki pracy wychowawczej i integracyjnej. Proces, metody i techniki oddziaływań terapeutyczno-wychowawczych ukierunkowanych na integrację społeczną. Rozwiązania edukacyjne wspomagające realizację idei integracji.

3. Ukryty program wychowawczy (integracyjny) szkoły.

4. Procedury oddziaływań terapeutyczno-wychowawczych wobec dzieci z różnymi potrzebami i kompetencjami społecznymi. Repertuar interwencji prowadzącego grupę. Programy wychowawczo-edukacyjne i terapeutyczne ukierunkowane na poprawę relacji w klasie – założenia, cele i struktura oraz kryteria wyboru.

Relacje interpersonalne i interakcje w grupie – sposoby diagnozowania poziomu integracji w grupie i sytuacji społecznej uczniów w klasie.

5. Projektowanie działań terapeutycznych i wychowawczo-edukacyjnych. Radzenie sobie z problemami i usprawnianie działania grupy – procedury i techniki.

Literatura:

1. Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002.

2. Bąbel P., Suchowierska M., Ostaszewski P., Analiza zachowania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2010.

3. Bodanko A. (red.), Wspomaganie procesu wychowawczego programami profilaktyczno-edukacyjnymi, IMPULS, Kraków 1999.

4. Brzezińska I., Ohme M., Resler- Maj A., Kaczan R., Wiliński M, Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzici I młodziezy z Deptuła M., Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I-IV, Bydgoszcz 1996.

5. Dudzikowa M., Czerpaniak- Walczak M., Wychowanie- pojęcia, procesy, konteksty, GWP, 2007.

6. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995.

7. Hamer H., Rozwój umiejętności społecznych, Wyd. VEDA, 1999.

8. Janowski A., Poznawanie uczniów, Warszawa 1991.

9. Kałdon. B., Kahlan J., Fidelus A., Diagnostyka i rozwiązywanie problemów psychospołecznych dzieci I młodzieży, Warszawa 2009.

10. Kołodziejczyk A., Czemierowska, Spójrz inaczej -prog. zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla kl. IV-VIII, Kraków 1993.

11. Lis- Kujawski A., Moje “ja” i Szkoła integracyjna, Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2008.

12. Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju I zachowania, Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2007.

13. Oyster C.K., Grupy, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2002.

14. Rylke H. i in., Wychowanie przeciw przemocy, BENE VOBIS,1998.

15. Schneider-Corey M., Corey G., Grupy. Zasady prowadzenia grup, Warszawa 1997.

16. Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998.

17. Vopel K., Poradnik dla prowadzących grupy, Wyd. jedność, Kielce 1999.

18. Vopel K., umiejętność współpracy w grupach, Kielce 2002.

Wielokulturowość a edukacja uczniów ze specjalnymi potrzebami, Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami, Odense, 2009.

Efekty uczenia się:

PC2_KS_W01 Zna podstawowy teoretyczne kierowania procesem

integracji społecznej. Ma uporządkowaną wiedzę o

rodzajach i formach integracji, różnicach między

integracją grupy i integracją z grupą.

PC2_KS_W02 Ma wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach,

procedurach i dobrych praktykach stosowanych w

instytucjach związanych z pracą wychowawczo-

integracyjną w klasie.

PC2_KS_U02 Umie zaprojektować program dla klasy wzmacniający

proces integracji społecznej oraz program wzmacniający

proces integracji społecznej dziecka z zespołem

klasowym.

PC2_KS_K01 Jest przygotowany do aktywnego organizowania działań

dotyczących grupy.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne, projekt, symulacja.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)