Projektowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-PIE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dziecka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01Zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) PC2_KS_W03 PC2_KS_W04 Zna zasady ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny PC2_KS_U02 Umie interpretować dane diagnostyczne Kompetencje społeczne PC2_KS_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za należyte konstruowanie i realizowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) PC2_KS_K02 Potrafi współpracować w grupie, realizując określone zadania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Kształcenie na odległość odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej w domenie APS; Ćwiczenia: Na czas edukacji on-line systematycznie przesyła się studentom prezentacje ćwiczeń w Power Point, w aplikacji Teams, Whatsapp oraz Messenger z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zadania zrealizowane przez studentów sprawdzano podczas videokonferencji z użyciem w/w komunikatorów. Do dnia 5.03 zajęcia były prowadzone w siedzibie uczelni: Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Konstruowanie narzędzi do wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania. Zasady dostosowania wymagań zawartych w podstawie programowej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały do wykonania poniższych zadań zostały przesłane studentom na adres e-mail w formie prezentacji i wzorów kart IPET i WOPFU: Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego (IPET) na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.Ocena efektywności udzielanej pomocy uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Analiza opinii, orzeczeń, wyników diagnozy pedagogiczno-psychologicznej i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. Konstruowanie planu działań wspierających dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Ewaluacja efektów pomocy udzielanej uczniowi ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
|
Literatura: |
Bogdanowicz, M. Adryjanek, A. (2009). Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia: Operon. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP Spółka Akcyjna. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. Leśniewska, K. Puchała, E., Zaremba L. (2011). Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach.Warszawa: MEN. Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania i Konstruowania Indywidualnych Programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Skrypt. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (cz.1, cz.2.). Szkoła Specjalna, 3,4 Marcinkowska, B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy. Warszawa: APS. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I, II. Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. (cz.2.).Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Literatura uzupełniająca: Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Hajnicz, W., Konieczna , A. (red.) (2013). Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie zdalne składającej się z dwóch części: W pierwszej studenci przesyłają opracowane przez siebie materiały dotyczące zadanych zagadnień związanych charakterystyką ucznia ze SPE oraz planem działań,a także opisem meto wspierających ucznia W drugiej części studenci przesyłają opracowane przez siebie na podstawie przesłanych materiałów IPETy Ocena działań studentów odbywa się drogą mailową, jest konsultowana również przy pomocy zalecanych komunikatorów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Kształcenie na odległość odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej w domenie APS; Ćwiczenia: Na czas edukacji on-line systematycznie przesyła się studentom prezentacje ćwiczeń w Power Point, w aplikacji Teams, Whatsapp oraz Messenger z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zadania zrealizowane przez studentów sprawdzano podczas videokonferencji z użyciem w/w komunikatorów. Do dnia 8.03 zajęcia były prowadzone w siedzibie uczelni: Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Konstruowanie narzędzi do wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania. Zasady dostosowania wymagań zawartych w podstawie programowej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały do wykonania poniższych zadań zostały przesłane studentom na adres e-mail w formie prezentacji i wzorów kart IPET i WOPFU: Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego (IPET) na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.Ocena efektywności udzielanej pomocy uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Analiza opinii, orzeczeń, wyników diagnozy pedagogiczno-psychologicznej i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. Konstruowanie planu działań wspierających dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Ewaluacja efektów pomocy udzielanej uczniowi ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
|
Literatura: |
Bogdanowicz, M. Adryjanek, A. (2009). Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia: Operon. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP Spółka Akcyjna. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. Leśniewska, K. Puchała, E., Zaremba L. (2011). Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach.Warszawa: MEN. Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania i Konstruowania Indywidualnych Programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Skrypt. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (cz.1, cz.2.). Szkoła Specjalna, 3,4 Marcinkowska, B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy. Warszawa: APS. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I, II. Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. (cz.2.).Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Literatura uzupełniająca: Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Hajnicz, W., Konieczna , A. (red.) (2013). Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie zdalne składającej się z dwóch części: W pierwszej studenci przesyłają opracowane przez siebie materiały dotyczące zadanych zagadnień związanych charakterystyką ucznia ze SPE oraz planem działań,a także opisem meto wspierających ucznia W drugiej części studenci przesyłają opracowane przez siebie na podstawie przesłanych materiałów IPETy Ocena działań studentów odbywa się drogą mailową, jest konsultowana również przy pomocy zalecanych komunikatorów |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.