Nowoczesne technologie w rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-NTN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne technologie w rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2-KS-W04 Zna współczesne rozwiązania technologiczne stosowane w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością /np. pomoce AAC, mowa syntetyczna / PC2-Ks-w03 Zna warunki dostępności do nowych technologii i programów wsparcia Umiejętności PC2-Kk-U02 Umie doradzić, wskazać optymalne pomoce dla osób o określonych problemach Kompetencje społeczne PC2-KS-K02 Potrafi nawiązywać kontakty z osobą niepełnosprawną PC2-KS-K03Potrafi nawiązywać kontakt z instytucjami oferującymi pomoc rehabilitacyjną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Fila | |
Prowadzący grup: | Mariusz Fila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena prezentacji. Obserwacja pracy studenta podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: 1. Główne problemy w pracy z komputerem osób o różnym typie niepełnosprawności. 2. Systemowe ułatwienia dostępu. 3. Rozwiązania sprzętowe i programowe umożliwiające obsługę komputera: • klawiatury ergonomiczne, • nakładki, • headpointery, • klawiatury alternatywne, • Intellikeys, • ekrany dotykowe, • Trackballe, • Przełączniki, • klawiatury wirtualne, 4. Interfejsy mózg-komputer -brain-computer interfaces, BCI. 5. Programy OCR. 6. Synteza mowy. 7. Programy czytające ekrany - screen readery. 8. Pogramy i urządzenia powiększające. 9. Monitory brajlowskie. 10. Drukarki brajlowskie. 11. Urządzenia lektorskie. 12. Programy i urządzenia wspomagające komunikację. 13. Warunki dostępności do nowych technologii – dofinansowania – programy wsparcia. 14. Specjalistyczne zasoby sieci Internet. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA J. Łaszczyk. Komputer w kształceniu specjalnym. Warszawa: WSIP 1998. A. Lechowicz. Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niepełnosprawnością. WSiP Warszawa 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA B. Siemieniecki. Komputer w Pedagogice Specjalnej Toruń: Wyd. Adam Marszałek, 2005. Strony www: http://www.harpo.com.pl http://www.altix.pl http://systemsensor.pl http://mowik.pl http://www.gumny.com.pl http://www.inference.phy.cam.ac.uk/dasher/polish http://www.brainhome.pl/zastosowanie-dla-osob-niepelnosprawnych http://openbci.pl http://www.inclusive.co.uk http://www.northerngrid.org http://www.cricksoft.com http://www.mayer-johnson.com http://www.toby-churchill.com http://www.freedomscientific.com http://www.pfron.org.pl http://www.niepelnosprawni.pl |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody ćwiczebne i zadaniowe, metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe,ćwiczenia, - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 5 Przygotowanie prezentacji - 15 Liczba punktów ECTS: |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.