Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MWP3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w przedszkolach specjalnych oraz integracyjnych PC2_KS_W01 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego PC2_KS_W01 ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz niesłyszącego w przedszkolach specjalnych i integracyjnych PC2_KS_W01 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty) PC2_KS_W04PC2_KS_W05 zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania Umiejętności PC2_KS_U02 potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi niesłyszącymi i słabosłyszącymi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM PC2_KS_U02 potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia przedszkolne) PC2_KS_U02 potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno -wychowawczych dla dzieci słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie wychowania przedszkolnego biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych. dzieci z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami PC2_KS_U02 potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktycznowych. oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabo słyszących PC2_KS_U02 potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce edukacyjnej: specjalnej/integracyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami PC2_KS_U02 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł Kompetencje społeczne PC2_KK_K01 poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych PC2_KK_K01 podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji PC2_KS_K02PC2_KK_K04 przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga PC2_KK_K04 umie zapewnić opiekę, wychowanie i uczenie się dzieciom z wadą słuchu w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. PC2_KS_K02 potrafi zorganizować sytuacje do nabywania przez dzieci z wadą słuchu doświadczeń w rozwiązywaniu konfliktów na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz, Anna Prożych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
1) Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. 2) Realizacja celów rewalidacyjnym w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym. 3) Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. 4) Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu 5) Cela i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych 6) Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo - werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM) 7) Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu 8) Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym 9) Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania. |
|
Literatura: |
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. Eckert U , Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982. Eckert U. Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu, Warszawa, 2001. Gałkowski T. , Stawoay-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990. Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005 Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012 Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000 Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011. Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Prawidłowo funkcjonujące zmysły i kondycja fizyczna podstawą rozwoju aktywności zabawowej i komunikacyjnej dziecka Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. Danuty Olczykowskiej Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r. |
|
Uwagi: |
. Godziny wykładowe i ćwiczeniowe- 30 h 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury- 15 h 3. Przygotowanie się do egzaminu - 15 h 4. Przygotowanie konspektów zajęć przedszkolnych dla dzieci z wadą słuchu - 30 h 5. Przygotowanie referatu, prezentacji - 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz, Anna Prożych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1) Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. 2) Realizacja celów rewalidacyjnym w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym. 3) Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. 4) Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu 5) Cela i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych 6) Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo - werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM) 7) Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu 8) Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym 9) Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania. ĆWICZENIA 1.Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i Program Wychowania Przedszkolnego dzieci z uszkodzonym narządem słuchu 2. Organizacja pracy w specjalnych przedszkolach dla dzieci niesłyszących i słabosłyszacych oraz w przedszkolach integracyjnych. Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci z wadą słuchu. 3. Konstruowanie Indywidualnego Programu Eukacyjno Terapeutycznego doa dziecka z wadą słuchu w wieku przedszkolnym 4.Wady i zalety wychowania przedszkolnego segregacyjnego, integracyjnego i włączającego. 5. Diagnoza przedszkolna dziecka z wadą słuchu 6.Rodzaje ćwiczeń wstępnych i ich znaczenie w procesie rewalidacji 7. Opracowanie konspektów zajęć przedszkolnych dla dzieci z wadą słuchu (realizacja celóe rewalidacyjnych) 6. Samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu (specjalnym, integracyjnym). |
|
Literatura: |
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. Eckert U , Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982. Eckert U. Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu, Warszawa, 2001. Gałkowski T. , Stawoay-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990. Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005 Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012 Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000 Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011. Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Prawidłowo funkcjonujące zmysły i kondycja fizyczna podstawą rozwoju aktywności zabawowej i komunikacyjnej dziecka Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. Danuty Olczykowskiej Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r. |
|
Uwagi: |
. Godziny wykładowe i ćwiczeniowe- 30 h 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury- 15 h 3. Przygotowanie się do egzaminu - 15 h 4. Przygotowanie konspektów zajęć przedszkolnych dla dzieci z wadą słuchu - 25 h 5. Przygotowanie referatu, prezentacji - 15 h prowadzenie zajęć z dziećmi z wadą słuchu 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.