Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MWP3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W01 zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w przedszkolach specjalnych oraz integracyjnych

PC2_KS_W01 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego

PC2_KS_W01 ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz niesłyszącego w przedszkolach specjalnych i integracyjnych

PC2_KS_W01 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty)

PC2_KS_W04PC2_KS_W05 zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania

Umiejętności

PC2_KS_U02 potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi niesłyszącymi i słabosłyszącymi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM

PC2_KS_U02 potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia przedszkolne)

PC2_KS_U02 potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno -wychowawczych dla dzieci słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie wychowania przedszkolnego biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych. dzieci z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami

PC2_KS_U02 potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktycznowych. oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabo słyszących

PC2_KS_U02 potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce edukacyjnej: specjalnej/integracyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami

PC2_KS_U02 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

Kompetencje społeczne

PC2_KK_K01 poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych

PC2_KK_K01 podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji

PC2_KS_K02PC2_KK_K04 przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga

PC2_KK_K04 umie zapewnić opiekę, wychowanie i uczenie się dzieciom z wadą słuchu w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.

PC2_KS_K02 potrafi zorganizować sytuacje do nabywania przez dzieci z wadą słuchu doświadczeń w rozwiązywaniu konfliktów na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kupisiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Kupisiewicz, Anna Prożych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

1) Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

2) Realizacja celów rewalidacyjnym w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym.

3) Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu.

4) Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu

5) Cela i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych

6) Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo - werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM)

7) Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu

8) Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym

9) Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania.

Literatura:

Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r.

Eckert U , Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982.

Eckert U. Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu, Warszawa, 2001.

Gałkowski T. , Stawoay-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990.

Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005

Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012

Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000

Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011.

Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.

Prawidłowo funkcjonujące zmysły i kondycja fizyczna podstawą rozwoju aktywności zabawowej

i komunikacyjnej dziecka

Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998.

Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995.

Danuty Olczykowskiej Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r.

Uwagi:

. Godziny wykładowe i ćwiczeniowe- 30 h

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury- 15 h

3. Przygotowanie się do egzaminu - 15 h

4. Przygotowanie konspektów zajęć przedszkolnych dla dzieci z wadą słuchu - 30 h

5. Przygotowanie referatu, prezentacji - 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kupisiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Kupisiewicz, Anna Prożych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

WYKŁAD

1) Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

2) Realizacja celów rewalidacyjnym w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym.

3) Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu.

4) Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu

5) Cela i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych

6) Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo - werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM)

7) Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu

8) Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym

9) Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania.

ĆWICZENIA

1.Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i Program Wychowania Przedszkolnego dzieci z uszkodzonym narządem słuchu

2. Organizacja pracy w specjalnych przedszkolach dla dzieci niesłyszących i słabosłyszacych oraz w przedszkolach integracyjnych. Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci z wadą słuchu.

3. Konstruowanie Indywidualnego Programu Eukacyjno Terapeutycznego doa dziecka z wadą słuchu w wieku przedszkolnym

4.Wady i zalety wychowania przedszkolnego segregacyjnego, integracyjnego i włączającego.

5. Diagnoza przedszkolna dziecka z wadą słuchu

6.Rodzaje ćwiczeń wstępnych i ich znaczenie w procesie rewalidacji

7. Opracowanie konspektów zajęć przedszkolnych dla dzieci z wadą słuchu (realizacja celóe rewalidacyjnych)

6. Samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu (specjalnym, integracyjnym).

Literatura:

Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r.

Eckert U , Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982.

Eckert U. Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu, Warszawa, 2001.

Gałkowski T. , Stawoay-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990.

Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005

Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012

Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000

Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011.

Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.

Prawidłowo funkcjonujące zmysły i kondycja fizyczna podstawą rozwoju aktywności zabawowej

i komunikacyjnej dziecka

Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998.

Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995.

Danuty Olczykowskiej Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r.

Uwagi:

. Godziny wykładowe i ćwiczeniowe- 30 h

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury- 15 h

3. Przygotowanie się do egzaminu - 15 h

4. Przygotowanie konspektów zajęć przedszkolnych dla dzieci z wadą słuchu - 25 h

5. Przygotowanie referatu, prezentacji - 15 h

prowadzenie zajęć z dziećmi z wadą słuchu 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)