Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MTI2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W05 Zna konsekwencje niepełnosprawności intelektualnej dla rozwoju umiejętności poznawczych i społecznych uczniów

PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 Zna możliwości realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

PC2_KS_W02 Zna przesłanki teoretyczne, rozwiązania metodyczne oraz efektywność konstruktywistycznych programów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Umiejętności

PC2_KS_U02 Potrafi zaprojektować zajęcia edukacyjne z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie z wykorzystaniem odpowiedniej metody aktywizującej

PC2_KS_U02 Potrafi dostosować sprawdzian wiadomości i umiejętności do możliwości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K01 Rozumie potrzebę zapewnienia dostępu do edukacji integracyjnej na wysokim poziomie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Żabińska
Prowadzący grup: Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- kolokwium: pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- zadanie praktyczne podczas zajęć

3. KOMPETENCJE

- zadanie praktyczne podczas zajęć

Pełny opis:

1. Definicje i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej

2. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych. Ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych.

3. Możliwości wykorzystania rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, sytuacja rodzeństwa osób z niepełnosprawnością.

4. Metody usprawniające funkcjonowanie percepcyjno – motoryczne:

a. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,

b. Metoda Kinezjologii Edukacyjnej,

c. Terapia integracji sensorycznej.

5. Metody usprawniające funkcjonowanie poznawczo – komunikacyjne:

a. Baśniowe spotkania,

b. Metoda Marii Montesorii,

c. Metoda F. Afolter,

6.Metody usprawniające funkcjonowanie społeczne:

a. Muzykoterapia

b. Biblioterapia

7. Metoda stymulacji polisensorycznej „poranny krąg” - specyfika pracy z

osobami z głębszą niepełnospranością intelektualną.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Smykowska D., (2008) Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym, działania stosowane i postulowane, Kraków

Frąckiewicz L., (2003) Edukacja osób Niepełnosprawnych, Katowice

Kościelska M., (2000) Oblicza upośledzenia, Warszawa

Kościelska M., (2004) Człowiek niepełnosprawny: rodzina, praca, Bydgoszcz

Pilecki J., (2002) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków

Maciarz M., (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., (1992), Metoda Weroniki Scherborne w terapii, wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa

Cytowska B., (2002), Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, Wrocław

Knill Ch. (1997), Program aktywności Świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Warszawa

Piszczek M., (2002) Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Warszawa

Literatura uzupełniająca:

Miosga L., (2005), Pomóż mi być: komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową, Kraków

Janiszewska A., (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków

Karwowska W., (2003), Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego umysłowo (w kontekście społecznych zmian), Kraków

Kozubska A., (2000), Opieka i wychowanie w rodzinie dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, Bydgoszcz

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 5, laboratorium - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 40

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 40

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)