Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MTI2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W05 Zna konsekwencje niepełnosprawności intelektualnej dla rozwoju umiejętności poznawczych i społecznych uczniów PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 Zna możliwości realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną PC2_KS_W02 Zna przesłanki teoretyczne, rozwiązania metodyczne oraz efektywność konstruktywistycznych programów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi zaprojektować zajęcia edukacyjne z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie z wykorzystaniem odpowiedniej metody aktywizującej PC2_KS_U02 Potrafi dostosować sprawdzian wiadomości i umiejętności do możliwości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną Kompetencje społeczne PC2_KS_K01 Rozumie potrzebę zapewnienia dostępu do edukacji integracyjnej na wysokim poziomie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
CW
CW
N CW
CW
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Żabińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - kolokwium: pytania zamknięte i/lub otwarte 2. UMIEJĘTNOŚCI - zadanie praktyczne podczas zajęć 3. KOMPETENCJE - zadanie praktyczne podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
1. Definicje i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej 2. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych. Ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych. 3. Możliwości wykorzystania rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, sytuacja rodzeństwa osób z niepełnosprawnością. 4. Metody usprawniające funkcjonowanie percepcyjno – motoryczne: a. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, b. Metoda Kinezjologii Edukacyjnej, c. Terapia integracji sensorycznej. 5. Metody usprawniające funkcjonowanie poznawczo – komunikacyjne: a. Baśniowe spotkania, b. Metoda Marii Montesorii, c. Metoda F. Afolter, 6.Metody usprawniające funkcjonowanie społeczne: a. Muzykoterapia b. Biblioterapia 7. Metoda stymulacji polisensorycznej „poranny krąg” - specyfika pracy z osobami z głębszą niepełnospranością intelektualną. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Smykowska D., (2008) Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym, działania stosowane i postulowane, Kraków Frąckiewicz L., (2003) Edukacja osób Niepełnosprawnych, Katowice Kościelska M., (2000) Oblicza upośledzenia, Warszawa Kościelska M., (2004) Człowiek niepełnosprawny: rodzina, praca, Bydgoszcz Pilecki J., (2002) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków Maciarz M., (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., (1992), Metoda Weroniki Scherborne w terapii, wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa Cytowska B., (2002), Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, Wrocław Knill Ch. (1997), Program aktywności Świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Warszawa Piszczek M., (2002) Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Warszawa Literatura uzupełniająca: Miosga L., (2005), Pomóż mi być: komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową, Kraków Janiszewska A., (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków Karwowska W., (2003), Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego umysłowo (w kontekście społecznych zmian), Kraków Kozubska A., (2000), Opieka i wychowanie w rodzinie dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, Bydgoszcz |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 5, laboratorium - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 40 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.