Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MPO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 zna cele wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną PC2_KS_W02 zna metody i formy wychowania uczniów z niepełnosprawnością Umiejętności PC2_KS_U03 PC2_KS_U02 potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną, Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Uczestnictwo w dyskusji Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach Forma zaliczenia: końcowe kolokwium pisemne. Uwaga. Ze względu na sytuację pandemiczną zajęcia będą realizowane w formie zdalnej Sposób pomiaru efektów uczenia się: Przewiduje się zdalne elementy zaliczenia przedmiotu, w tym: Prace pisemne okresowe wysyłane i oceniane z wykorzystaniem poczty elektronicznej Kolokwium pisemne końcowe przeprowadzone z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams |
|
Pełny opis: |
1. Rola nauczyciela-opiekuna-wychowawcy w pedagogice opiekuńczej Sylwetka osobowościowa opiekuna-wychowawcy. Odpowiedzialność, etyka. Skuteczność wychowania. Błędy wychowania. Znaczenie autorytetu. Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela, wychowawcy. Etyczna strona opieki i wychowania w placówce specjalnej oraz placówce opiekuńczo-wychowawczej 2. Pojęcie opieki i wychowania oraz działalności opiekuńczo-wychowawczej Przedmiot i podstawowe zadania metodyki opiekuńczo-wychowawczej Aspekty prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej Typy i rodzaje placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek i ośrodków oświatowo-wychowawczych Warsztat pracy. Dokumentacja (formalna i nieformalna); 3. Szkoła jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze Opiekuńcza rola szkoły . Rola i zadania pedagoga szkolnego. Partnerstwo edukacji i pomocy społecznej Zagadnienie współpracy placówek opiekuńczo-wychowawczych ze szkołą – poprawa funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) 4. Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego Funkcje i zadania placówek wsparcia dziennego oraz ich realizacja Świetlice środowiskowe, ogniska wychowawcze. - zagadnienie organizacji czasu wolnego Warsztaty terapii zajęciowej - funkcjonowanie WTZ, terapia zajęciowa w warunkach WTZ Wsparcie rodziny przeżywającej trudności w sferze opiekuńczo-wychowawczej Asystentura rodzinna Znaczenie opieki w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) 5. Przyczyny, atrybuty, rozmiary i skutki sieroctwa w Polsce. Nowe standardy w opiece nad dzieckiem sierocym Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego - „teoria więzi”, - definiowanie sieroctwa, typy sieroctwa - choroba sieroca, - stopnie sieroctwa wg koncepcji A. Szymborskiej - dziecko z doświadczeniem kompleksowej traumy Czynniki warunkujące adaptację dziecka z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) w środowisku zastępczym 6. Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach pieczy zastępczej o charakterze rodzinnym - rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce, - rodziny zastępcze - specyfika funkcjonowania placówek - tworzenie atmosfery życia - problemy opiekuńczo-wychowawcze Dziecko z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka 7. Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach pieczy zastępczej o charakterze instytucjonalnym Placówki opiekuńczo–wychowawcze - socjalizacyjne - interwencyjne - specjalistyczno-terapeutyczne, Metody przekształceń domów dziecka Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych - specyfika funkcjonowania placówek - tworzenie atmosfery życia - programy opiekuńczo-wychowawcze - rola i zadania wychowawcy - problemy prowadzenia grup wychowawczych Pułapki opiekunów. Bezradność. Wypalenie Dziecko z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) w instytucjonalnych placówkach opieki całodobowej 8. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej Wybrane metody, techniki i narzędzia – genogram, – ekomapa, - księga życia Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej Kulturoterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej 9. Rola placówek opiekuńczo-wychowawczych w przygotowaniu do dorosłości dziecka z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej Opiekun usamodzielnienia. Indywidualny program usamodzielnienia. 10. Innowacyjne metody i narzędzia pracy opiekuńczo-wychowawczej Opis inicjatyw na przykładzie Projektu „Świat Dobrej Przyszłości” 11. Problematyka respektowania intymności, poszanowania godności i rozwoju seksualnego w codziennej pracy opiekuńczo-wychowawczej Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego |
|
Literatura: |
• Albański L., Gola S., (red), Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, KPSW, Jelenia Góra 2013, * Brągiel J., Badora S., (red.): Formy opieki. Wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2010. • Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004. * Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014. • Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, UMCS, Lublin 2011. • Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. z dnia 26 kwietnia 2016 r. pod poz. 575 • Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720). |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką Nakład pracy studenta: Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe 15 Przygotowywanie się do zajęć/egzaminu 15 Opracowywanie prac pisemnych, prezentacji 30 Sumaryczna liczba godzin: 60 OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone są w sposób asynchroniczny z wykorzystaniem [sprawdzonego już przed okresem pandemii] kontaktu poprzez pocztę elektroniczną. Metody kształcenia (na odległość) W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, praca studenta indywidualna i zespołowa - zdalna indywidualna praca studenta nad podanymi zagadnieniami - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams (w ramach zespołu przedmiotowego) Zadania do wykonania (z terminarzem) Wg postępu realizacji programu – poprzez pocztę elektroniczną |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Uczestnictwo w dyskusji Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach Forma zaliczenia: końcowe kolokwium pisemne. Uwaga. Ze względu na sytuację pandemiczną zajęcia będą realizowane w formie zdalnej. Sposób pomiaru efektów uczenia się: Przewiduje się zdalne elementy zaliczenia przedmiotu, w tym: Prace pisemne okresowe wysyłane i oceniane z wykorzystaniem poczty elektronicznej Kolokwium pisemne końcowe przeprowadzone z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams |
|
Pełny opis: |
Rola nauczyciela-opiekuna-wychowawcy w pedagogice opiekuńczej Sylwetka osobowościowa opiekuna-wychowawcy. Odpowiedzialność, etyka. Skuteczność wychowania. Błędy wychowania. Znaczenie autorytetu. Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela, wychowawcy. Etyczna strona opieki i wychowania w placówce specjalnej oraz placówce opiekuńczo-wychowawczej Pojęcie opieki i wychowania oraz działalności opiekuńczo-wychowawczej Przedmiot i podstawowe zadania metodyki opiekuńczo-wychowawczej Aspekty prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej Typy i rodzaje placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek i ośrodków oświatowo-wychowawczych Warsztat pracy. Dokumentacja (formalna i nieformalna); Szkoła jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze Opiekuńcza rola szkoły . Rola i zadania pedagoga szkolnego. Partnerstwo edukacji i pomocy społecznej Zagadnienie współpracy placówek opiekuńczo-wychowawczych ze szkołą – poprawa funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego Funkcje i zadania placówek wsparcia dziennego oraz ich realizacja Świetlice środowiskowe, ogniska wychowawcze. - zagadnienie organizacji czasu wolnego Warsztaty terapii zajęciowej - funkcjonowanie WTZ, terapia zajęciowa w warunkach WTZ Wsparcie rodziny przeżywającej trudności w sferze opiekuńczo-wychowawczej Asystentura rodzinna Znaczenie opieki w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) Przyczyny, atrybuty, rozmiary i skutki sieroctwa w Polsce. Nowe standardy w opiece nad dzieckiem sierocym Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego - „teoria więzi”, - definiowanie sieroctwa, typy sieroctwa - choroba sieroca, - stopnie sieroctwa wg koncepcji A. Szymborskiej - dziecko z doświadczeniem kompleksowej traumy Czynniki warunkujące adaptację dziecka z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) w środowisku zastępczym Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach pieczy zastępczej o charakterze rodzinnym - rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce, - rodziny zastępcze - specyfika funkcjonowania placówek - tworzenie atmosfery życia - problemy opiekuńczo-wychowawcze Dziecko z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach pieczy zastępczej o charakterze instytucjonalnym Placówki opiekuńczo–wychowawcze - socjalizacyjne - interwencyjne - specjalistyczno-terapeutyczne, Metody przekształceń domów dziecka Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych - specyfika funkcjonowania placówek - tworzenie atmosfery życia - programy opiekuńczo-wychowawcze - rola i zadania wychowawcy - problemy prowadzenia grup wychowawczych Pułapki opiekunów. Bezradność. Wypalenie Dziecko z niepełnosprawnością (w tym z niepełnosprawnością intelektualną) w instytucjonalnych placówkach opieki całodobowej Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej Wybrane metody, techniki i narzędzia – genogram, – ekomapa, - księga życia Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej Kulturoterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
|
Literatura: |
• Albański L., Gola S., (red), Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, KPSW, Jelenia Góra 2013, * Brągiel J., Badora S., (red.): Formy opieki. Wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2010. • Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004. * Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014. • Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, UMCS, Lublin 2011. • Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. z dnia 26 kwietnia 2016 r. pod poz. 575 • Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720). |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką Nakład pracy studenta: Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe 15 Przygotowywanie się do zajęć/egzaminu 15 Uwaga. Ze względu na sytuację pandemiczną zajęcia będą realizowane w formie zdalnej - 15 Opracowywanie prac pisemnych, prezentacji 30 Sumaryczna liczba godzin: 60 OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone są w sposób asynchroniczny z wykorzystaniem [sprawdzonego już przed okresem pandemii] kontaktu poprzez pocztę elektroniczną. Metody kształcenia (na odległość) W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, praca studenta indywidualna i zespołowa - zdalna indywidualna praca studenta nad podanymi zagadnieniami - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams (w ramach zespołu przedmiotowego) Zadania do wykonania (z terminarzem) Wg postępu realizacji programu – poprzez pocztę elektroniczną W okresie edukacji zdalnej kontakt poprzez Microsoft Teams, zespół pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4fffd346c650497eb84a8481159a2914%40thread.tacv2/conversations?groupId=690f2428-7eee-4a03-86ab-6e7a92e73a86&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.