Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Ma uporządkowaną i usystematyzowaną wiedzę z zakresu prowadzenia zajęć z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki PC2_KS_W02 Wyjaśnia metodę postępowania z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki korzystając z poszerzonej, uporządkowanej wiedzy PC2_KS_W02 Ma uporządkowaną usystematyzowaną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań w procesie terapeutycznym Umiejętności PC2_KS_U03 Ma pogłębione umiejętności obserwowania działalności dziecka w trakcie wykonywania zadań matematycznych w celu wskazania przyczyny trudności ucznia PC2_KS_U02 Ma pogłębione umiejętności racjonalnego zaproponowania metod oraz pomocy dydaktycznych do prowadzonej działalności terapeutycznej podejmowanej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki PC2_KS_U03 Ma pogłębione umiejętności zanalizowania przydatności wybranych metod i „dobrych praktyk” do realizacji działań terapeutycznych podejmowanych w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki PC2_KS_U01 Posiada pogłębione umiejętności zbudowania planu postępowania terapeutycznego wobec dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki Kompetencje społeczne PC2_KS_K01 Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, projektuje działania pedagogiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemne kolokwium Ocena pisemnego projektu planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki opracowanego w parach |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH 1. Zwykłe, nadmierne i specyficzne trudności w uczeniu się matematyki 2. Poznanie wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. 3. Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi: − metody konstruowania gier ściganek, opowiadań i ich wykorzystanie na zajęciach, − orientacja przestrzenna, rytmy, liczenie, − ustalanie równoliczności zbiorów, klasyfikacja, − dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości długości, masy, objętości płynów; waga i ciężar; geometria. 4. Charakterystyka postępowania terapeutycznego na drugim etapie terapii – rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych szkolnych w zakresie nauczania początkowego i w klasach IV - VIII. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi − dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. − mnożenie i dzielenie. − układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. − dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań. − algorytmy działań pisemnych, rozumienie pojęcia ułamka. 5. Wpływ zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych – analizatora wzrokowego, słuchowego, ruchowego na trudności w uczeniu się matematyki. 6. Konstruowanie planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa. Edukacja polska. 2.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 3.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania. 4. Gruszczyk - Kolczyńska E., (2015). Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Kraków: Bliżej przedszkola 5.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 6.Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Badura-Strzelczyk, G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 2. Dąbrowski M. (2015). Gry matematyczne (nie tylko) dla klas1 -3. Opole: Wydawnictwo Nowik. 3.Dąbrowski M. (2016) Gry matematyczne dla uczniów klas 1 - 3 i starszych. Opole: Wydawnictwo Nowik 4.Grabowski, A. (1999). Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb. Szczecinek: WKM Rachmistrz. 5.Grabowski, A. (1998). Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I oraz część II. Szczecinek : WKM Rachmistrz. 6. Gruszczyk – Kolczyńska E. (2014) Edukacja matematyczna w klasie I. Kraków CEBP 7.Klus-Stańska, D., Kalinowska, A. Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie. 8.Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP. 9.Pisarski, M. (1992). Matematyka dla naszych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo ECERI 10.Sapeta, J. (2003). Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 11.Stasica, J. (2004). Matematyka - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I – III. Kraków: Impuls. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: metoda podająca – wykład, pokaz, prezentacja, metoda praktycznego działania NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h. Przygotowanie się do egzaminu - 15h. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne, - aktywność na zajęciach, - praca grupowa lub indywidualna (m.in. pisanie scenariuszy zajęć terapii pedagogicznej z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, rozwiązywanie zadań, prezentowanie metodą symulacji zabaw, sytuacji dydaktycznych). Metody i kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, otrzymanie z kolokwium i zadań domowych co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra. |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Przyczyny niepowodzeń szkolnych w uczeniu się matematyki . Psychopedagogiczna analiza trudności szkolnych. Zdolności matematyczne i ich zaburzenia . Dojrzałość do uczenia się matematyki i jej wyznaczniki: a./ Świadomość , w jaki sposób należy liczyć przedmioty; b./Odpowiedni poziom operacyjnego rozumowania; c./Zdolność do płynnego i giętkiego posługiwania się reprezentacją enaktywną, ikoniczną i symboliczną; d./wysoki poziom odporności emocjonalnej; e./ Należyta sprawność manualna, precyzja spostrzegania i koordynacja wzrokowo-ruchowa. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Prezentacja wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. Zarys metodyki wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier matematycznych. Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Praktyczne omówienie ćwiczeń i pomocy dydaktycznych dotyczących metod konstruowania gier oraz - orientacji przestrzennej, rytmów, liczenia; -ustalenia równoliczności zbiorów, klasyfikacji; -dodawanie i odejmowanie w szerokim zakresie; -operacyjnego rozumowania w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii; -operacyjnego rozumowania w zakresie stałości, długości, masy, objętości płynów, wagi i ciężarów /geometria/. Charakterystyka postępowania terapeutycznego – na drugim etapie terapii- rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych na I i II etapie. Praktyczne omówienie ćwiczeń i pomocy dydaktycznych dotyczących: - pojęcia liczby; - dodawania i odejmowania; - mnożenie i dzielenie; - układania i rozwiązywania zadań tekstowych; - dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań; - algorytmy działań pisemnych, - rozumienie pojęcia ułamka; - zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych- ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego i ruchowego Konstruowanie scenariusza zajęć terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa:Edukacja polska. 2. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 3. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. 4. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 5. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. 6. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. 7. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E.,Treliński G.,Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015) Matematyczna edukacja wczesnoszkolna, Kielce:Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP ,Spółka z o.o. Literatura uzupełniająca: 1. Badura-Strzelczyk, G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wyd. Nowik. 2. Binkowska-Wójcik W., Boroń I., i inni (2014): Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. 3. Dąbrowski, M., (2015). Gry matematyczne (nie tylko)dla klas 1-3. Opole: Wyd. Nowik. 4. Grabowski, A. (1999). Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb. Szczecinek: WKM Rachmistrz. 5. Grabowski, A. (1998). Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I i II. Szczecinek : WKM Rachmistrz. 6. Klus-Stańska, D., Kalinowska, A.(2004).Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie. 7. Krajcova E. (2016) , Matematyka w zabawach i grach w szkole podstawowej, Opole: Wyd. Nowik. 8. Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP. 9. Nowik ,J. (2013), Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczycieli. Wydanie II rozszerzone, Opole: Wyd. Nowik. 10. Oszwa, U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w uczeniu. Kraków: Impuls. 11. Pisarski, M. (1992). Matematyka dla naszych dzieci. Warszawa: Wyd. ECERI. 12. Sapeta, J. (2003). Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 13. Stasica, J. (2004). Matematyka - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I – III. Kraków: Impuls. 14.Wojciechowska K. (2009).Gry i zabawy matematyczne dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej, Opole: Wyd. Nowik. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja, symulacja, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań. Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: - ćwiczenia - 15 h Liczba godzin niekontaktowych: - przygotowanie do zajęć: czytanie literatury, rozwiązywanie zadań, przygotowanie scenariusza, zabaw i sytuacji dydaktycznych, itp. - 25 h - przygotowanie do kolokwium - 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.