Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MPG1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Kolokwium

Obserwacja pracy studenta

Analiza ustnych wypowiedzi

i analiza projektów

Pełny opis:

Grupa, jako zbiorowość jednostek, jej prawa w społeczeństwie w kwestii przyjmowania pewnych pozycji i zależności jednostek. Role w

grupie. Wielokierunkowe porozumiewanie się w grupie. Trudności / wady pracy grupowej: Praca w grupach – organizacja zespołów oraz

ich ocena.

2. Etapy uczenia się w klasie w małych grupach, organizacja klasy, kierowanie małymi grupami. Tutoring rówiesniczy jako forma wsparcia

dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Praca w małych grupach i uczenie się kooperacyjne jakostrategia dialogowej edukacji, aranżacja przestrzeni do pracy w grupach.

4. Ocenianie włączające i ocenianie kształtujące w grupie zróżnicowanej.

Ćwiczenia:

1. Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów pod kątem dostosowania zawartych w niej

treści do zróżnicowanych potrzeb uczniów.

2. Analiza przykładowego programu nauczania (jego celów lub planowanych efektów) pod kątem trudności w jego realizacji przez uczniów

o specjalnych bądź specyficznych potrzebach edukacyjnych.

3. Zadania nauczyciela w kształceniu włączającym. Zespół wspierający i zasady dobrej współpracy. Współpraca z rodzicami.

4. Organizacja klasy w kształceniu włączającym z uwzględnieniem klimatu klasy. Elastyczność doboru i stosowania metod w kształceniu

włączającym.

5. Omówienie wybranych metod aktywizujących krąg praca w małych grupach (zasady doboru par i grup oraz różne techniki pracy

grupowej) rysunek, linia czasu. gry i zabawy dydaktyczne, burza mózgów, dyskusja, za i przeciw”, drama, metoda projektów, mapa

pojęciowa, meta plan, piramida priorytetów.

6. Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Dostosowanie form i warunków sprawdzania wiedzy

i umiejętności do zdiagnozowanych u uczniów zaburzeń.

7. Ocenianie i motywowanie uczniów, umiejętne stosowanie pochwał.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami

edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013.

2. Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Przewodnik: Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami

edukacyjnymi? MEN, Warszawa 2010.

3. Flis, R., Specyfika postępowania z uczniami w klasach integracyjnych, IBnD.

4. Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i

słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) ze zmianami

wprowadzonymi rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie z dn. 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) oraz z dn. 17

listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1491).

5. Rozporządzenia MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia

ogólnego w poszczególnych typach szkół, (opublikowane w Dz. U. Nr 4, poz. 17 w dn. 15 stycznia 2009 r.), załączniki: 2, 3, 4.

6. Reid J, Forrestal P, Cook J; " Uczenie się w małych grupach w klasie "; WSiP, W-wa 1996

7. Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w

stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska,

B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000.

2. Florek A.: Dziecko w grupie. Warszawa, Wyd. Pedagog, 2010

3. Zacharuk T., Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Nr 1(20) 2011

Efekty uczenia się:

PC2_KS_W01 Zna zasady uniwersalnego projektowania zajęć

edukacyjnych

PC2_KS_W01 Zna podstawowe cechy koncepcji nauczania

otwartego

PC2_KS_W03 Zna programy tutoringu rówieśniczego

PC2_KS_W04

PC2_KS_W02 Zna podstawę programową kształcenia ogólnego i jej

zastosowania w kształceniu uczniów ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi

PC2_KS_W01 Zna zadania nauczyciela wspierającego (nauczyciela ze

specjalnym przygotowaniem pedagogicznym)

pracującego w klasie integracyjnej

PC2_KS_U02 Potrafi zmodyfikować karty pracy do specjalnych

potrzeb edukacyjnych ucznia

PC2_KS_U02 Umie stosować poznane metody aktywne i umiejętnie

dobierać je do zaistniałej na lekcji sytuacji

PC2_KS_U02 Opracowuje scenariusz zajęć w klasach integracyjnych

z uwzględnieniem możliwości ich indywidualizacji w

konwencji nauczania otwartego

PC2_KS_K02 Rozumie potrzebę doskonalenia sposobów kształcenia

w Polsce w celu lepszego dostosowania nauczania do

indywidualnych potrzeb uczniów

Metody i kryteria oceniania:

aktywne uczestnictwo

pozytywne zaliczenie przygotowanych projektów

obecność na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)