Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MPC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W02 Zna poszerzoną i usystematyzowaną terminologię dotyczącą omawianych metod pracy z uczniem z trudnościami w opanowaniu umiejętności czytania i pisania

PC2_KS_W02 Zna założenia teoretyczne i specyfikę pracy omawianych metod pracy z uczniem z trudnościami w opanowaniu umiejętności czytania i pisania

Umiejętności

PC2_KS_U02 Posiada pogłębione umiejętności przeprowadzania zajęć z zastosowaniem jednej z omawianych metod pracy z uczniem z niepowodzeniami w opanowaniu umiejętności czytania i pisania

PC2_KS_U02 Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia wybranymi metodami pracy z uczniem z trudnościami w opanowaniu umiejętności czytania i pisania

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K01 Utożsamia się z wartościami i celami doboru metod terapii do potrzeb ucznia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

kolokwium, ocena projektu

Pełny opis:

Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod, programów i zestawów ćwiczeń wykorzystywanych w pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, m.in.: Metoda Dobrego Startu, Ćwiczenia grafomotoryczne wg. H. Tymichovej, Metoda 18 struktur wyrazowych, Metoda Rocławskiego , Metody terapii trudności w czytaniu i pisaniu B. Zakrzewskiej, ćwiczenia w opracowaniu Z. Pietrzak-Stępowskiej i Z. Gąsowskiej, zeszyty ćwiczeń w opracowaniu Z. Saduś, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, Program „Ortograffiti”, Program „7 walizek. Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii", Seria logopedyczna "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej) oraz ćwiczenia praktyczne w zakresie wykorzystania ich w pracy korekcyjno-kompensacyjnej.

Projektowanie ćwiczeń służących profilaktyce i terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu: stabilizacyjnych, usprawniających motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijających kompetencje narracyjne

Literatura:

Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP.

Bogdanowicz, M. (2005). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia.

Cieszyńska, J. (2005). Nauka czytania krok po kroku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Chwastniewska, D. (2011). Metoda 101 kroków. Poczytam Ci mamo. Gdynia: Wyspa

Danielewicz, T., Hanter E., Koźmińska A., Magnuska J. (2010). Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Gąsowska, T., Pietrzak-Stępkowska, Z. (1994), Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa: WSIP.

Gmosińska, D., Woźniak V. (2012). Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Grabałowska, K., Jastrząb J., Mickiewicz J, Wojak M. (2005). Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: TNOiK.

Kujawa, E., Kurzyna, M. (1996). Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa: WSiP.

Rocławski, B. (2010), Zabawy z klockami LOGO, Gdańsk: Glottispol.

Studnicka, J. (2007). Ortograffiti. Gdynia: Operon.

Zakrzewska, B. (2005). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h

Przygotowanie się do egzaminu 5h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

kolokwium, ocena projektu

Pełny opis:

Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod, programów i zestawów ćwiczeń wykorzystywanych w pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, m.in.: Metoda Dobrego Startu, Ćwiczenia grafomotoryczne wg. H. Tymichovej, Metoda 18 struktur wyrazowych, Metoda Rocławskiego , Metody terapii trudności w czytaniu i pisaniu B. Zakrzewskiej, ćwiczenia w opracowaniu Z. Pietrzak-Stępowskiej i Z. Gąsowskiej, zeszyty ćwiczeń w opracowaniu Z. Saduś, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, Program „Ortograffiti”, Program „7 walizek. Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii", Seria logopedyczna "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej) oraz ćwiczenia praktyczne w zakresie wykorzystania ich w pracy korekcyjno-kompensacyjnej.

Projektowanie ćwiczeń służących profilaktyce i terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu: stabilizacyjnych, usprawniających motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijających kompetencje narracyjne

Literatura:

Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP.

Bogdanowicz, M. (2005). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia.

Cieszyńska, J. (2005). Nauka czytania krok po kroku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Chwastniewska, D. (2011). Metoda 101 kroków. Poczytam Ci mamo. Gdynia: Wyspa

Danielewicz, T., Hanter E., Koźmińska A., Magnuska J. (2010). Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Gąsowska, T., Pietrzak-Stępkowska, Z. (1994), Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa: WSIP.

Gmosińska, D., Woźniak V. (2012). Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Grabałowska, K., Jastrząb J., Mickiewicz J, Wojak M. (2005). Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: TNOiK.

Kujawa, E., Kurzyna, M. (1996). Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa: WSiP.

Rocławski, B. (2010), Zabawy z klockami LOGO, Gdańsk: Glottispol.

Studnicka, J. (2007). Ortograffiti. Gdynia: Operon.

Zakrzewska, B. (2005). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)