Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W03 Ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o polskim systemie oddziaływań resocjalizacyjnych, wyjaśnia różnice między funkcją resocjalizacji w systemie otwartym i zamkniętym. PC2_KS_W04 Ma pogłębioną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania placówek resocjalizacyjnych. PC2_KS_W04 Krytycznie ocenia skuteczność wykorzystywanych w placówkach resocjalizacyjnych metod oddziaływań resocjalizacyjnych, opisuje „dobre praktyki” oddziaływań resocjalizacyjnych. Umiejętności PC2_KS_U03 Umie rozpoznawać potrzeby wychowanków placówek resocjalizacyjnych, dobierać odpowiednie metody i techniki oddziaływań resocjalizacyjnych w celu zaspokojenia zdiagnozowanych potrzeb wychowanków. PC2_KS_U02 Potrafi dokonywać analizy złożonych problemów pojawiających się w procesie resocjalizacji odbywającym się w placówkach resocjalizacyjnych. Kompetencje społeczne PC2_KK_K01 Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego. PC2_KK_K03 Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk społecznych w zakresie przeciwdziałania przemocy w relacjach społecznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów studenta weryfikowane będzie na podstawie pisemnego kolokwium sprawdzającego wiedzę.- w sytuacji odwieszenia zajęć dydaktycznych na terenie APS natomiast w sytuacji dalszego trwania zawieszenia zajęć- w aplikacji "Forms" link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b6f6b86b18d4c5dbce4174029ef12a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=577c290b-52a1-49dc-9da4-8ce0fe8c3a4d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia 2. Cele i zadania pracy penitencjarnej 3. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych- 21.03.2020 zostały wysłane skany materiałów źródłowych do studentów, za pomocą USOSMAIL dotyczące charakterystyki zjawiska. Materiał uwzględniał m.in różnice pomiędzy tzw. "tradycyjną grypserą" a obecnym "drugim życiem" panującym w zakładach poprawczych. 4. Zastosowanie teorii poznawczo- behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej- 08.04.2020 zostały wysłane studentom skany materiałów źródłowych za pomocą USOSMAIL. Studenci otrzymali również zagadnienia i pytania do opracowania. 5 Cele i zadania pracy penitencjarnej(kontynuacja drugich zajęć)-21.04.20- spotkanie ze studentami online w aplikacji Teams 6. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych- 28.04.20202o-spotkanie ze studentami online w aplikacji Teams 7. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców 8. Rozpoznawanie środowiska skazanych-5.05.2020-spotkanie ze studentami online w aplikacji Teams 9. Sport, plastyka, muzyka, teatr, wolontariat – metody oddziaływań 10. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji 11. Powtórzenie i podsumowanie materiału. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk 2003 - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk 1994 - Górski S. Metodyka resocjalizacji. Warszawa 1985 - Marczak M. Resocjalizacyjne programy penitencjarne. Gdańsk 2009 - Ciosek M. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk 1996 - Benedyczak S., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I. Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, COSSW Kalisz 1995 Literatura uzupełniająca: - Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998 - Urban B., Stanik J. M.(red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane zgodnie z planem studiów w każdy wtorek w godz. 11.40-13.15 za pośrednictwem aplikacji Teams Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.