Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MOZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W03 Ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o polskim systemie oddziaływań resocjalizacyjnych, wyjaśnia różnice między funkcją resocjalizacji w systemie otwartym i zamkniętym.

PC2_KS_W04 Ma pogłębioną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania placówek resocjalizacyjnych.

PC2_KS_W04 Krytycznie ocenia skuteczność wykorzystywanych w placówkach resocjalizacyjnych metod oddziaływań resocjalizacyjnych, opisuje „dobre praktyki” oddziaływań resocjalizacyjnych.

Umiejętności

PC2_KS_U03 Umie rozpoznawać potrzeby wychowanków placówek resocjalizacyjnych, dobierać odpowiednie metody i techniki oddziaływań resocjalizacyjnych w celu zaspokojenia zdiagnozowanych potrzeb wychowanków.

PC2_KS_U02 Potrafi dokonywać analizy złożonych problemów pojawiających się w procesie resocjalizacji odbywającym się w placówkach resocjalizacyjnych.

Kompetencje społeczne

PC2_KK_K01 Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego.

PC2_KK_K03 Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk społecznych w zakresie przeciwdziałania przemocy w relacjach społecznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Joanna Moleda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów studenta weryfikowane będzie na podstawie pisemnego kolokwium sprawdzającego wiedzę.- w sytuacji odwieszenia zajęć dydaktycznych na terenie APS natomiast w sytuacji dalszego trwania zawieszenia zajęć- w aplikacji "Forms"

link do kanału:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b6f6b86b18d4c5dbce4174029ef12a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=577c290b-52a1-49dc-9da4-8ce0fe8c3a4d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia

2. Cele i zadania pracy penitencjarnej

3. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych- 21.03.2020 zostały wysłane skany materiałów źródłowych do studentów, za pomocą USOSMAIL dotyczące charakterystyki zjawiska. Materiał uwzględniał m.in różnice pomiędzy tzw. "tradycyjną grypserą" a obecnym "drugim życiem" panującym w zakładach poprawczych.

4. Zastosowanie teorii poznawczo- behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej- 08.04.2020 zostały wysłane studentom skany materiałów źródłowych za pomocą USOSMAIL. Studenci otrzymali również zagadnienia i pytania do opracowania.

5 Cele i zadania pracy penitencjarnej(kontynuacja drugich zajęć)-21.04.20- spotkanie ze studentami online w aplikacji Teams

6. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych- 28.04.20202o-spotkanie ze studentami online w aplikacji Teams

7. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców

8. Rozpoznawanie środowiska skazanych-5.05.2020-spotkanie ze studentami online w aplikacji Teams

9. Sport, plastyka, muzyka, teatr, wolontariat – metody oddziaływań

10. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji

11. Powtórzenie i podsumowanie materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk 2003

- Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Gdańsk 1994

- Górski S. Metodyka resocjalizacji. Warszawa 1985

- Marczak M. Resocjalizacyjne programy penitencjarne. Gdańsk 2009

- Ciosek M. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk 1996

- Benedyczak S., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I. Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, COSSW Kalisz 1995

Literatura uzupełniająca:

- Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998

- Urban B., Stanik J. M.(red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.

Uwagi:

Zajęcia realizowane zgodnie z planem studiów w każdy wtorek w godz. 11.40-13.15 za pośrednictwem aplikacji Teams

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)