Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MNP1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Ob. dla I r. PC, spec. naucz. (kwal.): eduk. i reh. osób z niepełn. intelekt., (2-l) niest. II st.
Ob. dla I r. PC, spec. naucz. (kwal.): eduk. i reh. osób z niepełn. intelekt., (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC2_KS_W01 zna cele, treści i wybrane metody wychowania przedszkolnego,

PC2_KS_W02 PC2_KS_W01 zna zasady kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu,

PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w przedszkolu,

PC2_KS_U03 przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną,

PC2_KS_U02 potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb dziecka,

PC2_KS_U02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania,

PC2_KS_U03 prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.

PC2_KS_U03 PC2_KS_U02 potrafi dostosować proces rewalidacyjno – wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia.

PC2_KS_K02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Agnieszka Lubowiedzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Test z treści przedmiotu.

Scenariusz zajęć.

Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

Pełny opis:

1. Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego;

2. Formy, zadania, możliwości, w zakresie działalności przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego;

3. Etapy pracy nauczyciela w edukacji specjalnej; wizja, wiedza, motywy, środki, wsparcie, plan działania, ewaluacja;

4. Rozwój dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w wieku przedszkolnym;

5. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym;

6. Statut przedszkola, programy wychowania w przedszkolu, założenia i planowanie rozkładu materiału, przygotowanie scenariuszy zajęć przedszkolnych;

7. Metody i formy pracy w przedszkolu;

8. Zabawa swobodna i zabawa dydaktyczna jako wyznaczniki i wymiary aktywności własnej dziecka;

9. Obserwacja dziecka jako podstawa do ewaluacji wytycznych dotyczących jego rozwoju i edukacji;

10. Wyznaczniki diagnozy gotowości szkolnej dziecka;

11. Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego w przedszkolu specjalnym;

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Dziecięca matematyka.

2. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP

3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Wspomaganie rozwoju trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP

4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, IMPULS

5. Al-Khamisy D., (2001), Zabawa dydaktyczna w przedszkolu, Raabe nr.13

6. Al-Khamisy D., (2006), Obserwacja dziecka w przedszkolu, Raabe

7. Brzezińska A. (1998), Psychopedagogiczne aspekty edukacji przedszkolnej

8. Włoch S., (2006), Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce,

9. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z 2010r. NR 228, poz.1489),

10. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490)

UZUPEŁNIAJĄCA:

1 Gruszczyk- Kolczyńska E., (2008), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP

2 Florek A. (1998), Uczymy się żyć razem

3 Maciarz A. (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, Impuls,

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Surdej
Prowadzący grup: Monika Surdej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sprawdzian wiedzy.

Opracowanie scenariusza zajęć.

Opracowanie IPET

Pełny opis:

Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola, zasady pracy w przedszkolu.

Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.

Zasady kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu.

Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym.

Obserwacja, jako podstawa diagnozy dziecka.

Zasady tworzenia indywidualnych planów terapeutycznych.

Metody i formy pracy w przedszkolu.

Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

1. Affolter F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. WSiP

2. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008). Dziecięca matematyka.

3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008). Wspomaganie rozwoju trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP

4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, IMPULS

5. Al-Khamisy D., (2001). Zabawa dydaktyczna w przedszkolu, Raabe nr.13

6. Kulesza M. (red). (2011). Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd APS

7. Olechnowicz H. ( 1999). U źródeł rozwoju dziecka, WSiP,

8. Olechnowicz H. (2010). Terapią dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. PWN.

9. Piotrowicz R., Walkiewicz-Krutak M. (red). (2016). Małe dziecko- dużo pomysłów. Wyd. APS

10. Włoch S., (2006). Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego

11. Rozporządzenia, Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Test z treści przedmiotu.

Scenariusz zajęć.

Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

Pełny opis:

1. Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego;

2. Formy, zadania, możliwości, w zakresie działalności przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego;

3. Etapy pracy nauczyciela w edukacji specjalnej; wizja, wiedza, motywy, środki, wsparcie, plan działania, ewaluacja;

4. Rozwój dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w wieku przedszkolnym;

5. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym;

6. Statut przedszkola, programy wychowania w przedszkolu, założenia i planowanie rozkładu materiału, przygotowanie scenariuszy zajęć przedszkolnych;

7. Metody i formy pracy w przedszkolu;

8. Zabawa swobodna i zabawa dydaktyczna jako wyznaczniki i wymiary aktywności własnej dziecka;

9. Obserwacja dziecka jako podstawa do ewaluacji wytycznych dotyczących jego rozwoju i edukacji;

10. Wyznaczniki diagnozy gotowości szkolnej dziecka;

11. Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego w przedszkolu specjalnym;

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Dziecięca matematyka.

2. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP

3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Wspomaganie rozwoju trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP

4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, IMPULS

5. Al-Khamisy D., (2001), Zabawa dydaktyczna w przedszkolu, Raabe nr.13

6. Al-Khamisy D., (2006), Obserwacja dziecka w przedszkolu, Raabe

7. Brzezińska A. (1998), Psychopedagogiczne aspekty edukacji przedszkolnej

8. Włoch S., (2006), Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce,

UZUPEŁNIAJĄCA:

1 Gruszczyk- Kolczyńska E., (2008), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP

2 Florek A. (1998), Uczymy się żyć razem

3 Maciarz A. (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, Impuls,

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Anna Kramek-Machuta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Test z treści przedmiotu.

Scenariusz zajęć.

Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

Pełny opis:

1. Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego;

2. Formy, zadania, możliwości, w zakresie działalności przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego;

3. Etapy pracy nauczyciela w edukacji specjalnej; wizja, wiedza, motywy, środki, wsparcie, plan działania, ewaluacja;

4. Rozwój dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w wieku przedszkolnym;

5. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym;

6. Statut przedszkola, programy wychowania w przedszkolu, założenia i planowanie rozkładu materiału, przygotowanie scenariuszy zajęć przedszkolnych;

7. Metody i formy pracy w przedszkolu;

8. Zabawa swobodna i zabawa dydaktyczna jako wyznaczniki i wymiary aktywności własnej dziecka;

9. Obserwacja dziecka jako podstawa do ewaluacji wytycznych dotyczących jego rozwoju i edukacji;

10. Wyznaczniki diagnozy gotowości szkolnej dziecka;

11. Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego w przedszkolu specjalnym;

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Dziecięca matematyka.

2. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP

3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Wspomaganie rozwoju trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP

4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, IMPULS

5. Al-Khamisy D., (2001), Zabawa dydaktyczna w przedszkolu, Raabe nr.13

6. Al-Khamisy D., (2006), Obserwacja dziecka w przedszkolu, Raabe

7. Brzezińska A. (1998), Psychopedagogiczne aspekty edukacji przedszkolnej

8. Włoch S., (2006), Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce,

UZUPEŁNIAJĄCA:

1 Gruszczyk- Kolczyńska E., (2008), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP

2 Florek A. (1998), Uczymy się żyć razem

3 Maciarz A. (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, Impuls,

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Klaudia Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Klaudia Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.