Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MNP Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PC2_KS_W01 zna cele, treści i wybrane metody wychowania

przedszkolnego,

PC2_KS_W02

PC2_KS_W01 zna zasady kształcenia i wychowania dzieci z

niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu,

PC2_KS_W02

PC2_KS_W04 zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną

obowiązującą w przedszkolu,

PC2_KS_U03 potrafi opracować scenariusz zajęć z zakresu

wychowania przedszkolnego dzieci z

niepełnosprawnością intelektualną,

PC2_KS_U02 potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do

indywidualnych specjalnych potrzeb dziecka,

PC2_KS_K02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania,

PC2_KS_K02

PC2_KS_U03 prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia

sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Jurkiewicz
Prowadzący grup: Patrycja Jurkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ustne wypowiedzi studenta, kolokwium, przygotowanie i przeprowadzenie zajęć w grupie studenckiej i w przedszkolu specjalnym

Pełny opis:

1. Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego;

2. Formy, zadania, możliwości, w zakresie działalności przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego;

3. Etapy pracy nauczyciela w edukacji specjalnej; wizja, wiedza, motywy, środki, wsparcie, plan działania, ewaluacja;

4. Rozwój dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w wieku przedszkolnym;

5. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym;

6. Statut przedszkola, programy wychowania w przedszkolu, założenia i planowanie rozkładu materiału, przygotowanie scenariuszy zajęć przedszkolnych;

7. Metody i formy pracy w przedszkolu;

8. Zabawa swobodna i zabawa dydaktyczna jako wyznaczniki i wymiary aktywności własnej dziecka;

9. Obserwacja dziecka jako podstawa do ewaluacji wytycznych dotyczących jego rozwoju i edukacji;

10. Wyznaczniki diagnozy gotowości szkolnej dziecka;

11. Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego w przedszkolu specjalnym;

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Dziecięca matematyka.

2. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP

3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Wspomaganie rozwoju trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP

4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, IMPULS

5. Al-Khamisy D., (2001), Zabawa dydaktyczna w przedszkolu, Raabe nr.13

6. Al-Khamisy D., (2006), Obserwacja dziecka w przedszkolu, Raabe

7. Brzezińska A. (1998), Psychopedagogiczne aspekty edukacji przedszkolnej

8. Włoch S., (2006), Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce,

9. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z 2010r. NR 228, poz.1489),

10. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490)

UZUPEŁNIAJĄCA:

1 Gruszczyk- Kolczyńska E., (2008), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP

2 Florek A. (1998), Uczymy się żyć razem

3 Maciarz A. (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, Impuls,

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 8

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 2

Inne formy (prowadzenie i obserwacja zajęć) 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Test z treści przedmiotu.

Scenariusz zajęć.

Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

Pełny opis:

1. Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego;

2. Formy, zadania, możliwości, w zakresie działalności przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego;

3. Etapy pracy nauczyciela w edukacji specjalnej; wizja, wiedza, motywy, środki, wsparcie, plan działania, ewaluacja;

4. Rozwój dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w wieku przedszkolnym;

5. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym;

6. Statut przedszkola, programy wychowania w przedszkolu, założenia i planowanie rozkładu materiału, przygotowanie scenariuszy zajęć przedszkolnych;

7. Metody i formy pracy w przedszkolu;

8. Zabawa swobodna i zabawa dydaktyczna jako wyznaczniki i wymiary aktywności własnej dziecka;

9. Obserwacja dziecka jako podstawa do ewaluacji wytycznych dotyczących jego rozwoju i edukacji;

10. Wyznaczniki diagnozy gotowości szkolnej dziecka;

11. Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego w przedszkolu specjalnym;

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Dziecięca matematyka.

2. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP

3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Wspomaganie rozwoju trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP

4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, IMPULS

5. Al-Khamisy D., (2001), Zabawa dydaktyczna w przedszkolu, Raabe nr.13

6. Al-Khamisy D., (2006), Obserwacja dziecka w przedszkolu, Raabe

7. Brzezińska A. (1998), Psychopedagogiczne aspekty edukacji przedszkolnej

8. Włoch S., (2006), Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce,

9. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z 2010r. NR 228, poz.1489),

10. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490)

UZUPEŁNIAJĄCA:

1 Gruszczyk- Kolczyńska E., (2008), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP

2 Florek A. (1998), Uczymy się żyć razem

3 Maciarz A. (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, Impuls,

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

Pełny opis:

Pedagogika przedszkolna jako nauka, jej przedmiot i zadania.

Przystosowanie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną do przedszkola, jego istota i uwarunkowania.

Rola rodziny i przedszkola w zaspokajaniu potrzeb dziecka z niepełnosprawnością.

Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i ich odbicie w organizacji ich pobytu i zajęć w przedszkolu.

Etapy osiągania umiejętności i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej

Warsztat pracy nauczyciela.

Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu, jego istota i specyfika.

Literatura:

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000) Psychologia rozwoju człowieka – charakterystyka okresów życia człowieka,

Klim-Klimaszewska A. (2005) Pedagogika przedszkolna

Rok przedszkolaka. Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach. Informator MEN, Warszawa 2008.

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dania 23 grudnia 2008 r. Załącznik 1 – Podstawa programowa wychowania dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (wraz z komentarzem metodycznym).

Waloszek Danuta (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia -

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

Pełny opis:

Pedagogika przedszkolna jako nauka, jej przedmiot i zadania.

Przystosowanie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną do przedszkola, jego istota i uwarunkowania.

Rola rodziny i przedszkola w zaspokajaniu potrzeb dziecka z niepełnosprawnością.

Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i ich odbicie w organizacji ich pobytu i zajęć w przedszkolu.

Etapy osiągania umiejętności i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej

Warsztat pracy nauczyciela.

Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu, jego istota i specyfika.

Literatura:

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000) Psychologia rozwoju człowieka – charakterystyka okresów życia człowieka,

Klim-Klimaszewska A. (2005) Pedagogika przedszkolna

Rok przedszkolaka. Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach. Informator MEN, Warszawa 2008.

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dania 23 grudnia 2008 r. Załącznik 1 – Podstawa programowa wychowania dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (wraz z komentarzem metodycznym).

Waloszek Danuta (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia -

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.