Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej dziecka z wadą słuchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MKS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej dziecka z wadą słuchu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W01 Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o metodach terapii w surdologopedii oraz o sposobach oceny postępów w rewalidacji dziecka z wada słuchu

PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 Zna metody wspomagania rozwoju dziecka z wada słuchu oraz metody wykorzystywane w reedukacji trudności w nauce czytania i pisania

Umiejętności

PC2_KS_U02 PC2_KS_U03 Posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia prezentacji metod wykorzystywanych w reedukacji dziecka z wada słuchu (z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć)

PC2_KS_U02 PC2_KS_U03 Potrafi przygotować, w oparciu o diagnozę wstępną, plan oraz opracować scenariusz zajęć reedukacyjnych dal dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualną terapię dziecka z wadą słuchu

PC2_KS_K01 Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i przeprowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu

PC2_KS_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zapoznanie z rodzajami ćwiczeń (usprawniających, wyrównawczych i korekcyjnych) wykorzystywanych w rewalidacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

Umiejętność wykorzystania różnorodnych metod w terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu

Zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

Omówienie celów i treści przedmiotu

Metodyka ćwiczeń:

- usprawniających

w zakresie wykorzystania resztek słuchowych,

w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych,

w zakresie ćwiczeń fonacyjnych,

w zakresie ćwiczeń oddechowych

- wyrównawczych

- korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych

Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia

Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust

Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust

Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu:

Metoda 18 struktur wyrazowych

Metoda Dobrego Startu

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona

Psychomotoryka

Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu

Literatura:

Csanyi Y. /1994/ Słuchowo – werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP. W-wa

Hoffman B. /1979/ Rewalidacja niesłyszących. PWN, W-wa

Löwe A. /1995/ Wychowanie słuchowe. Historia – metody – możliwości. PWN, W-wa

Kujawa E., Kurzyna M. /1994/ Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych. WSiP, W-wa

Młynarska M., Smereka T. /1992/ Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu. UG. Zakład

Logopedii, Gdańsk

Henzel J. K., /1981/ Słownik polskiego języka miganego. Wydawnictwo OFFER, Olsztyn

Uwagi:

Metody kształcenia: podająca, problemowa , aktywizująca

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz.

Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć wybraną metodą - 20 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zapoznanie z rodzajami ćwiczeń (usprawniających, wyrównawczych i korekcyjnych) wykorzystywanych w rewalidacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

Umiejętność wykorzystania różnorodnych metod w terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu

Zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

Omówienie celów i treści przedmiotu

Metodyka ćwiczeń:

- usprawniających

w zakresie wykorzystania resztek słuchowych,

w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych,

w zakresie ćwiczeń fonacyjnych,

w zakresie ćwiczeń oddechowych

- wyrównawczych

- korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych

Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia

Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust

Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust

Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu:

Metoda 18 struktur wyrazowych

Metoda Dobrego Startu

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona

Psychomotoryka

Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu

Literatura:

Csanyi Y. /1994/ Słuchowo – werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP. W-wa

Hoffman B. /1979/ Rewalidacja niesłyszących. PWN, W-wa

Löwe A. /1995/ Wychowanie słuchowe. Historia – metody – możliwości. PWN, W-wa

Kujawa E., Kurzyna M. /1994/ Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych. WSiP, W-wa

Młynarska M., Smereka T. /1992/ Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu. UG. Zakład

Logopedii, Gdańsk

Henzel J. K., /1981/ Słownik polskiego języka miganego. Wydawnictwo OFFER, Olsztyn

Uwagi:

Metody kształcenia: podająca, problemowa , aktywizująca

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz.

Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć wybraną metodą - 20 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)