Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej dziecka z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej dziecka z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o metodach terapii w surdologopedii oraz o sposobach oceny postępów w rewalidacji dziecka z wada słuchu PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 Zna metody wspomagania rozwoju dziecka z wada słuchu oraz metody wykorzystywane w reedukacji trudności w nauce czytania i pisania Umiejętności PC2_KS_U02 PC2_KS_U03 Posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia prezentacji metod wykorzystywanych w reedukacji dziecka z wada słuchu (z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć) PC2_KS_U02 PC2_KS_U03 Potrafi przygotować, w oparciu o diagnozę wstępną, plan oraz opracować scenariusz zajęć reedukacyjnych dal dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualną terapię dziecka z wadą słuchu PC2_KS_K01 Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i przeprowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu PC2_KS_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z rodzajami ćwiczeń (usprawniających, wyrównawczych i korekcyjnych) wykorzystywanych w rewalidacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Umiejętność wykorzystania różnorodnych metod w terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Omówienie celów i treści przedmiotu Metodyka ćwiczeń: - usprawniających w zakresie wykorzystania resztek słuchowych, w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych, w zakresie ćwiczeń fonacyjnych, w zakresie ćwiczeń oddechowych - wyrównawczych - korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu: Metoda 18 struktur wyrazowych Metoda Dobrego Startu Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona Psychomotoryka Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu |
|
Literatura: |
Csanyi Y. /1994/ Słuchowo – werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP. W-wa Hoffman B. /1979/ Rewalidacja niesłyszących. PWN, W-wa Löwe A. /1995/ Wychowanie słuchowe. Historia – metody – możliwości. PWN, W-wa Kujawa E., Kurzyna M. /1994/ Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych. WSiP, W-wa Młynarska M., Smereka T. /1992/ Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu. UG. Zakład Logopedii, Gdańsk Henzel J. K., /1981/ Słownik polskiego języka miganego. Wydawnictwo OFFER, Olsztyn |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podająca, problemowa , aktywizująca Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz. Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć wybraną metodą - 20 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z rodzajami ćwiczeń (usprawniających, wyrównawczych i korekcyjnych) wykorzystywanych w rewalidacji dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Umiejętność wykorzystania różnorodnych metod w terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Omówienie celów i treści przedmiotu Metodyka ćwiczeń: - usprawniających w zakresie wykorzystania resztek słuchowych, w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych, w zakresie ćwiczeń fonacyjnych, w zakresie ćwiczeń oddechowych - wyrównawczych - korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu: Metoda 18 struktur wyrazowych Metoda Dobrego Startu Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona Psychomotoryka Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu |
|
Literatura: |
Csanyi Y. /1994/ Słuchowo – werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP. W-wa Hoffman B. /1979/ Rewalidacja niesłyszących. PWN, W-wa Löwe A. /1995/ Wychowanie słuchowe. Historia – metody – możliwości. PWN, W-wa Kujawa E., Kurzyna M. /1994/ Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych. WSiP, W-wa Młynarska M., Smereka T. /1992/ Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu. UG. Zakład Logopedii, Gdańsk Henzel J. K., /1981/ Słownik polskiego języka miganego. Wydawnictwo OFFER, Olsztyn |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podająca, problemowa , aktywizująca Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz. Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć wybraną metodą - 20 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.