Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabosłyszących

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MES
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabosłyszących
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

WYKŁAD

Idea kształcenia zintegrowanego.

Założenia programowe edukacji wczesnoszkolnej (podstawa programowa, wybrane programy nauczania, rozkład materiału, podręczniki).

Metody nauki czytania i pisania.

Rola inscenizacji w edukacji wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących.

Współpraca z rodzicami.

Specyfika i warunki kształcenia dzieci słabo słyszących w szkole integracyjnej.

ĆWICZENIA

Scenariusz zajęć zintegrowanych. Cele, metody, formy pracy stosowane w edukacji wczesnoszkolnej i ich specyfika w pracy z uczniami słabo słyszącymi

Metodyka wprowadzania nowej litery w szkole dla słabo słyszących

Specyficzne metody kształcenia i rozwijania umiejętności językowych. Analiza tekstu.

Specyfika rozwiązywania zadań z treścią. Kontrola i ocena wyników nauczania.

Współpraca surdopedagoga z nauczycielem prowadzącym i specjalistami wspomagającymi proces edukacji dziecka słabo słyszącego w szkole integracyjnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Buryn U., Hulboj T., Kowalska M. , Podziemska T., Mój uczeń nie słyszy, MEN, Warszawa

Gruszczyk-Kolczyńska E., Kupisiewicz M., Zielińska E., Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu., WSiP, Warszawa

Korzon A.(red.) „Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu.” Infograf, Kraków

Kosmalowa J., Dziecko z wadą słuchu w szkole powszechnej i przedszkolu, Wyd. IFPS, Warszawa

Müller R. J., Słyszę – ale nie wszystko. Dziewczęta i chłopcy z uszkodzonym słuchem w szkołach masowych, WSiP, Warszawa

Stawowy-Wojnarowska I., Nauczanie w klasach 1-3 szkoły dla głuchych, WSiP, Warszawa

Wyczesany J., Dziecko z wadą słuchu w szkole podstawowej, SPONSOR, Kraków

Podstawa programowa

Program nauczania w szkole podstawowej dla dzieci z wadą słuchu

Literatura uzupełniająca:

Jędrzejczak M. „Wzrokowa percepcja sygnałów mowy z ust przez dzieci głuche”,Audiofonologia tom IV1997

Korzon A. „Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszace a treści programu nauczania klas poczatkowych” w: S.Mihlewicz „ Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych”, Oficyna wydawnicza „Impuls”2000

Löwe A., Wychowanie słuchowe, PWN, Warszawa

Maciarz A. „Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Poradnik dla nauczycieli” WSiP, 1992

Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków

Efekty uczenia się:

PC2_KS_W01 zna podstawę programową kształcenia ogólnego w

zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane

programy nauczania w placówkach specjalnych oraz

integracyjnych

PC2_KS_W01 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat

celów, metod i form pracy stosowanych w

kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/

niesłyszących na poziomie wychowania

przedszkolnego, klas I-III szkoły podstawowej oraz z

w internacie

PC2_KS_W01 ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania

kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu

do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz

niesłyszącego w zależności od poziomu edukacji w

placówkach specjalnych i integracyjnych

PC2_KS_W01 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie

metodycznego toku postępowania podczas

opracowywania wybranych zagadnień treści

kształcenia, określonych w podstawie programowej

kształcenia ogólnego w zakresie edukacji

przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących

i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju

oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z

uwzględnieniem sposobu komunikowania się:

werbalnie w języku migowym a także warunków

dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w

procesie porozumiewania się metod wspomagających

(fonogesty)

PC2_KS_W04

PC2_KS_W05 zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej

współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz

rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie

rehabilitacji kształcenia, wychowania

PC2_KS_U02 potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi

niesłyszącycmi i słabosłyszącycmi, prowadzone przez

surdopedagoga oraz studentów określając ich

tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane

metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć,

dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku

metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb

edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się

werbalnego oraz w SJM/PJM

PC2_KS_U02 potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze,

rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki

dydaktycznej (zajęcia przedszkolne, zintegrowane w

klasach I-III, dydaktyczno-wychowawcze w internacie)

PC2_KS_U02 potrafi zaprojektować plan oraz opracować

scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno -

wychowawczych dla dzieci słabo słyszących oraz

niesłyszących, realizowanych na poziomie

wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej

oraz w internacie biorąc pod uwagę wskazania

metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych.

dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując

właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki

dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz

uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego

oraz w SJM/PJM z uczniami

PC2_KS_U02 potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz

opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z

uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno wych. oraz

specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci

niesłyszących i słabo słyszących

PC2_KS_U02 potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo

słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce

edukacyjnej: specjalnej/integracyjnej na poziomie

wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej

oraz w internacie, biorąc pod uwagę wskazania

metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i

wychowaniu dzieci i młodzieży z wadą słuchu,

dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody,

formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/

zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się

werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami

PC2_KS_U02 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych,

właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących

zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki

nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i

słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć

teoretycznych, a także różnych źródeł

PC2_KK_K01 poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania

edukacyjno-wychowawcze; wyraża gotowość do

korygowania błędów metodycznych i zdobywania

nowych wiadomości doskonalenia własnych

umiejętności pedagogicznych

PC2_KK_K01 podejmuje odpowiedzialność za własną działalność

dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i

kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z

wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg

prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji

PC2_KS_K02

PC2_KK_K04 przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy

pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga

dylematy związane z wykonywaniem zawodu

surdopedagoga

PC2_KK_K04 umie zapewnić opiekę, wychowanie i uczenie się

dzieciom i młodzieży z wadą słuchu w atmosferze

akceptacji i bezpieczeństwa.

PC2_KS_K02 potrafi zorganizować sytuacje do nabywania przez

dzieci i młodzież z wadą słuchu doświadczeń w

rozwiązywaniu konfliktów na zasadzie kompromisu i

akceptacji potrzeb innych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ustnej wypowiedzi (dyskusja nt przykładowych konspektów lekcji/ fragmentu oglądanej lekcji bądź filmu; symulacja w trakcie zajęć a także samodzielnie prowadzonych przez studentów zajęć

Pisemny egzamin

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)