Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku otwartym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MEP2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku otwartym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu:

- Egzamin ustny

- Praca w grupie na zajęciach

- Aktywność studenta - ocena wypowiedzi na zajęciach

- Przygotowanie scenariusza zajęć

Pełny opis:

Wykład

1. Przedstawienie tematyki przedmiotu, zapoznanie z literaturą oraz wymaganiami

2. Profilaktyka społeczna, pojęcia, cele profilaktyki, poziomy oddziaływań profilaktycznych, modele, strategie oddziaływań profilaktycznych.

3. Współczesne tendencje w profilaktyce: profilaktyka klasyczna i profilaktyka pozytywna, teoria resilience w służbie profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych.

4. Mediacja rodzinna i rówieśnicza jako metoda oddziaływań profilaktyczno- wychowawczych w środowisku otwartym.

5. Metodyka pracy kuratora sądowego. Zakres pracy i obowiązków kuratora rodzinnego i karnego

6. Podsumowanie materiału, sprawdzenie wiedzy.

Ćwiczenia

1. Specyfika środowiska otwartego, pojęcie dziecka ulicy, dziecka ulicy na ulicy, umiejętności przystosowawcze wypracowane przez dzieci ulicy, zasady pracy w środowisku otwartym.

2. Działania w pracy pedagogicznej na ulicy w ramach oddziaływań profilaktycznych: streetworking, networking, partyworking.

3. Arterapia jako forma pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym

4. Profilaktyka handlui ludźmi: Scenariusze zajęć

5. Zooterapia, muzykoterapia, choreoterapia jako formy pracy profilaktycznej i wychowawczej w środowisku otwartym

6. Agresja, formy agresji, charakterystyka agresora i ofiary, profilaktyka w środowisku otwartym.

7. Metoda indywidualnego przypadku w pracy z dzieckiem w środowisku otwartym

8. Konstruowanie scenariusza profilaktycznego przez studentów

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Bielecka E. (red.), Pedagogika Społeczna – Zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji społecznej, nr 2/2010

2. Borzucka-Sitkiewicz K, K. Kowalczewska-Grabowska Profilaktyka społeczna - Propozycje praktyczno-metodyczne: bloki tematyczne. UŚ 2013

3. Grudziewska E, Lewicka-Zelent A, Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego Difin 2015

4. Gdy rodzina się rozpada: potrzeby, decyzje, rozwiązania. Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych, 2006

5. Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Wyd. Naukowe UAM 2012

6. Kurzeja A., Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2010

7. Kurzępa J, Młodzi, piękne i niedrodzy, Młodość w objęciach seksbiznesu, Rubikon 2012

8. Łoskot M. i inni. Narkotyki i dopalacze: Diagnostyka i procedury postępowania młodzieżą wraz z aktualną listą narkotyków i dopalaczy. Poznań: Wydawnictwo Forum, Poznań, 2011

9. Mazurek W., Kuratela sądowa w kształtowaniu warunków bezpieczeństwa dzieci i młodzieży WAM, 2014

10. Ofiary handlu ludźmi, red. Mazowiecka L, Lex, 2014

Literatura uzupełniająca

11. Jabłoński P. Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, 2010

12. McWhriter, Zagrożona młodzież Ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, PARPAMEDIA Warszawa 2008.

13. Stańko-Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Difin, 2013

14. Urban B.: Wiedza o agresji jako podstawa skutecznej profilaktyki przestępczości gwałtownej. Probacja 1/2009 MS

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W01 Ma usystematyzowana terminologię zakresu profilaktyki społecznej.

Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym.

PC2_KS_W04 Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z pracą profilaktyczno-wychowawczą w środowisku otwartym a także wiedzę o systemach wsparcia osób niedostosowanych społecznie, wykluczonych społecznie.

PC2_KS_W02 Zna metodykę pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym.

Umiejętności

PC2_KS_U03 Potrafi dokonać diagnozy zjawisk patologicznych w kontekście prawidłowo realizowanych przez człowieka ról społecznych i formalnego postępowania z takimi osobami.

PC2_KS_U02 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy profilaktyczno-wychowawczej w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych i społecznych.

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru patologii i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz przeciwdziałania tym patologiom.

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy studenta:

- Liczba godzin kontaktowych: 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń,

- Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń - 40 godzin

- Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin

Łączna liczba punktów - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Kryteria oceniania

- Egzamin ustny

- Praca w grupie na zajęciach

- Aktywność studenta - ocena wypowiedzi na zajęciach

- Przygotowanie scenariusza zajęć

Pełny opis:

Wykład

1. Przedstawienie tematyki przedmiotu, zapoznanie z literaturą oraz wymaganiami

2. Profilaktyka społeczna, pojęcia, cele profilaktyki, poziomy oddziaływań profilaktycznych,

modele, strategie oddziaływań profilaktycznych.

3. Współczesne tendencje w profilaktyce: profilaktyka klasyczna i profilaktyka pozytywna, teoria

resilience w służbie profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu

oddziaływań profilaktycznych.

4. Mediacja rodzinna i rówieśnicza jako metoda oddziaływań profilaktyczno- wychowawczych

w środowisku otwartym.

5. Metodyka kuratora sądowego. Zakres pracy i obowiązków kuratora rodzinnego i karnego

6. Podsumowanie materiału, sprawdzenie wiedzy.

Ćwiczenia

1. Specyfika środowiska otwartego, pojęcie dziecka ulicy, dziecka ulicy na ulicy, umiejętności

przystosowawcze wypracowane przez dzieci ulicy, zasady pracy w środowisku otwartym.

2. Działania w pracy pedagogicznej na ulicy w ramach oddziaływań profilaktycznych:

streetworking, networking, partyworking.

3. Arteterapia jako forma pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym

4. Profilaktyka handlowi ludźmi: Scenariusze zajęć

5. Zooterapia, muzykoterapia, choreoterapia jako formy pracy profilaktycznej i wychowawczej

w środowisku otwartym

6. Agresja, formy agresji, charakterystyka agresora i ofiary, profilaktyka w środowisku otwartym.

7. Metoda indywidualnego przypadku w pracy z dzieckiem w środowisku otwartym

8. Konstruowanie scenariusza profilaktycznego przez studentów

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Bielecka E. (red.), Pedagogika Społeczna – Zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji

społecznej, nr 2/2010

2. Borzucka-Sitkiewicz K, K. Kowalczewska-Grabowska Profilaktyka społeczna - Propozycje

praktyczno-metodyczne: bloki tematyczne. UŚ 2013

3. Grudziewska E, Lewicka-Zelent A, Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego

Difin 2015

4. Gdy rodzina się rozpada: potrzeby, decyzje, rozwiązania. Stowarzyszenie Mediatorów

Rodzinnych, 2006

5. Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Wyd. Naukowe UAM 2012

6. Kurzeja A., Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków: 2010

7. Kurzępa J, Młodzi, piękne i niedrodzy, Młodość

w objęciach seksbiznesu, Rubikon 2012

8. Łoskot M. i inni. (2011). Narkotyki i dopalacze: Diagnostyka i procedury postępowania

młodzieżą wraz z aktualną listą narkotyków i dopalaczy. Poznań: Wydawnictwo Forum.

9. Mazurek W., Kuratela sądowa w kształtowaniu warunków bezpieczeństwa dzieci i młodzieży

WAM 2014

10. Mediacja szkolna: zasady, procedury, kompetencje(red.) Lukasek A., Bąkiewicz M., Conviventia,

warszawa 2016

11. Ofiary handlu ludźmi, red. Mazowiecka L, Lex, 2014

Literatura uzupełniająca

1. Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament

Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu

Technologii Eksploatacji – PIB, 2010.

2. McWhriter, Zagrożona młodzież Ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli,

psychologów i pracowników socjalnych, PARPAMEDIA;

Warszawa 2008.

3. Stańko-Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Difin 2013

4. Urban B.: Wiedza o agresji jako podstawa skutecznej profilaktyki przestępczości gwałtownej.

kwartalnik. Probacja 1/2009 MS

Uwagi:

- Nakład pracy studenta:

- Liczba godzin kontaktowych: 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń,

- Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń - 40 godzin

- Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin

- Łączna liczba punktów - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)