Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MEP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku otwartym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu: - Egzamin ustny - Praca w grupie na zajęciach - Aktywność studenta - ocena wypowiedzi na zajęciach - Przygotowanie scenariusza zajęć |
Pełny opis: |
Wykład 1. Przedstawienie tematyki przedmiotu, zapoznanie z literaturą oraz wymaganiami 2. Profilaktyka społeczna, pojęcia, cele profilaktyki, poziomy oddziaływań profilaktycznych, modele, strategie oddziaływań profilaktycznych. 3. Współczesne tendencje w profilaktyce: profilaktyka klasyczna i profilaktyka pozytywna, teoria resilience w służbie profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych. 4. Mediacja rodzinna i rówieśnicza jako metoda oddziaływań profilaktyczno- wychowawczych w środowisku otwartym. 5. Metodyka pracy kuratora sądowego. Zakres pracy i obowiązków kuratora rodzinnego i karnego 6. Podsumowanie materiału, sprawdzenie wiedzy. Ćwiczenia 1. Specyfika środowiska otwartego, pojęcie dziecka ulicy, dziecka ulicy na ulicy, umiejętności przystosowawcze wypracowane przez dzieci ulicy, zasady pracy w środowisku otwartym. 2. Działania w pracy pedagogicznej na ulicy w ramach oddziaływań profilaktycznych: streetworking, networking, partyworking. 3. Arterapia jako forma pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym 4. Profilaktyka handlui ludźmi: Scenariusze zajęć 5. Zooterapia, muzykoterapia, choreoterapia jako formy pracy profilaktycznej i wychowawczej w środowisku otwartym 6. Agresja, formy agresji, charakterystyka agresora i ofiary, profilaktyka w środowisku otwartym. 7. Metoda indywidualnego przypadku w pracy z dzieckiem w środowisku otwartym 8. Konstruowanie scenariusza profilaktycznego przez studentów |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Bielecka E. (red.), Pedagogika Społeczna – Zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji społecznej, nr 2/2010 2. Borzucka-Sitkiewicz K, K. Kowalczewska-Grabowska Profilaktyka społeczna - Propozycje praktyczno-metodyczne: bloki tematyczne. UŚ 2013 3. Grudziewska E, Lewicka-Zelent A, Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego Difin 2015 4. Gdy rodzina się rozpada: potrzeby, decyzje, rozwiązania. Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych, 2006 5. Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Wyd. Naukowe UAM 2012 6. Kurzeja A., Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2010 7. Kurzępa J, Młodzi, piękne i niedrodzy, Młodość w objęciach seksbiznesu, Rubikon 2012 8. Łoskot M. i inni. Narkotyki i dopalacze: Diagnostyka i procedury postępowania młodzieżą wraz z aktualną listą narkotyków i dopalaczy. Poznań: Wydawnictwo Forum, Poznań, 2011 9. Mazurek W., Kuratela sądowa w kształtowaniu warunków bezpieczeństwa dzieci i młodzieży WAM, 2014 10. Ofiary handlu ludźmi, red. Mazowiecka L, Lex, 2014 Literatura uzupełniająca 11. Jabłoński P. Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, 2010 12. McWhriter, Zagrożona młodzież Ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, PARPAMEDIA Warszawa 2008. 13. Stańko-Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Difin, 2013 14. Urban B.: Wiedza o agresji jako podstawa skutecznej profilaktyki przestępczości gwałtownej. Probacja 1/2009 MS |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Ma usystematyzowana terminologię zakresu profilaktyki społecznej. Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym. PC2_KS_W04 Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z pracą profilaktyczno-wychowawczą w środowisku otwartym a także wiedzę o systemach wsparcia osób niedostosowanych społecznie, wykluczonych społecznie. PC2_KS_W02 Zna metodykę pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym. Umiejętności PC2_KS_U03 Potrafi dokonać diagnozy zjawisk patologicznych w kontekście prawidłowo realizowanych przez człowieka ról społecznych i formalnego postępowania z takimi osobami. PC2_KS_U02 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy profilaktyczno-wychowawczej w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych i społecznych. Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru patologii i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz przeciwdziałania tym patologiom. |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy studenta: - Liczba godzin kontaktowych: 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń, - Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń - 40 godzin - Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin Łączna liczba punktów - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.