Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-KPE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat konstruowania programów edukacyjno - terapeutycznych dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. |
Pełny opis: |
1) Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. (2) Zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET). (3) Konstruowanie IPET dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną: − analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU), − zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, − opracowanie IPET. Samodzielnie opracowany IPET. (4) Konstruowanie IPET dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną: − analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU), − zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, − opracowanie IPET. Samodzielnie opracowany IPET. (5) Zasady konstruowania scenariuszy zajęć rewalidacyjnych. (6) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną: − sformułowanie celów, − dobór metod terapeutycznych, − dobór środków, − stosowanie zasad . Samodzielnie opracowany scenariusz. (7) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną: − sformułowanie celów, − dobór metod terapeutycznych, − dobór środków, − stosowanie zasad. Samodzielnie opracowany scenariusz. (8) Ewaluacja IPET: − cele, − zasady, − sposoby. |
Literatura: |
1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(z wyłączeniem rozdziałów: I, II, IV) 2. Marcinkowska, B.(2011). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne- propozycja konstrukcji . W: J. Głodkowska (red.). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. 3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3. 5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, Umiejętności PC2_KS_U02 potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, PC2_KS_U02 potrafi skonstruować kartę indywidualnych potrzeb ucznia i plan działań wspierających, PC2_KS_K02 prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac. Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania, |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: 1. Obecność na zajęciach 2. Pozytywnie ocenione prace: samodzielnie opracowany (na podstawie orzeczenia i WOPFU) IPET osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.