Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-KPE1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat konstruowania programów edukacyjno - terapeutycznych dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Pełny opis:

1) Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.

(2) Zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).

(3) Konstruowanie IPET dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:

− analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU),

− zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,

− opracowanie IPET.

Samodzielnie opracowany IPET.

(4) Konstruowanie IPET dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:

− analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU),

− zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,

− opracowanie IPET.

Samodzielnie opracowany IPET.

(5) Zasady konstruowania scenariuszy zajęć rewalidacyjnych.

(6) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:

− sformułowanie celów,

− dobór metod terapeutycznych,

− dobór środków,

− stosowanie zasad .

Samodzielnie opracowany scenariusz.

(7) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:

− sformułowanie celów,

− dobór metod terapeutycznych,

− dobór środków,

− stosowanie zasad.

Samodzielnie opracowany scenariusz.

(8) Ewaluacja IPET:

− cele,

− zasady,

− sposoby.

Literatura:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(z wyłączeniem rozdziałów: I, II, IV)

2. Marcinkowska, B.(2011). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne- propozycja konstrukcji . W: J. Głodkowska (red.). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.

3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3.

5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4.

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,

Umiejętności

PC2_KS_U02 potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny,

PC2_KS_U02 potrafi skonstruować kartę indywidualnych potrzeb ucznia i plan działań wspierających,

PC2_KS_K02 prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania,

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

1. Obecność na zajęciach

2. Pozytywnie ocenione prace: samodzielnie opracowany (na podstawie orzeczenia i WOPFU) IPET osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)