Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Instytucjonalne i prorodzinne formy opieki nad dzieckiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-IFO Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Instytucjonalne i prorodzinne formy opieki nad dzieckiem
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, spec. nienaucz.: profilaktyka społ. z resoc. sądową, (2-l) niestac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

Wiedza

PC2_KS_W02 Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw pracy z rodzina patologiczną a także rodziną zastępczą i placówka opiekuńczo-wychowawczą

PC2_KS_W04 Ma pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem wspierania rodziny naturalnej. Instytucjonalnych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej.

Umiejętności

PC2_KS_U03 Potrafi dokonać diagnozy rodziny w kontekście prawidłowo realizowanych przez nią funkcji i formalnego postępowania z rodziną.

PC2_KS_U02 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedze teoretyczna z zakresu pracy z rodziną zastępczą i dzieckiem w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych.

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu pracy z rodzina i dzieckiem gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz dziecka pozbawionego opieki rodzicielskiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Ryszard Makowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

Pełny opis:

Analiza systemu prawnej i faktycznej opieki i pomocy rodzinie w Polsce a potrzeby współczesności.

Pojęcie rodziny – Konstytucja RP, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Ustawy o pomocy społecznej.

Funkcji jakie pełni rodzina (prokreacyjna, ekonomiczna, opiekuńcza) Zasady zaliczane do kanonu zasad polskiego prawa rodzinnego (dobro dziecka, ochrona rodziny, ochrona prywatności życia rodzinnego, solidarność grupy rodzinnej). Kodeks rodzinny i opiekuńczy jako ustawa, która reguluje stosunki rodzinne oparte na małżeństwie, pokrewieństwie, powinowactwie i przysposobieniu oraz zawiera unormowania dotyczące stosunków opiekuńczych. Instytucje powołane do ochrony rodziny - sąd rodzinny, prokuratura, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka. Historia ustawodawstwa społeczno – socjalnego i ustawodawstwa dla nieletnich. Profilaktyczny aspekt ustawy o pomocy społecznej i ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. Zadania sądu rodzinnego i organów pomocniczych sądu (kuratorzy sądowi) Zakres działalności rodzinnych ośrodków diagnostyczno- konsultacyjnych. Instytucja mediacji w postępowaniu sądowym. Prokurator a wytaczanie powództwa w sprawach rodzinnych.

Ustawa o pomocy społecznej a system opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Instytucje pomocy społecznej a zasada pomocniczości państwa Samorządu gminny, powiatowy a zadania pomocy społecznej. Zadania i podstawy funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej, powiatowego centrum pomocy rodzinie. Ustawa o pomocy społecznej - typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzaje rodzin zastępczych. Współpraca sądownictwa rodzinnego z organami pomocy społecznej. System opieki nad dzieckiem i rodziną. Prawne podstawy funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem, które jest pozbawione opieki rodzicielskiej. Profilaktyczny wymiar pracy z rodziną. Działalność stowarzyszeń i fundacji w zakresie wspierania rodziny. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – nowe rozwiązania w zakresie systemu opieki nada dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych.

Literatura:

Maria Kolankiewicz /red/, Zagrożone Dzieciństwo. Rodzinne i Instytucjonalne Formy Opieki,WSiP

Adopcja – temat bez tajemnic / pod red. Marii Kwiecień. – Wyd. 2, Warszawa : Wydaw. Księży Marianów,2004

Dolle Cecile, Nauburger Robert: Po adopcji / Cecile Dolle, Robert Nauburger. – Poznań : W drodze, 2006

Wilgocki Jenifer, Wright Marcia Kahn: Czas niepewności : o dzieciach w

rodzinach zastępczych / Jenifer Wilgocki, Marcia Kahn Wright. – Gdańsk : GWP, 2007

11. Winogrodzka Lidia: Rodziny zastępcze i ich dzieci / Lidia Winogrodzka. – Lublin : Wydaw. Uniw. Marii Curie-Skłodowskiej, 2007

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Dz.U.2011.149.887

Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720

Rozporządzenie MPiPS z dnia 3 sierpnia 2012 r. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie Dz.U.2012.954

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Dz.U.2009.175.1362 ze zm.)

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz

liczba godzin kontaktowych 12

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 20

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 20

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 52

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Ryszard Makowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

Pełny opis:

Ochrona rodziny w świetle europejskiego prawa karnego i cywilnego. Normy prawne, współpraca sądowa, współpraca środowisk szkolnych i wychowawczych ze służbami kuratorskimi, policją, sądami i prokuraturą (doświadczenia, mankamenty współpracy, perspektywa, metodyka). Analiza systemu prawnej i faktycznej opieki i pomocy rodzinie w Polsce a potrzeby współczesności.

Pojęcie rodziny – Konstytucja RP, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Ustawy o pomocy społecznej.

Funkcji jakie pełni rodzina (prokreacyjna, ekonomiczna, opiekuńcza) Zasady zaliczane do kanonu zasad polskiego prawa rodzinnego (dobro dziecka, ochrona rodziny, ochrona prywatności życia rodzinnego, solidarność grupy rodzinnej). Kodeks rodzinny i opiekuńczy jako ustawa, która reguluje stosunki rodzinne oparte na małżeństwie, pokrewieństwie, powinowactwie i przysposobieniu oraz zawiera unormowania dotyczące stosunków opiekuńczych. Instytucje powołane do ochrony rodziny - sąd rodzinny, prokuratura, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka. Historia ustawodawstwa społeczno – socjalnego i ustawodawstwa dla nieletnich. Profilaktyczny aspekt ustawy o pomocy społecznej i ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. Zadania sądu rodzinnego i organów pomocniczych sądu (kuratorzy sądowi) Zakres działalności rodzinnych ośrodków diagnostyczno- konsultacyjnych. Instytucja mediacji w postępowaniu sądowym. Prokurator a wytaczanie powództwa w sprawach rodzinnych.

Ustawa o pomocy społecznej a system opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Instytucje pomocy społecznej a zasada pomocniczości państwa Samorządu gminny, powiatowy a zadania pomocy społecznej. Zadania i podstawy funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej, powiatowego centrum pomocy rodzinie. Ustawa o pomocy społecznej - typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzaje rodzin zastępczych. Współpraca sądownictwa rodzinnego z organami pomocy społecznej. System opieki nad dzieckiem i rodziną. Prawne podstawy funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem, które jest pozbawione opieki rodzicielskiej. Profilaktyczny wymiar pracy z rodziną. Działalność stowarzyszeń i fundacji w zakresie wspierania rodziny. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – nowe rozwiązania w zakresie systemu opieki nada dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych.

Literatura:

Maria Kolankiewicz /red/, Zagrożone Dzieciństwo. Rodzinne i Instytucjonalne Formy Opieki,WSiP

Adopcja – temat bez tajemnic / pod red. Marii Kwiecień. – Wyd. 2, Warszawa : Wydaw. Księży Marianów,2004

Dolle Cecile, Nauburger Robert: Po adopcji / Cecile Dolle, Robert Nauburger. – Poznań : W drodze, 2006

Wilgocki Jenifer, Wright Marcia Kahn: Czas niepewności : o dzieciach w

rodzinach zastępczych / Jenifer Wilgocki, Marcia Kahn Wright. – Gdańsk : GWP, 2007

11. Winogrodzka Lidia: Rodziny zastępcze i ich dzieci / Lidia Winogrodzka. – Lublin : Wydaw. Uniw. Marii Curie-Skłodowskiej, 2007

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Dz.U.2011.149.887

Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720

Rozporządzenie MPiPS z dnia 3 sierpnia 2012 r. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie Dz.U.2012.954

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Dz.U.2009.175.1362 ze zm.)

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz

liczba godzin kontaktowych 12

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 20

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 20

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 52

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Anna Boćkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

Pełny opis:

1. Ochrona rodziny w świetle europejskiego prawa karnego i cywilnego. Normy prawne, współpraca sądowa, współpraca środowisk szkolnych i wychowawczych ze służbami kuratorskimi, policją, sądami i prokuraturą (doświadczenia, mankamenty współpracy, perspektywa, metodyka). Analiza systemu prawnej i faktycznej opieki i pomocy rodzinie w Polsce a potrzeby współczesności.

2. Pojęcie rodziny – Konstytucja RP, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Ustawy o pomocy społecznej. Funkcje jakie pełni rodzina (prokreacyjna, ekonomiczna, opiekuńcza)

3. Zasady zaliczane do kanonu zasad polskiego prawa rodzinnego (dobro dziecka, ochrona rodziny, ochrona prywatności życia rodzinnego, solidarność grupy rodzinnej).

4. Kodeks rodzinny i opiekuńczy jako ustawa, która reguluje stosunki rodzinne oparte na małżeństwie, pokrewieństwie, powinowactwie i przysposobieniu oraz zawiera unormowania dotyczące stosunków opiekuńczych.

5. Instytucje powołane do ochrony rodziny - sąd rodzinny, prokuratura, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka. Historia ustawodawstwa społeczno – socjalnego i ustawodawstwa dla nieletnich.

6. Profilaktyczny aspekt ustawy o pomocy społecznej i ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. Zadania sądu rodzinnego i organów pomocniczych sądu (kuratorzy sądowi) Zakres działalności rodzinnych ośrodków diagnostyczno- konsultacyjnych. Instytucja mediacji w postępowaniu sądowym. Prokurator a wytaczanie powództwa w sprawach rodzinnych.

7. Ustawa o pomocy społecznej a system opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Instytucje pomocy społecznej a zasada pomocniczości państwa Samorządu gminny, powiatowy a zadania pomocy społecznej.

8. Zadania i podstawy funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej, powiatowego centrum pomocy rodzinie. Ustawa o pomocy społecznej - typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzaje rodzin zastępczych. Współpraca sądownictwa rodzinnego z organami pomocy społecznej. System opieki nad dzieckiem i rodziną. Prawne podstawy funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem, które jest pozbawione opieki rodzicielskiej.

9. Profilaktyczny wymiar pracy z rodziną. Działalność stowarzyszeń i fundacji w zakresie wspierania rodziny. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – nowe rozwiązania w zakresie systemu opieki nada dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych.

Literatura:

Kolankiewicz Maria /red/, Zagrożone Dzieciństwo. Rodzinne i Instytucjonalne Formy Opieki,WSiP

Adopcja – temat bez tajemnic / pod red. Marii Kwiecień. – Wyd. 2, Warszawa : Wydaw. Księży Marianów,2004

Dolle Cecile, Nauburger Robert: Po adopcji / Cecile Dolle, Robert Nauburger. – Poznań : W drodze, 2006

Wilgocki Jenifer, Wright Marcia Kahn: Czas niepewności : o dzieciach w

rodzinach zastępczych / Jenifer Wilgocki, Marcia Kahn Wright. – Gdańsk : GWP, 2007

Winogrodzka Lidia: Rodziny zastępcze i ich dzieci / Lidia Winogrodzka. – Lublin : Wydaw. Uniw. Marii Curie-Skłodowskiej, 2007

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Dz.U.2011.149.887

Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz

liczba godzin kontaktowych 12

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 20

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 20

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 52

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.