Dysfagia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-DYG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dysfagia |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC2_KK_W04 Charakteryzuje główne cechy i patomechanizm zaburzeń w przyjmowaniu pokarmów i płynów PC2_KS_W01 Potrafi opisać i wyjaśnić zasady prawidłowego karmienia osób z takimi zaburzeniami PC2_KK_W04 Rozumie znaczenie zasad higieny w pracy z osobami z dysfagią PC2_KS_U01, PC2_KS_U02 Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń przyjmowania pokarmów i płynów u demonstrowanych chorych (wyróżnia objawy pierwotne i wtórne) PC2_KS_U01, PC2_KS_U02, PC2_KS_U03 Potrafi trafnie dobrać techniki usprawniające przyjmowanie pokarmów i płynów PC2_KS_U01, PC2_KS_U02, PC2_KS_U03 Potrafi zastosować odpowiednie techniki karmienia i usprawniania motoryki jamy ustnej PC2_KK_K04, PC2_KS_K01, PC2_KS_K02 Jest wrażliwy na potrzeby osób z dysfagią PC2_KK_K01 Jest świadomy konieczności doskonalenia umiejętności zawodowych dotyczących terapii osób z dysfagią |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Barbara Jamróz, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin pisemny (test) - dotyczy efektów z zakresu wiedzy ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena aktywności w czasie zajęć praktycznych (analiza filmów)- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych |
|
Pełny opis: |
Wykład: Anatomia jamy ustnej i gardła Fizjologia połykania Definicja i rodzaje dysfagii. Przyczyny dysfagii. Zaburzenia połykania o podłożu neurogennym Konsekwencje dysfagii Diagnostyka dysfagii Ćwiczenia/Warsztaty: Anatomia i fizjologia głowy i szyi w badaniach endoskopowych gardła i krtani oraz w badaniach radiologicznych. Różnice w obrazowaniu. Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie endoskopowe połykania (FEES). Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie wideofluoroskopowe połykania (VFSS). Studium przypadku pacjenta z dysfagią ustno-gardłową. Procedura postępowania. Metody rehabilitacji pacjentów z zaburzeniami połykania |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Czochańska (1980) „Neurologia dziecięca”, PZWL, Warszawa F. Iwańczak, (2003), „Gastroenterologia dziecięca”, Borgis, Warszawa M. Chmielik, (2001), „Otorynolaryngologia dziecięca”, PZWL, Warszawa J.W. Błaszczyk, (2004), „Biomechanika kliniczna”, PZWL. M.Litwin, I.Pietrzyka (2013), "Diagnoza i terapia dysfagii", Komlogo, Gliwice Literatura uzupełniająca: Fennsner H. and all, The place of oesophageal manometry in the diagnosy of disphagia, „Disphagia” 1993, 8 (2), s. 98-104. Z. Kruk – Zagajewska i wsp., Zaburzenia połykania u chorych operowanych z powodu raka krtani, „ Otolaryngologia Polska” 1996, 49 (1), s. 15-2 Zborowska A., Atlas anatomii, Kraków 2007. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład prezentacje warsztaty - ćwiczenie technik i metod stymulujących połykanie przez studentów w parach obserwacja nagrań filmowych z diagnostyki i terapii dysfagii NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia 15+10 +5 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin Inne formy - 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Barbara Jamróz, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin pisemny (test) - dotyczy efektów z zakresu wiedzy ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena aktywności w czasie zajęć praktycznych (analiza filmów)- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych |
|
Pełny opis: |
Wykład: Anatomia jamy ustnej i gardła Fizjologia połykania Definicja i rodzaje dysfagii. Przyczyny dysfagii. Zaburzenia połykania o podłożu neurogennym Konsekwencje dysfagii Diagnostyka dysfagii Ćwiczenia/Warsztaty: Anatomia i fizjologia głowy i szyi w badaniach endoskopowych gardła i krtani oraz w badaniach radiologicznych. Różnice w obrazowaniu. Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie endoskopowe połykania (FEES). Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie wideofluoroskopowe połykania (VFSS). Studium przypadku pacjenta z dysfagią ustno-gardłową. Procedura postępowania. Metody rehabilitacji pacjentów z zaburzeniami połykania |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Czochańska (1980) „Neurologia dziecięca”, PZWL, Warszawa F. Iwańczak, (2003), „Gastroenterologia dziecięca”, Borgis, Warszawa M. Chmielik, (2001), „Otorynolaryngologia dziecięca”, PZWL, Warszawa J.W. Błaszczyk, (2004), „Biomechanika kliniczna”, PZWL. M.Litwin, I.Pietrzyka (2013), "Diagnoza i terapia dysfagii", Komlogo, Gliwice Literatura uzupełniająca: Fennsner H. and all, The place of oesophageal manometry in the diagnosy of disphagia, „Disphagia” 1993, 8 (2), s. 98-104. Z. Kruk – Zagajewska i wsp., Zaburzenia połykania u chorych operowanych z powodu raka krtani, „ Otolaryngologia Polska” 1996, 49 (1), s. 15-2 Zborowska A., Atlas anatomii, Kraków 2007. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład prezentacje warsztaty - ćwiczenie technik i metod stymulujących połykanie przez studentów w parach obserwacja nagrań filmowych z diagnostyki i terapii dysfagii NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia 15+10 +5 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin Inne formy - 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.