Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dysfagia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-DYG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dysfagia
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC2_KK_W04

Charakteryzuje główne cechy i patomechanizm zaburzeń w przyjmowaniu pokarmów i płynów

PC2_KS_W01

Potrafi opisać i wyjaśnić zasady prawidłowego karmienia osób z takimi zaburzeniami

PC2_KK_W04

Rozumie znaczenie zasad higieny w pracy z osobami z dysfagią

PC2_KS_U01, PC2_KS_U02

Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń przyjmowania pokarmów i płynów u demonstrowanych chorych (wyróżnia objawy pierwotne i wtórne)

PC2_KS_U01, PC2_KS_U02, PC2_KS_U03

Potrafi trafnie dobrać techniki usprawniające przyjmowanie pokarmów i płynów

PC2_KS_U01, PC2_KS_U02, PC2_KS_U03

Potrafi zastosować odpowiednie techniki karmienia i usprawniania motoryki jamy ustnej

PC2_KK_K04, PC2_KS_K01, PC2_KS_K02

Jest wrażliwy na potrzeby osób z dysfagią

PC2_KK_K01

Jest świadomy konieczności doskonalenia umiejętności zawodowych dotyczących terapii osób z dysfagią

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Barbara Jamróz, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin pisemny (test) - dotyczy efektów z zakresu wiedzy

ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena aktywności w czasie zajęć praktycznych (analiza filmów)- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych

Pełny opis:

Wykład:

Anatomia jamy ustnej i gardła

Fizjologia połykania

Definicja i rodzaje dysfagii.

Przyczyny dysfagii.

Zaburzenia połykania o podłożu neurogennym

Konsekwencje dysfagii

Diagnostyka dysfagii

Ćwiczenia/Warsztaty:

Anatomia i fizjologia głowy i szyi w badaniach endoskopowych gardła i krtani oraz w badaniach radiologicznych. Różnice w obrazowaniu.

Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie endoskopowe połykania (FEES).

Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie wideofluoroskopowe połykania (VFSS).

Studium przypadku pacjenta z dysfagią ustno-gardłową. Procedura postępowania.

Metody rehabilitacji pacjentów z zaburzeniami połykania

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

J. Czochańska (1980) „Neurologia dziecięca”, PZWL, Warszawa

F. Iwańczak, (2003), „Gastroenterologia dziecięca”, Borgis, Warszawa

M. Chmielik, (2001), „Otorynolaryngologia dziecięca”, PZWL, Warszawa

J.W. Błaszczyk, (2004), „Biomechanika kliniczna”, PZWL.

M.Litwin, I.Pietrzyka (2013), "Diagnoza i terapia dysfagii", Komlogo, Gliwice

Literatura uzupełniająca:

Fennsner H. and all, The place of oesophageal manometry in the diagnosy of disphagia, „Disphagia” 1993, 8 (2), s. 98-104.

Z. Kruk – Zagajewska i wsp., Zaburzenia połykania u chorych operowanych z powodu raka krtani, „ Otolaryngologia Polska” 1996, 49 (1), s. 15-2

Zborowska A., Atlas anatomii, Kraków 2007.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

prezentacje

warsztaty - ćwiczenie technik i metod stymulujących połykanie przez studentów w parach

obserwacja nagrań filmowych z diagnostyki i terapii dysfagii

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia 15+10 +5 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin

Inne formy - 15 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Barbara Jamróz, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin pisemny (test) - dotyczy efektów z zakresu wiedzy

ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena aktywności w czasie zajęć praktycznych (analiza filmów)- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych

Pełny opis:

Wykład:

Anatomia jamy ustnej i gardła

Fizjologia połykania

Definicja i rodzaje dysfagii.

Przyczyny dysfagii.

Zaburzenia połykania o podłożu neurogennym

Konsekwencje dysfagii

Diagnostyka dysfagii

Ćwiczenia/Warsztaty:

Anatomia i fizjologia głowy i szyi w badaniach endoskopowych gardła i krtani oraz w badaniach radiologicznych. Różnice w obrazowaniu.

Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie endoskopowe połykania (FEES).

Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie wideofluoroskopowe połykania (VFSS).

Studium przypadku pacjenta z dysfagią ustno-gardłową. Procedura postępowania.

Metody rehabilitacji pacjentów z zaburzeniami połykania

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

J. Czochańska (1980) „Neurologia dziecięca”, PZWL, Warszawa

F. Iwańczak, (2003), „Gastroenterologia dziecięca”, Borgis, Warszawa

M. Chmielik, (2001), „Otorynolaryngologia dziecięca”, PZWL, Warszawa

J.W. Błaszczyk, (2004), „Biomechanika kliniczna”, PZWL.

M.Litwin, I.Pietrzyka (2013), "Diagnoza i terapia dysfagii", Komlogo, Gliwice

Literatura uzupełniająca:

Fennsner H. and all, The place of oesophageal manometry in the diagnosy of disphagia, „Disphagia” 1993, 8 (2), s. 98-104.

Z. Kruk – Zagajewska i wsp., Zaburzenia połykania u chorych operowanych z powodu raka krtani, „ Otolaryngologia Polska” 1996, 49 (1), s. 15-2

Zborowska A., Atlas anatomii, Kraków 2007.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

prezentacje

warsztaty - ćwiczenie technik i metod stymulujących połykanie przez studentów w parach

obserwacja nagrań filmowych z diagnostyki i terapii dysfagii

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia 15+10 +5 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin

Inne formy - 15 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)