Diagnoza i terapia ucznia z wadą słuchu z trudnościami w uczeniu się matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-DSM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia ucznia z wadą słuchu z trudnościami w uczeniu się matematyki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W05 posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą dojrzałości do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PC2_KS_W05 posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą specyficznych trudności w uczeniu się matematyki dzieci niesłyszących i słabo słyszących: rozpoznaje objawy, wskazuje zakresy, wyjaśnia przyczyny PC2_KS_W03 ma podstawową wiedzę na temat diagnozy dziecięcego liczenia, operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym dzieci z wadą słuchu oraz stosowanych narzędzi badawczych PC2_KS_W03 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotycząca metodyki postępowania terapeutycznego i wspomagania rozwoju dzieci niesłyszących doświadczających nadmiernych trudności w uczeniu się matematyki Umiejętności PC2_KS_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania, interpretowania i prognozowania w ramach różnych kontekstów działalności edukacyjnej -zdiagnozować dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki; analizować i interpretować wyniki diagnozy PC2_KS_U03 potrafi konstruować scenariusze zajęć wspomagających aktywność matematyczną dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym Kompetencje społeczne PC2_KS_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualna terapię dziecka z wadą słuchu PC2_KS_K04 potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
- Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki; - Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii); - Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym - Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym - Dyskalkulia – objawy, diagnoza - Założenia terapii dzieci z dyskalkulia a style uczenia się. |
|
Pełny opis: |
20.02.;27.02;5.03. wykłady zrealizowane w APS, ze względu na specyfike przedmiotu najpierw zrealizowano wszystkie wykłady a potem ćwiczenia. Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii); Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym. Kształcenie na odległość odbywające się za pośrednictwem poczty elektronicznej w domenie APS; WYKŁADY: Na czas edukacji on-line przesłano studentom prezentacje wykładów w Power Point z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW polegała na systematycznym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów w terminach 12.03.;19.03.;26.03, 2.04.2020 – uzyskiwanie potwierdzenia odebrania materiałów przez studentów oraz udzielaniu konsultacji na bieżąco, codziennie po godz.18.00 12.03.2020 Wykład: Temat: Dyskalkulia, definicje, klasyfikacje, etiologia, charakterystyka objawy. Dyskalkulia w świetle międzynarodowych klasyfikacji.Klasyfikacja i charakterystyka dyskalkulii rozwojowej. Objawy dyskalkulii. ( Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy; podanie wykazu dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu dostępnej w Internecie. 19.03.2020 Symptomy trudności uczniów z dyskalkulią. Postawy społeczna i emocjonalna dzieci z dyskalkulią. Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy;podanie wykazu dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu dostępnej w Internecie. Dyskalkulia – specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych / Elżbieta Kwiatkowska. Dyskalkulia w świetle międzynarodowych klasyfikacji (ICD-10), definicja i typy dyskalkulii, dyskalkulia a dysleksja, systematyzacja objawów trudności w uczeniu się matematyki. Dyskalkulia / Barbara Waligórska, Anna Maćczak, Witold Oleszczyk. Dyskalkulia jako problem towarzyszący dysleksji. Formy dyskalkulii rozwojowej, objawy, charakterystyka braków i trudności dzieci z dyskalkulią w wieku szkolnym. Dyskalkulia – definicje, rodzaje i formy pomocy / Izabela Młyńska. Klasyfikacja dyskalkulii rozwojowej wg Ladislava Kość’a. Dyskalkulia – diagnoza / Maciej Kurczab. Etapy analizowania problemu dyskalkulii: test neuropedagogiczny, test neuropsychologiczny, test neuropediatryczny. Dyskalkulia - objawy w szkole i życiu codziennym / Maciej Kurczab. Najczęstsze przejawy dyskalkulii, które mogą być obserwowane w klasie, na lekcji matematyki. Dyskalkulia jest problemem całego życia / Karolina Olszewska. O sytuacji dyskalkulików w Polsce opowiada psycholog z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej dr Urszula Oszwa. 26.03.2020 Wykład Modele diagnozy dyskalkulii, zasady terapii uczniów z dyskalkulią Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy. Uzupełnienie do wykładu: Diagnoza dyskalkulii www.math.uni.wroc.pl › ~elakalin › dyskalkulia diagnoza;dyskalkulia rozwojowa - Polskie Forum Psychologiczne pfp.ukw.edu.pl › page › archive › article › article;https://www.ibuk.pl/fiszka/1136/psychologia-trudnosci-arytmetycznych-u-dzieci.html 2.04.2020 Wykład: Terapia zaburzeń rozwoju umiejętności matematycznych: Założenia terapeutyczne wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej; Zalecenia do pracy terapeutycznej a style uczenia się wg M.C. Sharmy; Indywidualizacja pracy z uczniem mającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy |
|
Literatura: |
Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa Donaldson M. (1986) Myślenie dzieci, PWN Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa Kość L. Psychologia i psychopatologia zdolności matematycznych u dzieci Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSiP, Warszawa Oszwa U. Zaburzenia rozwoju umiejętności artmetycznych. problem diagnozy i terapii. Oszwa U. Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci |
|
Uwagi: |
Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidulane za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przesłanych prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy do diagnozy dzieci z wadą słuchu wykonanych przez studentów Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej wideokonferencja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
- Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki; - Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii); - Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym - Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym - Dyskalkulia – objawy, diagnoza - Założenia terapii dzieci z dyskalkulia a style uczenia się. |
|
Pełny opis: |
29.02.; 1.03.2020 wykłady zrealizowane w APS Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii); Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym Kształcenie na odległość odbywające się za pośrednictwem poczty WYKŁADY Na czas edukacji on-line przesłano studentom prezentacje wykładów w Power Point z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje każdego dnia po godz. 18.00 ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW polegała na systematycznym udostępnianianiu autorskich prezentacji i materiałów w podanych terminach - uzyskiwanieu potwierdzenia odebrania materiałów przez studentów oraz udzielaniu konsultacji na bieżąco 14.03.2020 Wykład: Temat: Dyskalkulia, definicje, klasyfikacje, etiologia, charakterystyka objawy. Dyskalkulia w świetle międzynarodowych klasyfikacji.Klasyfikacja i charakterystyka dyskalkulii rozwojowej. Objawy dyskalkulii. ( Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy podanie wykazu dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu dostępnej w Internecie. 15.03.2020 Symptomy trudności uczniów z dyskalkulią. Postawy społeczna i emocjonalna dzieci z dyskalkulią. Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy podanie wykazu dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu dostępnej w Internecie. • Dyskalkulia – specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych / Elżbieta Kwiatkowska. Dyskalkulia w świetle międzynarodowych klasyfikacji (ICD-10), definicja i typy dyskalkulii, dyskalkulia a dysleksja, systematyzacja objawów trudności w uczeniu się matematyki. • Dyskalkulia / Barbara Waligórska, Anna Maćczak, Witold Oleszczyk. Dyskalkulia jako problem towarzyszący dysleksji. Formy dyskalkulii rozwojowej, objawy, charakterystyka braków i trudności dzieci z dyskalkulią w wieku szkolnym. • Dyskalkulia – definicje, rodzaje i formy pomocy / Izabela Młyńska. Klasyfikacja dyskalkulii rozwojowej wg Ladislava Kość’a. • Dyskalkulia – diagnoza / Maciej Kurczab. Etapy analizowania problemu dyskalkulii: test neuropedagogiczny, test neuropsychologiczny, test neuropediatryczny. • Dyskalkulia - objawy w szkole i życiu codziennym / Maciej Kurczab. Najczęstsze przejawy dyskalkulii, które mogą być obserwowane w klasie, na lekcji matematyki. • Dyskalkulia jest problemem całego życia / Karolina Olszewska. O sytuacji dyskalkulików w Polsce opowiada psycholog z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej dr Urszula Oszwa. 28.03.2020 Wykład Modele diagnozy dyskalkulii, zasady terapii uczniów z dyskalkulią Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy. Uzupełnienie do wykładu: Diagnoza dyskalkulii www.math.uni.wroc.pl › ~elakalin › dyskalkulia diagnoza;dyskalkulia rozwojowa - Polskie Forum Psychologiczne pfp.ukw.edu.pl › page › archive › article › article;https://www.ibuk.pl/fiszka/1136/psychologia-trudnosci-arytmetycznych-u-dzieci.html 29.03.2020 Wykład: Terapia zaburzeń rozwoju umiejętności matematycznych: Założenia terapeutyczne wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej; Zalecenia do pracy terapeutycznej a style uczenia się wg M.C. Sharmy; Indywidualizacja pracy z uczniem mającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy |
|
Literatura: |
Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa Donaldson M. (1986) Myślenie dzieci, PWN Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa Kość L. Psychologia i psychopatologia zdolności matematycznych u dzieci Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSiP, Warszawa Oszwa U. Zaburzenia rozwoju umiejętności artmetycznych. problem diagnozy i terapii. Oszwa U. Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci |
|
Uwagi: |
Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidulane za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przesłanych prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy do diagnozy dzieci z wadą słuchu wykonanych przez Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej wideokonferencja |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.