Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia ucznia z wadą słuchu z trudnościami w uczeniu się matematyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-DSM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia ucznia z wadą słuchu z trudnościami w uczeniu się matematyki
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W05 posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą dojrzałości do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

PC2_KS_W05 posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą specyficznych trudności w uczeniu się matematyki dzieci niesłyszących i słabo słyszących: rozpoznaje objawy, wskazuje zakresy, wyjaśnia przyczyny

PC2_KS_W03 ma podstawową wiedzę na temat diagnozy dziecięcego liczenia, operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym dzieci z wadą słuchu oraz stosowanych narzędzi badawczych

PC2_KS_W03 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotycząca metodyki postępowania terapeutycznego i wspomagania rozwoju dzieci niesłyszących doświadczających nadmiernych trudności w uczeniu się matematyki

Umiejętności

PC2_KS_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania, interpretowania i prognozowania w ramach różnych kontekstów działalności edukacyjnej -zdiagnozować dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki; analizować i interpretować wyniki diagnozy

PC2_KS_U03 potrafi konstruować scenariusze zajęć wspomagających aktywność matematyczną dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualna terapię dziecka z wadą słuchu

PC2_KS_K04 potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kupisiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Kupisiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

- Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki;

- Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii);

- Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym

- Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym

- Dyskalkulia – objawy, diagnoza

- Założenia terapii dzieci z dyskalkulia a style uczenia się.

Pełny opis:

20.02.;27.02;5.03. wykłady zrealizowane w APS, ze względu na specyfike przedmiotu najpierw zrealizowano wszystkie wykłady a potem ćwiczenia.

Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii);

Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym

Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym.

Kształcenie na odległość odbywające się za pośrednictwem poczty elektronicznej w domenie APS; WYKŁADY:

Na czas edukacji on-line przesłano studentom prezentacje wykładów w Power Point z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej

ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW polegała na systematycznym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów w terminach 12.03.;19.03.;26.03, 2.04.2020 – uzyskiwanie potwierdzenia odebrania materiałów przez studentów oraz udzielaniu konsultacji na bieżąco, codziennie po godz.18.00

12.03.2020 Wykład:

Temat: Dyskalkulia, definicje, klasyfikacje, etiologia, charakterystyka objawy. Dyskalkulia w świetle międzynarodowych klasyfikacji.Klasyfikacja i charakterystyka dyskalkulii rozwojowej. Objawy dyskalkulii. ( Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy; podanie wykazu dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu dostępnej w Internecie.

19.03.2020 Symptomy trudności uczniów z dyskalkulią. Postawy społeczna i emocjonalna dzieci z dyskalkulią. Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy;podanie wykazu dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu dostępnej w Internecie.

Dyskalkulia – specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych / Elżbieta Kwiatkowska. Dyskalkulia w świetle międzynarodowych klasyfikacji (ICD-10), definicja i typy dyskalkulii, dyskalkulia a dysleksja, systematyzacja objawów trudności w uczeniu się matematyki.

Dyskalkulia / Barbara Waligórska, Anna Maćczak, Witold Oleszczyk. Dyskalkulia jako problem towarzyszący dysleksji. Formy dyskalkulii rozwojowej, objawy, charakterystyka braków i trudności dzieci z dyskalkulią w wieku szkolnym.

Dyskalkulia – definicje, rodzaje i formy pomocy / Izabela Młyńska. Klasyfikacja dyskalkulii rozwojowej wg Ladislava Kość’a.

Dyskalkulia – diagnoza / Maciej Kurczab. Etapy analizowania problemu dyskalkulii: test neuropedagogiczny, test neuropsychologiczny, test neuropediatryczny.

Dyskalkulia - objawy w szkole i życiu codziennym / Maciej Kurczab. Najczęstsze przejawy dyskalkulii, które mogą być obserwowane w klasie, na lekcji matematyki.

Dyskalkulia jest problemem całego życia / Karolina Olszewska. O sytuacji dyskalkulików w Polsce opowiada psycholog z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej dr Urszula Oszwa.

26.03.2020 Wykład Modele diagnozy dyskalkulii, zasady terapii uczniów z dyskalkulią Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy. Uzupełnienie do wykładu: Diagnoza dyskalkulii

www.math.uni.wroc.pl › ~elakalin › dyskalkulia diagnoza;dyskalkulia rozwojowa - Polskie Forum Psychologiczne pfp.ukw.edu.pl › page › archive › article › article;https://www.ibuk.pl/fiszka/1136/psychologia-trudnosci-arytmetycznych-u-dzieci.html

2.04.2020 Wykład: Terapia zaburzeń rozwoju umiejętności matematycznych:

Założenia terapeutyczne wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej; Zalecenia do pracy terapeutycznej a style uczenia się wg M.C. Sharmy; Indywidualizacja pracy z uczniem mającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy

Literatura:

Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa

Donaldson M. (1986) Myślenie dzieci, PWN Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa

Kość L. Psychologia i psychopatologia zdolności matematycznych u dzieci

Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSiP, Warszawa

Oszwa U. Zaburzenia rozwoju umiejętności artmetycznych. problem diagnozy i terapii.

Oszwa U. Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci

Uwagi:

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów

elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje

indywidulane za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje

Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przesłanych prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy do diagnozy dzieci z wadą słuchu wykonanych przez studentów

Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej wideokonferencja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kupisiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Kupisiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

- Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki;

- Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii);

- Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym

- Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym

- Dyskalkulia – objawy, diagnoza

- Założenia terapii dzieci z dyskalkulia a style uczenia się.

Pełny opis:

29.02.; 1.03.2020 wykłady zrealizowane w APS

Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii);

Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym

Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym

Kształcenie na odległość odbywające się za pośrednictwem poczty

WYKŁADY

Na czas edukacji on-line przesłano studentom prezentacje wykładów w Power Point z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje każdego dnia po godz. 18.00

ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW polegała na systematycznym udostępnianianiu autorskich prezentacji i materiałów w podanych terminach - uzyskiwanieu potwierdzenia odebrania materiałów przez studentów oraz udzielaniu konsultacji na bieżąco

14.03.2020 Wykład:

Temat: Dyskalkulia, definicje, klasyfikacje, etiologia, charakterystyka objawy. Dyskalkulia w świetle międzynarodowych klasyfikacji.Klasyfikacja i charakterystyka dyskalkulii rozwojowej. Objawy dyskalkulii. ( Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy

podanie wykazu dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu dostępnej w Internecie.

15.03.2020 Symptomy trudności uczniów z dyskalkulią. Postawy społeczna i emocjonalna dzieci z dyskalkulią. Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy

podanie wykazu dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu dostępnej w Internecie.

• Dyskalkulia – specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych / Elżbieta Kwiatkowska. Dyskalkulia w świetle międzynarodowych klasyfikacji (ICD-10), definicja i typy dyskalkulii, dyskalkulia a dysleksja, systematyzacja objawów trudności w uczeniu się matematyki.

• Dyskalkulia / Barbara Waligórska, Anna Maćczak, Witold Oleszczyk. Dyskalkulia jako problem towarzyszący dysleksji. Formy dyskalkulii rozwojowej, objawy, charakterystyka braków i trudności dzieci z dyskalkulią w wieku szkolnym.

• Dyskalkulia – definicje, rodzaje i formy pomocy / Izabela Młyńska. Klasyfikacja dyskalkulii rozwojowej wg Ladislava Kość’a.

• Dyskalkulia – diagnoza / Maciej Kurczab. Etapy analizowania problemu dyskalkulii: test neuropedagogiczny, test neuropsychologiczny, test neuropediatryczny.

• Dyskalkulia - objawy w szkole i życiu codziennym / Maciej Kurczab. Najczęstsze przejawy dyskalkulii, które mogą być obserwowane w klasie, na lekcji matematyki.

• Dyskalkulia jest problemem całego życia / Karolina Olszewska. O sytuacji dyskalkulików w Polsce opowiada psycholog z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej dr Urszula Oszwa.

28.03.2020 Wykład Modele diagnozy dyskalkulii, zasady terapii uczniów z dyskalkulią Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy. Uzupełnienie do wykładu: Diagnoza dyskalkulii

www.math.uni.wroc.pl › ~elakalin › dyskalkulia diagnoza;dyskalkulia rozwojowa - Polskie Forum Psychologiczne pfp.ukw.edu.pl › page › archive › article › article;https://www.ibuk.pl/fiszka/1136/psychologia-trudnosci-arytmetycznych-u-dzieci.html

29.03.2020 Wykład: Terapia zaburzeń rozwoju umiejętności matematycznych:

Założenia terapeutyczne wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej; Zalecenia do pracy terapeutycznej a style uczenia się wg M.C. Sharmy; Indywidualizacja pracy z uczniem mającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki Prezentacja w Power Point z komentarzami autorskimi przesłana na adresy mailowy grupy

Literatura:

Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa

Donaldson M. (1986) Myślenie dzieci, PWN Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa

Kość L. Psychologia i psychopatologia zdolności matematycznych u dzieci

Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSiP, Warszawa

Oszwa U. Zaburzenia rozwoju umiejętności artmetycznych. problem diagnozy i terapii.

Oszwa U. Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci

Uwagi:

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów

elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje

indywidulane za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje

Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przesłanych prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy do diagnozy dzieci z wadą słuchu wykonanych przez

Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej wideokonferencja

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)