Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-DAF1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC2_KK_W01, PC2_KK_W04

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw afazjologii: zna terminologię afazjologiczną, definicję afazji, klasyfikacje afazji

PC2_KS_W05

Zna zasady prowadzenia diagnozy logopedycznej osoby z afazją

PC2_KS_W01

Zna metodykę terapii logopedycznej osób z afazją

PC2_KS_U02

Potrafi obserwować i interpretować zachowania językowe osoby z afazją

PC2_KS_U03, PC2_KS_U02

Ma podstawowe umiejętności postępowania diagnostycznego i formułowania diagnozy osoby z afazją oraz prowadzenia terapii osoby z afazją

PC2_KK_K01, PC2_KK_K04

Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych na specjalistycznych studiach z zakresu neurologopedii.

PC2_KK_K04, PC2_KS_K01

Ma świadomość odpowiedzialności w kontaktach z osobami z afazją i ich rodzinami.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Agata Mężyk, Bożena Strachalska, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin ustny - dotyczy efektów z zakresu wiedzy

ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady:

1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją

2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją

3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej

4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją

5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją

6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego

7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania

Ćwiczenia/Warsztaty

1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją.

2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć

3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)

5. Planowanie zajęć logopedycznych

6. Samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych z osobą z afazją

Literatura:

LITERATURA:

Obowiązkowa:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji)

2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL

3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii)

4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum

5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS

7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa

8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS

Uzupełniająca:

1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I)

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją

warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (hospitowanie zajęć logopedycznych z pacjentami z afazją prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć logopedycznych z pacjentami)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do egzaminu 25h

przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h

ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Agata Mężyk, Bożena Strachalska, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin ustny - dotyczy efektów z zakresu wiedzy

ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady:

1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją

2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją

3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej

4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją

5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją

6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego

7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania

Ćwiczenia/Warsztaty

1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją.

2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć

3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)

5. Planowanie zajęć logopedycznych

6. Samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych z osobą z afazją

Literatura:

LITERATURA:

Obowiązkowa:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji)

2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL

3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii)

4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum

5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS

7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa

8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS

Uzupełniająca:

1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I)

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją

warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (hospitowanie zajęć logopedycznych z pacjentami z afazją prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć logopedycznych z pacjentami)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do egzaminu 25h

przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h

ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin ustny - dotyczy efektów z zakresu wiedzy

ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności

ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykłady:

1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją

2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją

3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej

4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją

5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją

6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego

7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania

Ćwiczenia/Warsztaty

1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją.

2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć

3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej

4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)

5. Planowanie zajęć logopedycznych

6. Samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych z osobą z afazją

Literatura:

LITERATURA:

Obowiązkowa:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji)

2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL

3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii)

4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum

5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS

7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa

8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS

Uzupełniająca:

1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I)

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją

warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (hospitowanie zajęć logopedycznych z pacjentami z afazją prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć logopedycznych z pacjentami)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30

przygotowanie do zajęć, lektura 10h

przygotowanie do egzaminu 25h

przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h

ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)