Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-DAF1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC2_KK_W01, PC2_KK_W04 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw afazjologii: zna terminologię afazjologiczną, definicję afazji, klasyfikacje afazji PC2_KS_W05 Zna zasady prowadzenia diagnozy logopedycznej osoby z afazją PC2_KS_W01 Zna metodykę terapii logopedycznej osób z afazją PC2_KS_U02 Potrafi obserwować i interpretować zachowania językowe osoby z afazją PC2_KS_U03, PC2_KS_U02 Ma podstawowe umiejętności postępowania diagnostycznego i formułowania diagnozy osoby z afazją oraz prowadzenia terapii osoby z afazją PC2_KK_K01, PC2_KK_K04 Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych na specjalistycznych studiach z zakresu neurologopedii. PC2_KK_K04, PC2_KS_K01 Ma świadomość odpowiedzialności w kontaktach z osobami z afazją i ich rodzinami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Agata Mężyk, Bożena Strachalska, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin ustny - dotyczy efektów z zakresu wiedzy ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady: 1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją 2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją 3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej 4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją 5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją 6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego 7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania Ćwiczenia/Warsztaty 1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją. 2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć 3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej 4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań) 5. Planowanie zajęć logopedycznych 6. Samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych z osobą z afazją |
|
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: 1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji) 2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL 3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii) 4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum 5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS 7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa 8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Uzupełniająca: 1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (hospitowanie zajęć logopedycznych z pacjentami z afazją prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć logopedycznych z pacjentami) NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30 przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do egzaminu 25h przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Agata Mężyk, Bożena Strachalska, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin ustny - dotyczy efektów z zakresu wiedzy ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady: 1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją 2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją 3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej 4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją 5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją 6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego 7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania Ćwiczenia/Warsztaty 1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją. 2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć 3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej 4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań) 5. Planowanie zajęć logopedycznych 6. Samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych z osobą z afazją |
|
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: 1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji) 2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL 3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii) 4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum 5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS 7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa 8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Uzupełniająca: 1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (hospitowanie zajęć logopedycznych z pacjentami z afazją prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć logopedycznych z pacjentami) NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30 przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do egzaminu 25h przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin ustny - dotyczy efektów z zakresu wiedzy ocena ustnej wypowiedzi- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena aktywności i umiejętności praktycznych w czasie zajęć praktycznych- dotyczy efektów z zakresu umiejętności ocena postawy studenta na podstawie jego wypowiedzi w czasie zajęć- dotyczy efektów z zakresu kompetencji społecznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykłady: 1. Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją 2. Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją 3. Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej 4. Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją 5. Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją 6. Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego 7. Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania Ćwiczenia/Warsztaty 1. Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją. 2. Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć 3. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej 4. Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań) 5. Planowanie zajęć logopedycznych 6. Samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych z osobą z afazją |
|
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: 1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., (red.), 2005, "Podstawy neurologopedii", Opole, (rozdziały dotyczące afazji) 2. Maruszewski M., 1974, "Chory z afazją i jego usprawnianie", Warszawa, PZWL 3. Mierzejewska H., (red.), 1978, "Badania lingwistyczne nad afazją", Wrocław, Ossolineum, (artykuły dotyczące terapii) 4. Nowakowska M., 1978, "Rehabilitacja chorych z afazją", Wrocław, Ossolineum 5. Panasiuk J., 2012, "Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych", w: Czaplewska E., Milewski S., "Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki", Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Strachalska B., 2009, "Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją", Warszawa, Wyd. APS 7. Strachalska B., 2012, "Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją", w: Porayski- Pomsta J., "Interwencja logopedyczna", Warszawa, Wyd. Elipsa 8. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Uzupełniająca: 1. Jodzio K., 2011, "Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej", Warszawa, Wyd. Engram (cz. I) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład ćwiczenia w sali - prezentacja narzędzi do badania pacjentów z afazją warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (hospitowanie zajęć logopedycznych z pacjentami z afazją prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć logopedycznych z pacjentami) NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe- wykład, ćwiczenia 15+30 przygotowanie do zajęć, lektura 10h przygotowanie do egzaminu 25h przygotowanie ćwiczeń dla pacjentów 5h ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.