Etyczne problemy współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5F-EPW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyczne problemy współczesności |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Metody kształcenia: wykład, Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Wartość sumaryczna: 30 godzin Liczba punktów ECTS - 1. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Etyka – jej geneza i istota. Swoistość refleksji etycznej i aksjologicznej. Logika rozważań etycznych. Etyka opisowa i etyka normatywna. - Etyka tradycyjna i etyka współczesna. Główne problemy współczesnej refleksji etycznej. Współczesna etyka wobec problemów osoby i wobec problemów globalnych. - Problemy współczesnej bioetyki. Człowiek jako osoba. Człowiek wobec perspektywy biologicznego doskonalenia gatunku. Kondycja ludzka a postęp medycyny i biotechnologii. Humanistyczne postawy – otwartość, dialog, współpraca – wobec osób i środowisk marginalizowanych. - Etyczne aspekty ochrony środowiska naturalnego. Od ekorozwoju do rozwoju zrównoważonego. - Etyka wobec rozwoju naukowego i osiągnięć cywilizacji technicznej. Etyka wobec problemów globalnych i globalizacji. Globalizacja a rozwój zrównoważony. |
Literatura: |
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): K. A. Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności R. Girard, Sacrum i przemoc H. Jonas, Zasada odpowiedzialności A. Leder, Rysa na tafli R. Legutko, Traktat o wolności M. Lilla, Bezsilny Bóg. Religia, polityka i nowoczesny zachód. M. Ossowska, Normy moralne P. Rosół, Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki P. Singer, Etyka praktyczna P. Singer, Życie które możesz ocalić J. Sowa, K. Wolański, Sport nie istnieje Ch. Taylor, Etyka autentyczności M. Walzer, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm B. Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011. A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat |
Efekty uczenia się: |
PC2_KK_W08 Wyjaśnia filozoficzne podstawy oraz istotę dyskursu etycznego i jego znaczenie w życiu społecznym PC2_KK_W08 Wymienia i charakteryzuje wybrane, reprezentatywne koncepcje etyczne PC2_KK_W08 Odróżnia zadania etyki tradycyjnej od współczesnej i charakteryzuje je PC2_KK_W08 Wymienia i charakteryzuje etyczne problemy współczesnego świata wynikające z aktualnego rozwoju cywilizacyjnego PC2_KK_W08 Określa i charakteryzuje problemy współczesnej bioetyki i ekoetyki PC2_KK_W08 Przedstawia etyczny wymiar kontrowersji wokół globalizacji PC2_KK_W08 Ukazuje problemy etyczne wynikające z ekspansji doktryny neoliberalnej PC2_KS_U02 Podejmuje zagadnienia etyczne niesione przez tendencje globalizacji i migracji w duchu otwartości i zrozumienia problemów pojawiających się w tym obszarze życia społecznego PC2_KS_U02 Samookreśla się wobec perspektywy modyfikacji biologicznego profilu gatunku homo sapiens wobec postępu medycyny i biotechnologii PC2_KS_U02 Dostrzega znaczenie etyki we współczesnej nauce oraz współczesnych dyskusjach moralnych dotyczących miejsca i zadań współczesnego człowieka PC2_KS_U02 Identyfikuje problemy związane z rozwojem współczesnej cywilizacji oraz jego konsekwencjami w skali lokalnej i globalnej PC2_KK_K04 Posiada szersze spojrzenie na otaczający go współczesny świat PC2_KK_K04 Jest otwarty na krytyczny namysł nad sobą, działalnością swoją i innych ludzi oraz skutkami tej działalności i ich etycznymi konsekwencjami wykazuje wrażliwość na problemy globalne przekraczające bezpośredni życiowy horyzont codziennego doświadczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne – pytania otwarte rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury oraz wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. 15 godzin kontaktowych; 45 godzin - przygotowanie do kolokwium; 2 punkty ECTS). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.