Szkolna pedagogika zdolności - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-SP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szkolna pedagogika zdolności - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE2_W08 - Zna instytucje wspomagające rozwój ucznia zdolnego oraz specyfikę ich działania. PE2_W18 - Definiuje pojęcia zdolności, uzdolnienia, talenty, geniusz, uczeń „podwójnie wyjątkowy”. - Zna modele teoretyczne zdolności, potrafi wymienić klasyków pedagogiki zdolności i opisać ich poglądy. PE2_W19 - Zna systemy opieki nad uczniem zdolnym realizowane w różnych krajach. UMIEJĘTNOŚCI PE2_U04 - Uzasadnia wybór sposobu organizacji kształcenia uczniów zdolnych z wykorzystaniem odpowiednich koncepcji teoretycznych. PE2_U05 - Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w zakresie organizacji kształcenia uczniów zdolnych, swoją wypowiedź popiera rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych z obszaru pedagogiki zdolności, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE2_K01 - Prowadzi refleksję na temat własnych kompetencji i predyspozycji zawodowych do pracy z uczniami zdolnymi, projektuje własną ścieżkę rozwoju, kształtując jednocześnie kompetencje metaloznawcze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jabłonowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jabłonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Student uzyskuje zaliczenie na podstawie: - przygotowania do zajęć i wywiązywania się z zadań określonych przez wykładowcę - aktywnego uczestnictwa w zajęciach - przygotowania 2 referatów/prezentacji (twórca modelu zdolności; model szkoły rozwijającej zdolności, model opieki nad zdolnymi w wybranych krajach) - pracy pisemnej sprawdzającej wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć, znajomość modeli teoretycznych zdolności, systemów opieki nad uczniem zdolnym, instytucji działających na rzecz ucznia zdolnego - pracy pisemnej zawierającej charakterystykę ucznia zdolnego i propozycje różnorodnych możliwości rozwoju z odwołaniem się do konkretnych modeli teoretycznych i analizą uwarunkowań proponowanych rozwiązań; uwzględniającej zasady współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja założeń przedmiotu oraz wymagań, a także kluczowych dla pedagogiki zdolności pojęć 2. Pedagogika zdolności jako dyscyplina naukowa 3. Modele zdolności 4. Charakterystyka ucznia zdolnego 5. Uwarunkowania rozwoju zdolności 6. Rozwiązania organizacyjne i prawne kształcenia uczniów zdolnych w różnych krajach. 7. Koncepcje kształcenia zdolnych 8. Cele, metody, zasady pedagogiki zdolności 9. Rozwijanie uzdolnień kierunkowych 10. Znaczenie zainteresowań dla rozwoju zdolności (zajęcia lekcyjne i dodatkowe) 11. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych i sposoby przeciwdziałania 12. Działania zdolnych na rzecz własnego rozwoju 13. Pedagog zdolności 14. Omówienie wyników prac studentów, zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Borzym, I. (1979). Uczniowie zdolni. Psychologiczne i społeczne determinanty osiągnięć szkolnych. Warszawa: PWN. Braun, M., Mach, M. (2012). Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Eby, J. W., & Smutny, J. F. (1998). Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP. Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina. Giza, T. (2011). Podstawy pracy z uczniem zdolnym. Kielce: wyd. Wszechnica Świętokrzyska. Góralski, A. (Red.). (1996). Szkice do pedagogiki zdolności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. W Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz II. Warszawa: MEN. Lewowicki, T. (1980). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Łukasiewicz-Wieleba, J., Jabłonowska, M. (2010). Zdolności i twórczość: skrypt. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Sękowski, A. E. (2000). Osiągnięcia uczniów zdolnych. Lublin: wyd. TN KUL. Szumski, G. (1995). Dobór i kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: APS. Zespół GfK Polonia, (2011). Badanie elementów systemu pracy z uczniem zdolnym. Raport z badania IDI. Warszawa: Wyd. ORE. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bernacka, E. R. (2009). Rozważania terminologiczne wokół pojęć: uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny. W J. Łaszczyk, & M. Jabłonowska (red.), Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji. Warszawa: wyd. Universitas Rediviva. Boczarowa, O. (2011). Pedagogiczne wsparcie dzieci uzdolnionych w szkołach Polski i Ukrainy. Kraków: Wyd. Krakowska Akademia. Chruszczewski, M. H. (2009). Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych. Warszawa: Wyd. UW. Duckworth, A.(2016). Upór: potęga pasji i wytrwałości. Łódź: Wyd. Galaktyka Gladwell, M. (2009). Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu. Kraków: Wyd. "Znak". Gladwell, M. (2014). Dawid i Goliat. Kraków: Wyd. "Znak" litra nova |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - ćwiczenia praktyczne - analiza tekstów źródłowych - metody aktywizujące i problemowe NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Przygotowanie prezentacji 15 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.