Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szkolna pedagogika zdolności - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-SP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Szkolna pedagogika zdolności - 1
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE2_W08

- Zna instytucje wspomagające rozwój ucznia zdolnego oraz specyfikę ich działania.

PE2_W18

- Definiuje pojęcia zdolności, uzdolnienia, talenty, geniusz, uczeń „podwójnie wyjątkowy”.

- Zna modele teoretyczne zdolności, potrafi wymienić klasyków pedagogiki zdolności i opisać ich poglądy.

PE2_W19

- Zna systemy opieki nad uczniem zdolnym realizowane w różnych krajach.

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U04

- Uzasadnia wybór sposobu organizacji kształcenia uczniów zdolnych z wykorzystaniem odpowiednich koncepcji teoretycznych.

PE2_U05

- Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w zakresie organizacji kształcenia uczniów zdolnych, swoją wypowiedź popiera rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych z obszaru pedagogiki zdolności, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE2_K01

- Prowadzi refleksję na temat własnych kompetencji i predyspozycji zawodowych do pracy z uczniami zdolnymi, projektuje własną ścieżkę rozwoju, kształtując jednocześnie kompetencje metaloznawcze.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jabłonowska
Prowadzący grup: Małgorzata Jabłonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:

- przygotowania do zajęć i wywiązywania się z zadań określonych przez wykładowcę

- aktywnego uczestnictwa w zajęciach

- przygotowania 2 referatów/prezentacji (twórca modelu zdolności; model szkoły rozwijającej zdolności, model opieki nad zdolnymi w wybranych krajach)

- pracy pisemnej sprawdzającej wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć, znajomość modeli teoretycznych zdolności, systemów opieki nad uczniem zdolnym, instytucji działających na rzecz ucznia zdolnego

- pracy pisemnej zawierającej charakterystykę ucznia zdolnego i propozycje różnorodnych możliwości rozwoju z odwołaniem się do konkretnych modeli teoretycznych i analizą uwarunkowań proponowanych rozwiązań; uwzględniającej zasady współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym

Pełny opis:

1. Prezentacja założeń przedmiotu oraz wymagań, a także kluczowych dla pedagogiki zdolności pojęć

2. Pedagogika zdolności jako dyscyplina naukowa

3. Modele zdolności

4. Charakterystyka ucznia zdolnego

5. Uwarunkowania rozwoju zdolności

6. Rozwiązania organizacyjne i prawne kształcenia uczniów zdolnych w różnych krajach.

7. Koncepcje kształcenia zdolnych

8. Cele, metody, zasady pedagogiki zdolności

9. Rozwijanie uzdolnień kierunkowych

10. Znaczenie zainteresowań dla rozwoju zdolności (zajęcia lekcyjne i dodatkowe)

11. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych i sposoby przeciwdziałania

12. Działania zdolnych na rzecz własnego rozwoju

13. Pedagog zdolności

14. Omówienie wyników prac studentów, zaliczenie przedmiotu

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Borzym, I. (1979). Uczniowie zdolni. Psychologiczne i społeczne determinanty osiągnięć szkolnych. Warszawa: PWN.

Braun, M., Mach, M. (2012). Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Eby, J. W., & Smutny, J. F. (1998). Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP.

Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina.

Giza, T. (2011). Podstawy pracy z uczniem zdolnym. Kielce: wyd. Wszechnica Świętokrzyska.

Góralski, A. (Red.). (1996). Szkice do pedagogiki zdolności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. W Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz II. Warszawa: MEN.

Lewowicki, T. (1980). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP.

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Łukasiewicz-Wieleba, J., Jabłonowska, M. (2010). Zdolności i twórczość: skrypt. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sękowski, A. E. (2000). Osiągnięcia uczniów zdolnych. Lublin: wyd. TN KUL.

Szumski, G. (1995). Dobór i kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: APS.

Zespół GfK Polonia, (2011). Badanie elementów systemu pracy z uczniem zdolnym. Raport z badania IDI. Warszawa: Wyd. ORE.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Bernacka, E. R. (2009). Rozważania terminologiczne wokół pojęć: uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny. W J. Łaszczyk, & M. Jabłonowska (red.), Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji. Warszawa: wyd. Universitas Rediviva.

Boczarowa, O. (2011). Pedagogiczne wsparcie dzieci uzdolnionych w szkołach Polski i Ukrainy. Kraków: Wyd. Krakowska Akademia.

Chruszczewski, M. H. (2009). Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych. Warszawa: Wyd. UW.

Duckworth, A.(2016). Upór: potęga pasji i wytrwałości. Łódź: Wyd. Galaktyka

Gladwell, M. (2009). Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu. Kraków: Wyd. "Znak".

Gladwell, M. (2014). Dawid i Goliat. Kraków: Wyd. "Znak" litra nova

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- ćwiczenia praktyczne

- analiza tekstów źródłowych

- metody aktywizujące i problemowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie prezentacji 15 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)