Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-MPO2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy opiekuńczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

EFEKTY KSZTAŁCENIA - OCENA

WIEDZA

ocena wypowiedzi ustnej, ocena prezentacji placówki opiekuńczo-socjalnej, kolokwium

UMIEJĘTNOŚCI

ocena konspektu zajęć, ocena pokazowych zajęć metodycznych dla grupy, ocena planu pracy

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

samoocena studenta, ocena wypowiedzi ustnej

Pełny opis:

1. Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-socjalnej oraz geneza działalności opiekuńczej w Polsce

2. Zagadnienie opieki i wychowania w rodzinie, w rodzinnych i zakładowych formach opieki

3. Warsztat pracy opiekuńczej i socjalnej (konspekt, scenariusz jako elementy pracy z grupą, kontrakty, negocjacje)

4. Planowanie pracy opiekuńczo-socjalnej

5. Formy i metody pracy opiekuńczo-socjalnej

6. Samorządność wychowanków

7. Relacje interpersonalne w pracy opiekuńczo-wychowawczej

8. Kompetencje opiekuna-wychowawcy. W poszukiwaniu dobrego pedagoga, opiekuna, wychowawcy

9. Prezentacje placówek i instytucji opiekuńczo-socjalnych

10. Przeprowadzenie przez studentów pokazowych zajęć warsztatowych

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Pilch T.(red.) (2008), Encyklopedia Pedagogiczna XXI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia

2. Okoń W., (2007), Nowy Słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia

3. Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna, Fundacja INNOWACJA, Warszawa – wybrane pojęcia

4. Winiarski M., (2008), Geneza i rozwój pedagogiki opiekuńczej (w:) Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Harmonia, Gdańsk

5. Małgorzata B., (2001), Etapy formowania się działalności opiekuńczej na przestrzeni dziejów (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń

6. Biedroń M.,(2001), Realizacja funkcji opiekuńczej w normalnych rodzinach wielkomiejskich – ujęcie modelowe (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń

7. Gajewska G.,(2009), Pedagogika opiekuńcza Elementy Metodyki, Gaja, Zielona Góra

8. Materne J., (1988), Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa, Rozdz.5 Opiekuńcze funkcje szkoły s. 65-78, rozdz.6 Zasady pracy opiekuńczej szkoły s. 125-136

9. Sowisło M., (2008), Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela – wychowawcy, Impuls, Kraków, rozdział: Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej s.15-41

literatura uzupełniająca:

10. Muraszko B., Azyl w świetlicy, Edukacja i Dialog nr 6, 1995

11. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? Wychowawca, nr 12, 1998

12. Sałasiński M., Badziukiweicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa

13. Kantowicz E.,(2001), Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd UW-M, Olsztyn, rozdz. 4 Metodyka działania w obszarze pracy socjalnej, s.88-132

14. Węglarz A., Metody aktywizujące uczniów, www dokument , (dostępny u prowadzącej zajęcia) http://www.awans.net/strony/dydaktyka/weglarz/weglarz2.html

15. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE2_W01

- zna terminologię z stosowaną w pracy opiekuńczej (m.in. opieka, pomoc, ratownictwo, profilaktyka, diagnoza, kompensacja, reedukacja, rehabilitacja, rewalidacja).

PE2_W13

- ma wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucjonalnych oraz rodzinnych środowisk opiekuńczych.

- definiuje oraz charakteryzuje rodzinne i zakładowe formy opieki zastępczej nad dzieckiem.

PE2_W19

- ma szczegółową wiedzę na temat prowadzenia działalności opiekuńczej.

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U10

- w procesie projektowania działalności opiekuńczej dobiera odpowiednie formy i metody realizacji założonych celów.

- potrafi stworzyć plan pracy dotyczący działalności opiekuńczej.

- potrafi stworzyć konspekt zajęć wychowawczych (warsztaty) dla grupy i zgodnie z konspektem je przeprowadzić.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE2_K01

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu działalności opiekuńczej.

- rozumie konieczność kształcenia się przez całe życie, jest kandydatem na refleksyjnego praktyka.

Metody i kryteria oceniania:

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna, (metody pracy studentów w ramach pokazowych zajęć wychowawczych, np. drama, dyskusja, symulacja, pokaz, gry dydaktyczne)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Przygotowanie pokazowych zajęć metodycznych - 20 h

Przygotowanie się do ćwiczeń (refleksyjna lektura tekstów) - 30 h

Godziny kontraktowe - 30 h

Przygotowanie prezentacji o placówce opiekuńczej - 15 h

Przygotowanie się do kolokwium - 15 h

ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Górka-Strzałkowska
Prowadzący grup: Anna Górka-Strzałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

EFEKTY KSZTAŁCENIA - OCENA

WIEDZA

ocena wypowiedzi ustnej, ocena prezentacji placówki opiekuńczo-socjalnej, kolokwium

UMIEJĘTNOŚCI

ocena konspektu zajęć, ocena pokazowych zajęć metodycznych dla grupy, ocena planu pracy

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

samoocena studenta, ocena wypowiedzi ustnej

Pełny opis:

1. Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-socjalnej oraz geneza działalności opiekuńczej w Polsce

2. Zagadnienie opieki i wychowania w rodzinie, rodziny dysfunkcyjne

3. Przemoc wobec dziecka

4. Planowanie pracy opiekuńczo-socjalnej

5. Formy i metody pracy opiekuńczo-socjalnej

6. Prawa dziecka

7. Relacje interpersonalne w pracy opiekuńczo-wychowawczej

8. Kompetencje opiekuna-wychowawcy. W poszukiwaniu dobrego pedagoga, opiekuna, wychowawcy

9. Prezentacje placówek i instytucji opiekuńczo-socjalnych

10. Przeprowadzenie przez studentów pokazowych zajęć warsztatowych

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Pilch T.(red.) (2008), Encyklopedia Pedagogiczna XXI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia

2. Okoń W., (2007), Nowy Słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia

3. Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna, Fundacja INNOWACJA, Warszawa – wybrane pojęcia

4. Winiarski M., (2008), Geneza i rozwój pedagogiki opiekuńczej (w:) Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Harmonia, Gdańsk

5. Małgorzata B., (2001), Etapy formowania się działalności opiekuńczej na przestrzeni dziejów (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń

6. Biedroń M.,(2001), Realizacja funkcji opiekuńczej w normalnych rodzinach wielkomiejskich – ujęcie modelowe (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń

7. Gajewska G.,(2009), Pedagogika opiekuńcza Elementy Metodyki, Gaja, Zielona Góra

8. Materne J., (1988), Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa, Rozdz.5 Opiekuńcze funkcje szkoły s. 65-78, rozdz.6 Zasady pracy opiekuńczej szkoły s. 125-136

9. Sowisło M., (2008), Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela – wychowawcy, Impuls, Kraków, rozdział: Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej s.15-41

literatura uzupełniająca:

10. Muraszko B., Azyl w świetlicy, Edukacja i Dialog nr 6, 1995

11. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? Wychowawca, nr 12, 1998

12. Sałasiński M., Badziukiweicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa

13. Kantowicz E.,(2001), Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd UW-M, Olsztyn, rozdz. 4 Metodyka działania w obszarze pracy socjalnej, s.88-132

14. Węglarz A., Metody aktywizujące uczniów, www dokument , (dostępny u prowadzącej zajęcia) http://www.awans.net/strony/dydaktyka/weglarz/weglarz2.html

15. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)