Metodyka pracy opiekuńczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-MPO2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy opiekuńczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA - OCENA WIEDZA ocena wypowiedzi ustnej, ocena prezentacji placówki opiekuńczo-socjalnej, kolokwium UMIEJĘTNOŚCI ocena konspektu zajęć, ocena pokazowych zajęć metodycznych dla grupy, ocena planu pracy KOMPETENCJE SPOŁECZNE samoocena studenta, ocena wypowiedzi ustnej |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-socjalnej oraz geneza działalności opiekuńczej w Polsce 2. Zagadnienie opieki i wychowania w rodzinie, w rodzinnych i zakładowych formach opieki 3. Warsztat pracy opiekuńczej i socjalnej (konspekt, scenariusz jako elementy pracy z grupą, kontrakty, negocjacje) 4. Planowanie pracy opiekuńczo-socjalnej 5. Formy i metody pracy opiekuńczo-socjalnej 6. Samorządność wychowanków 7. Relacje interpersonalne w pracy opiekuńczo-wychowawczej 8. Kompetencje opiekuna-wychowawcy. W poszukiwaniu dobrego pedagoga, opiekuna, wychowawcy 9. Prezentacje placówek i instytucji opiekuńczo-socjalnych 10. Przeprowadzenie przez studentów pokazowych zajęć warsztatowych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Pilch T.(red.) (2008), Encyklopedia Pedagogiczna XXI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia 2. Okoń W., (2007), Nowy Słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia 3. Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna, Fundacja INNOWACJA, Warszawa – wybrane pojęcia 4. Winiarski M., (2008), Geneza i rozwój pedagogiki opiekuńczej (w:) Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Harmonia, Gdańsk 5. Małgorzata B., (2001), Etapy formowania się działalności opiekuńczej na przestrzeni dziejów (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 6. Biedroń M.,(2001), Realizacja funkcji opiekuńczej w normalnych rodzinach wielkomiejskich – ujęcie modelowe (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 7. Gajewska G.,(2009), Pedagogika opiekuńcza Elementy Metodyki, Gaja, Zielona Góra 8. Materne J., (1988), Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa, Rozdz.5 Opiekuńcze funkcje szkoły s. 65-78, rozdz.6 Zasady pracy opiekuńczej szkoły s. 125-136 9. Sowisło M., (2008), Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela – wychowawcy, Impuls, Kraków, rozdział: Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej s.15-41 literatura uzupełniająca: 10. Muraszko B., Azyl w świetlicy, Edukacja i Dialog nr 6, 1995 11. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? Wychowawca, nr 12, 1998 12. Sałasiński M., Badziukiweicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 13. Kantowicz E.,(2001), Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd UW-M, Olsztyn, rozdz. 4 Metodyka działania w obszarze pracy socjalnej, s.88-132 14. Węglarz A., Metody aktywizujące uczniów, www dokument , (dostępny u prowadzącej zajęcia) http://www.awans.net/strony/dydaktyka/weglarz/weglarz2.html 15. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE2_W01 - zna terminologię z stosowaną w pracy opiekuńczej (m.in. opieka, pomoc, ratownictwo, profilaktyka, diagnoza, kompensacja, reedukacja, rehabilitacja, rewalidacja). PE2_W13 - ma wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucjonalnych oraz rodzinnych środowisk opiekuńczych. - definiuje oraz charakteryzuje rodzinne i zakładowe formy opieki zastępczej nad dzieckiem. PE2_W19 - ma szczegółową wiedzę na temat prowadzenia działalności opiekuńczej. UMIEJĘTNOŚCI PE2_U10 - w procesie projektowania działalności opiekuńczej dobiera odpowiednie formy i metody realizacji założonych celów. - potrafi stworzyć plan pracy dotyczący działalności opiekuńczej. - potrafi stworzyć konspekt zajęć wychowawczych (warsztaty) dla grupy i zgodnie z konspektem je przeprowadzić. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE2_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu działalności opiekuńczej. - rozumie konieczność kształcenia się przez całe życie, jest kandydatem na refleksyjnego praktyka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uwagi: METODY KSZTAŁCENIA omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna, (metody pracy studentów w ramach pokazowych zajęć wychowawczych, np. drama, dyskusja, symulacja, pokaz, gry dydaktyczne) NAKŁAD PRACY STUDENTA Przygotowanie pokazowych zajęć metodycznych - 20 h Przygotowanie się do ćwiczeń (refleksyjna lektura tekstów) - 30 h Godziny kontraktowe - 30 h Przygotowanie prezentacji o placówce opiekuńczej - 15 h Przygotowanie się do kolokwium - 15 h ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Górka-Strzałkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Górka-Strzałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA - OCENA WIEDZA ocena wypowiedzi ustnej, ocena prezentacji placówki opiekuńczo-socjalnej, kolokwium UMIEJĘTNOŚCI ocena konspektu zajęć, ocena pokazowych zajęć metodycznych dla grupy, ocena planu pracy KOMPETENCJE SPOŁECZNE samoocena studenta, ocena wypowiedzi ustnej |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-socjalnej oraz geneza działalności opiekuńczej w Polsce 2. Zagadnienie opieki i wychowania w rodzinie, rodziny dysfunkcyjne 3. Przemoc wobec dziecka 4. Planowanie pracy opiekuńczo-socjalnej 5. Formy i metody pracy opiekuńczo-socjalnej 6. Prawa dziecka 7. Relacje interpersonalne w pracy opiekuńczo-wychowawczej 8. Kompetencje opiekuna-wychowawcy. W poszukiwaniu dobrego pedagoga, opiekuna, wychowawcy 9. Prezentacje placówek i instytucji opiekuńczo-socjalnych 10. Przeprowadzenie przez studentów pokazowych zajęć warsztatowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Pilch T.(red.) (2008), Encyklopedia Pedagogiczna XXI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia 2. Okoń W., (2007), Nowy Słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia 3. Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna, Fundacja INNOWACJA, Warszawa – wybrane pojęcia 4. Winiarski M., (2008), Geneza i rozwój pedagogiki opiekuńczej (w:) Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Harmonia, Gdańsk 5. Małgorzata B., (2001), Etapy formowania się działalności opiekuńczej na przestrzeni dziejów (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 6. Biedroń M.,(2001), Realizacja funkcji opiekuńczej w normalnych rodzinach wielkomiejskich – ujęcie modelowe (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 7. Gajewska G.,(2009), Pedagogika opiekuńcza Elementy Metodyki, Gaja, Zielona Góra 8. Materne J., (1988), Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa, Rozdz.5 Opiekuńcze funkcje szkoły s. 65-78, rozdz.6 Zasady pracy opiekuńczej szkoły s. 125-136 9. Sowisło M., (2008), Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela – wychowawcy, Impuls, Kraków, rozdział: Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej s.15-41 literatura uzupełniająca: 10. Muraszko B., Azyl w świetlicy, Edukacja i Dialog nr 6, 1995 11. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? Wychowawca, nr 12, 1998 12. Sałasiński M., Badziukiweicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 13. Kantowicz E.,(2001), Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd UW-M, Olsztyn, rozdz. 4 Metodyka działania w obszarze pracy socjalnej, s.88-132 14. Węglarz A., Metody aktywizujące uczniów, www dokument , (dostępny u prowadzącej zajęcia) http://www.awans.net/strony/dydaktyka/weglarz/weglarz2.html 15. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.