Metody pracy andragoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-MPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy andragoga |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające: przedstawienie treści przedmiotu, efektów kształcenia oraz sposobów ich pomiaru. Lodołamacze i tworzenie kontraktu grupowego. 2. Organizacja edukacji dorosłych. Różnice pomiędzy: szkoleniem, warsztatem, kursem, grupą wsparcia. 3. Charakterystyka działalności andragoga - zróżnicowane zadania zawodowe. Uczestnicy działalności andragoga. 4. Osoba dorosła w roli ucznia - Cykl D. Kolba, style uczenia się, motywacja edukacyjna osób dorosłych. 5. Elementy składowe szkolenia. Planowanie treści i formułowanie celów szkolenia. Projektowanie zajęć grupowych- określanie celów, wykorzystanie pomocy dydaktycznych. 6. Metody i techniki w pracy andragoga. 7. Zasady udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej Prezentacja planu zajęć własnych – ocena koleżeńska (zgodne z zasadami oceniania kształtującego). |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA • Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, GWP, Gdańsk 2009.Brown R., • Jarmuż S., Witkowski T., Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. . MODERATOR 2004.Procesy grupowe. • Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa , GWP, Gdańsk 2005 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA • Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006 • Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, wyd. II, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Toruń 2009. • A. Matlakiewicz, H. Solarczyk-Szwec, Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, wyd. II, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Toruń 2009. • Rae, L. Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: OE 2006. • Szymczak W, Wański T., Profesjonalni trenerzy czyli jak planować i osiągać długofalowe rezultaty, GWP, Gdańsk 2011. • Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, Warszawa, 1991. • Megginson D., Clutterbuck D., Garvey B., Stokes P., Garrett-Harris R., Mentoring w działaniu, Rebis, Poznań 2008. • Parsloe E., Wray M., Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002. • Pitty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010 • Włodarski Z, Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, Impuls, Kraków 2004. Vademecum Trenera II |
Efekty uczenia się: |
PE_W10 ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranym zakresie PE_W15 ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach PE_W18 zna założenia teoretyczne metodyki pracy andragoga i doradcy personalnego PE_W19 ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działalności edukacyjnej i doradczej z osobami dorosłymi PE_W20 ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego działalności pedagogicznej na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów PE_U04 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych, ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych PE_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi PE_U10 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych PE_U13 potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne w zakresie określonym specjalnością studiów PE_K01 potrafi dokonać samooceny swojego przygotowania merytorycznego i metodologicznego do pracy z osobami dorosłymi oraz rozumie istotę i potrzebę rozwoju zawodowego PE_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
- Obecność na zajęciach (6/7) - Przygotowanie pracy (plan szkolenia/warsztatu, wraz opisem zajęć) 50% - ocena koleżeńska, 50% - ocena prowadzącej zajęcia, według kryteriów: 1. Dobór tematu, treści zajęć do odbiorców; 2. Poprawne sformułowanie celów; 3. Odpowiedni dobór formy, uwzględnienie przemienności form i zastosowania różnych metod aktywizujących; 4. Poprawność sformułowania i przejrzystość planu szkolenia/warsztatu i zajęć; 5. Ewaluacja – czy ewaluacja została zaplanowana w sposób pozwalający na sprawdzenie zaplanowanych efektów 6. Adekwatność poszczególnych punktów szkolenia/warsztatu do celu |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.