Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy andragoga

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-MPA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy andragoga
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające: przedstawienie treści przedmiotu, efektów kształcenia oraz sposobów ich pomiaru. Lodołamacze i tworzenie kontraktu grupowego.

2. Organizacja edukacji dorosłych. Różnice pomiędzy: szkoleniem, warsztatem, kursem, grupą wsparcia.

3. Charakterystyka działalności andragoga - zróżnicowane zadania zawodowe. Uczestnicy działalności andragoga.

4. Osoba dorosła w roli ucznia - Cykl D. Kolba, style uczenia się, motywacja edukacyjna osób dorosłych.

5. Elementy składowe szkolenia. Planowanie treści i formułowanie celów szkolenia. Projektowanie zajęć grupowych- określanie celów, wykorzystanie pomocy dydaktycznych.

6. Metody i techniki w pracy andragoga.

7. Zasady udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej Prezentacja planu zajęć własnych – ocena koleżeńska (zgodne z zasadami oceniania kształtującego).

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

• Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, GWP, Gdańsk 2009.Brown R.,

• Jarmuż S., Witkowski T., Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. . MODERATOR 2004.Procesy grupowe.

• Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa , GWP, Gdańsk 2005

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

• Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006

• Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, wyd. II, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Toruń 2009.

• A. Matlakiewicz, H. Solarczyk-Szwec, Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, wyd. II, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Toruń 2009.

• Rae, L. Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: OE 2006.

• Szymczak W, Wański T., Profesjonalni trenerzy czyli jak planować i osiągać długofalowe rezultaty, GWP, Gdańsk 2011.

• Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, Warszawa, 1991.

• Megginson D., Clutterbuck D., Garvey B., Stokes P., Garrett-Harris R., Mentoring w działaniu, Rebis, Poznań 2008.

• Parsloe E., Wray M., Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.

• Pitty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010

• Włodarski Z, Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, Impuls, Kraków 2004. Vademecum Trenera II

Efekty uczenia się:

PE_W10

ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranym zakresie

PE_W15

ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach

PE_W18

zna założenia teoretyczne metodyki pracy andragoga i doradcy personalnego

PE_W19

ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działalności edukacyjnej i doradczej z osobami dorosłymi

PE_W20

ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego działalności pedagogicznej na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów

PE_U04

potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych, ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych

PE_U05

posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi

PE_U10

potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych

PE_U13

potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne w zakresie określonym specjalnością studiów

PE_K01

potrafi dokonać samooceny swojego przygotowania merytorycznego i metodologicznego do pracy z osobami dorosłymi oraz rozumie istotę i potrzebę rozwoju zawodowego

PE_K04

utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych

Metody i kryteria oceniania:

- Obecność na zajęciach (6/7)

- Przygotowanie pracy (plan szkolenia/warsztatu, wraz opisem zajęć)  50% - ocena koleżeńska, 50% - ocena prowadzącej zajęcia, według kryteriów:

1. Dobór tematu, treści zajęć do odbiorców;

2. Poprawne sformułowanie celów;

3. Odpowiedni dobór formy, uwzględnienie przemienności form i zastosowania różnych metod aktywizujących;

4. Poprawność sformułowania i przejrzystość planu szkolenia/warsztatu i zajęć;

5. Ewaluacja – czy ewaluacja została zaplanowana w sposób pozwalający na sprawdzenie zaplanowanych efektów

6. Adekwatność poszczególnych punktów szkolenia/warsztatu do celu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)