Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Edukacja dla bezpieczeństwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-EDB Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja dla bezpieczeństwa
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, spec. naucz.: pedagogika wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla II r. PE spec. wczesnoszkolna ped. zrównoważ. rozwoju, (2-l) nstacj. II st.
Obowiązkowe dla II r. PE spec. wczesnoszkolna ped. zrównoważ. rozwoju, (2-l) stacj. II st.
Obowiązkowe dla II r. PE, spec. naucz.: pedagogika wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

Edukacja dla bezpieczeństwa

PE2_W19 ma szczegółową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa na etapie wczesnej edukacji

PE2_U01 posiada pogłebione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informajci na temat zjawisk społecznych i interpetowania ich z punktu widzenia edukacji dla bezpieczeństwa

Edukacja z zakresu bezpieczeństwa

PE2_W19 Ma szczegółową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie wczesnej edukacji

PE2_U01 Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych

i interpretowania ich z punktu widzenia wczesnej edukacji dzieci z trudnościami w uczeniu się

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Ćwikła
Prowadzący grup: Bogumiła Bogacka-Osińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.Profilaktyka unikania wypadków.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

A. Ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć

B. Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

C. Wykonanie konkretnych ćwiczeń podczas zajęć

Pełny opis:

Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Pojęcie edukacji w zakresie bezpieczeństwa versus zagrożeń. Miejsce edukacji z zakresu bezpieczeństwa w prawie oświatowym (ustawach o systemie oświaty, karcie nauczyciela oraz aktach wykonawczych tj. w sprawie podstawy programowej, nadzoru pedagogicznego, bezpieczeństwa i higieny pracy, sposobu organizowania przez publiczne przedszkola i szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, w sprawie wymagań wobec szkół i placówek itp). (4h)

Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Podstawowe założenia nauczania/uczenia się

o bezpieczeństwie dzieci. Polityka państwa w zakresie podejmowania działań na rzecz bezpiecznej szkoły. Znajomość zachowań młodszych dzieci związanych z zagrożeniem ich bezpieczeństwa na podstawie wybranych badań. (3h)

Profilaktyka unikania wypadków w ramach organizowania krajoznawstwa i turystyki, np. podczas wycieczek oraz innych wyjść poza teren szkoły lub placówki. Bezpieczeństwo i higiena pracy w warunkach oświatowych. (3h)

Zapobieganie wypadkom z udziałem dzieci w ruchu drogowym. Wybrane przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym. Treści programowe dotyczące wychowania dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wynikające z podstawy programowej. Cechy rozwojowe dziecka, ich wpływ na zachowanie w ruchu drogowym. Przegląd badań dotyczących zachowań dzieci na drodze. Działania edukacyjne skierowane do młodych uczestników ruchu drogowego. Wybrane problemy wychowania komunikacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej. (3h)

Odpowiedzialność prawna pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów. Wybrane przepisy prawa oświatowego i prawa administracyjnego, prawa cywilnego, prawa karnego i prawa pracy. (1h)

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – działania pracowników oświaty. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej.(1h)

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Bogacka-Osińska B. Edukacja dla bezpiecznego życia i rozwoju dziecka w warunkach współczesnej cywilizacji [w:] „Wychowanie na co dzień”, 2011, nr 9 (216), wkładka metodyczna.

2. Bogacka-Osińska B., Wychowanie uczniów klas początkowych dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Kraków 2009, s. 43-67,

s. 85-98.

3. Kruszko K., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Lublin 2010,

s. 5, 15-20, 233-245.

4. Fenik-Gaberle K., Kałucka R., Przemoc w rodzinie – działania pracowników oświaty, ORE 2016.

5. Bezpieczeństwo i higiena nauczania w szkołach publicznych, Najwyższa Izba Kontroli (znak sprawy: LZG.430.004.2016, Nr ewid.

175/2016/P/16/099/LZG

Literatura uzupełniająca

1. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych, Warszawa ORE 2017.

2.Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacji zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacja i przestępczością, ORE 2016.

3. Walkiewicz E., Odpowiedzialność prawna pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów, Warszawa ORE.

Uwagi:

Wykład

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 10

Inne formy – przygotowanie się do kolokwium : 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS -2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Ćwikła
Prowadzący grup: Bogumiła Bogacka-Osińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.Profilaktyka unikania wypadków.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

A. Ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć

B. Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

C. Wykonanie konkretnych ćwiczeń podczas zajęć

Pełny opis:

Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Pojęcie edukacji w zakresie bezpieczeństwa versus zagrożeń. Miejsce edukacji z zakresu bezpieczeństwa w prawie oświatowym (ustawach o systemie oświaty, karcie nauczyciela oraz aktach wykonawczych tj. w sprawie podstawy programowej, nadzoru pedagogicznego, bezpieczeństwa i higieny pracy, sposobu organizowania przez publiczne przedszkola i szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, w sprawie wymagań wobec szkół i placówek itp). (4h)

Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Podstawowe założenia nauczania/uczenia się

o bezpieczeństwie dzieci. Polityka państwa w zakresie podejmowania działań na rzecz bezpiecznej szkoły. Znajomość zachowań młodszych dzieci związanych z zagrożeniem ich bezpieczeństwa na podstawie wybranych badań. (3h)

Profilaktyka unikania wypadków w ramach organizowania krajoznawstwa i turystyki, np. podczas wycieczek oraz innych wyjść poza teren szkoły lub placówki. Bezpieczeństwo i higiena pracy w warunkach oświatowych. (3h)

Zapobieganie wypadkom z udziałem dzieci w ruchu drogowym. Wybrane przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym. Treści programowe dotyczące wychowania dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wynikające z podstawy programowej. Cechy rozwojowe dziecka, ich wpływ na zachowanie w ruchu drogowym. Przegląd badań dotyczących zachowań dzieci na drodze. Działania edukacyjne skierowane do młodych uczestników ruchu drogowego. Wybrane problemy wychowania komunikacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej. (3h)

Odpowiedzialność prawna pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów. Wybrane przepisy prawa oświatowego i prawa administracyjnego, prawa cywilnego, prawa karnego i prawa pracy. (1h)

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – działania pracowników oświaty. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. (1h)

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Bogacka-Osińska B. Edukacja dla bezpiecznego życia i rozwoju dziecka w warunkach współczesnej cywilizacji [w:] „Wychowanie na co dzień”, 2011, nr 9 (216), wkładka metodyczna.

2. Bogacka-Osińska B., Wychowanie uczniów klas początkowych dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Kraków 2009, s. 43-67,

s. 85-98.

3. Kruszko K., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Lublin 2010,

s. 5, 15-20, 233-245.

4. Fenik-Gaberle K., Kałucka R., Przemoc w rodzinie – działania pracowników oświaty, ORE 2016.

5. Bezpieczeństwo i higiena nauczania w szkołach publicznych, Najwyższa Izba Kontroli (znak sprawy: LZG.430.004.2016, Nr ewid. 175/2016/P/16/099/LZG

Literatura uzupełniająca

1. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych, Warszawa ORE 2017.

2.Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacji zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacja i przestępczością, ORE 2016.

3. Walkiewicz E., Odpowiedzialność prawna pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów, Warszawa ORE.

Uwagi:

Wykład

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 10

Inne formy – przygotowanie się do kolokwium : 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Piotr Doleszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Piotr Doleszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Korczak
Prowadzący grup: Jarosław Korczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Korczak
Prowadzący grup: Jarosław Korczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.