Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, poziom zaawansowany

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-DZD2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, poziom zaawansowany
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE2_W20 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu diagnozy pedagogicznej.

PE2_W20 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu tworzenia na podstawie diagnozy programu zajęć dydaktyczno – wyrównawczych.

PE2_U02 Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji w celu przeprowadzania rzetelnej diagnozy.

PE2_U02 Potrafi na podstawie diagnozy zaprojektować działania pomocowe i terapeutyczne oraz przewidywać skutki planowanych działań.

PE2_K07 Umie profesjonalnie współpracować ze środowiskiem rodzinnym dzieci, ze specjalistami oraz nauczycielami ze szkoły, do której trafią jego wychowankowie.

PE2_K06 Ma świadomość odpowiedzialności za dobro każdego powierzonego mu dziecka, za podejmowane decyzje i działania oraz ich skutki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Student potrafi przeprowadzić diagnozę dziecka oraz jego środowiska wychowawczego, dobrać metody diagnostyczne, potrafi dokonać oceny gotowości szkolnej, rozpoznać dziecko zagrożone ryzykiem dysleksji oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wie jak współpracować z rodzicami i innymi specjalistami zajmującymi się dzieckiem.

Pomiar efektów kształcenia:

Wykład: egzamin ustny - w razie potrzeby przeprowadzony za pomocą aplikacji Teams

Ćwiczenia: Praca zaliczeniowa problemowo - badawcza - przesłana przez studentów w korespondencji mailowej w domenie aps.edu.pl

Wiedza z zakresu treści opanowanych przez studentów w formie pracy zdalnej zostanie zweryfikowana podczas egzaminu ustnego na koniec semestru (w razie potrzeby zostanie on przeprowadzony za pomocą aplikacji Teams) oraz poprzez ocenę pracy projektowej, którą studenci mają do zrealizowania.

Ze względu na ograniczenia związane z epidemią studenci mogą opcjonalnie wybrać i przygotować jeden z dwóch projektów problemowo - badawczych. Alternatywny projekt problemowo - badawczy polegający na opracowaniu wybranych metod diagnostycznych oraz opracowaniu programu pomocy psychologiczno - pedagogicznej na podstawie zaprezentowanego studentom studium przypadku dziecka w wieku przedszkolnym.

Kontakt ze studentami będzie odbywał się systematycznie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz aplikacji Teams

Pełny opis:

Treści programowe:

W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie.

Wykład - Blok I – odbył się w trybie normalnym, zajęcia na Uczelni.

1. Diagnoza - wyjaśnienia terminologiczne – definicje diagnozy:

- Rodzaje i typy diagnoz

- Główne obszary diagnozy

- Organizowanie czynności diagnostycznych

- Rola diagnosty – istota relacji diagnostycznej; wyznaczniki profesjonalizmu diagnosty

- Zjawisko oporu

2. Diagnoza pedagogiczna (diagnostyka edukacyjna)

-Specyfika i cechy diagnozy pedagogicznej

- Funkcje diagnozy pedagogicznej

- Sfery rozwojowe, które warto uwzględnić w diagnozie pedagogicznej gotowości szkolnej

- Obszary trudności/pułapki w diagnozie pedagogicznej.

- Dylematy i problemy diagnozy pedagogicznej

Ćwiczenia - Blok I – odbyły się w trybie normalnym na Uczelni

1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w placówce na podstawie przeprowadzonej diagnozy.

2. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy).

Wykład - Blok II – w trybie zdalnym

1. Wybrane metody i techniki diagnostyczne w pedagogice i ich charakterystyka (m.in. obserwacja, eksperymenty diagnostyczne, analiza wytworów dziecka, analiza dokumentów, wywiad z rodzicami, rozmowa z dzieckiem, metoda socjometryczna).

Metody pracy zdalnej: drogą mailową została przekazana studentom prezentacja pdf z komentarzami oraz zagadnienia pomocne w przygotowaniu się do egzaminu końcowego z niniejszych treści.

Ćwiczenia- Blok II – w trybie zdalnym;

Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka.

Metody pracy zdalnej:przesłano studentom skany materiałów z literatury przedmiotu dotyczące metod diagnostycznych do samokształcenia. Przekazano do wykonania zadanie w ramach pracy problemowo - badawczej.

Wykład - Blok III – w trybie zdalnym;

1. Gotowość szkolna – wyjaśnienia terminologiczne:

- Gotowość szkolna dzieci a ich środowisko wychowawcze - czynniki sprzyjające i blokujące osiąganie gotowości szkolnej przez dzieci.

- Poziom gotowości szkolnej a przyszłe powodzenie w nauce - bariery i blokady w uczeniu się.

- Wyznaczniki gotowości szkolnej – kiedy dziecko jest dojrzałe do nauki szkolnej.

2. Jak przygotować opinię pedagogiczną o poziomie gotowości szkolnej dziecka - wytyczne dla nauczyciela.

Metody pracy zdalnej: drogą mailową została przekazana studentom prezentacja pdf z komentarzami, pliki pdf z rozdziałami z literatury przedmiotu.

Ćwiczenia - Blok III - w trybie zdalnym;

1. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

2. Przygotowanie programu zajęć dydaktyczno - wyrównawczych - wytyczne.

3. Opracowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych.

Metody pracy zdalnej: drogą mailową przesłano studentom skany materiałów (literatura – 2 rozdziały) oraz wykaz zadań do wykonania w ramach samokształcenia, m.in. opracowanie programu pomocy psychologiczno - pedagogicznej na podstawie studium przypadku.

Wykład - Blok IV - w trybie zdalnym

1. Rozpoznawanie zagrożenia ryzykiem niepowodzeń szkolnych (zaburzenia integracji sensorycznej, ryzyko dysleksji, nadpobudliwość psychoruchowa, niedojrzałość emocjonalno - społeczna).

2. Dziecko uzdolnione - diagnoza, rozwijanie uzdolnień.

Metody pracy zdalnej: drogą mailową zostanie przekazana studentom prezentacja pdf z komentarzami.

Ćwiczenia Blok IV - w trybie zdalnym

1. Jak rozmawiać z rodzicami o wskazaniach do odroczenia obowiązku szkolnego.

2. Włączenie rodziców w proces kształtowania gotowości szkolnej dziecka.

Metody pracy zdalnej: drogą mailową zostanie przesłany wykaz zadań do wykonania w ramach samokształcenia, m.in. opracowanie planu włączenia rodziców w rozwijanie gotowości szkolnej dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Wyd. Impuls, Kraków 2013.

2. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8.

3. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Wyd.WSP, Bydgoszcz 1998.

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011.

5. Skarbek K., Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.195-220 - przesłano studentom rozdział w pdf na ich adresy mailowe w domenie aps.edu.pl.

Akty prawne (dostępne w internecie):

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1643).

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (D.U. 2017, poz. 1652).

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356)

Literatura uzupełniająca:

1. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

2. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986

3. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2013 - przesłano studentom skany z zakresu metod diagnostycznych na ich adresy mailowe w domenie aps.edu.pl.

4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011.

5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna z komentarzami, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, praca z tekstem w tym z aktami prawnymi MEN, analiza przypadków – studia przypadków;

Szczegółowe wytyczne do przygotowania pracy projektowej problemowo-badawczej zostały omówione ze studentami na pierwszych zajęciach (28.02.2020) oraz zostały dodatkowo przesłane drogą mailową.

Ze względu na ograniczenia związane z panującą epidemią dodatkowo zaproponowano studentom wykonanie alternatywnej (do pierwotnej) pracy problemowo badawczej. Dokładnie określono zadania wchodzące w jej skład, niezbędne materiały oraz wytyczne wysłano drogą mailową w domenie aps.edu.pl. Termin realizacji wyznaczono do końca czerwca 2020r.

Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl. - systematycznie zostają przesyłane prezentacje wraz z komentarzami, zadania problemowe, materiały w formie elektronicznej do samokształcenia.

Studenci są systematycznie informowani o swoich postępach za pomocą poczty elektronicznej. Mają także możliwość zadawania pytań, wyjaśniania wątpliwości poprzez pocztę elektroniczną lub aplikację Teams w trakcie cotygodniowych dyżurów.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe w trybie stacjonarnym i zdalnym (prezentacje z komentarzami):

- wykład 12 h

- ćwiczenia 12 h

Zapoznanie się z literaturą i materiałami przesłanymi pocztą elektroniczną - 25h

Przygotowanie zadań problemowo - badawczych – 31h

Inne formy - 10 (w tym praca zdalna za pośrednictwem domeny aps.edu.pl)

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)