Doradztwo pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-DOP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo pedagogiczne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE2_W07 - Opisuje typy relacji i więzi społecznych, charakterystyczne dla środowiska szkolnego. PE2_W11 - Zna i rozumie typowe mechanizmy biologiczne, psychologiczne i społeczne prowadzące do zachowań nieakceptowanych społecznie, a także sposoby zapobiegania takim zachowaniom. PE2_W15 - Posiada wiedzę o podstawowych zadaniach pedagoga-doradcy. PE2_W19 - Posiada wiedzę o zadaniach pedagoga szkolnego oraz jego usytuowaniu w strukturze instytucji edukacyjnych. PE2_W21 - Zna uwarunkowania wyznaczające skuteczność zaspokajania indywidualnych potrzeb ucznia. - Umie określić obszary współpracy nauczyciela z rodzicami ucznia. UMIEJĘTNOŚCI PE2_U02 - Integrując wiedzę z różnorodnych dziedzin dostrzega problemy edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze oraz potrafi znajdować adekwatne do sytuacji środki oddziaływań pedagogicznych. - Umie projektować programy oddziaływań rozwojowych skierowane na ucznia wykorzystujące wiedzę z zakresu pedagogiki i innych dyscyplin. PE2_U04 - Umie prezentować w formie ustnej i pisemnej projekty własnego działania pedagogicznego. PE2_U07 - Potrafi diagnozować sytuacje wymagające interwencji wychowawczej. PE2_U11 - Umie projektować ścieżki rozwoju ucznia, w tym ucznia zdolnego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE2_K03 - Ma pozytywne nastawienie do zdobywania wiedzy, wykazuje systematyczność w realizacji stawianych mu podczas zajęć dydaktycznych zadań. PE2_K04 - Tworzy dojrzałe projekty pedagogiczne działań własnych związanych z pracą pedagoga szkolnego. PE2_K05 - Przygotowuje starannie zadane projekty i referaty, konsultuje i doskonali wykonane prace dbając o wysoką, jakość własnych wytworów. PE2_K07 - Przygotowując studium przypadku wskazuje na potrzeby i problemy ucznia i podejmuje współpracę ze środowiskiem edukacyjnym w celu ich zaspokojenia lub eliminacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Hennel, Małgorzata Jabłonowska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocena aktywności studenta na zajęciach, informacja zwrotna od grupy ćwiczeniowej, ocena wykonanych prac w systemie zdalnym Kryteria oceny: - regulaminowa obecność, - opracowanie referatu/prezentacji - opracowanie studium przypadku - przygotowanie (literatura) i aktywność na zajęciach, - poziom przygotowania do kolokwium Sposób weryfikacji oceny: - osiągnięte efekty kształcenia - prace pisemne przedłożone przez studenta Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru. W związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia zawarty w sylabusie przedmiotu przed rozpoczęciem zdalnego kształcenia, pozostaje nim przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie analizy studium indywidualnego przypadku na podstawie materiałów przekazanych studentom przed rozpoczęciem realizacji zdalnej procesu kształcenia, dostępnych po tym terminie. Zmienia się forma dostarczenia zadań zaliczeniowych, zostaną one przesłane pocztą w domenie aps w terminie do 10.06.2020 |
|
Pełny opis: |
Przedmiot i zakres diagnostyki pedagogicznej, podstawowe pojęcia. Holistyczne ujęcie procesu diagnozowania. Model diagnozy rozwiniętej (Ziemski). Diagnozowania wybranych składników systemu wychowania: środowisko wychowawcze, potrzeby człowieka i stopień ich zaspokojenia. Przebieg i poziom rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego wychowanka. Rozwój moralny ucznia (Kohlberg); postawy, zainteresowania, wartości. Dojrzałość szkolna dzieci. Rozpoznawanie symptomów zagrożeń i trudności szkolnych uczniów. Diagnozowanie zaburzeń rozwoju. Funkcjonowanie placówki edukacyjnej jako środowiska wspierającego rozwój ucznia. Ocenianie jakości środowiska wychowawczego uczniów, w tym uczniów z SPE. Techniki diagnostyczne w kontekście pracy pedagoga i nauczyciela. Obserwacja jako metoda diagnozy pedagogicznej, wywiad, rozmowa ukierunkowana, analiza dokumentów osobistych, test jako metoda diagnozy pedagogicznej. Przedmiot i terminologia poradnictwa pedagogicznego. Cele, zadania, funkcje, strategie i struktura poradnictwa, kryteria klasyfikacyjne poradnictwa. Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni. Podstawy prawne i procedury postępowania. Zasady działania poradniczego i ich przestrzeganie w procesie udzielania pomocy. Podstawowe kierunki działalności poradni psychologiczno-pedagogicznej (zasady korzystania z pomocy poradni w świetle nowych uregulowań prawnych). Procedury postępowania poradniczego – etapy, metody i techniki pracy Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnię – zakres, rodzaje, czasookres obowiązywania. Udzielanie porady jako płaszczyzna komunikacji interpersonalnej. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dziecku i jego rodzinie. Podstawowe obszary poradnictwa pedagogicznego: edukacja szkolna i przedszkolna, praca kulturalno – oświatowa, działalność socjalno – wychowawcza, terapia pedagogiczna (edukacja i wsparcie rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych). Poradnictwo opiekuńcze oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku i jego rodzinie. Poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze - zakres i rodzaje pomocy (poradnictwo w zakresie badania dojrzałości szkolnej dzieci; niepowodzeń szkolnych, specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu) . Poradnictwo w stosunku do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością (ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) – instytucjonalne i indywidualne formy pomocy dziecku i rodzinie. Poradnictwo w zakresie zaburzeń zachowania i niedostosowania społecznego - zakres i rodzaje pomocy. Poradnictwo w zakresie rozwoju uzdolnień i talentów – zakres pomocy dziecku i rodzinie. Projektowanie planów pracy z uczniami zdolnymi i utalentowanymi. Poradnictwo zawodowe (system przygotowania uczniów do wyboru zawodu i szkoły do niego prowadzącej, rola szkoły, nauczyciela, rodziny, środowiska lokalnego w tym procesie; formy i metody przygotowania uczniów do wyboru szkoły i zawodu, praktyka pomocy w poradnictwie zawodowym). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana w przedszkolu, szkole i innych placówkach; zasady i organizacja udzielania pomocy, formy i metody pomocy stosowane w instytucjach. Tworzenie programów profilaktycznych i interwencyjnych. Współpraca nauczyciela – wychowawcy z rodzicami, pedagogiem szkolnym, psychologiem, przedstawicielami opieki medycznej i służb socjalnych. Kompetencje poradnicze nauczyciela –wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania). W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie; w czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania: (jakie? Termin realizacji; - przygotowanie prezentacji na temat uzdolnień uczzniów ze SPE (analiza SWOT z rozszerzeniem) zgodnie z przyjętym przed 13.03 .2020 harmonogramem - studium przypadku (diagnoza ucznia zE SPE, plan korekcyjny, realizacja planu (warunki), ewaluacja oddziaływań korekcyjnych |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Bloomquist M.l., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, WUJ, Kraków 2011 Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Warszawa 2011 Bobkowicz – Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005 Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 Cotugno A.J., Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Warszawa 2010 Cytowska, B. Winczura (red.) – „Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne” wydawnictwo Kraków 2006 Geldard K., Skuteczne interwencje w pracy z młodymi ludźmi grup ryzyka, Warszawa 2010 Geldard K., Geldard D., Rozmowa która pomaga, Gdańsk 2005 Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Lublin 2000 Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014 Godwin Emmons P., McKendry Anderson L., Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, Warszawa 2007 Hayman Su., Wychowujemy nastolatka, Warszawa 2010 Janowski A., Poznawanie ucznia, Warszawa 2012 Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002 King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2004 Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Sopot 2014 Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A. ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2006 Kołakowski A.(red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013 Kranowitz C.S., Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2012 Krasowicz-Kupis G.(red.), Diagnoza dysleksji, Gdańsk 2009 Kurzeja A., Dzieci ulicy. Profilaktyka zagrożeń, Kraków 2010 Lawrence D., Jak nauczyć uczniów szacunku do samych siebie, Warszawa 2008 MacKenzie R. J, Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?, Sopot 2006 Mielcarek D.(red.) Mini-max o dysleksji czyli minimum tego, co na ten temat powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele ucznia dyslektycznego by maksymalnie mu pomóc. Pauli S., Kisch A., Co się dzieje z mim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa 2004 Plummer Deborah M., Jak rozwinąć u dzieci poczucie własnej wartości, Warszawa 2010 Rockwell S., A co mi zrobisz? Od chaosu do współpracy w klasie, Warszawa 2008 Rogers B., Dyscyplina w szkole. Rzecz o wychowaniu, Warszawa 2011 Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003 Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004 Skorek E.M., Terapia pedagogiczna, Kraków 2007 Stallard P., Czujesz tak, jak myślisz, Poznań 2006 Wenta K. (red.), Diagnoza i ewaluacja w reformie edukacyjnej, 2002, Szczecin Widera-Wysoczańska A., Mechanizmy przemocy w rodzinie, Warszawa 2010 DC:0-3R Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa Dz.U. 2017 poz. 1647 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych Dz.U.2017. 1643 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Filmy szkoleniowe LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bałutowski D., Jak oglądać filmy z młodzieżą, Warszawa 2010 Barkley Russell A., ADHD. Podjąć wyzwanie, Poznań 2009 Bernau S., ADHD u dorosłych, Kraków 2007 Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007 Corey G., Corey M., Grupy, Warszawa 2003 Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Poznań 2005 Cybis N., Drop E., Rowinski t., Cieciuch J., Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych, Warszawa 2013 Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2008 Fijewski P., Jak rozwinąć skrzydła, WAB, Warszawa 2005 Forehand R., Long N., Jak wychowywać uparte dziecko, Warszawa 2010 Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk 2005 Guziuk – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Johnsn D.W., Podaj dłoń, Warszawa 1992 Lewinson J., Pomóż dziecku z dysgrafią, Warszawa 2006 Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009 Sanders P., Sztuka prowadzenia poradnictwa przez telefon, Kraków 2004 Siemionow J., Niedostosowanie społeczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność, Warszawa 2011 Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008 Ziemski S., 1973, Problemy dobrej diagnozy, Warszawa Biuletyn Stowarzyszenia Terapeutów Pedagogicznych – Zeszyt Specjalny nr 8, Białystok 2008 „Wczesna diagnoza oraz terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania” Na czas edukacji zdalnej poleca się korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Geldard K., Skuteczne interwencje w pracy z młodymi ludźmi grup ryzyka, Warszawa 2010 Karwowski M., KONSTELACJE ZDOLNOŚCI TYPY INTELIGENCJI A KREATYWNOŚĆ Kurzeja A., Dzieci ulicy. Profilaktyka zagrożeń, Kraków 2010 Słupek K., Uczniowie ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. 2018 Ziemski S., 1973, Problemy dobrej diagnozy, Warszawa Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004Dz.U. 2017 poz. 1647 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych Dz.U.2017. 1643 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Filmy szkoleniowe |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 30 h zajęć 2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: - 20 h 3. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: - 10 h 4. Przygotowanie się do zajęć: - 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 ECTS 20.03.2020 Nakład pracy studenta: 75h Zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami Konsultacje indywidualne w postaci korespondencji mailowej w wyznaczonych terminach dyżurów. Realizacja zajęć w trybie zdalnym z uwagi na brak dostępu niektórych osób do sprzętu komputerowego oraz internetu, w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl Studenci mają możliwość zadawania pytań i uzyskiwania informacji o swoich postępach poprzez pocztę w domenie aps.lub, w razie potrzeby, telefonicznie. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.