Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-BEC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE2_W08 - Ma rozszerzoną wiedzę na temat zagrożeń obecnych w cyberprzestrzeni oraz ich wpływu na procesy edukacyjne. PE2_W15 - Ma uporządkowaną wiedzę o działalności edukacyjnej w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni. PE2_W16 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat etycznych aspektów funkcjonowania w cyberprzestrzeni. UMIEJĘTNOŚCI PE2_U01 - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania i wyszukiwania informacji na temat zagrożeń w cyberprzestrzeni oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. PE2_U02 - Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu analizy problemów bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. PE2_U03 - Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie zachowania bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. PE2_U07 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zagrożeń w cyberprzestrzeni. PE2_U13 - Potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy związane z zagrożeniami cyberprzestrzeni. - Potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy związane z zagrożeniami cyberprzestrzeni. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE2_K01 - Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu powstawania nowych zagrożeń w cyberprzestrzeni. PE2_K09 - Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski w zakresie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Anna Andrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ocena krytycznej analizy i interpretacji materiałów źródłowych oraz ich zaprezentowania. |
|
Pełny opis: |
W toku realizacji przedmiotu studenci poznają zagadnienia związane z bezpieczeństwem w cyberprzestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych. TREŚCI PROGRAMOWE WARSZTATY 1. Rozwój mediów tradycyjnych i cyfrowych na przestrzeni dziejów 2. Charakterystyka mediów cyfrowych. 3. Przyczyny, rozwój i skutki zagrożeń. 4. Zagrożenia społeczno-wychowawcze. 5. Zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego. 6. Profilaktyka i diagnoza zagrożeń. 7. Założenia metodologiczne badań. |
|
Literatura: |
LITERATURA Literatura obowiązkowa: 1.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Wyd. Impuls, Kraków 2018. 2. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej. Wyd. Impuls, Kraków 2018. 3.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, Kraków 2015 4. M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu, Wyd. NASK, Warszawa 2016 5. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. Impuls, Kraków 2015 6. A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014 7. A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: 1. A. Andrzejewska J. Bednarek (red.), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009 2. S. Kozak, Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Wyd. DIFIN, Warszawa 2007 3. S. Kozak, Patologia fonoholizmu,. Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2013 4. Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Cyberprzestrzeń i edukacja, Adam Marszałek, Toruń 2012. 5. Artykuły w najnowszych czasopismach naukowych, popularno-naukowych i publicystycznych krajowych i zagranicznych |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja - praca w zespołach - studium przypadków NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia, konsultacje) - 15 godz. przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 pkt |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.