Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu - 2 tyg. (40 godz.)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4P-PEW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu - 2 tyg. (40 godz.)
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

DRUKI DO POBRANIA

Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.

Sylabus

Karta praktykanta

Inne dokumenty

Skierowanie

Literatura:

Obowiązkowa

Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E. (2010), Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków, Nowa Era, Warszawa.

Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Podstawa programowa z komentarzami. MEN, t. I.

Watoła A. (2009), Przedszkole – przestrzeń rozwoju dziecka. WSB w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.

Uzupełniająca

Dunin – Wąsowicz M. (1992), Z dziennika nauczycielki przedszkola, WSiP, Warszawa.

Karczewska J., Kwaśniewska M. (red.) (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole, WPZNP, Kielce.

Kielar – Turska M. (1992), Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, Warszawa.

Efekty uczenia się:

PE2_W07 ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych nawiązywanych przez uczestników procesu wczesnej edukacji oraz czynnikach

wpływających na ich kształtowanie się

PE2_W15 ma pogłębioną widzę o nauczycielach i nauczycielach-specjalistach, jako realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej,pomocowej i terapeutycznej

PE2_U07 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych z obszaru trudności dzieci w opanowywaniu umiejętności szkolnych

PE2_U08 potrafi dokonać poprawnej analizy teoretycznej obserwowanych i podejmowanych działań praktycznych w pracy z dziećmi na etapie wczesnej edukacji

PE2_U09 potrafi zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych dotyczących dzieci z trudnościami w uczeniu się, a także przewidywać skutki zaproponowanych działań

PE2_U10 potrafi wybrać i zastosować zindywidualizowany sposób postępowania wobec danego dziecka z trudnościami w uczeniu się, dobrać odpowiednie do jego potrzeb i możliwości metody pracy

PE2_U11 potrafi samorzutnie podejmować działania w celu własnego rozwoju, a także wspierać uczestników procesu edukacyjno-wychowawczego w zdobywaniu przez nich wiedzy i rozwijaniu samodzielności w procesie uczenia się

PE2_K01 ma gruntowną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wczesnej edukacji dzieci z trudnościami w uczeniu się

i rozumie ciągła potrzebę doskonalenia się

PE2_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w czasie praktyk asystenckopedagogicznych, odznacza się

rozwagą i dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wynikających z programu praktyk i bieżących zadań praktykanta

PE2_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w czasie realizacji praktyk asystencko- pedagogicznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

Ocena na podstawie dokumentacji praktyki przygotowanej przez praktykanta – wnikliwa analiza treści zapisów.

Ocena na podstawie dokumentacji praktyki – analiza anonimowej charakterystyki wychowanka; scenariuszy (wraz z załącznikami) samodzielnie zrealizowanych przez praktykanta.

Umiejętności

Ocena na podstawie przedłożonej dokumentacji – analiza zapisów sprawozdań z hospitacji oraz treści scenariuszy realizowanych samodzielnie przez praktykanta.

Ocena na podstawie dokumentacji, opinii Opiekuna praktykanta w placówce i karty kompetencji praktykanta, oraz rozmowy z praktykantem.

Kompetencje społeczne

Ocena na podstawie analizy przedłożonej przez praktykanta dokumentacji (dziennik praktyk, karta kompetencji, opinia Opiekuna praktyk w placówce) oraz wypowiedzi praktykanta.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)