Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu - 2 tyg. (40 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4P-PEW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu - 2 tyg. (40 godz.) |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
DRUKI DO POBRANIA Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie. |
Literatura: |
Obowiązkowa Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E. (2010), Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków, Nowa Era, Warszawa. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Podstawa programowa z komentarzami. MEN, t. I. Watoła A. (2009), Przedszkole – przestrzeń rozwoju dziecka. WSB w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza. Uzupełniająca Dunin – Wąsowicz M. (1992), Z dziennika nauczycielki przedszkola, WSiP, Warszawa. Karczewska J., Kwaśniewska M. (red.) (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole, WPZNP, Kielce. Kielar – Turska M. (1992), Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
PE2_W07 ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych nawiązywanych przez uczestników procesu wczesnej edukacji oraz czynnikach wpływających na ich kształtowanie się PE2_W15 ma pogłębioną widzę o nauczycielach i nauczycielach-specjalistach, jako realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej,pomocowej i terapeutycznej PE2_U07 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych z obszaru trudności dzieci w opanowywaniu umiejętności szkolnych PE2_U08 potrafi dokonać poprawnej analizy teoretycznej obserwowanych i podejmowanych działań praktycznych w pracy z dziećmi na etapie wczesnej edukacji PE2_U09 potrafi zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych dotyczących dzieci z trudnościami w uczeniu się, a także przewidywać skutki zaproponowanych działań PE2_U10 potrafi wybrać i zastosować zindywidualizowany sposób postępowania wobec danego dziecka z trudnościami w uczeniu się, dobrać odpowiednie do jego potrzeb i możliwości metody pracy PE2_U11 potrafi samorzutnie podejmować działania w celu własnego rozwoju, a także wspierać uczestników procesu edukacyjno-wychowawczego w zdobywaniu przez nich wiedzy i rozwijaniu samodzielności w procesie uczenia się PE2_K01 ma gruntowną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wczesnej edukacji dzieci z trudnościami w uczeniu się i rozumie ciągła potrzebę doskonalenia się PE2_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w czasie praktyk asystenckopedagogicznych, odznacza się rozwagą i dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wynikających z programu praktyk i bieżących zadań praktykanta PE2_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w czasie realizacji praktyk asystencko- pedagogicznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Ocena na podstawie dokumentacji praktyki przygotowanej przez praktykanta – wnikliwa analiza treści zapisów. Ocena na podstawie dokumentacji praktyki – analiza anonimowej charakterystyki wychowanka; scenariuszy (wraz z załącznikami) samodzielnie zrealizowanych przez praktykanta. Umiejętności Ocena na podstawie przedłożonej dokumentacji – analiza zapisów sprawozdań z hospitacji oraz treści scenariuszy realizowanych samodzielnie przez praktykanta. Ocena na podstawie dokumentacji, opinii Opiekuna praktykanta w placówce i karty kompetencji praktykanta, oraz rozmowy z praktykantem. Kompetencje społeczne Ocena na podstawie analizy przedłożonej przez praktykanta dokumentacji (dziennik praktyk, karta kompetencji, opinia Opiekuna praktyk w placówce) oraz wypowiedzi praktykanta. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.