Współczesne nurty w etyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4F-WNE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne nurty w etyce |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Zaliczenie pisemne – pytania otwarte rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury oraz wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
Pełny opis: |
1. Specyfika pytań etycznych 2. Czy etyka jest racjonalna? a) emotywizm - racjonalizm b) obiektywizm - subiektywizm 3. Jak dyskutować o wyborach etycznych? 4. Altruizm - egoizm, w jakim sensie opozycja ta jest istotna dla myślenia o etyce 5. Efektywny altruizm 6. Sytuacje na granicach biologicznej wytrzymałości człowieka - pytanie o ich wymiar etyczny 7. Aspekty etyczne podziału na naturę i kulturę 8. Współczesne problemy z rozumieniem tego co naturalne i tego co kulturowe; kulltura nową naturą (?) 9. Charakterystyka technicznego sposobu myślenia 10. Na czym polega odpowiedzialność etyczna i jakie są warunki tej odpowiedzialności: 11. Postawy wobec postępu technicznego 12. Eugenika (liberalna?): 13. Problem rynkowego rozstrzygania sporów. 14. Między perfekcjonizmem a byciem w błędzie: |
Literatura: |
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): K. A. Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności R. Girard, Sacrum i przemoc H. Jonas, Zasada odpowiedzialności A. Leder, Rysa na tafli R. Legutko, Traktat o wolności M. Lilla, Bezsilny Bóg. Religia, polityka i nowoczesny zachód. M. Ossowska, Normy moralne P. Rosół, Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki P. Singer, Etyka praktyczna P. Singer, Życie które możesz ocalić J. Sowa, K. Wolański, Sport nie istnieje Ch. Taylor, Etyka autentyczności M. Walzer, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm B. Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po zakończeniu przedmiotu student: PE2_W11 - zna kluczowe dylematy etyczne związane z życiem współczesnych społeczeństw, w tym – z różnymi aspektami kształcenia i wychowania PE2_W16 - ma pogłębioną wiedzę na temat filozoficznych podstaw refleksji etycznej - rozumie znaczenie etyki w życiu społecznym, precyzyjnie odróżnia przedmiot i zadania etyki tradycyjnej od etyki współczesnej, zna wybrane nurty współczesnej etyki, w tym etyki stosowanej UMIEJĘTNOŚCI PE2_U01 - posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na tematy etyczne, ze szczególnym uwzględnieniem bioetyki i ekoetyki, oraz interpretowania ich w odniesieniu do działalności pedagogicznej PE2_U04 - wypowiada się w sposób jasny, spójny i precyzyjny na tematy z zakresu etyki współczesnej KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE2_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu etyki, podejmuje krytyczny namysł nad działalnością swoją i innych ludzi oraz ich etycznymi konsekwencjami |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: wykład, Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Wartość sumaryczna: 30 godzin Liczba punktów ECTS - 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.