Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne nurty w etyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4F-WNE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne nurty w etyce
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Zaliczenie pisemne – pytania otwarte rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury oraz wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji.

Pełny opis:

1. Specyfika pytań etycznych

2. Czy etyka jest racjonalna?

a) emotywizm - racjonalizm

b) obiektywizm - subiektywizm

3. Jak dyskutować o wyborach etycznych?

4. Altruizm - egoizm, w jakim sensie opozycja ta jest istotna dla myślenia o etyce

5. Efektywny altruizm

6. Sytuacje na granicach biologicznej wytrzymałości człowieka - pytanie o ich wymiar etyczny

7. Aspekty etyczne podziału na naturę i kulturę

8. Współczesne problemy z rozumieniem tego co naturalne i tego co kulturowe; kulltura nową naturą (?)

9. Charakterystyka technicznego sposobu myślenia

10. Na czym polega odpowiedzialność etyczna i jakie są warunki tej odpowiedzialności:

11. Postawy wobec postępu technicznego

12. Eugenika (liberalna?):

13. Problem rynkowego rozstrzygania sporów.

14. Między perfekcjonizmem a byciem w błędzie:

Literatura:

Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl):

K. A. Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych

H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie

H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej

E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności

R. Girard, Sacrum i przemoc

H. Jonas, Zasada odpowiedzialności

A. Leder, Rysa na tafli

R. Legutko, Traktat o wolności

M. Lilla, Bezsilny Bóg. Religia, polityka i nowoczesny zachód.

M. Ossowska, Normy moralne

P. Rosół, Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki

P. Singer, Etyka praktyczna

P. Singer, Życie które możesz ocalić

J. Sowa, K. Wolański, Sport nie istnieje

Ch. Taylor, Etyka autentyczności

M. Walzer, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości

I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm

B. Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki

A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po zakończeniu przedmiotu student:

PE2_W11

- zna kluczowe dylematy etyczne związane z życiem współczesnych społeczeństw, w tym – z różnymi aspektami kształcenia i wychowania

PE2_W16

- ma pogłębioną wiedzę na temat filozoficznych podstaw refleksji etycznej

- rozumie znaczenie etyki w życiu społecznym, precyzyjnie odróżnia przedmiot i zadania etyki tradycyjnej od etyki współczesnej, zna wybrane nurty współczesnej etyki, w tym etyki stosowanej

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U01

- posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na tematy etyczne, ze szczególnym uwzględnieniem bioetyki i ekoetyki, oraz interpretowania ich w odniesieniu do działalności pedagogicznej

PE2_U04

- wypowiada się w sposób jasny, spójny i precyzyjny na tematy z zakresu etyki współczesnej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE2_K01

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu etyki, podejmuje krytyczny namysł nad działalnością swoją i innych ludzi oraz ich etycznymi konsekwencjami

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia: wykład,

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Wartość sumaryczna: 30 godzin

Liczba punktów ECTS - 1.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2 (2025-04-29)