Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoria wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4F-TWY Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria wychowania
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PE2_W01

- zna i rozumie na poziomie rozszerzonym genezę głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, w tym ich źródła filozoficzne, ze

szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej i teorii wychowania

- ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranych wykładni teoretycznych pojęć pedagogicznych, z uwzględnieniem ich odniesienia do praktyki wychowania

- zna i rozumie w sposób pogłębiony wybrane antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania i pedagogiki

PE2_W02

- rozumie rolę i znaczenie wiedzy biomedycznej, psychologicznej, socjologicznej oraz filozoficzne dla podstaw teoretycznych i projektowania oddziaływań pedagogicznych

- analizuje teorie z innych dyscyplin naukowych wyjaśniające właściwości i specyfikę jednostkowych, społecznych i kulturowych form

PE2_W03

- rozpoznaje specyficzne założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych, które są reprezentatywne dla współczesnych kierunków

pedagogicznych

- wyjaśnia specyfikę określonych nurtów i systemów pedagogicznych w powiązaniu z zjawiskami, tendencjami i przemianami zachodzącymi w przestrzeni społeczno-kulturowej; nowymi wyzwaniami i zagrożeniami określającymi sposób funkcjonowania człowieka w świecie

PE2_W12

- interpretuje i ocenia teorie wychowania wraz z ich specyficznymi założeniami epistemologicznymi i metodologicznymi

- przywołuje i wyjaśnia specyficzne założenia i twierdzenia teorii uczenia się; ocenia ich znaczenie z perspektywy przemian zachodzących w otaczającym świecie

PE2_U01

- obserwuje i interpretuje aktualne zjawiska społeczne i tendencje kulturowe; opisuje nowe zagrożenia i możliwości dla jednostkowych i społecznych form rozwoju człowieka ukazuje specyficzne obszary dysfunkcjonalności i niedomagania systemu edukacyjnego; rewiduje założenia i strategie edukacyjne

PE2_U02

- projektuje działania pedagogiczne w oparciu różne

dziedzinowe źródła wiedzy, wyjaśniające jednostkowe i społeczne aspekty rozwoju człowieka

- ukazuje możliwość lub konieczność podejmowania specjalistycznych działań pedagogicznych i psychologicznych podyktowanych specyficznymi potrzebami lub zagrożeniami wychowanka

PE2_U04

- buduje własne typy uzasadnień i argumentacji określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych

- konstruuje własne propozycje strategii wychowawczych i edukacyjnych, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb rozwojowych człowieka oraz wyzwań społecznych i kulturowych świata w którym żyje

PE2_K01

- podejmuje dyskusję nad wyzwaniami i zagrożeniami zawodowych i społecznych ról pedagoga

- ma świadomość podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do nowych wyzwań edukacyjnych

PE2_K06

- podejmuje dyskusję nad różnymi, indywidualnymi i zespołowymi, obszarami odpowiedzialności pedagogicznej w ramach zakładanych/pełnionych

ról zawodowych

- ma świadomość wpływu na kształt utrwalanych praktyk pedagogicznych oraz ich jakościowych wymiarów realizacji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania.

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Problem przedzałożeniowości i założeniowości teorii i praktyki wychowania. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Trendy i tendencje świata ponowoczesnego jako kontekst przemian stylu i sposobu życia współczesnego człowieka. Specyficzne zjawiska kulturowo-cywilizacyjne tworzące konteksty wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.

Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenia

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy

Godziny kontaktowe np. wykład 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 6

Przygotowanie się do egzaminu 12

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania.

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Problem przedzałożeniowości i założeniowości teorii i praktyki wychowania. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Trendy i tendencje świata ponowoczesnego jako kontekst przemian stylu i sposobu życia współczesnego człowieka. Specyficzne zjawiska kulturowo-cywilizacyjne tworzące konteksty wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.

Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenia

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy

Godziny kontaktowe np. wykład 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 6

Przygotowanie się do egzaminu 12

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania.

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.

Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenia

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy

Godziny kontaktowe np. wykład 21

Przygotowanie się do zajęć, lektury 6

Przygotowanie się do egzaminu 8

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.