Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja zdrowotna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4F-EDZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja zdrowotna
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Paradygmaty pedagogiki zdrowia - podstawowe definicje. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Metody i formy pracy nauczyciela edukacji zdrowotnej. Rozwój cywilizacji a zdrowie człowieka.

Kształtowanie zdrowego stylu życia - projekty studenckie na rzecz profilaktyki i edukacji zdrowotnej.

Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach i zachorowaniach.

Profilaktyka i postępowanie w przypadku chorób zakaźnych.

Pełny opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i metody projektów

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika zdrowia - podstawowe definicje. (2h) Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego. (2h) Metody i formy realizacji stosowane w szkole. (2h)

Rozwój cywilizacji a zdrowie człowieka: higiena szkolna, higiena żywienia, zapobieganie chorobom cywilizacyjnym. (4h)

Kształtowanie zdrowego stylu życia projekty studenckie na rzecz profilaktyki i edukacji zdrowotnej. (2h)

Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach i zachorowaniach (wstrząs, zawał, wylew). (2h)

Pomoc przedmedyczna w przypadku: omdlenia, zranienia, krwotoku, złamania, oparzenia, odmrożenia. (2h)

Profilaktyka (odporność, szczepienia ochronne i surowice odpornościowe). (2h)

Postępowanie w przypadku chorób zakaźnych.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie prezentacji środka dydaktycznego 15

Literatura:

- Demel M., Pedagogika zdrowia, WSIP, Warszawa 1980

- Gniewkowski W. (1983), O metodach wychowania fizycznego w przedszkolu, Wychowanie w przedszkolu 1983 nr 1, 3-6.

- Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 2001

- Andrzej M. de Tchorzewski, Wychowanie zdrowotne jako kategoria nauk pedagogicznych, (w) Wychowanie fizyczne i zdrowotne Nr9, listopad 2008, s.4-9

- Ratajczak, Z. Model zachowania się człowieka wobec własnego zdrowia. Wnioski dla praktyki promocyjnej. (w): Ratajczak Z., Heszen-Niejodek I. (red.), Promocja zdrowia. Psychologiczne podstawy wdrożeń. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, s. 58.

- Tuszyńska L. (red.), Edukacja zdrowotna w przedmiotach przyrodniczych, Wyd. Wydział Biologii UW, Warszawa 2012

- Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego, Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012

- Woynarowska B. (red), Poradnik wspomagający dyrektorów szkół oraz nauczycieli w realizacji edukacji zdrowotnej, 2011 (również do pobrania, www.ore.pl)

- Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przyrodnicza, szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, Wyd. MEN, T. 5

- Dz. U. Nr ,4. poz. 17, opublikowany w dniu 15 stycznia 2009r. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Literatura uzupełniająca

- Czarkowska-Bączek B., Przybylski J. (red.) Zarys fizjologii wysiłku fizycznego, Wyd. Elsevier Urban & Partner, 2006

- Dziak. A. (red), Pierwsza pomoc., Wyd. Lek. PZWL 1995

- Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wyd. PWN 2000

- Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, Wyd. WSiP 1998

- Jaskólski A., Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka. Wyd. AWF Wrocław, 2006

- Kassur B. (red), Choroby zakaźne i inwazyjne. Wyd. Lek. PZWL 1998

- Karski J., (red.) Promocja zdrowia. Wyd. Ignis 1999

- Michalik A., Ramatowski W., Anatomia i fizjologia człowieka.

Wyd. Lek. PZWL 1999

Efekty uczenia się:

PE2_W06 zna na poziomie podstawowym anatomię i fizjologię człowieka

PE2_W10 zna na poziomie podstawowym anatomię i fizjologię człowieka; ma wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju; zna wybrane elementy udzielania pomocy osobom potrzebującym i chorym; zna wybrane zagadnienia dotyczące postępowania z chorym zakaźnie zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania; zna metodykę prowadzenia edukacji zdrowotnej w szkole i środowisku lokalnym; zna genezę i zasady wolontariatu

PE2_W11 ma wiedzę dotyczącą kwestii związanych zachowaniem higieny osobistej ucznia zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego; zna podstawowe mierniki zdrowia i zachowania zdrowotne

PE2_U02 potrafi rozwiązywać problemy związane z zachowaniem zagrażającym zdrowiu; analizuje i diagnozuje zachowania ryzykowne

w środowisku szkolnym; potrafi zaprojektować i praktycznie przeprowadzić zajęcia dotyczące udzielania pomocy w nagłych wypadkach

i zachorowaniach

PE2_U10 potrafi zastosować metody aktywizujące w edukacji zdrowotnej; przeprowadza i analizuje badania pedagogiczne mające na celu poznanie zachowań prozdrowotnych społeczności uczniowskiej

PE2_K06 prowadzi projekty edukacyjne związane z promocją zdrowia; angażuje się w działania organizacji społecznych na rzecz promocji zdrowia

PE2_K09 wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia; pomaga osobom starszym

i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym;

Metody i kryteria oceniania:

Test wiedzy i umiejętności

Projekt – środek dydaktyczny, prezentacja tematów dotyczących koncepcji pedagogiki zdrowia w grupach

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)