Edukacja zdrowotna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4F-EDZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Paradygmaty pedagogiki zdrowia - podstawowe definicje. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Metody i formy pracy nauczyciela edukacji zdrowotnej. Rozwój cywilizacji a zdrowie człowieka. Kształtowanie zdrowego stylu życia - projekty studenckie na rzecz profilaktyki i edukacji zdrowotnej. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach i zachorowaniach. Profilaktyka i postępowanie w przypadku chorób zakaźnych. |
Pełny opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i metody projektów TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika zdrowia - podstawowe definicje. (2h) Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego. (2h) Metody i formy realizacji stosowane w szkole. (2h) Rozwój cywilizacji a zdrowie człowieka: higiena szkolna, higiena żywienia, zapobieganie chorobom cywilizacyjnym. (4h) Kształtowanie zdrowego stylu życia projekty studenckie na rzecz profilaktyki i edukacji zdrowotnej. (2h) Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach i zachorowaniach (wstrząs, zawał, wylew). (2h) Pomoc przedmedyczna w przypadku: omdlenia, zranienia, krwotoku, złamania, oparzenia, odmrożenia. (2h) Profilaktyka (odporność, szczepienia ochronne i surowice odpornościowe). (2h) Postępowanie w przypadku chorób zakaźnych. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie prezentacji środka dydaktycznego 15 |
Literatura: |
- Demel M., Pedagogika zdrowia, WSIP, Warszawa 1980 - Gniewkowski W. (1983), O metodach wychowania fizycznego w przedszkolu, Wychowanie w przedszkolu 1983 nr 1, 3-6. - Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 2001 - Andrzej M. de Tchorzewski, Wychowanie zdrowotne jako kategoria nauk pedagogicznych, (w) Wychowanie fizyczne i zdrowotne Nr9, listopad 2008, s.4-9 - Ratajczak, Z. Model zachowania się człowieka wobec własnego zdrowia. Wnioski dla praktyki promocyjnej. (w): Ratajczak Z., Heszen-Niejodek I. (red.), Promocja zdrowia. Psychologiczne podstawy wdrożeń. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, s. 58. - Tuszyńska L. (red.), Edukacja zdrowotna w przedmiotach przyrodniczych, Wyd. Wydział Biologii UW, Warszawa 2012 - Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego, Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012 - Woynarowska B. (red), Poradnik wspomagający dyrektorów szkół oraz nauczycieli w realizacji edukacji zdrowotnej, 2011 (również do pobrania, www.ore.pl) - Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przyrodnicza, szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, Wyd. MEN, T. 5 - Dz. U. Nr ,4. poz. 17, opublikowany w dniu 15 stycznia 2009r. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Literatura uzupełniająca - Czarkowska-Bączek B., Przybylski J. (red.) Zarys fizjologii wysiłku fizycznego, Wyd. Elsevier Urban & Partner, 2006 - Dziak. A. (red), Pierwsza pomoc., Wyd. Lek. PZWL 1995 - Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wyd. PWN 2000 - Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, Wyd. WSiP 1998 - Jaskólski A., Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka. Wyd. AWF Wrocław, 2006 - Kassur B. (red), Choroby zakaźne i inwazyjne. Wyd. Lek. PZWL 1998 - Karski J., (red.) Promocja zdrowia. Wyd. Ignis 1999 - Michalik A., Ramatowski W., Anatomia i fizjologia człowieka. Wyd. Lek. PZWL 1999 |
Efekty uczenia się: |
PE2_W06 zna na poziomie podstawowym anatomię i fizjologię człowieka PE2_W10 zna na poziomie podstawowym anatomię i fizjologię człowieka; ma wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju; zna wybrane elementy udzielania pomocy osobom potrzebującym i chorym; zna wybrane zagadnienia dotyczące postępowania z chorym zakaźnie zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania; zna metodykę prowadzenia edukacji zdrowotnej w szkole i środowisku lokalnym; zna genezę i zasady wolontariatu PE2_W11 ma wiedzę dotyczącą kwestii związanych zachowaniem higieny osobistej ucznia zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego; zna podstawowe mierniki zdrowia i zachowania zdrowotne PE2_U02 potrafi rozwiązywać problemy związane z zachowaniem zagrażającym zdrowiu; analizuje i diagnozuje zachowania ryzykowne w środowisku szkolnym; potrafi zaprojektować i praktycznie przeprowadzić zajęcia dotyczące udzielania pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach PE2_U10 potrafi zastosować metody aktywizujące w edukacji zdrowotnej; przeprowadza i analizuje badania pedagogiczne mające na celu poznanie zachowań prozdrowotnych społeczności uczniowskiej PE2_K06 prowadzi projekty edukacyjne związane z promocją zdrowia; angażuje się w działania organizacji społecznych na rzecz promocji zdrowia PE2_K09 wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia; pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym; |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiedzy i umiejętności Projekt – środek dydaktyczny, prezentacja tematów dotyczących koncepcji pedagogiki zdrowia w grupach |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.