Zaburzenia komunikacji w autyzmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-ZKA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia komunikacji w autyzmie |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W01, PC1_KK_W04 Charakteryzuje cechy diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) i różnicuje je z innymi tzw. całościowymi zaburzeniami rozwojowymi oraz z zaburzeniami spowodowanymi niedokształceniem mowy o różnej etiologii PC1_KK_W01, PC1_KK_W04, PC1_KK_W06 Potrafi opisać wczesne symptomy zaburzeń autystycznych (w tym objawy dotyczące komunikacji z otoczeniem i mowy) PC1_KK_W06, PC1_KK_W08 Potrafi wyjaśnić prawdopodobne przyczyny zaburzeń ASD w oparciu o najnowsze wyniki badań naukowych PC1_KK_W04, PC1_KK_W06 Potrafi scharakteryzować podstawowe zasady kompleksowej terapii osób z ASD PC1_KK_U02, PC1_KS_U01 Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń obserwowane u osób z ASD PC1_KS_U01, PC1_KS_U02 Potrafi interpretować objawy zaburzeń mowy i komunikacji prezentowane w materiale filmowym PC1_KK_K01, PC1_KK_K03, PC1-K04 Docenia konieczność stałego poszerzania wiedzy na temat diagnozy i terapii osób z ASD. Jest wrażliwy na specyficzne potrzeby osób z ASD. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karwowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Karwowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiarów efektów kształcenia: - pisemne kolokwium końcowe (pytania testowe) - obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne i praktyczne) - praca zaliczeniowa w parach (przygotowanie konspektów zajęć logopedycznych dla obserwowanych podczas warsztatów - filmy DVD dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu) |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Pojęcie autyzmu, a także ASD (zaburzenia ze spektrum autyzmu) 2. Klasyfikacje autyzmu - kryteria diagnostyczne 3. Przyczyny ASD 4. Psychologiczne teorie autyzmu 5. Czas wystąpienia ASD, pierwsze objawy 6. Reakcje na środowisko fizyczne, rozwój poznawczy, rozwój ruchowy, inne zachowania osób z autyzmem 7. Mowa osób z ASD (zaburzenia rozwoju mowy, podstawowe deficyty językowe w komunikowaniu się osób z autyzmem) 8. Formułowanie diagnozy logopedycznej dziecka z ASD 9. Diagnoza różnicowa zaburzeń mowy dziecka z ASD z innymi zaburzeniami mowy 10. Planowanie ogólnego planu terapii dziecka z ASD |
|
Literatura: |
1. Pietras T., Witusik A., Gałecki P. „Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia” Continuo, Wrocław 2010 2. Atwood T. „Zespół Aspergera” Zysk i S-ka Poznań, 2006 3. Winter M. „Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien” Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006 4. Lovaas I. ”Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP, Warszawa, 1993 5. Pisula E. „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia” Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2010 6. Pisula E. „Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 7. Komender J., Jagielska G., Bryńska A., „Autyzm i Zespół Aspergera” PZWL, Warszawa 2009 8. Jackson L. „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera” Fraszka Edukacyjna Warszawa 2010 9. Hilde De Clercq „Autyzm od wewnątrz – przewodnik” Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją „Synapsis”, 2007 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia - wykład, ćwiczenia, dyskusja dydaktyczna, konsultacje indywidualne, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, zajęcia praktyczne- filmy DVD Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia, konsultacje indywidualne) 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 Inne formy – 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karwowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Karwowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiarów efektów kształcenia: - pisemne zaliczenie końcowe (przeprowadzone z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms), - Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) konspektów zajęć logopedycznych dla obserwowanych podczas warsztatów dzieci z ASD) |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Pojęcie autyzmu, a także ASD (zaburzenie ze spektrum autyzmu) 2. Klasyfikacje autyzmu - kryteria diagnostyczne 3. Przyczyny ASD 4. Psychologiczne teorie autyzmu 5. Czas wystąpienia ASD, pierwsze objawy 6. Reakcje na środowisko fizyczne, rozwój poznawczy, rozwój ruchowy, inne zachowania osób z autyzmem 7. Mowa osób z ASD (zaburzenia rozwoju mowy, podstawowe deficyty językowe w komunikowaniu się osób z autyzmem) 8. Diagnoza różnicowa zaburzeń mowy dziecka z ASD z innymi zaburzeniami mowy 9. Planowanie ogólnego planu terapii dziecka z ASD 10. Analiza i interpretacja zachowań językowcyh i niejęzykowych osób z ASD (na podstawie prezentowanych filmów) 10. Tworzenie konkspektów zajęć logopedycznych. |
|
Literatura: |
1. Pietras T., Witusik A., Gałecki P. „Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia” Continuo, Wrocław 2010 2. Atwood T. „Zespół Aspergera” Zysk i S-ka Poznań, 2006 3. Winter M. „Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien” Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006 4. Lovaas I. ”Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP, Warszawa, 1993 5. Pisula E. „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia” Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2010 6. Pisula E. „Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 7. Komender J., Jagielska G., Bryńska A., „Autyzm i Zespół Aspergera” PZWL, Warszawa 2009 8. Jackson L. „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera” Fraszka Edukacyjna Warszawa 2010 9. Hilde De Clercq „Autyzm od wewnątrz – przewodnik” Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją „Synapsis”, 2007 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - Ćwiczenia w aplikacji Teams (prezentacje multimedialne) - Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w (prezentacja filmów z osobami z ASD) Kontakt z prowadzącą ćwiczenia i warsztaty odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącą z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Sposób dołączenia studentów do grupy zajęciowej został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia, konsultacje indywidualne) 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 Inne formy – 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.