Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia komunikacji w autyzmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-ZKA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia komunikacji w autyzmie
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W01, PC1_KK_W04

Charakteryzuje cechy diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) i różnicuje je z innymi tzw. całościowymi zaburzeniami rozwojowymi oraz z zaburzeniami spowodowanymi niedokształceniem mowy o różnej etiologii

PC1_KK_W01, PC1_KK_W04, PC1_KK_W06

Potrafi opisać wczesne symptomy zaburzeń autystycznych (w tym objawy dotyczące komunikacji z otoczeniem i mowy)

PC1_KK_W06, PC1_KK_W08

Potrafi wyjaśnić prawdopodobne przyczyny zaburzeń ASD w oparciu o najnowsze wyniki badań naukowych

PC1_KK_W04, PC1_KK_W06

Potrafi scharakteryzować podstawowe zasady kompleksowej terapii osób z ASD

PC1_KK_U02, PC1_KS_U01

Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń obserwowane u osób z ASD

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02

Potrafi interpretować objawy zaburzeń mowy i komunikacji prezentowane w materiale filmowym

PC1_KK_K01, PC1_KK_K03, PC1-K04

Docenia konieczność stałego poszerzania wiedzy na temat diagnozy i terapii osób z ASD. Jest wrażliwy na specyficzne potrzeby osób z ASD.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 25 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- pisemne kolokwium końcowe (pytania testowe)

- obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne i praktyczne)

- praca zaliczeniowa w parach (przygotowanie konspektów zajęć logopedycznych dla obserwowanych podczas warsztatów - filmy DVD dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu)

Pełny opis:

Treści:

1. Pojęcie autyzmu, a także ASD (zaburzenia ze spektrum autyzmu)

2. Klasyfikacje autyzmu - kryteria diagnostyczne

3. Przyczyny ASD

4. Psychologiczne teorie autyzmu

5. Czas wystąpienia ASD, pierwsze objawy

6. Reakcje na środowisko fizyczne, rozwój poznawczy, rozwój ruchowy, inne zachowania osób z autyzmem

7. Mowa osób z ASD (zaburzenia rozwoju mowy, podstawowe deficyty językowe w komunikowaniu się osób z autyzmem)

8. Formułowanie diagnozy logopedycznej dziecka z ASD

9. Diagnoza różnicowa zaburzeń mowy dziecka z ASD z innymi zaburzeniami mowy

10. Planowanie ogólnego planu terapii dziecka z ASD

Literatura:

1. Pietras T., Witusik A., Gałecki P. „Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia” Continuo, Wrocław 2010

2. Atwood T. „Zespół Aspergera” Zysk i S-ka Poznań, 2006

3. Winter M. „Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien” Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006

4. Lovaas I. ”Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP, Warszawa, 1993

5. Pisula E. „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia” Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2010

6. Pisula E. „Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001

7. Komender J., Jagielska G., Bryńska A., „Autyzm i Zespół Aspergera” PZWL, Warszawa 2009

8. Jackson L. „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera” Fraszka Edukacyjna Warszawa 2010

9. Hilde De Clercq „Autyzm od wewnątrz – przewodnik” Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją „Synapsis”, 2007

Uwagi:

Metody kształcenia - wykład, ćwiczenia, dyskusja dydaktyczna, konsultacje indywidualne, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, zajęcia praktyczne- filmy DVD

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia, konsultacje indywidualne) 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne formy – 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 25 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- pisemne zaliczenie końcowe (przeprowadzone z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms),

- Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) konspektów zajęć logopedycznych dla obserwowanych podczas warsztatów dzieci z ASD)

Pełny opis:

Treści:

1. Pojęcie autyzmu, a także ASD (zaburzenie ze spektrum autyzmu)

2. Klasyfikacje autyzmu - kryteria diagnostyczne

3. Przyczyny ASD

4. Psychologiczne teorie autyzmu

5. Czas wystąpienia ASD, pierwsze objawy

6. Reakcje na środowisko fizyczne, rozwój poznawczy, rozwój ruchowy, inne zachowania osób z autyzmem

7. Mowa osób z ASD (zaburzenia rozwoju mowy, podstawowe deficyty językowe w komunikowaniu się osób z autyzmem)

8. Diagnoza różnicowa zaburzeń mowy dziecka z ASD z innymi zaburzeniami mowy

9. Planowanie ogólnego planu terapii dziecka z ASD

10. Analiza i interpretacja zachowań językowcyh i niejęzykowych osób z ASD (na podstawie prezentowanych filmów)

10. Tworzenie konkspektów zajęć logopedycznych.

Literatura:

1. Pietras T., Witusik A., Gałecki P. „Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia” Continuo, Wrocław 2010

2. Atwood T. „Zespół Aspergera” Zysk i S-ka Poznań, 2006

3. Winter M. „Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien” Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006

4. Lovaas I. ”Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP, Warszawa, 1993

5. Pisula E. „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia” Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2010

6. Pisula E. „Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001

7. Komender J., Jagielska G., Bryńska A., „Autyzm i Zespół Aspergera” PZWL, Warszawa 2009

8. Jackson L. „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera” Fraszka Edukacyjna Warszawa 2010

9. Hilde De Clercq „Autyzm od wewnątrz – przewodnik” Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją „Synapsis”, 2007

Uwagi:

Metody kształcenia:

- Ćwiczenia w aplikacji Teams (prezentacje multimedialne)

- Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w (prezentacja filmów z osobami z ASD)

Kontakt z prowadzącą ćwiczenia i warsztaty odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącą z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Sposób dołączenia studentów do grupy zajęciowej został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia, konsultacje indywidualne) 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne formy – 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)