Wybrane zagadnienia terapii zachowań problemowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-WZT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia terapii zachowań problemowych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W04 zna pojęcie, klasyfikacje i przyczyny zachowań problemowych, PC1_KS_W04 zna podstawowe sposoby rozpoznawania uwarunkowań zachowań problemowych oraz metody terapii, PC1_KS_U02 potrafi zaplanować proces rozpoznania uwarunkowań zachowań problemowych, PC1_KS_U07 potrafi zaplanować proces terapii zachowań problemowych, PC1_KS_K01 potrafi współpracować w grupie realizując zadania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ouzguid | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
warunki zaliczenia: kolokwium praca pisemna Metod: prezentacja, wykład, dyskusja, praca praktyczna, analiza dokumentów i materiałów wideo |
|
Pełny opis: |
TREŚCI: 1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD. 2. Zachowania problemowe: przyczyny i sposoby ich rozpoznawania. 3. Portret psychologiczny i odbiór społeczny dziecka z zaburzeniami zachowania. 4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła). 5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. 6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania. 7. Projektowanie arkuszy obserwacji zachowań dziecka, scenariusza zajęć, planu działań wspierających. |
|
Literatura: |
1.Faber, A., Mazlish, E.(2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań. 2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 3. Kaufman, R. (2016). Autyzm. Przełom w podejściu. Wyd. Vivante, Białystok. 4. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 5.Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 6. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu studenci dzienni : https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3237518d4b7d4cabb49f7d391fd76860%40thread.tacv2/conversations?groupId=02cd29ee-7396-4331-b5da-9be5f42d19d5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 godziny kontaktowe: 15 nakład pracy studenta: 30 ects: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ouzguid | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
warunki zaliczenia: kolokwium praca pisemna Metod: prezentacja, wykład, dyskusja, praca praktyczna, analiza dokumentów i materiałów wideo |
|
Pełny opis: |
TREŚCI: 1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD. 2. Zachowania problemowe: przyczyny i sposoby ich rozpoznawania. 3. Portret psychologiczny i odbiór społeczny dziecka z zaburzeniami zachowania. 4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła). 5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. 6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania. 7. Projektowanie arkuszy obserwacji zachowań dziecka, scenariusza zajęć, planu działań wspierających. |
|
Literatura: |
1.Faber, A., Mazlish, E.(2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań. 2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 3. Kaufman, R. (2016). Autyzm. Przełom w podejściu. Wyd. Vivante, Białystok. 4. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 5.Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 6. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
studia zaoczne https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab467b3737440477eb8d7f346ee739a5a%40thread.tacv2/conversations?groupId=212ac87f-7310-4310-909e-5b640950c094&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 godziny kontaktowe: 12 nakład pracy studenta: 30 ects: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.