Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia terapii zachowań problemowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-WZT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia terapii zachowań problemowych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W04

zna pojęcie, klasyfikacje i przyczyny zachowań problemowych,

PC1_KS_W04

zna podstawowe sposoby rozpoznawania uwarunkowań zachowań problemowych oraz metody terapii,

PC1_KS_U02

potrafi zaplanować proces rozpoznania uwarunkowań zachowań problemowych,

PC1_KS_U07

potrafi zaplanować proces terapii zachowań problemowych,

PC1_KS_K01

potrafi współpracować w grupie realizując zadania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ouzguid
Prowadzący grup: Katarzyna Ouzguid
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

warunki zaliczenia:

kolokwium

praca pisemna

Metod: prezentacja, wykład, dyskusja, praca praktyczna, analiza dokumentów i materiałów wideo

Pełny opis:

TREŚCI:

1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD.

2. Zachowania problemowe: przyczyny i sposoby ich rozpoznawania.

3. Portret psychologiczny i odbiór społeczny dziecka z zaburzeniami zachowania.

4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła).

5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.

6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania.

7. Projektowanie arkuszy obserwacji zachowań dziecka, scenariusza zajęć, planu działań wspierających.

Literatura:

1.Faber, A., Mazlish, E.(2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań.

2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

3. Kaufman, R. (2016). Autyzm. Przełom w podejściu. Wyd. Vivante, Białystok.

4. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

5.Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

6. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

Uwagi:

Link do zespołu studenci dzienni : https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3237518d4b7d4cabb49f7d391fd76860%40thread.tacv2/conversations?groupId=02cd29ee-7396-4331-b5da-9be5f42d19d5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

godziny kontaktowe: 15

nakład pracy studenta: 30

ects: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ouzguid
Prowadzący grup: Katarzyna Ouzguid
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

warunki zaliczenia:

kolokwium

praca pisemna

Metod: prezentacja, wykład, dyskusja, praca praktyczna, analiza dokumentów i materiałów wideo

Pełny opis:

TREŚCI:

1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD.

2. Zachowania problemowe: przyczyny i sposoby ich rozpoznawania.

3. Portret psychologiczny i odbiór społeczny dziecka z zaburzeniami zachowania.

4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła).

5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.

6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania.

7. Projektowanie arkuszy obserwacji zachowań dziecka, scenariusza zajęć, planu działań wspierających.

Literatura:

1.Faber, A., Mazlish, E.(2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań.

2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

3. Kaufman, R. (2016). Autyzm. Przełom w podejściu. Wyd. Vivante, Białystok.

4. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

5.Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

6. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

Uwagi:

studia zaoczne

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab467b3737440477eb8d7f346ee739a5a%40thread.tacv2/conversations?groupId=212ac87f-7310-4310-909e-5b640950c094&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

godziny kontaktowe: 12

nakład pracy studenta: 30

ects: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)