Wybrane zagadnienia terapii zachowań problemowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-WZT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia terapii zachowań problemowych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W04 zna pojęcie, klasyfikacje i przyczyny zachowań problemowych, PC1_KS_W04 zna podstawowe sposoby rozpoznawania uwarunkowań zachowań problemowych oraz metody terapii, PC1_KS_U02 potrafi zaplanować proces rozpoznania uwarunkowań zachowań problemowych, PC1_KS_U07 potrafi zaplanować proces terapii zachowań problemowych, PC1_KS_K01 potrafi współpracować w grupie realizując zadania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś, Klaudia Majewska-Bielska, Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - analiza aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie teoretyczne i praktyczne do zajęć); - kolokwium |
|
Pełny opis: |
1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje 2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych 3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych 4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną 5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną 6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością 7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych |
|
Literatura: |
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP. Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia |
|
Uwagi: |
Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze (nie wymaga usprawiedliwienia). Nieobecność (niezależnie od przyczyny) nie zwalnia z obowiązku przyswojenia i zaliczenia omówionego materiału zgodnie z ustaleniami prowadzącego. Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne liczba godzin kontaktowych: 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5 liczba godzin potrzebnych do przygotowania prac zaliczeniowych: 10 punkty ects: 1 metody:Dyskusja dydaktyczna, prezentacje, analiza przypadków EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ (grupa 2) Prowadząca zajęcia: mgr Klaudia Majewska (grupa 2) Daty edukacji na odległość z prowadzonego przedmiotu: 18 i 25 marca 2020 Sposób pracy na odległość w ramach realizacji przedmiotu: Drogą mailową zostały przesłane zaplanowane na zajęcia materiały (artykuły, karty pracy wraz z instrukcjami, linki do zasobów internetowych). Kontakt ze studentami realizowany jest poprzez pocztę elektroniczną APS. Utworzona została dodatkowo grupa dyskusyjna na portalu społecznościowym dostępna pod linkiem https://www.facebook.com/groups/KlaudiaMajewskaAPS/ Daty edukacji na odległość z prowadzonego przedmiotu: 1 i 8 kwietnia 2020 Sposób pracy na odległość w ramach realizacji przedmiotu: Drogą mailową zostały przesłane zaplanowane na zajęcia materiały (artykuły, karty pracy wraz z instrukcjami, linki do zasobów internetowych). Kontakt ze studentami realizowany jest poprzez pocztę elektroniczną APS. Utworzona została dodatkowo grupa dyskusyjna na portalu społecznościowym dostępna pod linkiem https://www.facebook.com/groups/KlaudiaMajewskaAPS/ Edukacja na odległość (grupa 1): Zajęcia z dnia 17 marca: -studenci (grupa 1) otrzymali tekst wraz z komentarzem do samodzielnej analizy. Zadaniem studentów jest dokonanie krytycznej oceny omawianej metody w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami. Zajęcia z dnia 24 marca: -studenci (grupa 1) otrzymali tekst wraz z komentarzem prowadzącego do samodzielnej analizy. Zadaniem studentów jest opracowanie dwóch ćwiczeń dla dziecka z autyzmem. -Przygotowane ćwiczenia studenci przesyłają prowadzącemu. Zajęcia z dnia 31 marca: -studenci (grupa 1) otrzymali tekst wraz z komentarzem prowadzącego do samodzielnej analizy. Tematyka zajęć: Proaktywne i reaktywne strategie radzenia sobie z trudnymi zachowaniami. Zachowania trudne dzieci autystycznych - sposoby przezwyciężenia. -Studenci otrzymali zadanie do przygotowania, które przesyłają prowadzącemu. Zajęcia z dnia 7 kwietnia: -studenci (grupa 1) otrzymali tekst wraz z komentarzem prowadzącego do samodzielnej analizy. Tematyka zajęć: Analiza kwestionariusz do oceny funkcjonalnej zachowań trudnych. Studenci otrzymali zadanie do wykonania. Zadanie przesyłają prowadzącemu mailowo w ustalonym terminie. Po przeanalizowaniu materiałów, prowadzący przesyła informację zwrotną każdemu studentowi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Beata Rajter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - analiza aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie teoretyczne i praktyczne do zajęć); - prace zaliczeniowe: - podczas realizowania zajęć w formie zdalnej (22.03.2020 gr 2, 05.04.2020 gr 1,2 oraz 17.05.2020 gr 1,2) osiąganie zakładanych efektów uczenia będzie weryfikowane na podstawie złożonych przez studentów prac zaliczeniowych (arkusz analizy zachowania problemowego, program redukowania zachowania problemowego, scenariusz zajęć, plakat/mapa myśli) |
|
Pełny opis: |
1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje 2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych 3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych 4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną 5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną 6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością 7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych Realizacja zdalna (on-line) zajęć 22.03.2020 z grupą 2 Tematyka zajęć 1. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych 2. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną Sposób realizacji Przesłanie drogą mailową (mail grupowy) 19.03.2020r. materiałów do analizy: - newsletter Fundacji "Krok po kroku" str. 2-5 (http://fundacja.krokpokroku.org/newsletter/newsletter_nr_9_2013.pdf ), - materiały opracowane przez prowadzącą zajęcia z komentarzami dotyczące kluczowych pytań niezbędnych do dokonania analizy zachowania problemowego). Informacja zwrotna od przewodniczącego grupy o otrzymaniu maila z materiałami do analizy. Praca własna studentów Analiza wybranego zachowania trudnego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną z użyciem arkusza obserwacyjnego (zadaniem studenta jest opracowanie własnego arkusza obejmującego wszystkie kluczowe pytania przesłane przez prowadzącego w materiałach do analizy). Studenci przesyłają prace do prowadzącego. Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną. Realizacja zdalna (on-line) zajęć 05.04.2020 z grupą 1 Tematyka zajęć 1. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych 2. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną Sposób realizacji Przesłanie drogą mailową (mail grupowy) 19.03.2020r. materiałów do analizy: - newsletter Fundacji "Krok po kroku" str. 2-5 (http://fundacja.krokpokroku.org/newsletter/newsletter_nr_9_2013.pdf ), - materiały opracowane przez prowadzącą zajęcia z komentarzami dotyczące kluczowych pytań niezbędnych do dokonania analizy zachowania problemowego). Informacja zwrotna od przewodniczącego grupy o otrzymaniu maila z materiałami do analizy. Praca własna studentów Analiza wybranego zachowania trudnego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną z użyciem arkusza obserwacyjnego (zadaniem studenta jest opracowanie własnego arkusza obejmującego wszystkie kluczowe pytania przesłane przez prowadzącego w materiałach do analizy). Studenci przesyłają prace do prowadzącego. Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną. Realizacja zdalna (on-line) zajęć 05.04.2020 z grupą 1 i 2 Tematyka zajęć 1. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością 2. Wybrane metody terapii zachowań problemowych Sposób realizacji Przesłanie drogą mailową (mail grupowy) 27.03.2020r. materiałów do analizy: - Prezentacja multimedialna „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami ucznia nadpobudliwego” (mgr A.Papaj,mgr M.Nitecka Powiatowa Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Częstochowie, źródło: https://www.czestochowa.powiat.pl/poradnia/Nadpobudliwosc.pdf ) - Dokument PDF Program Carole Sutton ''Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci'' (źródło: https://dspace.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/6830/Program%20Carole%20Sutton%20Jak%20radzi%C4%87%20sobie%20z%20trudnymi%20zachowaniami%20u%20dzieci.pdf?sequence=1&isAllowed=y) - Prezentacja multimedialna „Redukowanie zachowań niepożądanych u dzieci w wieku szkolnym (Monika Zielińska, źródło: https://docplayer.pl/115899548-Redukowanie-zachowan-niepozadanych-u-dzieci-w-wieku-szkolnym-monika-zielinska.html) - Dokument PDF „Program STOP DLA AGRESJI”. Celem programu jest przeciwdziałanie agresji i kształtowanie postawy kulturalnego bycia na co dzień (B. Karol-Adamczyk, B. Berowska, B. Rudnik, dokument udostępniony na stronie internetowej PSP Rzezawa). - Dokument PDF z przykładowymi scenariuszami zajęć zapobiegającymi agresji i przemocy. - Dokument Word własnego opracowania stanowiący kompendium wiedzy na temat metod/sposobów terapii zachowań problemowych. Informacja zwrotna od przewodniczącego grupy o otrzymaniu maila z materiałami do analizy. Praca własna studentów 1. Studenci opracowują program redukowania zachowania problemowego opisanego wcześniej w arkuszu analizy ( z uwzględnieniem kontraktu z dzieckiem i procedurą postępowania) 2. Studenci opracowują scenariusz zajęć z dzieckiem, którego celem jest przeciwdziałanie zachowaniu trudnemu np. nauka kontroli emocji. Studenci przesyłają prace do prowadzącego. Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną. Realizacja zdalna (on-line) zajęć 17.05.2020 z grupą 1 i 2 Tematyka zajęć 1. Wybrane metody terapii zachowań problemowych (studia przypadków) cd. 2. Procedury radzenia sobie ze złością dziecka Sposób realizacji - zajęcia odbędą się poprzez aplikację Teams (gr 1 g.10.00, gr 2 g.13.00) - prezentacja multimedialna własnego autorstwa przedstawiająca studia przypadków w zakresie terapii zachowań problemowych - dyskusja Praca własna studentów - Studenci opracowują plakat/mapę myśli na temat zachowań problemowych - Studenci przesyłają prace do prowadzącego. Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną. |
|
Literatura: |
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP. Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia |
|
Uwagi: |
Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze (nie wymaga usprawiedliwienia). Nieobecność (niezależnie od przyczyny) nie zwalnia z obowiązku przyswojenia i zaliczenia omówionego materiału zgodnie z ustaleniami prowadzącego. liczba godzin kontaktowych: 12 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania prac zaliczeniowych: 8 Zajęcia 22.03.2020 r. z grupą 2, 05.04 z grupą 1 i 2, 17.05.2020 z grupą 1,2 będą realizowane w formie zdalnej (on-line) poprzez udostępnianie studentom materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag). Konsultacje indywidualne będą odbywać się za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach zajęć oraz dodatkowo w terminach uzgodnionych indywidualnie ze studentami. punkty ects:1 metody:Dyskusja dydaktyczna, prezentacje, analiza przypadków |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
warunki zaliczenia: kolokwium praca pisemna Metod: prezentacja, wykład, dyskusja, praca praktyczna, analiza dokumentów i materiałów wideo |
|
Pełny opis: |
TREŚCI: 1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD. 2. Zachowania problemowe: przyczyny i sposoby ich rozpoznawania. 3. Portret psychologiczny i odbiór społeczny dziecka z zaburzeniami zachowania. 4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła). 5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. 6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania. 7. Projektowanie arkuszy obserwacji zachowań dziecka, scenariusza zajęć, planu działań wspierających. |
|
Literatura: |
1.Faber, A., Mazlish, E.(2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań. 2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 3. Kaufman, R. (2016). Autyzm. Przełom w podejściu. Wyd. Vivante, Białystok. 4. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 5.Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 6. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu studenci dzienni : https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3237518d4b7d4cabb49f7d391fd76860%40thread.tacv2/conversations?groupId=02cd29ee-7396-4331-b5da-9be5f42d19d5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 godziny kontaktowe: 15 nakład pracy studenta: 30 ects: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
warunki zaliczenia: kolokwium praca pisemna Metod: prezentacja, wykład, dyskusja, praca praktyczna, analiza dokumentów i materiałów wideo |
|
Pełny opis: |
TREŚCI: 1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD. 2. Zachowania problemowe: przyczyny i sposoby ich rozpoznawania. 3. Portret psychologiczny i odbiór społeczny dziecka z zaburzeniami zachowania. 4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła). 5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. 6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania. 7. Projektowanie arkuszy obserwacji zachowań dziecka, scenariusza zajęć, planu działań wspierających. |
|
Literatura: |
1.Faber, A., Mazlish, E.(2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań. 2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 3. Kaufman, R. (2016). Autyzm. Przełom w podejściu. Wyd. Vivante, Białystok. 4. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 5.Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 6. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
studia zaoczne https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab467b3737440477eb8d7f346ee739a5a%40thread.tacv2/conversations?groupId=212ac87f-7310-4310-909e-5b640950c094&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 godziny kontaktowe: 12 nakład pracy studenta: 30 ects: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.