Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia terapii zachowań problemowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-WZT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia terapii zachowań problemowych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W04

zna pojęcie, klasyfikacje i przyczyny zachowań problemowych,

PC1_KS_W04

zna podstawowe sposoby rozpoznawania uwarunkowań zachowań problemowych oraz metody terapii,

PC1_KS_U02

potrafi zaplanować proces rozpoznania uwarunkowań zachowań problemowych,

PC1_KS_U07

potrafi zaplanować proces terapii zachowań problemowych,

PC1_KS_K01

potrafi współpracować w grupie realizując zadania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś, Klaudia Majewska-Bielska, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- analiza aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie teoretyczne i praktyczne do zajęć);

- kolokwium

Pełny opis:

1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje

2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych

3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych

4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną

5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością

7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych

Literatura:

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP.

Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka

Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia

Uwagi:

Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze (nie wymaga usprawiedliwienia). Nieobecność (niezależnie od przyczyny) nie zwalnia z obowiązku przyswojenia i zaliczenia omówionego materiału zgodnie z ustaleniami prowadzącego.

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne

liczba godzin kontaktowych: 15

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5

liczba godzin potrzebnych do przygotowania prac zaliczeniowych: 10

punkty ects: 1

metody:Dyskusja dydaktyczna, prezentacje, analiza przypadków

EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ (grupa 2)

Prowadząca zajęcia: mgr Klaudia Majewska (grupa 2)

Daty edukacji na odległość z prowadzonego przedmiotu: 18 i 25 marca 2020

Sposób pracy na odległość w ramach realizacji przedmiotu:

Drogą mailową zostały przesłane zaplanowane na zajęcia materiały (artykuły, karty pracy wraz z instrukcjami, linki do zasobów internetowych).

Kontakt ze studentami realizowany jest poprzez pocztę elektroniczną APS. Utworzona została dodatkowo grupa dyskusyjna na portalu społecznościowym dostępna pod linkiem https://www.facebook.com/groups/KlaudiaMajewskaAPS/

Daty edukacji na odległość z prowadzonego przedmiotu: 1 i 8 kwietnia 2020

Sposób pracy na odległość w ramach realizacji przedmiotu:

Drogą mailową zostały przesłane zaplanowane na zajęcia materiały (artykuły, karty pracy wraz z instrukcjami, linki do zasobów internetowych).

Kontakt ze studentami realizowany jest poprzez pocztę elektroniczną APS. Utworzona została dodatkowo grupa dyskusyjna na portalu społecznościowym dostępna pod linkiem https://www.facebook.com/groups/KlaudiaMajewskaAPS/

Edukacja na odległość (grupa 1):

Zajęcia z dnia 17 marca:

-studenci (grupa 1) otrzymali tekst wraz z komentarzem do samodzielnej analizy. Zadaniem studentów jest dokonanie krytycznej oceny omawianej metody w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami.

Zajęcia z dnia 24 marca:

-studenci (grupa 1) otrzymali tekst wraz z komentarzem prowadzącego do samodzielnej analizy. Zadaniem studentów jest opracowanie dwóch ćwiczeń dla dziecka z autyzmem.

-Przygotowane ćwiczenia studenci przesyłają prowadzącemu.

Zajęcia z dnia 31 marca:

-studenci (grupa 1) otrzymali tekst wraz z komentarzem prowadzącego do samodzielnej analizy.

Tematyka zajęć:

Proaktywne i reaktywne strategie radzenia sobie z trudnymi zachowaniami.

Zachowania trudne dzieci autystycznych - sposoby przezwyciężenia.

-Studenci otrzymali zadanie do przygotowania, które przesyłają prowadzącemu.

Zajęcia z dnia 7 kwietnia:

-studenci (grupa 1) otrzymali tekst wraz z komentarzem prowadzącego do samodzielnej analizy.

Tematyka zajęć: Analiza kwestionariusz do oceny funkcjonalnej zachowań trudnych.

Studenci otrzymali zadanie do wykonania. Zadanie przesyłają prowadzącemu mailowo w ustalonym terminie.

Po przeanalizowaniu materiałów, prowadzący przesyła informację zwrotną każdemu studentowi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Beata Rajter
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- analiza aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie teoretyczne i praktyczne do zajęć);

- prace zaliczeniowe:

- podczas realizowania zajęć w formie zdalnej (22.03.2020 gr 2, 05.04.2020 gr 1,2 oraz 17.05.2020 gr 1,2) osiąganie zakładanych efektów uczenia będzie weryfikowane na podstawie złożonych przez studentów prac zaliczeniowych (arkusz analizy zachowania problemowego, program redukowania zachowania problemowego, scenariusz zajęć, plakat/mapa myśli)

Pełny opis:

1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje

2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych

3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych

4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną

5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością

7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych

Realizacja zdalna (on-line) zajęć 22.03.2020 z grupą 2

Tematyka zajęć

1. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych

2. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną

Sposób realizacji

Przesłanie drogą mailową (mail grupowy) 19.03.2020r. materiałów do analizy: - newsletter Fundacji "Krok po kroku" str. 2-5 (http://fundacja.krokpokroku.org/newsletter/newsletter_nr_9_2013.pdf ),

- materiały opracowane przez prowadzącą zajęcia z komentarzami dotyczące kluczowych pytań niezbędnych do dokonania analizy zachowania problemowego).

Informacja zwrotna od przewodniczącego grupy o otrzymaniu maila z materiałami do analizy.

Praca własna studentów

Analiza wybranego zachowania trudnego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną z użyciem arkusza obserwacyjnego (zadaniem studenta jest opracowanie własnego arkusza obejmującego wszystkie kluczowe pytania przesłane przez prowadzącego w materiałach do analizy).

Studenci przesyłają prace do prowadzącego. Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

Realizacja zdalna (on-line) zajęć 05.04.2020 z grupą 1

Tematyka zajęć

1. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych

2. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną

Sposób realizacji

Przesłanie drogą mailową (mail grupowy) 19.03.2020r. materiałów do analizy: - newsletter Fundacji "Krok po kroku" str. 2-5 (http://fundacja.krokpokroku.org/newsletter/newsletter_nr_9_2013.pdf ),

- materiały opracowane przez prowadzącą zajęcia z komentarzami dotyczące kluczowych pytań niezbędnych do dokonania analizy zachowania problemowego).

Informacja zwrotna od przewodniczącego grupy o otrzymaniu maila z materiałami do analizy.

Praca własna studentów

Analiza wybranego zachowania trudnego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną z użyciem arkusza obserwacyjnego (zadaniem studenta jest opracowanie własnego arkusza obejmującego wszystkie kluczowe pytania przesłane przez prowadzącego w materiałach do analizy).

Studenci przesyłają prace do prowadzącego. Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

Realizacja zdalna (on-line) zajęć 05.04.2020 z grupą 1 i 2

Tematyka zajęć

1. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością

2. Wybrane metody terapii zachowań problemowych

Sposób realizacji

Przesłanie drogą mailową (mail grupowy) 27.03.2020r. materiałów do analizy:

- Prezentacja multimedialna „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami ucznia nadpobudliwego” (mgr A.Papaj,mgr M.Nitecka Powiatowa Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Częstochowie, źródło: https://www.czestochowa.powiat.pl/poradnia/Nadpobudliwosc.pdf )

- Dokument PDF Program Carole Sutton ''Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci''  (źródło: https://dspace.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/6830/Program%20Carole%20Sutton%20Jak%20radzi%C4%87%20sobie%20z%20trudnymi%20zachowaniami%20u%20dzieci.pdf?sequence=1&isAllowed=y)

- Prezentacja multimedialna „Redukowanie zachowań niepożądanych u dzieci w wieku szkolnym (Monika Zielińska, źródło: https://docplayer.pl/115899548-Redukowanie-zachowan-niepozadanych-u-dzieci-w-wieku-szkolnym-monika-zielinska.html)

- Dokument PDF „Program STOP DLA AGRESJI”. Celem programu jest przeciwdziałanie agresji i kształtowanie postawy kulturalnego bycia na co dzień (B. Karol-Adamczyk, B. Berowska, B. Rudnik, dokument udostępniony na stronie internetowej PSP Rzezawa).

- Dokument PDF z przykładowymi scenariuszami zajęć zapobiegającymi agresji i przemocy.

- Dokument Word własnego opracowania stanowiący kompendium wiedzy na temat metod/sposobów terapii zachowań problemowych.

Informacja zwrotna od przewodniczącego grupy o otrzymaniu maila z materiałami do analizy.

Praca własna studentów

1. Studenci opracowują program redukowania zachowania problemowego opisanego wcześniej w arkuszu analizy ( z uwzględnieniem kontraktu z dzieckiem i procedurą postępowania)

2. Studenci opracowują scenariusz zajęć z dzieckiem, którego celem jest przeciwdziałanie zachowaniu trudnemu np. nauka kontroli emocji.

Studenci przesyłają prace do prowadzącego. Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

Realizacja zdalna (on-line) zajęć 17.05.2020 z grupą 1 i 2

Tematyka zajęć

1. Wybrane metody terapii zachowań problemowych (studia przypadków) cd.

2. Procedury radzenia sobie ze złością dziecka

Sposób realizacji

- zajęcia odbędą się poprzez aplikację Teams (gr 1 g.10.00, gr 2 g.13.00)

- prezentacja multimedialna własnego autorstwa przedstawiająca studia przypadków w zakresie terapii zachowań problemowych

- dyskusja

Praca własna studentów

- Studenci opracowują plakat/mapę myśli na temat zachowań problemowych

- Studenci przesyłają prace do prowadzącego.

Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.

Literatura:

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP.

Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka

Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia

Uwagi:

Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze (nie wymaga usprawiedliwienia). Nieobecność (niezależnie od przyczyny) nie zwalnia z obowiązku przyswojenia i zaliczenia omówionego materiału zgodnie z ustaleniami prowadzącego.

liczba godzin kontaktowych: 12

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10

liczba godzin potrzebnych do przygotowania prac zaliczeniowych: 8

Zajęcia 22.03.2020 r. z grupą 2, 05.04 z grupą 1 i 2, 17.05.2020 z grupą 1,2 będą realizowane w formie zdalnej (on-line) poprzez udostępnianie studentom materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag). Konsultacje indywidualne będą odbywać się za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach zajęć oraz dodatkowo w terminach uzgodnionych indywidualnie ze studentami.

punkty ects:1

metody:Dyskusja dydaktyczna, prezentacje, analiza przypadków

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

warunki zaliczenia:

kolokwium

praca pisemna

Metod: prezentacja, wykład, dyskusja, praca praktyczna, analiza dokumentów i materiałów wideo

Pełny opis:

TREŚCI:

1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD.

2. Zachowania problemowe: przyczyny i sposoby ich rozpoznawania.

3. Portret psychologiczny i odbiór społeczny dziecka z zaburzeniami zachowania.

4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła).

5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.

6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania.

7. Projektowanie arkuszy obserwacji zachowań dziecka, scenariusza zajęć, planu działań wspierających.

Literatura:

1.Faber, A., Mazlish, E.(2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań.

2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

3. Kaufman, R. (2016). Autyzm. Przełom w podejściu. Wyd. Vivante, Białystok.

4. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

5.Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

6. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

Uwagi:

Link do zespołu studenci dzienni : https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3237518d4b7d4cabb49f7d391fd76860%40thread.tacv2/conversations?groupId=02cd29ee-7396-4331-b5da-9be5f42d19d5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

godziny kontaktowe: 15

nakład pracy studenta: 30

ects: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

warunki zaliczenia:

kolokwium

praca pisemna

Metod: prezentacja, wykład, dyskusja, praca praktyczna, analiza dokumentów i materiałów wideo

Pełny opis:

TREŚCI:

1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD.

2. Zachowania problemowe: przyczyny i sposoby ich rozpoznawania.

3. Portret psychologiczny i odbiór społeczny dziecka z zaburzeniami zachowania.

4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła).

5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.

6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania.

7. Projektowanie arkuszy obserwacji zachowań dziecka, scenariusza zajęć, planu działań wspierających.

Literatura:

1.Faber, A., Mazlish, E.(2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań.

2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

3. Kaufman, R. (2016). Autyzm. Przełom w podejściu. Wyd. Vivante, Białystok.

4. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

5.Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

6. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

Uwagi:

studia zaoczne

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab467b3737440477eb8d7f346ee739a5a%40thread.tacv2/conversations?groupId=212ac87f-7310-4310-909e-5b640950c094&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

godziny kontaktowe: 12

nakład pracy studenta: 30

ects: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)