Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-WRM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspomaganie rozwoju mowy dziecka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W01, PC1_KS_W02, PC1_KS_W06 Zapoznał się z metodyką prowadzenia zajęć ortofonicznych PC1_KK_W06 Zna normę i patologię w zakresie rozwoju mowy dziecka PC1_KK_W02, PC1_KK_W04 Zna zasady i metody wspomagania rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym PC1_KS_U01 Ma umiejętność zaplanowania zajęć ortofonicznych PC1_KS_U03 Umie przeprowadzić zajęcia ortofoniczne z dziećmi przedszkolnymi w różnych grupach wiekowych PC1_KK_K02 Ma świadomość znaczenia zajęć ortofonicznych dla wspomagania rozwoju mowy dziecka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - zaliczenie na ocenę - ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń praktycznych z dziećmi - ocena zajęć ortofonicznych przeprowadzonych przez studenta z dziećmi - ocena konspektów zajęć przeprowadzonych przez studenta Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w systemie pracy zdalnej: - prace twórcze/pisemne studentów dotyczące omówionych/wyjaśnionych/opisanych treści (w udostępnionych im materiałach dydaktycznych) w korespondencji mailowej do 04.06.2020 |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Zapoznane z metodyką prowadzenia zajęć ortofonicznych. 2. Omówienie normy i patologii w zakresie rozwoju mowy dziecka. 3. Omówienie zasad i metod wspomagania rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. 4. Planowanie zajęć ortofonicznych. 5. Zasady pogadanki z rodzicami na temat wspomagania rozwoju mowy dziecka. 6. Prowadzenie zajęć ortofonicznych z dziećmi w wieku przedszkolnym. 7. Prowadzenie pogadanki z rodzicami. PRACA NA ODLEGŁOŚĆ: 1. Kontakt ze studentami drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl 2. Metody pracy: - udostępnienie studentom na ich grupowy adres mailowy prezentacji i materiałów dydaktycznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Demel G. (1983) Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 2. Emiluta – Rozya D., (2006) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa. 3. Galewska – Kustra (2015) Z muchą na luzie ćwiczymy buzię czyli zabawy logopedyczne dla dzieci, Warszawa 4. Malkiewicz M. (2007) Jarmark logopedyczny Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaków , Gdańsk 5. Rocławski B. (1991) Słuch fonemowy i fonetyczny, Gdańsk 6. Rodak H., Nawrocka D. (2005) Od obrazka do słowa, Warszawa 7. Sachajska B.(1981) Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Skorek E. M. (2006) 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk 2. Szubstarska D. przy współpracy Bednarskiej B. (2013) Scenariusze obrazkowe do zajęć rozwijających mowę z małymi dziećmi od 2. roku życia, Gdańsk 3. Toczyska B. (1992) Kama makaka ma (wprawki dykcyjne), Gdańsk 4. Tońska- Mrowiec (2009) Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne, Gdańsk Literatura w formie elektronicznej: Zielińska D., Szwajkowscy E. i W. (2012) Wysuń język jak najdalej i nie przejmuj się tym wcale Logopedyczne ćwiczenia buzi i języka, Gdańsk (w ramach zdalnej realizacji przedmiotu elementy wykorzystywane do indywidualnej pracy studentów zostały udostępnione w przesłanych im materiałach dydaktycznych) |
|
Uwagi: |
ZDALNA REALIZACJA PRZEDMIOTU/ZADANIA DLA STUDENTÓW: 1. Przygotowanie przez studentów (w podziale na ustalone wcześniej grupy) konspektów zajęć ortofonicznych (dla dzieci trzy- i czteroletnich). 2. W podziale na cztery grupy przygotowanie plakatów informacyjnych związanych ze wspomaganiem rozwoju mowy dziecka. Zostaną one wysłane do przedszkoli i/lub opublikowane na portalach społecznościowych placówek edukacyjnych. Tematy plakatów: 1. Rozwój mowy dziecka w wieku od 3 do 6 lat 2. Funkcje fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego 3. Rady dla rodziców dotyczące rozwoju mowy dziecka 4. Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy: - ćwiczenia narządów artykulacyjnych - ćwiczenia głosowe - ćwiczenia oddechowe - ćwiczenia słuchowe METODY KSZTAŁCENIA: - ćwiczenia w sali: omówienie metodyki zajęć ortofonicznych z dziećmi w wieku przedszkolnym; NAKŁAD PRACY STUDENTA: - godziny kontaktowe : 15 - lektura: 15 - przygotowanie konspektów zajęć: 30 - przygotowanie się do zajęć ortofonicznych: 30 - przygotowanie się do pogadanki z rodzicami: 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
CW
LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - zaliczenie na ocenę - ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń - ocena zajęć ortofonicznych przeprowadzonych przez studenta z dziećmi w formie zdalnej - ocena konspektów zajęć przeprowadzonych przez studenta |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Zapoznane z metodyką prowadzenia zajęć ortofonicznych. 2. Omówienie normy i patologii w zakresie rozwoju mowy dziecka. 3. Omówienie zasad i metod wspomagania rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. 4. Planowanie zajęć ortofonicznych. 5. Zasady pogadanki z rodzicami na temat wspomagania rozwoju mowy dziecka. 6. Prowadzenie zajęć ortofonicznych z dziećmi w wieku przedszkolnym. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Demel G. (1983) Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 2. Emiluta – Rozya D., (2006) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa. 3. Galewska – Kustra (2015) Z muchą na luzie ćwiczymy buzię czyli zabawy logopedyczne dla dzieci, Warszawa 4. Malkiewicz M. (2007) Jarmark logopedyczny Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaków , Gdańsk 5. Rocławski B. (1991) Słuch fonemowy i fonetyczny, Gdańsk 6. Rodak H., Nawrocka D. (2005) Od obrazka do słowa, Warszawa 7. Sachajska B.(1981) Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Skorek E. M. (2006) 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk 2. Szubstarska D. przy współpracy Bednarskiej B. (2013) Scenariusze obrazkowe do zajęć rozwijających mowę z małymi dziećmi od 2. roku życia, Gdańsk 3. Toczyska B. (1992) Kama makaka ma (wprawki dykcyjne), Gdańsk 4. Tońska- Mrowiec (2009) Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne, Gdańsk |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: - godziny kontaktowe : 15 - lektura: 15 - przygotowanie konspektów zajęć: 30 - przygotowanie się do zajęć ortofonicznych: 30 - przygotowanie się do pogadanki z rodzicami: 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4 KOD ZESPOŁU DO ZDALNEJ REALIZACJI ZAJĘĆ UDOSTĘPNIONY STUDENTOM MAILOWO ZA POŚREDNICTWEM POCZTY W DOMENIE APS.EDU.PL |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.