Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie rozwoju mowy dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-WRM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W01, PC1_KS_W02, PC1_KS_W06

Zapoznał się z metodyką prowadzenia zajęć ortofonicznych

PC1_KK_W06

Zna normę i patologię w zakresie rozwoju mowy dziecka

PC1_KK_W02, PC1_KK_W04

Zna zasady i metody wspomagania rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym

PC1_KS_U01

Ma umiejętność zaplanowania zajęć ortofonicznych

PC1_KS_U03

Umie przeprowadzić zajęcia ortofoniczne z dziećmi przedszkolnymi w różnych grupach wiekowych

PC1_KK_K02

Ma świadomość znaczenia zajęć ortofonicznych dla wspomagania rozwoju mowy dziecka

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- zaliczenie na ocenę

- ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń praktycznych z dziećmi

- ocena zajęć ortofonicznych przeprowadzonych przez studenta z dziećmi

- ocena konspektów zajęć przeprowadzonych przez studenta

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w systemie pracy zdalnej:

- prace twórcze/pisemne studentów dotyczące omówionych/wyjaśnionych/opisanych treści (w udostępnionych im materiałach dydaktycznych) w korespondencji mailowej do 04.06.2020

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Zapoznane z metodyką prowadzenia zajęć ortofonicznych.

2. Omówienie normy i patologii w zakresie rozwoju mowy dziecka.

3. Omówienie zasad i metod wspomagania rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym.

4. Planowanie zajęć ortofonicznych.

5. Zasady pogadanki z rodzicami na temat wspomagania rozwoju mowy dziecka.

6. Prowadzenie zajęć ortofonicznych z dziećmi w wieku przedszkolnym.

7. Prowadzenie pogadanki z rodzicami.

PRACA NA ODLEGŁOŚĆ:

1. Kontakt ze studentami drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

2. Metody pracy:

- udostępnienie studentom na ich grupowy adres mailowy prezentacji i materiałów dydaktycznych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Demel G. (1983) Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa

2. Emiluta – Rozya D., (2006) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa.

3. Galewska – Kustra (2015) Z muchą na luzie ćwiczymy buzię czyli zabawy logopedyczne dla dzieci, Warszawa

4. Malkiewicz M. (2007) Jarmark logopedyczny Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaków , Gdańsk

5. Rocławski B. (1991) Słuch fonemowy i fonetyczny, Gdańsk

6. Rodak H., Nawrocka D. (2005) Od obrazka do słowa, Warszawa

7. Sachajska B.(1981) Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Skorek E. M. (2006) 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk

2. Szubstarska D. przy współpracy Bednarskiej B. (2013) Scenariusze obrazkowe do zajęć rozwijających mowę z małymi dziećmi od 2. roku życia, Gdańsk

3. Toczyska B. (1992) Kama makaka ma (wprawki dykcyjne), Gdańsk

4. Tońska- Mrowiec (2009) Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne, Gdańsk

Literatura w formie elektronicznej:

Zielińska D., Szwajkowscy E. i W. (2012) Wysuń język jak najdalej i nie przejmuj się tym wcale Logopedyczne ćwiczenia buzi i języka, Gdańsk (w ramach zdalnej realizacji przedmiotu elementy wykorzystywane do indywidualnej pracy studentów zostały udostępnione w przesłanych im materiałach dydaktycznych)

Uwagi:

ZDALNA REALIZACJA PRZEDMIOTU/ZADANIA DLA STUDENTÓW:

1. Przygotowanie przez studentów (w podziale na ustalone wcześniej grupy) konspektów zajęć ortofonicznych (dla dzieci trzy- i czteroletnich).

2. W podziale na cztery grupy przygotowanie plakatów informacyjnych związanych ze wspomaganiem rozwoju mowy dziecka. Zostaną one wysłane do przedszkoli i/lub opublikowane na portalach społecznościowych placówek edukacyjnych.

Tematy plakatów:

1. Rozwój mowy dziecka w wieku od 3 do 6 lat

2. Funkcje fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego

3. Rady dla rodziców dotyczące rozwoju mowy dziecka

4. Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy:

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych

- ćwiczenia głosowe

- ćwiczenia oddechowe

- ćwiczenia słuchowe

METODY KSZTAŁCENIA:

- ćwiczenia w sali: omówienie metodyki zajęć ortofonicznych z dziećmi w wieku przedszkolnym;

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

- godziny kontaktowe : 15

- lektura: 15

- przygotowanie konspektów zajęć: 30

- przygotowanie się do zajęć ortofonicznych: 30

- przygotowanie się do pogadanki z rodzicami: 30

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- zaliczenie na ocenę

- ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń

- ocena zajęć ortofonicznych przeprowadzonych przez studenta z dziećmi w formie zdalnej

- ocena konspektów zajęć przeprowadzonych przez studenta

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Zapoznane z metodyką prowadzenia zajęć ortofonicznych.

2. Omówienie normy i patologii w zakresie rozwoju mowy dziecka.

3. Omówienie zasad i metod wspomagania rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym.

4. Planowanie zajęć ortofonicznych.

5. Zasady pogadanki z rodzicami na temat wspomagania rozwoju mowy dziecka.

6. Prowadzenie zajęć ortofonicznych z dziećmi w wieku przedszkolnym.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Demel G. (1983) Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa

2. Emiluta – Rozya D., (2006) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa.

3. Galewska – Kustra (2015) Z muchą na luzie ćwiczymy buzię czyli zabawy logopedyczne dla dzieci, Warszawa

4. Malkiewicz M. (2007) Jarmark logopedyczny Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaków , Gdańsk

5. Rocławski B. (1991) Słuch fonemowy i fonetyczny, Gdańsk

6. Rodak H., Nawrocka D. (2005) Od obrazka do słowa, Warszawa

7. Sachajska B.(1981) Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Skorek E. M. (2006) 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk

2. Szubstarska D. przy współpracy Bednarskiej B. (2013) Scenariusze obrazkowe do zajęć rozwijających mowę z małymi dziećmi od 2. roku życia, Gdańsk

3. Toczyska B. (1992) Kama makaka ma (wprawki dykcyjne), Gdańsk

4. Tońska- Mrowiec (2009) Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne, Gdańsk

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

- godziny kontaktowe : 15

- lektura: 15

- przygotowanie konspektów zajęć: 30

- przygotowanie się do zajęć ortofonicznych: 30

- przygotowanie się do pogadanki z rodzicami: 30

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4

KOD ZESPOŁU DO ZDALNEJ REALIZACJI ZAJĘĆ UDOSTĘPNIONY STUDENTOM MAILOWO ZA POŚREDNICTWEM POCZTY W DOMENIE APS.EDU.PL

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)