Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykorzystanie pomocy w edukacji osób słabowidzących

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-WPO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykorzystanie pomocy w edukacji osób słabowidzących
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

zaliczenie zadania domowego 'Ocena otoczenia pod kątem potrzeb osób słabowidzących';

- zaliczenia testu końcowego

Pełny opis:

Zaznajomienie uczestników z metodami rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem bez pomocy optycznych i z pomocami oraz z technikami oceny i adaptacji otoczenia do możliwości i potrzeb wzrokowych osób słabowidzących.

Techniki oceny i adaptacji otoczenia fizycznego i materiałów do potrzeb osób słabowidzących.

Pomoce ‘nieoptyczne’ ułatwiające widzenie (powiększony druk, flamastry, zeszyty z pogrubioną linią, podstawki do czytania, itp.).

Pomoce optyczne i optyczno-elektroniczne wspomagające wykorzystanie wzroku u osób słabowidzących (lupy, lunety, okulary lupowe, okulary lunetowe i lornetkowe, powiększalniki telewizyjne, lupy elektroniczne, tablety, smartfony, oprogramowanie powiększające obraz na ekranie komputera).

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Adamowicz-Hummel, A. (2008) Strategie radzenia sobie z nie zaadaptowanym materiałem dydaktycznym – wykorzystanie pomocy optycznych i nieoptycznych w nauczaniu osób z dysfunkcją wzroku. W: Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabowidzących. K.Czerwińska (red.). Wydawnictwo APS, Warszawa.

Błaziak, M., Kałkus, A. (2000) Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej. Szkoła Specjalna Nr 5.

Jacent-Styczyńska, J. (2008) Uwagi dotyczące adaptacji graficznej podręczników na potrzeby uczniów słabowidzących. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku - nowe podejście, nowe możliwości. M.Paplińska (red.). Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Duffy, M. (2000) Ocena i adaptacja miejsca pracy dla osoby słabo widzącej. W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Fundacja AWARE Europe, Warszawa (dostępny na stronie internetowej: http://www.idn.org.pl/aware-europe )

Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących - zalecenia i przepisy. (2016) Polski Związek Niewidomych. http://pzn.org.pl/osoby-niewidome-i-slabowidzace-w-przestrzeni-publicznej-zalecenia-przepisy-dobre-praktyki/

Walkiewicz-Krutak M., Chlewińska K. (2016) Pomoce optyczne i elektroniczne wspomagające skuteczność korzystania ze wzroku uczniów słabowidzących. Niepełnosprawność i Rehabilitacja" nr 2.

Watson, G. (1989) Umiejętności w zakresie posługiwania się pomocami optycznymi. (tłum.fragmentu art. z Journal of Visual Impairment and Blindness, 3/83) (maszynopis).

Materiały przygotowane przez prowadzącą zajęcia.

Literatura uzupełniająca

Błaziak, M., Kałkus, A. (2008) Adaptacja klasy pod kątem potrzeb i możliwości ucznia z dysfunkcją wzroku. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. M/Paplińska (red.), Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Duffy, M. (2002) Ocena i modyfikacja otoczenia dla osób słabowidzących. Zeszyty Tyflologiczne 20, Polski Związek Niewidomych, Warszawa.

Kowalski K. ( ? ) Mieszkanie dostępne dla osób z dysfunkcjami wzroku. Stowarzyszenie przyjaciół Integracji. Warszawa. http://www.integracja.org/portfolio/mieszkanie-dostepne-dla-osob-z-dysfunkcjami-wzroku/

Lubawy H. (2010) Elektroniczne urządzenia wspomagające ucznia słabowidzącego. W: Witczak-Nowotna J. (2009). Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. (str. 71-88).

Radzimy jak, czyli praktyczne wskazówki dla niewidomych, słabowidzących i ich opiekunów. (2006). Materiały Tyflologiczne Nr 15, PZN, Warszawa. https://pzn.org.pl/praktyczne-wskazowki-dla-niewidomych-slabowidzacych-i-ich-opiekunow/

Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. (2011) D.Kończyk (red.), Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa. https://pzn.org.pl/wp-content/uploads/2016/07/zasady_adaptacji_materialow_dydaktycznych_do_potrzeb_osob_slabowidzacych.pdf

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W02

Potrafi scharakteryzować najczęściej stosowane przez słabowidzących pomoce ułatwiające widzenie - nieoptyczne, optyczne, optyczno-elektroniczne - oraz inne pomoce rehabilitacyjne.

PC1_KS_W01; PC1_KS_W02

Potrafi wymienić najczęściej spotykane problemy w posługiwaniu się pomocami i zaproponować sposoby rozwiązania ich.

PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W03

Potrafi wymienić i omówić czynniki wpływające na funkcjonowanie osób słabowidzących w otoczeniu fizycznym.

PC1_KS_U01; PC1_KS_U02

Umie dokonać analizy otoczenia fizycznego pod kątem potrzeb osób słabowidzących.

PC1_KS_U03

Potrafi zidentyfikować źródła zaopatrzenia słabowidzących w pomoce optyczne, nieoptyczne, w materiały pomocnicze i inny sprzęt rehabilitacyjny.

PC1_KS_U03

Potrafi zidentyfikować i przekazać najistotniejsze informacje dotyczące procesu doboru pomocy optycznych, nieoptycznych i innych pomocy rehabilitacyjnych dla słabowidzącego

PC1_KS_K02

Wykazuje zrozumienie dla znaczenia pomocy rehabilitacyjnych w budowaniu samodzielności osób słabowidzących.

Metody i kryteria oceniania:

- zaliczenie zadania domowego 'Ocena otoczenia pod kątem potrzeb osób słabowidzących';

- zaliczenia testu końcowego

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Antonina Adamowicz-Hummel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenia raportu z ćwiczeń symulacyjnych - ocena otoczenia.

Pisemny test zaliczeniowy (próg zaliczenia 60%)

Pełny opis:

Zaznajomienie uczestników z metodami rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem bez pomocy optycznych i z pomocami oraz z technikami oceny i adaptacji otoczenia do możliwości i potrzeb wzrokowych osób słabowidzących.

Techniki oceny i adaptacji otoczenia fizycznego i materiałów do potrzeb osób słabowidzących.

Pomoce ‘nieoptyczne’ ułatwiające widzenie (powiększony druk, flamastry, zeszyty z pogrubioną linią, podstawki do czytania, itp.).

Pomoce optyczne i optyczno-elektroniczne wspomagające wykorzystanie wzroku u osób słabowidzących (lupy, lunety, okulary lupowe, okulary lunetowe i lornetkowe, powiększalniki telewizyjne, lupy elektroniczne, tablety, smartfony, oprogramowanie powiększające obraz na ekranie komputera).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Adamowicz-Hummel, A. (2008) Strategie radzenia sobie z nie zaadaptowanym materiałem dydaktycznym – wykorzystanie pomocy optycznych i nieoptycznych w nauczaniu osób z dysfunkcją wzroku. W: Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabowidzących.K.Czerwińska (red.). Wydawnictwo APS, Warszawa.

Błaziak, M., Kałkus, A. (2000) Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej. Szkoła Specjalna Nr 5.

Duffy, M. (2000) Ocena i adaptacja miejsca pracy dla osoby słabo widzącej. W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących.

Fundacja AWARE Europe, Warszawa (dostępny na stronie internetowej: http://www.idn.org.pl/aware-europe )

Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących - zalecenia i przepisy. (2016) Polski Związek Niewidomych. http://pzn.org.pl/osoby-niewidome-i-slabowidzace-w-przestrzeni-publicznej-zalecenia-przepisy-dobre-praktyki/

Walkiewicz-Krutak M., Chlewińska K. (2016) Pomoce optyczne i elektroniczne wspomagające skuteczność korzystania ze wzroku uczniów słabowidzących. Niepełnosprawność i Rehabilitacja" nr 2.

Watson, G. (1989) Umiejętności w zakresie posługiwania się pomocami optycznymi. (tłum.fragmentu art. z Journal of Visual Impairment and Blindness, 3/83) (maszynopis).

Literatura uzupełniająca

Duffy, M. (2002) Ocena i modyfikacja otoczenia dla osób słabowidzących. Zeszyty Tyflologiczne 20, Polski Związek Niewidomych, Warszawa.

Jacent-Styczyńska, J. (2008) Uwagi ogólne dotyczące adaptacji graficznej podręczników na potrzeby uczniów słabowidzących. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku - nowe podejście, nowe możliwości. M.Paplińska (red.). Uniwersytet Warszawski.

Kowalski K. ( ? ) Mieszkanie dostępne dla osób z dysfunkcjami wzroku. Stowarzyszenie przyjaciół Integracji. Warszawa.

Lubawy H. (2010) Elektroniczne urządzenia wspomagające ucznia słabowidzącego. W: Witczak-Nowotna J. (2009). Wspomaganie uczniów

z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. (str. 71-88).

Radzimy jak, czyli praktyczne wskazówki dla niewidomych, słabowidzących i ich opiekunów. (2006). Materiały Tyflologiczne Nr 15, PZN, Warszawa.

Uwagi:

Opis metod kształcenia: ćwiczenia - demonstracja materiałów i pomocy rehabilitacyjnych, ćwiczenia symulacyjne

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe: 15g

- przygotowanie się do zajęć, lektury: 20g

- przygotowanie się do zaliczenia: 10g

- przygotowanie raportu: 5 g

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

KRYTERIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

- obecność na zajęciach - dopuszcza się nieobecność na 3g (20%) zajęć, nieobecność wymaga zaliczenia

- aktywność na zajęciach

- zaliczenie pisemnego raportu z oceny otoczenia

- zdanie testu końcowego (min. 60 % poprawnych odpowiedzi) – 'zaliczenie na ocenę’

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Antonina Adamowicz-Hummel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody i kryteria oceniania:

- zaliczenie zadania domowego 'Ocena otoczenia pod kątem potrzeb osób słabowidzących' – ocena raportu;

- zaliczenie testu końcowego.

Pełny opis:

1. Techniki oceny i adaptacji otoczenia fizycznego i materiałów do potrzeb osób słabowidzących.

2. Pomoce ‘nieoptyczne’ ułatwiające widzenie (powiększony druk, zeszyty z pogrubioną linią, podstawki do czytania, itp.).

3. Pomoce optyczne i optyczno-elektroniczne wspomagające wykorzystanie wzroku u osób słabowidzących (lupy, lunety, okulary lupowe, okulary lunetowe i lornetkowe, powiększalniki i lupy elektroniczne, oprogramowanie powiększające obraz na ekranie komputera).

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Adamowicz-Hummel, A. (2008) Strategie radzenia sobie z nie zaadaptowanym materiałem dydaktycznym – wykorzystanie pomocy optycznych i nieoptycznych w nauczaniu osób z dysfunkcją wzroku. W: Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabowidzących.K.Czerwińska (red.). Wydawnictwo APS, Warszawa.

Błaziak, M., Kałkus, A. (2000) Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej. Szkoła Specjalna Nr 5.

Jacent-Styczyńska, J. (2008) Uwagi dotyczące adaptacji graficznej podręczników na potrzeby uczniów słabowidzących. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku - nowe podejście, nowe możliwości. M.Paplińska (red.). Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Duffy, M. (2000) Ocena i adaptacja miejsca pracy dla osoby słabo widzącej. W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Fundacja AWARE Europe, Warszawa (dostępny na stronie internetowej: http://www.idn.org.pl/aware-europe )

Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących - zalecenia i przepisy. (2016) Polski

Związek Niewidomych. http://pzn.org.pl/osoby-niewidome-i-slabowidzace-w-przestrzeni-publicznej-zalecenia-przepisy-dobre-praktyki/

Walkiewicz-Krutak M., Chlewińska K. (2016) Pomoce optyczne i elektroniczne wspomagające skuteczność korzystania ze wzroku uczniów

słabowidzących. Niepełnosprawność i Rehabilitacja" nr 2.

Watson, G. (1989) Umiejętności w zakresie posługiwania się pomocami optycznymi. (tłum.fragmentu art. z Journal of Visual Impairment and Blindness, 3/83) (maszynopis).

Materiały przygotowane przez prowadzącą zajęcia.

Literatura uzupełniająca

Błaziak, M., Kałkus, A. (2008) Adaptacja klasy pod kątem potrzeb i możliwości ucznia z dysfunkcją wzroku. W: Edukacja równych szans.

Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. M/Paplińska (red.), Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Duffy, M. (2002) Ocena i modyfikacja otoczenia dla osób słabowidzących. Zeszyty Tyflologiczne 20, Polski Związek Niewidomych, Warszawa.

Kowalski K. ( ? ) Mieszkanie dostępne dla osób z dysfunkcjami wzroku. Stowarzyszenie przyjaciół Integracji. Warszawa.

http://www.integracja.org/portfolio/mieszkanie-dostepne-dla-osob-z-dysfunkcjami-wzroku/

Lubawy H. (2010) Elektroniczne urządzenia wspomagające ucznia słabowidzącego. W: Witczak-Nowotna J. (2009). Wspomaganie uczniów

z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. (str. 71-88).

Radzimy jak, czyli praktyczne wskazówki dla niewidomych, słabowidzących i ich opiekunów. (2006). Materiały Tyflologiczne Nr 15, PZN, Warszawa. https://pzn.org.pl/praktyczne-wskazowki-dla-niewidomych-slabowidzacych-i-ich-opiekunow/

Wosik J. (2019) Przegląd sprzętu: lupy, lunety, okulary lupowe, pomoce elektroniczne. W: Przegląd Tyflologiczny 1-2/2019, PZN

Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. (2011) D.Kończyk (red.), Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

https://pzn.org.pl/wp-content/uploads/2016/07/zasady_adaptacji_materialow_dydaktycznych_do_potrzeb_osob_slabowidzacych.pdf

Uwagi:

Metody kształcenia:

- prezentacja pomocy rehabilitacyjnych

- dyskusja

- indywidualne prezentacje wybranych pomocy przez studentów

- wytyczne do ćwiczeń indywidualnych ‘ocena otoczenia pod kątem potrzeb osób słabowidzących’ i szczegółowe wskazówki do sporządzenia raportu z oceny

Zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS Teams. Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab6df0352b9604ea0ac4a07b4fd794a5a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c008ee4d-c89a-4145-b41f-0316dc62c34f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe: 15g

- przygotowanie się do zajęć, lektury: 20g

- przygotowanie się do zaliczenia: 10g

- przygotowanie raportu: 5 g

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

KRYTERIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

- obecność na zajęciach - dopuszcza się nieobecność na 3g (20%) zajęć, nieobecność wymaga zaliczenia

- aktywność na zajęciach

- zaliczenie pisemnego raportu z oceny otoczenia

- zdanie testu końcowego (min. 60 % poprawnych odpowiedzi) – 'zaliczenie na ocenę’

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)