Wykorzystanie pomocy w edukacji osób słabowidzących
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-WPO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykorzystanie pomocy w edukacji osób słabowidzących |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
zaliczenie zadania domowego 'Ocena otoczenia pod kątem potrzeb osób słabowidzących'; - zaliczenia testu końcowego |
Pełny opis: |
Zaznajomienie uczestników z metodami rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem bez pomocy optycznych i z pomocami oraz z technikami oceny i adaptacji otoczenia do możliwości i potrzeb wzrokowych osób słabowidzących. Techniki oceny i adaptacji otoczenia fizycznego i materiałów do potrzeb osób słabowidzących. Pomoce ‘nieoptyczne’ ułatwiające widzenie (powiększony druk, flamastry, zeszyty z pogrubioną linią, podstawki do czytania, itp.). Pomoce optyczne i optyczno-elektroniczne wspomagające wykorzystanie wzroku u osób słabowidzących (lupy, lunety, okulary lupowe, okulary lunetowe i lornetkowe, powiększalniki telewizyjne, lupy elektroniczne, tablety, smartfony, oprogramowanie powiększające obraz na ekranie komputera). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Adamowicz-Hummel, A. (2008) Strategie radzenia sobie z nie zaadaptowanym materiałem dydaktycznym – wykorzystanie pomocy optycznych i nieoptycznych w nauczaniu osób z dysfunkcją wzroku. W: Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabowidzących. K.Czerwińska (red.). Wydawnictwo APS, Warszawa. Błaziak, M., Kałkus, A. (2000) Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej. Szkoła Specjalna Nr 5. Jacent-Styczyńska, J. (2008) Uwagi dotyczące adaptacji graficznej podręczników na potrzeby uczniów słabowidzących. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku - nowe podejście, nowe możliwości. M.Paplińska (red.). Uniwersytet Warszawski, Warszawa. Duffy, M. (2000) Ocena i adaptacja miejsca pracy dla osoby słabo widzącej. W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Fundacja AWARE Europe, Warszawa (dostępny na stronie internetowej: http://www.idn.org.pl/aware-europe ) Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących - zalecenia i przepisy. (2016) Polski Związek Niewidomych. http://pzn.org.pl/osoby-niewidome-i-slabowidzace-w-przestrzeni-publicznej-zalecenia-przepisy-dobre-praktyki/ Walkiewicz-Krutak M., Chlewińska K. (2016) Pomoce optyczne i elektroniczne wspomagające skuteczność korzystania ze wzroku uczniów słabowidzących. Niepełnosprawność i Rehabilitacja" nr 2. Watson, G. (1989) Umiejętności w zakresie posługiwania się pomocami optycznymi. (tłum.fragmentu art. z Journal of Visual Impairment and Blindness, 3/83) (maszynopis). Materiały przygotowane przez prowadzącą zajęcia. Literatura uzupełniająca Błaziak, M., Kałkus, A. (2008) Adaptacja klasy pod kątem potrzeb i możliwości ucznia z dysfunkcją wzroku. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. M/Paplińska (red.), Uniwersytet Warszawski, Warszawa. Duffy, M. (2002) Ocena i modyfikacja otoczenia dla osób słabowidzących. Zeszyty Tyflologiczne 20, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. Kowalski K. ( ? ) Mieszkanie dostępne dla osób z dysfunkcjami wzroku. Stowarzyszenie przyjaciół Integracji. Warszawa. http://www.integracja.org/portfolio/mieszkanie-dostepne-dla-osob-z-dysfunkcjami-wzroku/ Lubawy H. (2010) Elektroniczne urządzenia wspomagające ucznia słabowidzącego. W: Witczak-Nowotna J. (2009). Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. (str. 71-88). Radzimy jak, czyli praktyczne wskazówki dla niewidomych, słabowidzących i ich opiekunów. (2006). Materiały Tyflologiczne Nr 15, PZN, Warszawa. https://pzn.org.pl/praktyczne-wskazowki-dla-niewidomych-slabowidzacych-i-ich-opiekunow/ Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. (2011) D.Kończyk (red.), Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa. https://pzn.org.pl/wp-content/uploads/2016/07/zasady_adaptacji_materialow_dydaktycznych_do_potrzeb_osob_slabowidzacych.pdf |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W02 Potrafi scharakteryzować najczęściej stosowane przez słabowidzących pomoce ułatwiające widzenie - nieoptyczne, optyczne, optyczno-elektroniczne - oraz inne pomoce rehabilitacyjne. PC1_KS_W01; PC1_KS_W02 Potrafi wymienić najczęściej spotykane problemy w posługiwaniu się pomocami i zaproponować sposoby rozwiązania ich. PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W03 Potrafi wymienić i omówić czynniki wpływające na funkcjonowanie osób słabowidzących w otoczeniu fizycznym. PC1_KS_U01; PC1_KS_U02 Umie dokonać analizy otoczenia fizycznego pod kątem potrzeb osób słabowidzących. PC1_KS_U03 Potrafi zidentyfikować źródła zaopatrzenia słabowidzących w pomoce optyczne, nieoptyczne, w materiały pomocnicze i inny sprzęt rehabilitacyjny. PC1_KS_U03 Potrafi zidentyfikować i przekazać najistotniejsze informacje dotyczące procesu doboru pomocy optycznych, nieoptycznych i innych pomocy rehabilitacyjnych dla słabowidzącego PC1_KS_K02 Wykazuje zrozumienie dla znaczenia pomocy rehabilitacyjnych w budowaniu samodzielności osób słabowidzących. |
Metody i kryteria oceniania: |
- zaliczenie zadania domowego 'Ocena otoczenia pod kątem potrzeb osób słabowidzących'; - zaliczenia testu końcowego |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Antonina Adamowicz-Hummel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenia raportu z ćwiczeń symulacyjnych - ocena otoczenia. Pisemny test zaliczeniowy (próg zaliczenia 60%) |
|
Pełny opis: |
Zaznajomienie uczestników z metodami rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem bez pomocy optycznych i z pomocami oraz z technikami oceny i adaptacji otoczenia do możliwości i potrzeb wzrokowych osób słabowidzących. Techniki oceny i adaptacji otoczenia fizycznego i materiałów do potrzeb osób słabowidzących. Pomoce ‘nieoptyczne’ ułatwiające widzenie (powiększony druk, flamastry, zeszyty z pogrubioną linią, podstawki do czytania, itp.). Pomoce optyczne i optyczno-elektroniczne wspomagające wykorzystanie wzroku u osób słabowidzących (lupy, lunety, okulary lupowe, okulary lunetowe i lornetkowe, powiększalniki telewizyjne, lupy elektroniczne, tablety, smartfony, oprogramowanie powiększające obraz na ekranie komputera). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Adamowicz-Hummel, A. (2008) Strategie radzenia sobie z nie zaadaptowanym materiałem dydaktycznym – wykorzystanie pomocy optycznych i nieoptycznych w nauczaniu osób z dysfunkcją wzroku. W: Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabowidzących.K.Czerwińska (red.). Wydawnictwo APS, Warszawa. Błaziak, M., Kałkus, A. (2000) Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej. Szkoła Specjalna Nr 5. Duffy, M. (2000) Ocena i adaptacja miejsca pracy dla osoby słabo widzącej. W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Fundacja AWARE Europe, Warszawa (dostępny na stronie internetowej: http://www.idn.org.pl/aware-europe ) Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących - zalecenia i przepisy. (2016) Polski Związek Niewidomych. http://pzn.org.pl/osoby-niewidome-i-slabowidzace-w-przestrzeni-publicznej-zalecenia-przepisy-dobre-praktyki/ Walkiewicz-Krutak M., Chlewińska K. (2016) Pomoce optyczne i elektroniczne wspomagające skuteczność korzystania ze wzroku uczniów słabowidzących. Niepełnosprawność i Rehabilitacja" nr 2. Watson, G. (1989) Umiejętności w zakresie posługiwania się pomocami optycznymi. (tłum.fragmentu art. z Journal of Visual Impairment and Blindness, 3/83) (maszynopis). Literatura uzupełniająca Duffy, M. (2002) Ocena i modyfikacja otoczenia dla osób słabowidzących. Zeszyty Tyflologiczne 20, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. Jacent-Styczyńska, J. (2008) Uwagi ogólne dotyczące adaptacji graficznej podręczników na potrzeby uczniów słabowidzących. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku - nowe podejście, nowe możliwości. M.Paplińska (red.). Uniwersytet Warszawski. Kowalski K. ( ? ) Mieszkanie dostępne dla osób z dysfunkcjami wzroku. Stowarzyszenie przyjaciół Integracji. Warszawa. Lubawy H. (2010) Elektroniczne urządzenia wspomagające ucznia słabowidzącego. W: Witczak-Nowotna J. (2009). Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. (str. 71-88). Radzimy jak, czyli praktyczne wskazówki dla niewidomych, słabowidzących i ich opiekunów. (2006). Materiały Tyflologiczne Nr 15, PZN, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: ćwiczenia - demonstracja materiałów i pomocy rehabilitacyjnych, ćwiczenia symulacyjne Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe: 15g - przygotowanie się do zajęć, lektury: 20g - przygotowanie się do zaliczenia: 10g - przygotowanie raportu: 5 g Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 KRYTERIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: - obecność na zajęciach - dopuszcza się nieobecność na 3g (20%) zajęć, nieobecność wymaga zaliczenia - aktywność na zajęciach - zaliczenie pisemnego raportu z oceny otoczenia - zdanie testu końcowego (min. 60 % poprawnych odpowiedzi) – 'zaliczenie na ocenę’ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Antonina Adamowicz-Hummel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody i kryteria oceniania: - zaliczenie zadania domowego 'Ocena otoczenia pod kątem potrzeb osób słabowidzących' – ocena raportu; - zaliczenie testu końcowego. |
|
Pełny opis: |
1. Techniki oceny i adaptacji otoczenia fizycznego i materiałów do potrzeb osób słabowidzących. 2. Pomoce ‘nieoptyczne’ ułatwiające widzenie (powiększony druk, zeszyty z pogrubioną linią, podstawki do czytania, itp.). 3. Pomoce optyczne i optyczno-elektroniczne wspomagające wykorzystanie wzroku u osób słabowidzących (lupy, lunety, okulary lupowe, okulary lunetowe i lornetkowe, powiększalniki i lupy elektroniczne, oprogramowanie powiększające obraz na ekranie komputera). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Adamowicz-Hummel, A. (2008) Strategie radzenia sobie z nie zaadaptowanym materiałem dydaktycznym – wykorzystanie pomocy optycznych i nieoptycznych w nauczaniu osób z dysfunkcją wzroku. W: Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabowidzących.K.Czerwińska (red.). Wydawnictwo APS, Warszawa. Błaziak, M., Kałkus, A. (2000) Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej. Szkoła Specjalna Nr 5. Jacent-Styczyńska, J. (2008) Uwagi dotyczące adaptacji graficznej podręczników na potrzeby uczniów słabowidzących. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku - nowe podejście, nowe możliwości. M.Paplińska (red.). Uniwersytet Warszawski, Warszawa. Duffy, M. (2000) Ocena i adaptacja miejsca pracy dla osoby słabo widzącej. W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Fundacja AWARE Europe, Warszawa (dostępny na stronie internetowej: http://www.idn.org.pl/aware-europe ) Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących - zalecenia i przepisy. (2016) Polski Związek Niewidomych. http://pzn.org.pl/osoby-niewidome-i-slabowidzace-w-przestrzeni-publicznej-zalecenia-przepisy-dobre-praktyki/ Walkiewicz-Krutak M., Chlewińska K. (2016) Pomoce optyczne i elektroniczne wspomagające skuteczność korzystania ze wzroku uczniów słabowidzących. Niepełnosprawność i Rehabilitacja" nr 2. Watson, G. (1989) Umiejętności w zakresie posługiwania się pomocami optycznymi. (tłum.fragmentu art. z Journal of Visual Impairment and Blindness, 3/83) (maszynopis). Materiały przygotowane przez prowadzącą zajęcia. Literatura uzupełniająca Błaziak, M., Kałkus, A. (2008) Adaptacja klasy pod kątem potrzeb i możliwości ucznia z dysfunkcją wzroku. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. M/Paplińska (red.), Uniwersytet Warszawski, Warszawa. Duffy, M. (2002) Ocena i modyfikacja otoczenia dla osób słabowidzących. Zeszyty Tyflologiczne 20, Polski Związek Niewidomych, Warszawa. Kowalski K. ( ? ) Mieszkanie dostępne dla osób z dysfunkcjami wzroku. Stowarzyszenie przyjaciół Integracji. Warszawa. http://www.integracja.org/portfolio/mieszkanie-dostepne-dla-osob-z-dysfunkcjami-wzroku/ Lubawy H. (2010) Elektroniczne urządzenia wspomagające ucznia słabowidzącego. W: Witczak-Nowotna J. (2009). Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. (str. 71-88). Radzimy jak, czyli praktyczne wskazówki dla niewidomych, słabowidzących i ich opiekunów. (2006). Materiały Tyflologiczne Nr 15, PZN, Warszawa. https://pzn.org.pl/praktyczne-wskazowki-dla-niewidomych-slabowidzacych-i-ich-opiekunow/ Wosik J. (2019) Przegląd sprzętu: lupy, lunety, okulary lupowe, pomoce elektroniczne. W: Przegląd Tyflologiczny 1-2/2019, PZN Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. (2011) D.Kończyk (red.), Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa. https://pzn.org.pl/wp-content/uploads/2016/07/zasady_adaptacji_materialow_dydaktycznych_do_potrzeb_osob_slabowidzacych.pdf |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - prezentacja pomocy rehabilitacyjnych - dyskusja - indywidualne prezentacje wybranych pomocy przez studentów - wytyczne do ćwiczeń indywidualnych ‘ocena otoczenia pod kątem potrzeb osób słabowidzących’ i szczegółowe wskazówki do sporządzenia raportu z oceny Zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS Teams. Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab6df0352b9604ea0ac4a07b4fd794a5a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c008ee4d-c89a-4145-b41f-0316dc62c34f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe: 15g - przygotowanie się do zajęć, lektury: 20g - przygotowanie się do zaliczenia: 10g - przygotowanie raportu: 5 g Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 KRYTERIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: - obecność na zajęciach - dopuszcza się nieobecność na 3g (20%) zajęć, nieobecność wymaga zaliczenia - aktywność na zajęciach - zaliczenie pisemnego raportu z oceny otoczenia - zdanie testu końcowego (min. 60 % poprawnych odpowiedzi) – 'zaliczenie na ocenę’ |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.