Ubóstwo i wykluczenie społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-UWS | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ubóstwo i wykluczenie społeczne | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PC, spec.: pedagogika resocjalizacyjna, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r. PC, spec.: pedagogika resocjalizacyjna, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_U02 Dostrzega i interpretuje zjawiska społeczne prowadzące do wykluczenia społecznego PC1_KS_W05 Identyfikuje objawy wykluczenia społecznego, opisuje uwarunkowania procesu wykluczenia społecznego jednostek, rodzin i grup społecznych. PC1_KS_W01 Opisuje podstawowe koncepcje pomocy osobom wykluczonym w powrocie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym Wyjaśnia różnorodne uwarunkowania skuteczności pomocy. PC1_KS_W04 Opisuje cele, zadania, sposoby działania i prawne podstawy funkcjonowania instytucji i organizacji funkcjonujących w systemie wsparcia osób ubogich i wykluczonych społecznie. PC1_KS_U02 Posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania, interpretowania oraz prognozowania rozwoju zjawiska ubóstwa i wykluczenia społecznego w indywidualnych przypadkach PC1_KK_K02 Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań wspierających wobec osób wykluczonych społecznie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2015-02-24 - 2015-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Karolina Grudzińska-Powierża | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Definicje i ujęcia syntetyczne Marginalizacja i wykluczenie społeczne w historii. Wybrane koncepcje teoretyczne Wskaźniki, kryteria i mierniki Wybrane badania empiryczne w Polsce Wykluczenie społeczne w działaniach Unii Europejskiej i Rady Europy Wykluczenie społeczne w polskiej polityce społecznej Uzupełnienia i podsumowania | |
Pełny opis: |
Definicje i ujęcia syntetyczne Marginalizacja i wykluczenie społeczne w historii. Wybrane koncepcje teoretyczne Wskaźniki, kryteria i mierniki Wybrane badania empiryczne w Polsce Wykluczenie społeczne w działaniach Unii Europejskiej i Rady Europy Wykluczenie społeczne w polskiej polityce społecznej Uzupełnienia i podsumowania | |
Literatura: |
Diagnoza Społeczna. W kolejnych raportach wyodrębniono rozdziały pt. "Wykluczenie społeczne". Komunikat Komisji Europejskiej: Modernizacja ochrony socjalnej na rzecz większej sprawiedliwości społecznej i spójności gospodarczej: dalsze propagowanie aktywnej integracji osób najbardziej oddalonych od rynku pracy. Jest to wynik konsultacji Komunikatu KE w sprawie w sprawie konsultacji dotyczących działań na szczeblu UE, mających na celu aktywną integrację osób najbardziej oddalonych od rynku pracy. „Marginalność i procesy marginalizacji społecznej”, tematyczne wydanie Polityki Społecznej nr 11-12/1999. Spis treści. Narodowa Strategia Integracji Społecznej - polski dokument opracowany przez Zespół Zadaniowy do Spraw Reintegracji Społecznej. "Od ubóstwa do wykluczenia społecznego", tematyczne wydanie Polityki Społecznej nr 11-12/2006 z prezentacją części wyników projektu "Bieda III".Spis treści. Program MPiPS "Aktywne formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu"oraz informacja o jego realizacji "Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe", UNDP i MPiPS (uwaga 30 MB). "Wykluczenie społeczne" raport z badań Pentora podsumowanie wyników 2006-2007-2008 K. Białobrzeska, S. Kawula red. "Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych", Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2006. H. Domański "Ubóstwo w społeczeństwach postkomunistycznych", Instytut Spraw Publicznych, 2002 (głównie ze względu na temat potencjalnej polskiejunderclass). M. Duda, B. Gulla red. "Przeciw wykluczeniu społecznemu", Wydawnictwo Naukowe PAT, 2008. L. Dziewięcka-Bokun „Unia Europejska przeciw biedzie i ekskluzji społecznej” w: E. Tarkowska red. „Przeciw biedzie”, Oficyna Naukowa, 2002. L. Frąckiewicz red. "Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych", Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, 2008. L. Frąckiewicz red. "Wykluczenie społeczne”, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, 2005. L. Frąckiewicz red. "Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu", Akademia Ekonomiczna w Katowicach, 2005. K.W. Frieske "Dynamika koncepcji marginalizacji" (w formacie doc na stronach IPiSS). K.W. Frieske "Społeczne wykluczenie - różne poziomy analizy" w: B. Rysz-Kowalczyk, B. Szatur-Jaworska "Wokół teorii polityki społecznej", Aspra-Jr, 2003. K.W. Frieske red. "Utopie inkluzji. Sukcesy i porażki programów reintegracji społecznej", Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, 2004. Ch. Gore, J.B. Figueiredo „Wykluczenie społeczne i polityka przeciwdziałania ubóstwu” w: Problemy Polityki Społecznej, nr 5/2003. K. Górniak "Organizacje społeczne przeciw wykluczeniu społecznemu i ich beneficjenci" w: Gliński P., Lewenstein B., Siciński A. red. "Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie", Wydawnictwo IFiS PAN, 2004. S. Golinowska, A. Ruzik, B. Pieliński i J. Gandzinowska "Praca lekarstwem na biedę i wykluczenie. Strategie wobec pracy", Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, 2007. S. Golinowska red. "Ubóstwo i wykluczenie społeczne, badania, metody, wyniki?", Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, 2005. M. Jarosz red. "Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny", Instytut Studiów Politycznych PAN, 2008. A. Karwacki "Błędne koło. Reprodukcja kultury podklasy społecznej", Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2006. A. Karwacki i D. Antonowicz "Underclass i kultura biedy w środowiskach popegeerowskich w kontekście sporów teoretycznych i interpretacyjnych" w: Studia Socjologiczne nr 3/2003. B. Kolny, G. Maciejweski "Zagrożenie ubóstwem i wykluczeniem społecznym w wyniku restrukturyzacji przemysłu węglowego w województwie śląskim - mity i fakty", Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, 2006. K. Korzeniewska „Biedni (i) emeryci: o ekonomicznej zależności biednych rodzin od pomocy z zewnątrz i o 'underclass po polsku'” w: K. Korzeniewska, E. Tarkowska red. „Lata tłuste, lata chude… Spojrzenia na biedę w społecznościach lokalnych”, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 2002. T. Kowalak "Ekskluzja społeczna" i "Marginalizacja społeczna", hasła w "Leksykonie polityki społecznej" pod red. B. Rysz-Kowalczyk, Aspra-Jr, 2001. W. Kubik i B. Urban red. „Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży”, Wydawnictwo WAM, 2005. J. Kwaśniewski red. "Kontrola społeczna procesów marginalizacji", Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, 1997. J. Laskowska-Otwinowska „Elementy kultury romskiej jako źródło marginalizacji i bogacenia się Romów polskich”, w: K. Korzeniewska, E. Tarkowska red. „Lata tłuste, lata chude… Spojrzenia na biedę w społecznościach lokalnych”, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 2002. D. Lepianka "Czym jest wykluczenie społeczne? Wprowadzenie do europejskich debat na temat ekskluzji" w: Kultura i Społeczeństwo nr 4/2002. R. Lister "Bieda", rozdz. 4 pt. "Ubóstwo a wykluczenie społeczne", Wydawnictwo Sic!, 2007. K. Marzec-Holka red. "Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej", Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2005. B. Misztal "Wyłączenie jako źródło problemów społecznych" w: K. Frysztacki i M. Korzeniowski red. "Wokół sposobów życia, kwestii społecznych i wzorów ich rozwiązywania", Uniwersytet Opolski, 2005. A. Niesporek, K. Wódz "Grupy zmarginalizowane. Przedsiębiorczość społeczna. Praca socjalna" w: T. Kaźmierczak, M. Rymsza red. "W stronę aktywnej polityki społecznej", Instytut Spraw Publicznych, 2003. M. Oliwa-Ciesielska „Marginalizujący charakter instytucji pomocy społecznej a pomoc bezdomnym” w: Praca Socjalna, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, nr 3/2002. M. Orłowska red. „Skazani na wykluczenie”, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, 2005. P. Poławski "Wykluczenie i szanse społecznej partycypacji", w: A. Kojder red. "Jedna Polska? Dawne i | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz liczba godzin kontaktowych 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 15 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-22 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Obecność na zajęciach - Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć - Przygotowanie prezentacji-animacji dotyczącej jednej z grup wykluczonych społecznie | |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Zdefiniowanie pojęć: marginalizacja, stygmatyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, ekskluzja 2. Przyczyny i rozmiar zjawiska w Polsce 3. Postawy społeczne wobec zjawiska wykluczenia 4. Działania priorytetowe dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego 5. Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa wobec wybranych grup wykluczonych społecznie: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - niepełnosprawnych i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit 2. Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego 3. Miżejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej do 2010 roku. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf 4. Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN 5. Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społeznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf 6. Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu Wykluczeniu Społecznemu 2020 - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program-przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej-integracji/ Literatura uzupełniająca: 1. Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf 2. Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. 3. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 4. Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW 5. Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdański | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje, film, analiza studium przypadku Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-29 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Obecność na zajęciach - Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć - Przygotowanie prezentacji-animacji dotyczącej jednej z grup wykluczonych społecznie | |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Zdefiniowanie pojęć: marginalizacja, stygmatyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, ekskluzja 2. Przyczyny i rozmiar zjawiska w Polsce 3. Postawy społeczne wobec zjawiska wykluczenia 4. Działania priorytetowe dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego 5. Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa wobec wybranych grup wykluczonych społecznie: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - niepełnosprawnych i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit 2. Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego 3. Miżejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej do 2010 roku. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf 4. Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN 5. Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społeznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf 6. Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu Wykluczeniu Społecznemu 2020 - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program-przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej-integracji/ Literatura uzupełniająca: 1. Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf 2. Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. 3. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 4. Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW 5. Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdańsk | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje, film, analiza studium przypadku Liczba godzin kontaktowych: 12 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Obecność na zajęciach - Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć - Przygotowanie prezentacji-animacji dotyczącej jednej z grup wykluczonych społecznie | |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Zdefiniowanie pojęć: marginalizacja, stygmatyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, ekskluzja 2. Przyczyny i rozmiar zjawiska w Polsce 3. Postawy społeczne wobec zjawiska wykluczenia 4. Zapoznanie z Narodową Strategią Integracji Społecznej dla Polski (2004) 5. Działania priorytetowe dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego 6. Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa wobec wybranych grup wykluczonych społecznie: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - niepełnosprawnych i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit 2. Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego 3. Miżejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej do 2010 roku. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf 4. Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN 5. Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społeznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf 6. Rynek pracy i wykluczenie społeczne : http://www.diagnoza.com/pliki/raporty_tematyczne/Rynek_pracy_i_wykluczenie_spoleczne.pdf 7. https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-usamodzielnianiu-dzieci-z-rodzin-zastepczych-i-domow-dziecka.html Literatura uzupełniająca: 1. Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf 2. Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. 3. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 4. Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW 5. Miś L. (2007) Problemy społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 6. Pawlik B. (2015) „Bezdomność. Modele pracy socjalnej” Wyd. Difin 7. Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdańsk 8. Szaban J. (2013) „Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej. Wyd. Difin | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje, filmy, dyskusja Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-27 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Obecność na zajęciach - Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć - Przygotowanie prezentacji-animacji dotyczącej jednej z grup wykluczonych społecznie | |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Zdefiniowanie pojęć: marginalizacja, stygmatyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, ekskluzja 2. Przyczyny i rozmiar zjawiska w Polsce 3. Postawy społeczne wobec zjawiska wykluczenia 4. Zapoznanie z Narodową Strategią Integracji Społecznej dla Polski (2004) 5. Działania priorytetowe dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego 6. Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa wobec wybranych grup wykluczonych społecznie: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - niepełnosprawnych i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit 2. Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego 3. Miżejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej do 2010 roku. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf 4. Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN 5. Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społeznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf 6. Rynek pracy i wykluczenie społeczne : http://www.diagnoza.com/pliki/raporty_tematyczne/Rynek_pracy_i_wykluczenie_spoleczne.pdf 7. https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-usamodzielnianiu-dzieci-z-rodzin-zastepczych-i-domow-dziecka.html Literatura uzupełniająca: 1. Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf 2. Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. 3. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 4. Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW 5. Miś L. (2007) Problemy społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 6. Pawlik B. (2015) „Bezdomność. Modele pracy socjalnej” Wyd. Difin 7. Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdańsk 8. Szaban J. (2013) „Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej. Wyd. Difin | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje, filmy, dyskusja Liczba godzin kontaktowych: 12 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Obecność na zajęciach - Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć - Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej z grup wykluczonych społecznie (charakterystyka grupy i zjawiska oraz formy przeciwdziałania wykluczeniu – przykłady dobrych praktyk i projektów) | |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Zdefiniowanie pojęć: marginalizacja, stygmatyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, ekskluzja 2. Przyczyny i rozmiar zjawiska w Polsce 3. Postawy społeczne wobec zjawiska wykluczenia 4. Zapoznanie z Narodową Strategią Integracji Społecznej dla Polski 5. Działania priorytetowe dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego 6. Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa wobec wybranych grup wykluczonych społecznie: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - niepełnosprawnych i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów | |
Literatura: |
Literatura zalecana: Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN Mizejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf Raport Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej: Sytaucja społeczno-ekonomiczna gospodarstw domowych w Polsce (2015-2016) https://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/sytuacja-spoleczno-ekonomiczna-gospodarstw-domowych-w-polsce/ Narodowa Strategia Integracji Społecznej: https://www.mpips.gov.pl/userfiles/File/mps/NSIS.pdf Rynek pracy i wykluczenie społeczne : http://www.diagnoza.com/pliki/raporty_tematyczne/Rynek_pracy_i_wykluczenie_spoleczne.pdf https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-usamodzielnianiu-dzieci-z-rodzin-zastepczych-i-domow-dziecka.html Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Miś L. (2007) Problemy społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Pawlik B. (2015) Bezdomność. Modele pracy socjalnej Wyd. Difin Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdańsk | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje, filmy, dyskusja Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-27 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Obecność na zajęciach - Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć - Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej z grup wykluczonych społecznie (charakterystyka grupy i zjawiska oraz formy przeciwdziałania wykluczeniu – przykłady dobrych praktyk i projektów) | |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Zdefiniowanie pojęć: marginalizacja, stygmatyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, ekskluzja 2. Przyczyny i rozmiar zjawiska w Polsce 3. Działania priorytetowe dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego 4. Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa wobec wybranych grup wykluczonych społecznie: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - niepełnosprawnych i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. | |
Literatura: |
Literatura zalecana: Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN Mizejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf Raport Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej: Sytaucja społeczno-ekonomiczna gospodarstw domowych w Polsce (2015-2016) https://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/sytuacja-spoleczno-ekonomiczna-gospodarstw-domowych-w-polsce/ Narodowa Strategia Integracji Społecznej: https://www.mpips.gov.pl/userfiles/File/mps/NSIS.pdf Rynek pracy i wykluczenie społeczne : http://www.diagnoza.com/pliki/raporty_tematyczne/Rynek_pracy_i_wykluczenie_spoleczne.pdf https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-usamodzielnianiu-dzieci-z-rodzin-zastepczych-i-domow-dziecka.html Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Miś L. (2007) Problemy społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Pawlik B. (2015) Bezdomność. Modele pracy socjalnej Wyd. Difin Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdańsk | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje, filmy, dyskusja Liczba godzin kontaktowych: 12 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 20 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - Obecność na zajęciach - Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć - Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej z grup wykluczonych społecznie (charakterystyka grupy i zjawiska oraz formy przeciwdziałania wykluczeniu – przykłady dobrych praktyk i projektów) | |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Zdefiniowanie pojęć: marginalizacja, stygmatyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, ekskluzja 2. Przyczyny i rozmiar zjawiska w Polsce 3. Postawy społeczne wobec zjawiska wykluczenia 4. Zapoznanie z Narodową Strategią Integracji Społecznej dla Polski 5. Działania priorytetowe dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego 6. Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa wobec wybranych grup wykluczonych społecznie: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - niepełnosprawnych i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów | |
Literatura: |
Literatura zalecana: Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN Mizejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf Raport Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej: Sytaucja społeczno-ekonomiczna gospodarstw domowych w Polsce (2015-2016) https://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/sytuacja-spoleczno-ekonomiczna-gospodarstw-domowych-w-polsce/ Narodowa Strategia Integracji Społecznej: https://www.mpips.gov.pl/userfiles/File/mps/NSIS.pdf Rynek pracy i wykluczenie społeczne : http://www.diagnoza.com/pliki/raporty_tematyczne/Rynek_pracy_i_wykluczenie_spoleczne.pdf https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-usamodzielnianiu-dzieci-z-rodzin-zastepczych-i-domow-dziecka.html Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Miś L. (2007) Problemy społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Pawlik B. (2015) Bezdomność. Modele pracy socjalnej Wyd. Difin Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdańsk | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje, filmy, dyskusja Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-03-02 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Beata Leska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Paulina Kamińska-Diduszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: - Aktywność na zajęciach - Zapoznawanie się z przesyłanymi materiałami - Wykonanie zadania wysłanego w mailu, sprawdzającego wiedzę z materiałów wysyłanych online - Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej wybranej grupy zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - z niepełnosprawnością i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. | |
Pełny opis: |
2020-02-21 8:00 : 11:25 sala 1208 Wprowadzenie w tematykę zajęć. Zdefiniowanie pojęć marginalizacja, stygamtyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, inkluzja, underclass, kultura ubóstwa. Omówienie sytuacji osób o niskich kwalifikacjach. 2020-02-28 08:00 : 11:25 sala 1208 Przyczyny i rozmiar zjawiska w Polsce i na świecie. Omówienie sytuacji osób opuszczających zakłady karne. 2020-03-06 08:00 : 11:25 sala 1208 Postawy społeczne wobec zjawiska wykluczenia. Omówienie sytuacji ofiar patologii życia rodzinnego. Kontynuacja zajęć w formie online przesyłanie materiałów na maila grupy resocjalizacja1720@gmail.com wraz z komentarzem. Komunikacja ze studentami za pomocą poczty USOS. 2020-03-13 08:00 : 11:25 Przesłanie materiałów z komentarzem dotyczących przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży. Omówienie sytuacji osób bezrobotnych oraz samotnie wychowujących dzieci. 2020-03-20 08:00 : 11:25 Wysłanie materiałów z komentarzem dotyczących Krajowego Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020, rozdział dotyczący Priorytetów Przeciwdziałania Wykluczeniu Społecznemu Dzieci i Młodzieży 2020-03-27 08:00 : 11:25 Wysłanie materiałów z komentarzem dotyczących działań priorytetowych dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego. Omówienie sytuacji osób chorujących psychicznie. 2020-04-03 Przesłanie materiałów wraz z komentarzem na temat ubóstwa i wykluczenia społecznego dzieci oraz postaw wobec wykluczenia oraz omówienie akcji pt. ,,Kino na przeciw wykluczeniu”. Omówienie sytuacji osób dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych. 2020-04-17 08:00 : 09:35 Przesłanie materiałów wraz z komentarzem na temat form pomocy dla osób wykluczonych oraz strategii, które są podejmowane. Omówienie sytuacji dzieci wychowujących się poza rodziną. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit 2. Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego 3. Miżejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej do 2010 roku. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf 4. Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN 5. Tarkowska, E. (2007). Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży. IPiSS. Warsaw. 6. Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społeznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf 7. Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu Wykluczeniu Społecznemu 2020 - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program-przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej-integracji/ Literatura uzupełniająca: 1. Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf 2. Kądziołka, K. (2015). Bezrobocie, ubóstwo i przestępczość w Polsce. Analiza zależności na poziomie województw. Studia Ekonomiczne, (242), 71-84. 3. Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. 3. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 4. Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW 5. Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdański 7. Szarfenberg, R. (2007). Ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne. W: Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M.(red.). Polityka społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: pogadanka, warsztaty, film, praca w grupach , praca samodzielna (w ramach kształcenia na odległość) Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Paulina Kamińska-Diduszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: - Zapoznawanie się z przesyłanymi materiałami - Wykonanie zadania wysłanego w mailu, sprawdzającego wiedzę z materiałów wysyłanych online - Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej wybranej grupy zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym: - dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych - dzieci wychowujących się poza rodziną - kobiet samotnie wychowujących dzieci - ofiar patologii życia rodzinnego - osób o niskich kwalifikacjach - osób bezrobotnych - żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych - z niepełnosprawnością i chronicznie chorych - starszych osób samotnych - osób chorujących psychicznie - opuszczający zakłady karne - imigrantów. | |
Pełny opis: |
W czasie trwania kwarantanny: Materiały są wysyłane synchronicznie, w dniu odbywania zajęć za pośrednictwem poczty USOS na adres mailowy do którego dostęp mają wszystkie osoby należące do grupy aps.reso@gmail.com . Przekazywanie treści programowych z komentarzem oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS na adres prowadzącej pk52544@aps.edu.pl 2020-03-28 przesłanie na maila grupowego materiałów wraz z komentarzem na temat przyczyn i rozmiaru zjawiska ubóstwa i wykluczenia społecznego w Polsce i na świecie. 2020-03-29 przesłanie na maila grupowego materiałów wraz z komentarzem nt. podstawowych pojęć dotyczących przedmiotu tj. marginalizacja, stygmatyzacja, ubóstwo, wykluczenie społeczne, inkluzja, inkluzja, underclass, kultura ubóstwa oraz czynników określających charakter ubóstwa oraz materiału na temat badań dotyczących ubóstwa i wykluczenia społecznego. 2020-04-04 przesłanie materiałów wraz z komentarzem na temat ubóstwa i wykluczenia społecznego dzieci oraz postaw wobec wykluczenia oraz omówienie akcji pt. ,,Kino na przeciw wykluczeniu”. 2020-05-16 Wysłanie materiału wraz z komentarzem na temat form pomocy dla osób wykluczonych oraz strategii jakie są podejmowane w Polsce oraz komentarzem dotyczących działań priorytetowych dla Polski w odniesieniu do wykluczenia społecznego. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit 2. Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego 3. Miżejewski C. Narodowa Strategia Integracji Społecznej do 2010 roku. Podsumowanie i wnioski na przyszłość. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu „EAPN Polska – razem na rzecz Europy Socjalnej. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2013/07/Narodowa-Strategia-Integracji-Spo%C4%B9%E2%80%9Aecznej-do-2010-roku-.Podsumowanie-i-wnioski-na-przysz%C4%B9%E2%80%9Ao%C4%B9%E2%80%BA%C3%84%E2%80%A1.pdf 4. Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN 5. Tarkowska, E. (2007). Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży. IPiSS. Warsaw. 6. Raport „Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie wskaźnikowe. Ministerstwo Pracy i Polityki Społeznej. Warszawa 2006 http://rszarf.ips.uw.edu.pl/wykluczenie/raport_undp.pdf 7. Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu Wykluczeniu Społecznemu 2020 - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program-przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej-integracji/ Literatura uzupełniająca: 1. Golczyńska-Grondas A. Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014. w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej „Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji” http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ekspertyza_A_Golczy%C5%84ska-Grondas.pdf 2. Kądziołka, K. (2015). Bezrobocie, ubóstwo i przestępczość w Polsce. Analiza zależności na poziomie województw. Studia Ekonomiczne, (242), 71-84. 3. Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. 3. Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 4. Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW 5. Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdański 7. Szarfenberg, R. (2007). Ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne. W: Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M.(red.). Polityka społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: pogadanka, warsztaty, film, praca w grupach, praca samodzielna (w ramach kształcenia na odległość) Liczba godzin kontaktowych: 12 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Kamil Miszewski | |
Prowadzący grup: | Anna Kieszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.