Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ubóstwo i wykluczenie społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-UWS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ubóstwo i wykluczenie społeczne
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_U02

Dostrzega i interpretuje zjawiska społeczne prowadzące do wykluczenia społecznego

PC1_KS_W05

Identyfikuje objawy wykluczenia społecznego, opisuje uwarunkowania procesu wykluczenia społecznego jednostek, rodzin i grup społecznych.

PC1_KS_W01

Opisuje podstawowe koncepcje pomocy osobom wykluczonym w powrocie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym

Wyjaśnia różnorodne uwarunkowania skuteczności pomocy.

PC1_KS_W04

Opisuje cele, zadania, sposoby działania i prawne podstawy funkcjonowania instytucji i organizacji funkcjonujących w systemie wsparcia osób ubogich i wykluczonych społecznie.

PC1_KS_U02

Posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania, interpretowania oraz prognozowania rozwoju zjawiska ubóstwa i wykluczenia społecznego w indywidualnych przypadkach

PC1_KK_K02

Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań wspierających wobec osób wykluczonych społecznie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Porembska
Prowadzący grup: Marta Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- Obecność na zajęciach

- Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć

- Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym (charakterystyka grupy i zjawiska oraz formy przeciwdziałania wykluczeniu – przykłady dobrych praktyk i projektów)

Pełny opis:

Treści zajęć:

Wprowadzenie w tematykę zajęć, zdefiniowanie podstawowych pojęć: wykluczenie, ubóstwo, marginalizacja

Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa oraz organizacji pozarządowych wobec wybranych grup wykluczonych społecznie:

- dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych

- dzieci wychowujących się poza rodziną

- kobiet samotnie wychowujących dzieci

- ofiar patologii życia rodzinnego

- osób o niskich kwalifikacjach

- osób bezrobotnych

- żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych

- niepełnosprawnych i chronicznie chorych

- starszych osób samotnych

- osób chorujących psychicznie

- opuszczający zakłady karne

- imigrantów.

Literatura:

Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020 - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program-przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej-integracji/

Apanel D., Jaworska A. (2013) Obszary wykluczenia społecznego: sfera biologiczna i środowiskowa. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit

Fajfer-Kruczek I. (2015). Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Fidelus A., (2011) Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej. Warszawa: Wydawnictwo UKSW

Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego

Grzesiak H., Fryz M., Ratajczak K. (red.) (2012) Wykluczenie społeczne wczoraj i dziś. Poznań

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2883/1/Wykluczenie%20spoleczne%20%20%20przeszlosc%20i%20terazniejszosc.pdf

Klaus. W. (red) (2013) Różni, ale równi. Prawo a równe traktowanie cudzoziemców w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Interwencji Prawnej

Klimczak W., Kubiński G., Sikora-Wiśniewska E. (2017) Wykluczenie społeczne w Polsce wybrane zagadnienia. Wrocław, Wydawnictwo Exante

Kłonkowska A. M., Szulc M. (red) (2013) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego.

Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW

Pokrzywa M,, Wilk S. (red.) (2013) Wykluczenie społeczne. Diagnoza. Wymiary i kierunki działań. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.

https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/2388/Wykluczenie%20spo%C5%82eczne.Diagnoza%2C%20wymiary%20i%20kierunki%20dzia%C5%82a%C5%84.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Raport o biedzie: https://www.szlachetnapaczka.pl/wp-content/uploads/2020/11/raport-o-biedzie-2020-szlachetna-paczka.pdf

Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdański

Szarfenberg, R. (2007). Ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne. W: Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M.(red.). Polityka społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN

Tarkowska, E. (2007). Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży. Warszawa: IPiSS

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, prezentacje, filmy, dyskusja

Zajęcia odbywają się zgodnie z planem, w poniedziałki, w MS Teams

Link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa9befaf7529c495d86ff2bcbf3a5ef7a%40thread.tacv2/conversations?groupId=c875e002-682c-476b-b315-ddfaaf4abf6f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Liczba godzin kontaktowych: 30

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Kieszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- Obecność na zajęciach

- Wypowiedzi ustne w trakcie zajęć

- Przygotowanie prezentacji dotyczącej jednej z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym (charakterystyka grupy i zjawiska oraz formy przeciwdziałania wykluczeniu – przykłady dobrych praktyk i projektów)

Metody kształcenia:

wykład, prezentacje, filmy, dyskusja

Pełny opis:

Treści zajęć:

Wprowadzenie w tematykę zajęć, zdefiniowanie podstawowych pojęć: wykluczenie, ubóstwo, marginalizacja

Omówienie aktualnej sytuacji i działań państwa oraz organizacji pozarządowych wobec wybranych grup wykluczonych społecznie:

- dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych

- dzieci wychowujących się poza rodziną

- kobiet samotnie wychowujących dzieci

- ofiar patologii życia rodzinnego

- osób o niskich kwalifikacjach

- osób bezrobotnych

- żyjących w trudnych warunkach mieszkaniowych

- niepełnosprawnych i chronicznie chorych

- starszych osób samotnych

- osób chorujących psychicznie

- opuszczający zakłady karne

- imigrantów.

Literatura:

Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020 - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - http://www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program-przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej-integracji/

Apanel D., Jaworska A. (2013) Obszary wykluczenia społecznego: sfera biologiczna i środowiskowa. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006) Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit

Fajfer-Kruczek I. (2015). Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Fidelus A., (2011) Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej. Warszawa: Wydawnictwo UKSW

Frąckiewicz L. (red.) (2005) Wykluczenie społeczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego

Grzesiak H., Fryz M., Ratajczak K. (red.) (2012) Wykluczenie społeczne wczoraj i dziś. Poznań

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2883/1/Wykluczenie%20spoleczne%20%20%20przeszlosc%20i%20terazniejszosc.pdf

Klaus. W. (red) (2013) Różni, ale równi. Prawo a równe traktowanie cudzoziemców w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Interwencji Prawnej

Klimczak W., Kubiński G., Sikora-Wiśniewska E. (2017) Wykluczenie społeczne w Polsce wybrane zagadnienia. Wrocław, Wydawnictwo Exante

Kłonkowska A. M., Szulc M. (red) (2013) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Korzon A., (2006). Edukacja niepełnosprawnych warunkiem wyrównywania ich szans w zjednoczonej Europie, [w:] Kosakowski Cz., Krause A., Przybyliński S. (red.): Dyskursy pedagogiki specjalnej. Między teorią i praktyką, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego.

Lister R. (2007) Bieda. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Marzec-Holka K. (red.) (2005) Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW

Pokrzywa M,, Wilk S. (red.) (2013) Wykluczenie społeczne. Diagnoza. Wymiary i kierunki działań. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.

https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/2388/Wykluczenie%20spo%C5%82eczne.Diagnoza%2C%20wymiary%20i%20kierunki%20dzia%C5%82a%C5%84.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Raport o biedzie: https://www.szlachetnapaczka.pl/wp-content/uploads/2020/11/raport-o-biedzie-2020-szlachetna-paczka.pdf

Sokołowska J. (2013) Młodzi wykluczeni w świetle badań biograficznych, w: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Uniwersytet Gdański

Szarfenberg, R. (2007). Ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne. W: Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M.(red.). Polityka społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Tarkowska E. (red.) (2013) Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: IFiS PAN

Tarkowska, E. (2007). Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży. Warszawa: IPiSS

Uwagi:

Kod do Zespołu:

eonxfcf

Liczba godzin kontaktowych: 12

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania prezentacji: 15

Liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)