Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia trudności wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-TTW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia trudności wychowawczych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W01

Zna podstawową terminologię dotyczącą procesu komunikacji interpersonalnej w relacji Dorosły-Dziecko

PC1_KS_W01

Ma wiedzę dotyczącą prawidłowości i zakłóceń przebiegu procesu komunikacji w relacji Dorosły-Dziecko

PC1_KS_W01; PC1_KS_W04

Zna wybrane koncepcje i metody dotyczące procesu wychowawczego

PC1_KS_U01

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą koncepcji i metod wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych

PC1_KS_U02

Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i interpretowania sytuacji wychowawczych

PC1_KS_U03

Ma rozwinięte umiejętności wychowawcze, potrafi porozumiewać się w sposób precyzyjny oraz właściwie używać i dostosowywać poznane techniki/metody do zaistniałej sytuacji wychowawczej

PC1_KS_U03

Ma świadomość potrzeby dokonywania samooceny własnych kompetencji komunikacyjnych i doskonalenia tych umiejętności zarówno poprzez literaturę, jak i uczestnictwo w warsztatach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Kolokwium pisemne

Zaliczenie prac domowych (wykonywane indywidualnie)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zasady sporządzania kontraktu.

Komunikacja i pułapki porozumiewania się.

Blokady komunikacji-typowa dwunastka. Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie.

Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia.

Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania.

Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania ”wejścia na parkiet”. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje.

Uczenie umiejętności rozwiązywania problemów.

Porozumiewanie bez przemocy - rozwiązywanie problemów w praktyce.

Zachęcanie do współpracy i samodzielności.

Stosowanie nagród i kar.

Prowadzenie obserwacji zachowania.

„Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek).

2. Forehand R., Long, N. (1998). Jak wychować uparte dziecko. Warszawa: BIS.

3. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

4. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP.

5. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo: Jacek Santorski.

6. Stewart, J. (red.). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej (s.35-133; 552-554). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kelly, K. (2005). Jak poradzić sobie z niegrzecznymi dziećmi. Warszawa: KDC.

2. Lovaas, I.O.(1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP.

3. Steede, K. (2000). 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna

analiza indywidualnych przypadków

dyskusja dydaktyczna

analiza opracowanego przez studentów indywidualnego przypadku (praca w zespołach)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (30 h)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h.)

Przygotowanie się do egzaminu (15h.)

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Kolokwium pisemne

Zaliczenie prac domowych (wykonywane indywidualnie)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zasady sporządzania kontraktu.

Komunikacja i pułapki porozumiewania się.

Blokady komunikacji-typowa dwunastka. Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie.

Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia.

Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania.

Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania ”wejścia na parkiet”. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje.

Uczenie umiejętności rozwiązywania problemów.

Porozumiewanie bez przemocy - rozwiązywanie problemów w praktyce.

Zachęcanie do współpracy i samodzielności.

Stosowanie nagród i kar.

Prowadzenie obserwacji zachowania.

„Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek).

2. Forehand R., Long, N. (1998). Jak wychować uparte dziecko. Warszawa: BIS.

3. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

4. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP.

5. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo: Jacek Santorski.

6. Stewart, J. (red.). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej (s.35-133; 552-554). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kelly, K. (2005). Jak poradzić sobie z niegrzecznymi dziećmi. Warszawa: KDC.

2. Lovaas, I.O.(1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP.

3. Steede, K. (2000). 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna

analiza indywidualnych przypadków

dyskusja dydaktyczna

analiza opracowanego przez studentów indywidualnego przypadku (praca w zespołach)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (30 h)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h.)

Przygotowanie się do egzaminu (15h.)

Liczba punktów ECTS:2

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa8da5ef4aecf46f784a70752235f57da%40thread.tacv2/conversations?groupId=4bdff45a-9996-4e83-a437-11ed5b154d42&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Kolokwium pisemne

Zaliczenie prac domowych (wykonywane indywidualnie)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zasady sporządzania kontraktu.

Komunikacja i pułapki porozumiewania się.

Blokady komunikacji-typowa dwunastka. Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie.

Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia.

Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania.

Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania ”wejścia na parkiet”. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje.

Uczenie umiejętności rozwiązywania problemów.

Porozumiewanie bez przemocy - rozwiązywanie problemów w praktyce.

Zachęcanie do współpracy i samodzielności.

Stosowanie nagród i kar.

Prowadzenie obserwacji zachowania.

„Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek).

2. Forehand R., Long, N. (1998). Jak wychować uparte dziecko. Warszawa: BIS.

3. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

4. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP.

5. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo: Jacek Santorski.

6. Stewart, J. (red.). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej (s.35-133; 552-554). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kelly, K. (2005). Jak poradzić sobie z niegrzecznymi dziećmi. Warszawa: KDC.

2. Lovaas, I.O.(1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP.

3. Steede, K. (2000). 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna

analiza indywidualnych przypadków

dyskusja dydaktyczna

analiza opracowanego przez studentów indywidualnego przypadku (praca w zespołach)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (12 h)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h.)

Przygotowanie się do egzaminu (18h.)

Link do zespołu na Teamsach:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8a27e14b4e7d425fa0406af78c0273d0%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f48e557-89e8-49b6-88a4-0fc4e0aa163d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)