Terapia trudności wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-TTW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia trudności wychowawczych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W01 Zna podstawową terminologię dotyczącą procesu komunikacji interpersonalnej w relacji Dorosły-Dziecko PC1_KS_W01 Ma wiedzę dotyczącą prawidłowości i zakłóceń przebiegu procesu komunikacji w relacji Dorosły-Dziecko PC1_KS_W01; PC1_KS_W04 Zna wybrane koncepcje i metody dotyczące procesu wychowawczego PC1_KS_U01 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą koncepcji i metod wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych PC1_KS_U02 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i interpretowania sytuacji wychowawczych PC1_KS_U03 Ma rozwinięte umiejętności wychowawcze, potrafi porozumiewać się w sposób precyzyjny oraz właściwie używać i dostosowywać poznane techniki/metody do zaistniałej sytuacji wychowawczej PC1_KS_U03 Ma świadomość potrzeby dokonywania samooceny własnych kompetencji komunikacyjnych i doskonalenia tych umiejętności zarówno poprzez literaturę, jak i uczestnictwo w warsztatach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Kolokwium pisemne Zaliczenie prac domowych (wykonywane indywidualnie) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zasady sporządzania kontraktu. Komunikacja i pułapki porozumiewania się. Blokady komunikacji-typowa dwunastka. Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie. Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia. Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania. Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania ”wejścia na parkiet”. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje. Uczenie umiejętności rozwiązywania problemów. Porozumiewanie bez przemocy - rozwiązywanie problemów w praktyce. Zachęcanie do współpracy i samodzielności. Stosowanie nagród i kar. Prowadzenie obserwacji zachowania. „Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek). 2. Forehand R., Long, N. (1998). Jak wychować uparte dziecko. Warszawa: BIS. 3. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. 4. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP. 5. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo: Jacek Santorski. 6. Stewart, J. (red.). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej (s.35-133; 552-554). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kelly, K. (2005). Jak poradzić sobie z niegrzecznymi dziećmi. Warszawa: KDC. 2. Lovaas, I.O.(1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP. 3. Steede, K. (2000). 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna analiza indywidualnych przypadków dyskusja dydaktyczna analiza opracowanego przez studentów indywidualnego przypadku (praca w zespołach) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (30 h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h.) Przygotowanie się do egzaminu (15h.) SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Kolokwium pisemne Zaliczenie prac domowych (wykonywane indywidualnie) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zasady sporządzania kontraktu. Komunikacja i pułapki porozumiewania się. Blokady komunikacji-typowa dwunastka. Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie. Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia. Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania. Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania ”wejścia na parkiet”. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje. Uczenie umiejętności rozwiązywania problemów. Porozumiewanie bez przemocy - rozwiązywanie problemów w praktyce. Zachęcanie do współpracy i samodzielności. Stosowanie nagród i kar. Prowadzenie obserwacji zachowania. „Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek). 2. Forehand R., Long, N. (1998). Jak wychować uparte dziecko. Warszawa: BIS. 3. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. 4. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP. 5. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo: Jacek Santorski. 6. Stewart, J. (red.). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej (s.35-133; 552-554). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kelly, K. (2005). Jak poradzić sobie z niegrzecznymi dziećmi. Warszawa: KDC. 2. Lovaas, I.O.(1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP. 3. Steede, K. (2000). 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna analiza indywidualnych przypadków dyskusja dydaktyczna analiza opracowanego przez studentów indywidualnego przypadku (praca w zespołach) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (30 h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h.) Przygotowanie się do egzaminu (15h.) Liczba punktów ECTS:2 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa8da5ef4aecf46f784a70752235f57da%40thread.tacv2/conversations?groupId=4bdff45a-9996-4e83-a437-11ed5b154d42&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Kolokwium pisemne Zaliczenie prac domowych (wykonywane indywidualnie) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zasady sporządzania kontraktu. Komunikacja i pułapki porozumiewania się. Blokady komunikacji-typowa dwunastka. Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie. Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia. Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania. Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania ”wejścia na parkiet”. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje. Uczenie umiejętności rozwiązywania problemów. Porozumiewanie bez przemocy - rozwiązywanie problemów w praktyce. Zachęcanie do współpracy i samodzielności. Stosowanie nagród i kar. Prowadzenie obserwacji zachowania. „Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek). 2. Forehand R., Long, N. (1998). Jak wychować uparte dziecko. Warszawa: BIS. 3. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. 4. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP. 5. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo: Jacek Santorski. 6. Stewart, J. (red.). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej (s.35-133; 552-554). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kelly, K. (2005). Jak poradzić sobie z niegrzecznymi dziećmi. Warszawa: KDC. 2. Lovaas, I.O.(1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP. 3. Steede, K. (2000). 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna analiza indywidualnych przypadków dyskusja dydaktyczna analiza opracowanego przez studentów indywidualnego przypadku (praca w zespołach) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (12 h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h.) Przygotowanie się do egzaminu (18h.) Link do zespołu na Teamsach: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8a27e14b4e7d425fa0406af78c0273d0%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f48e557-89e8-49b6-88a4-0fc4e0aa163d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.