Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy neurologopedii - NMPK

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PNN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy neurologopedii - NMPK
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W04, PC1_KK_W05, PC1_KK_W06

Zna różnorodną terminologię stosowaną w odniesieniu do zaburzeń mowy pochodzenia korowego.

PC1_KK_W06, PC1_KK_W08, PC1_KK_W03

Rozróżnia poszczególne typy NMPK, wskazuje ich objawy oraz umie wyjaśnić patomechanizm różnych typów NMPK

PC1_KK_W06, PC1_KK_W08, PC1_KK_W03

Umie wyjaśnić różnice między NMPK a innymi trudnościami w słownym porozumiewaniu się

PC1_KS_U01, PC1_KK_U04, PC1_KS_U04, PC1_KS_U02

Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń korowych

PC1_KS_U01, PC1_KK_U04, PC1_KS_U04, PC1_KS_U02

Potrafi interpretować objawy NMPK – trafnie rozpoznaje typ zaburzenia

PC1_KS_U03, PC1_KS_U04, PC1_KS_U02

Potrafi opracować ogólny program usprawniania w przypadkach NMPK

PC1_KK_K02, PC1_KK_K03, PC1_KK_K04, PC1-K04

Rozumie potrzeby i ograniczenia dziecka z zaburzeniami mowy pochodzenia korowego. Jest wrażliwy na specyficzne potrzeby osób z NMPK.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Aleksandra Karwowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- egzamin pisemny końcowy,

- obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne i praktyczne)

- praca zaliczeniowa w parach (przygotowanie konspektów zajęć logopedycznych dla obserwowanych podczas warsztatów dzieci z diagnozą NMPK

Pełny opis:

Treści:

1.Wyjaśnienie terminologii (alalia; afazja-dziecięca, wrodzona, pierwotna; dysfazja; opóźniony rozwój mowy; niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, SLI).

2.Przedstawienie etiologii i patomechanizmu zaburzenia

3.Zestawienie charakterystycznych objawów poszczególnych typów NMPK

4. Zaburzenia językowe i niejęzykowe w NMPK

5. Diagnoza dzieci z NMPK - przegląd narzędzi diagnostycznych

6.Metody wykorzystywane w terapii logopedycznej dzieci z NMPK

7.Projektowanie ogólnego programu terapii.

Literatura:

1. Bieńkowska K. (2012) - ,,Jak dzieci uczą się mówić".PZWL.

2. Daniluk B. (2011) - Specyficzne zaburzenia językowe u dzieci [W:] Borkowska A.R., Domańska Ł. (red.) - Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN.

3. Dilling-Ostrowska E. (1994) „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego.” [w:] J.Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci. Wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne” Warszawa: wyd. UW

4. Herzyk A. (1992) "Afazja i mutyzm dziecięcy", Lublin.

5. Krasowicz - Kupis G. (2012) - ,,SLI i inne zaburzenia językowe".GWP.

6. Panasiuk J. (2008) - Standard postępowania logopedycznego w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji [w:] Logopedia t. 37, s. 69-88.

7. Parol Z. (1997) „Dziecko z niedokształceniem mowy. Diagnoza, analiza, terapia.” Warszawa WSiP

8. Styczek I.(1979) „Logopedia”. Warszawa PWN s. 254-301.

9. Paluch A., Drewniak - Wołosz E., Mikosza L.(2012) - ,,Afa -skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?".Kraków. Impuls.

10. Pruszewicz A. (red.) (2003) „Audiologia kliniczna - zarys” Wydawnictwo AM a Poznaniu.

11. Razem dla słuchu. Zintegrowana skala rozwoju (2011) [tyt.org. Integrated Scale of Development, Listen Learn and Talk, Cochlear], oprac. Bieńkowska K., Woźniak A.Wrocław.

12. Przesmycka-Kamińska J. „Edukacja dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego oraz dzieci i młodzieży z afazją.”

Uwagi:

Metody kształcenia - wykład, ćwiczenia, prezentacje multimedialne, filmy dvd

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 15 + 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 25 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- pisemne zaliczenie końcowe (przeprowadzone z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms),

- Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności oraz przygotowania (w parach) konspektów zajęć logopedycznych dla obserwowanych podczas warsztatów dzieci z diagnozą NMPK)

Pełny opis:

Treści:

1. Definicje i wyjaśnienie terminologii (alalia; afazja-dziecięca, wrodzona, pierwotna; dysfazja; opóźniony rozwój mowy; niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, SLI).

2. Przedstawienie etiologii i patomechanizmu zaburzenia

3. Zestawienie charakterystycznych objawów poszczególnych typów NMPK

4. Zaburzenia językowe i niejęzykowe w NMPK

5. Różnicowanie objawów NMPK z innymi zaburzeniami mowy

6. Metody wykorzystywane w terapii logopedycznej dzieci z NMPK

7. Projektowanie ogólnego programu terapii.

8. Analiza i interpretacja wypowiedzi osób z NMPK (na podstawie prezentowanych filmów)

10. Tworzenie konkspektów zajęć logopedycznych.

Literatura:

1. Bieńkowska K. (2012) - ,,Jak dzieci uczą się mówić".PZWL.

2. Daniluk B. (2011) - Specyficzne zaburzenia językowe u dzieci [W:] Borkowska A.R., Domańska Ł. (red.) - Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN.

3. Dilling-Ostrowska E. (1994) „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego.” [w:] J.Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci. Wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne” Warszawa: wyd. UW

4. Herzyk A. (1992) "Afazja i mutyzm dziecięcy", Lublin.

5. Krasowicz - Kupis G. (2012) - ,,SLI i inne zaburzenia językowe".GWP.

6. Panasiuk J. (2008) - Standard postępowania logopedycznego w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji [w:] Logopedia t. 37, s. 69-88.

7. Parol Z. (1997) „Dziecko z niedokształceniem mowy. Diagnoza, analiza, terapia.” Warszawa WSiP

8. Styczek I.(1979) „Logopedia”. Warszawa PWN s. 254-301.

9. Paluch A., Drewniak - Wołosz E., Mikosza L.(2012) - ,,Afa -skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?".Kraków. Impuls.

10. Pruszewicz A. (red.) (2003) „Audiologia kliniczna - zarys” Wydawnictwo AM a Poznaniu.

11. Razem dla słuchu. Zintegrowana skala rozwoju (2011) [tyt.org. Integrated Scale of Development, Listen Learn and Talk, Cochlear], oprac. Bieńkowska K., Woźniak A.Wrocław.

12. Przesmycka-Kamińska J. „Edukacja dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego oraz dzieci i młodzieży z afazją.”

Uwagi:

Metody kształcenia:

- Ćwiczenia w aplikacji Teams (prezentacje multimedialne, filmy)

- Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w (prezentacja filmów z osobami z NMPK)

Kontakt z prowadzącą ćwiczenia i warsztaty odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącą z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Sposób dołączenia studentów do grupy zajęciowej został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail.

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach - ćwiczenia, warsztaty 25 + 5

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do zaliczenia 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)