Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy neurologopedii - dyzartria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PND
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy neurologopedii - dyzartria
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W01

Umie wymienić podstawowe pojęcia związane z diagnozą zaburzeń dyzartrycznych (definicje i klasyfikacje dyzartrii, typy dyzartrii, objawy poszczególnych typów dyzartrii, diagnoza różnicowa zaburzeń dyzartrycznych)

PC1_KK_W04, PC1_KK_W05

Umie wyjaśnić patomechanizm zaburzeń dyzartrycznych

PC1_KK_W04

Potrafi opisać metody diagnozy i terapii logopedycznej dzieci z dyzartrią na tle mózgowego porażenia dziecięcego

PC1_KK_U02, PC1_KS_U01

Potrafi uzasadnić wybór poznanych metod diagnozy i terapii

PC1_KK_U02, PC1_KS_U02

Trafnie analizuje i interpretuje objawy zaburzeń dyzartrycznych prezentowane na materiale filmowym i na pisemnych przykładach

PC1_KK_K03, PC1_KS_K02,

Rozumie konieczność doboru metod terapii logopedycznej do indywidualnych potrzeb i ograniczeń pacjenta z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy

PC1_KK_K03, PC1_KS_K02

Rozumie znaczenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy logopedycznej z pacjentami z dyzartrią

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska, Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms)

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności oraz aktywności studentów podczas prezentowanych nagrań pacjentów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁAD:

1. Definicje pojęcia dyzartria - różne ujęcia problematyki.

2. Klasyfikacja i symptomatologia dyzartrycznych zaburzeń mowy.

3. Diagnoza różnicowa dyzartrii z innymi zaburzeniami mowy: afazją, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, jąkaniem, dyslalią.

4. Mózgowe porażenie dziecięce – informacje ogólne o objawach i etiologii porażenia z uwzględnieniem danych dotyczących symptomatologii zaburzeń mowy i języka

5. Poziomy rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym – omówienie symptomatologii zaburzeń motorycznych, sensorycznych, komunikacyjnych, językowych.

6. Zburzenia dyzartryczne u dzieci i dorosłych – podstawy diagnozy.

ĆWICZENIA:

1. Budowa i funkcjonowanie układu nerwowego.

2. Definicje i przyczyny dyzartrii.

3. Objawowa klasyfikacja dyzartrii

4. Interpretacja trudności oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych i prozodycznych zaobserwowanych u pacjentów (na podstawie prezentowanych filmów)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta, Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, wyd. APS,Warszawa,

Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk,

Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa

Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa

Mirecka U., Gustaw K., 2006 – Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wrocław.Continuo.

Literatura uzupełniająca:

Mirecka U., 2008 – Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii [W:] Logopedia.t.37, s. 235-242.

Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52.

Źródło dostępu:

http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf

Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15.

Źródło dostępu:

https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf

Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie.

Źródło dostępu:

https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Studenci zostali dołączeni do zespołu w aplikacji Teams, dodatkowo przez pocztę USOSmail został przekazany kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej.

Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje multimedialne, obserwacja i analiza nagrań pacjentów z dyzartrią, dyskusja.

Kontakt z prowadzącymi zajęcia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe wykład, ćwiczenia - 15+15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 45 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)