Podstawy neurologopedii - dyzartria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PND |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy neurologopedii - dyzartria |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W01 Umie wymienić podstawowe pojęcia związane z diagnozą zaburzeń dyzartrycznych (definicje i klasyfikacje dyzartrii, typy dyzartrii, objawy poszczególnych typów dyzartrii, diagnoza różnicowa zaburzeń dyzartrycznych) PC1_KK_W04, PC1_KK_W05 Umie wyjaśnić patomechanizm zaburzeń dyzartrycznych PC1_KK_W04 Potrafi opisać metody diagnozy i terapii logopedycznej dzieci z dyzartrią na tle mózgowego porażenia dziecięcego PC1_KK_U02, PC1_KS_U01 Potrafi uzasadnić wybór poznanych metod diagnozy i terapii PC1_KK_U02, PC1_KS_U02 Trafnie analizuje i interpretuje objawy zaburzeń dyzartrycznych prezentowane na materiale filmowym i na pisemnych przykładach PC1_KK_K03, PC1_KS_K02, Rozumie konieczność doboru metod terapii logopedycznej do indywidualnych potrzeb i ograniczeń pacjenta z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy PC1_KK_K03, PC1_KS_K02 Rozumie znaczenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy logopedycznej z pacjentami z dyzartrią |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms) Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności oraz aktywności studentów podczas prezentowanych nagrań pacjentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁAD: 1. Definicje pojęcia dyzartria - różne ujęcia problematyki. 2. Klasyfikacja i symptomatologia dyzartrycznych zaburzeń mowy. 3. Diagnoza różnicowa dyzartrii z innymi zaburzeniami mowy: afazją, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, jąkaniem, dyslalią. 4. Mózgowe porażenie dziecięce – informacje ogólne o objawach i etiologii porażenia z uwzględnieniem danych dotyczących symptomatologii zaburzeń mowy i języka 5. Poziomy rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym – omówienie symptomatologii zaburzeń motorycznych, sensorycznych, komunikacyjnych, językowych. 6. Zburzenia dyzartryczne u dzieci i dorosłych – podstawy diagnozy. ĆWICZENIA: 1. Budowa i funkcjonowanie układu nerwowego. 2. Definicje i przyczyny dyzartrii. 3. Objawowa klasyfikacja dyzartrii 4. Interpretacja trudności oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych i prozodycznych zaobserwowanych u pacjentów (na podstawie prezentowanych filmów) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta, Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, wyd. APS,Warszawa, Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk, Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa Mirecka U., Gustaw K., 2006 – Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wrocław.Continuo. Literatura uzupełniająca: Mirecka U., 2008 – Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyzartrii [W:] Logopedia.t.37, s. 235-242. Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Źródło dostępu: http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/SP-2012_noRev.pdf Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Źródło dostępu: https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2016-1-008.pdf Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. Źródło dostępu: https://podyplomie.pl/neurologia/15449,dyzartria-w-klinice-osob-doroslych |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Studenci zostali dołączeni do zespołu w aplikacji Teams, dodatkowo przez pocztę USOSmail został przekazany kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje multimedialne, obserwacja i analiza nagrań pacjentów z dyzartrią, dyskusja. Kontakt z prowadzącymi zajęcia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe wykład, ćwiczenia - 15+15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 45 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.