Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PKI Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla I r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

WIEDZA

PC1_KS_W02

Zna pojęcie niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji psychologii

PC1_KK_W02

Zna teorie oraz stan dotychczasowych badań nad osobowością, temperamentem, obrazem siebie i samooceną osób z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_W05

PC1_KK_W09

Potrafi podać charakterystyczne cechy procesów poznawczych osób z niepełnosprawnością intelektualną i wskazać różnice w odniesieniu do osób o prawidłowym rozwoju

Umiejętności

PC1_KS_U04

PC1_KK_U09

Posiada umiejętności interpretowania i wykorzystywania aktualnych teorii psychologicznych w procesie tworzenia procedur rehabilitacyjno- edukacyjnych

PC1_KS_U02

Posiada umiejętność analizy materiałów naukowych na temat niepełnosprawności intelektualnej

Kompetencje społeczne

PC1_KK_U04

Przejawia wnikliwość w postrzeganiu i holistycznym ujmowaniu losów osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz, Natalia Józefacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Informowanie rodziców o problemach w rozwoju dziecka (modelowa procedura informowania). Psychologiczna analiza sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Koncepcje wyjaśniające wpływ zaburzeń w rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziców. Pomoc rodzicom i rodzinie – formy pomocy. Aktualnie obowiązująca definicja niepełnosprawności intelektualnej oraz założenia, które należy uwzględnić przy jej stosowaniu. Charakterystyka funkcjonowania osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej. Diagnoza psychologiczna niepełnosprawności intelektualnej. Procedura wydawania Orzeczeń i Opinii. Problemy zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Cechy osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Bouras, N. i Holt, G. (2010). Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Wrocław: Elsevier Urban& Partner

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. W: A. Czapiga (red.), Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka (s.13-33). Wrocław: Wydawnictwo WTN

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia behawioralne i emocjonalne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekka niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja, esej, warsztat

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 30h

przygotowanie zajęć, lektury - 15h

przygotowanie do egzaminu - 20h

przygotowanie referatu - 15h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie

Egzamin pisemny. Praca w małych grupach.

Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego-studium przypadku.

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI.

2) Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej .

3) Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

4) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

7) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

1) Wprowadzenie: Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej; dziedziczenie lekkiej niepełnosprawności intelektualnej; rzadkie zespoły genetyczne związane z NI.

2) Choroby dziedziczone monogenowo dominująco związane z NI.

3) Choroby dziedziczone monogenowo recesywnie związane z NI.

4) Aberracje chromosomowe strukturalne związane z NI.

5) Aberracje chromosomowe liczbowe związane z NI.

6) Uszkodzenia układu nerwowego powstałe w okresie okołoporodowym i noworodkowym; mózgowe porażenie dziecięce.

7) Przyczyny rodzinno-środowiskowe działające w czasie po urodzeniu się dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2015). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład i ćwiczenia - 15+15 godzin

przygotowanie prezentacji - 8 godz.

przygotowanie studiów przypadków- 6 godz.

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką psychologicznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po omówieniu określeń, klasyfikacji, etiologii tego stanu funkcjonowania, podawane są zagadnienia związane z przebiegiem podstawowych procesów poznawczych, ze strukturą osobowości a także wielowymiarową charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną

1) Wprowadzenie: Godność osoby niepełnosprawnej intelektualnie [NI] i sens jej życia; dane epidemiologiczne; określenia i definicje NI; model funkcjonalny NI; Diagnoza stanu niepełnosprawności intelektualnej; Charakterystyka osób w różnym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie (lekkim i głębszym: umiarkowanym, znacznym i głębokim).

2) Przebieg procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia, myślenie) u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

3) Temperament, osobowość, obraz siebie, samoocena u osób niepełnosprawnych intelektualnie.

4) Rodzina osób niepełnosprawnych intelektualnie.

5) „Mocne” i „słabe” strony osób niiepełnosprawnych intelektualnie we współczesnych badaniach: a-niepełnosprawność intelektualna z perspektywy psychologii pozytywnej, b- problemy zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych intelektualnie.

6) Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej; Klasyfikacje przyczyn niepełnosprawności intelektualnej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Literatura uzupełniająca:

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2015). Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepublikowany maszynopis. Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda studiów przypadku, filmy szkoleniowe.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład 15n

zapoznanie się z literaturą przedmiotu potrzebną do uczestniczenia aktywnego w zajęciach - 20 godz.

przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Informowanie rodziców o problemach w rozwoju dziecka (modelowa procedura informowania). Psychologiczna analiza sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Koncepcje wyjaśniające wpływ zaburzeń w rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziców. Pomoc rodzicom i rodzinie – formy pomocy. Aktualnie obowiązująca definicja niepełnosprawności intelektualnej oraz założenia, które należy uwzględnić przy jej stosowaniu. Charakterystyka funkcjonowania osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej. Diagnoza psychologiczna niepełnosprawności intelektualnej. Procedura wydawania Orzeczeń i Opinii. Problemy zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Cechy osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Bouras, N. i Holt, G. (2010). Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Wrocław: Elsevier Urban& Partner

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. W: A. Czapiga (red.), Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka (s.13-33). Wrocław: Wydawnictwo WTN

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia behawioralne i emocjonalne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekka niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja, esej, warsztat

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 30h

przygotowanie zajęć, lektury - 15h

przygotowanie do egzaminu - 20h

przygotowanie referatu - 15h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Informowanie rodziców o problemach w rozwoju dziecka (modelowa procedura informowania). Psychologiczna analiza sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Koncepcje wyjaśniające wpływ zaburzeń w rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziców. Pomoc rodzicom i rodzinie – formy pomocy. Aktualnie obowiązująca definicja niepełnosprawności intelektualnej oraz założenia, które należy uwzględnić przy jej stosowaniu. Charakterystyka funkcjonowania osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej. Diagnoza psychologiczna niepełnosprawności intelektualnej. Procedura wydawania Orzeczeń i Opinii. Problemy zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Cechy osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Bouras, N. i Holt, G. (2010). Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Wrocław: Elsevier Urban& Partner

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. W: A. Czapiga (red.), Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka (s.13-33). Wrocław: Wydawnictwo WTN

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia behawioralne i emocjonalne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekka niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja, esej, warsztat

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 15h

przygotowanie zajęć, lektury - 15h

przygotowanie do egzaminu - 20h

przygotowanie referatu - 15h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Danielewicz
Prowadzący grup: Dorota Danielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.