Polski język migowy (PJM) 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PJM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polski język migowy (PJM) 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a6c12f026ad443c9c78e3fd1dc47cbd%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce9d22f1-1641-4ae7-8db1-c1e28c8b7a51&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM Znaki daktylograficzne Wprowadzenie słów migowych Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych Gramatyka przestrzenna Dialogi migowe |
Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM , kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących Znaki daktylograficzne Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, liczebniki, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, nazwy języków, zdrowie, jedzenie, picie. Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja). |
Literatura: |
Lane, H. (1996). Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo PWN. Sacks, O. (2011). Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-ka. Tomaszewski, P. (2004). Polski język migowy – mity i fakty. Poradnik Językowy, 6, 59-72. Tomaszewski, P. (2011). Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego. W: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Tomaszewski, P. (2015). Rozwijanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego. W: P. Tomaszewski, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula, (red.), Kulturowe i społeczne aspekty zdrowia i niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Tomaszewski, P., Garncarek, M., Rosik, P., Jaromin, M. (2009). Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. Warszawa: Zarząd Główny PZG. |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W03 ma podstawową wiedzę o strukturze PJM PC1_KS_W03 zna różnicę między PJM a SJM PC1_KS_W03 ma elementarną wiedze na temat językowych, społecznych i kulturowych aspektów komunikacji głuchych PC1_KS_W03 ma elementarną wiedze na temat kultury głuchych PC1_KS_W03 ma wiedzę na temat metod nauczania dzieci z wadą słuchu wykorzystujących język migowy, w tym metod dwujęzycznych PC1_KS_U03 umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami PC1_KS_U03 umie rozpocząć rozmowę z głuchym użytkownikiem języka migowego, przedstawić się oraz wyrazić prośbę, podziękowanie oraz przeprosiny PC1_KS_U03 umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej, święta, cechy charakteru, wygląd, artykuły żywnościowe, zakupy, kultura Głuchych PC1_KS_U03 umie tworzyć proste zdania twierdzące, przeczące i pytające z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy i ciała PC1_KS_U03 potrafi przygotować konspekt zajęć dla dzieci z wadą słuchu z wykorzystaniem języka migowego oraz poprowadzić zajęcia PC1_KS_U03 umie przetłumaczyć proste teksty migowe na język polski oraz proste teksty polskie na język migowy PC1_KK_K02 prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego |
Metody i kryteria oceniania: |
dialogi/konwersacje tematyczne scenki tematyczne analiza i próba interpretacji przygotowanych materiałów multimedialnych grupowe tłumaczenie danych dzieł kulturowych na PJM (piosenek, bajek, legend) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Elwira Haszcz-Wardziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elwira Haszcz-Wardziak, Marta Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Elwira Haszcz-Wardziak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a6c12f026ad443c9c78e3fd1dc47cbd%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce9d22f1-1641-4ae7-8db1-c1e28c8b7a51&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM Znaki daktylograficzne Wprowadzenie słów migowych Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych Gramatyka przestrzenna Dialogi migowe |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM , kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących Znaki daktylograficzne Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, liczebniki, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, nazwy języków, zdrowie, jedzenie, picie. Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja). |
|
Literatura: |
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM , kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących Znaki daktylograficzne Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, liczebniki, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, nazwy języków, zdrowie, jedzenie, picie. Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.