Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polski język migowy (PJM) 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PJM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polski język migowy (PJM) 1
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a6c12f026ad443c9c78e3fd1dc47cbd%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce9d22f1-1641-4ae7-8db1-c1e28c8b7a51&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM

Znaki daktylograficzne

Wprowadzenie słów migowych

Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych

Gramatyka przestrzenna

Dialogi migowe

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM , kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących

Znaki daktylograficzne

Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, liczebniki, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, nazwy języków, zdrowie, jedzenie, picie.

Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych

Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja).

Literatura:

Lane, H. (1996). Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo PWN.

Sacks, O. (2011). Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-ka.

Tomaszewski, P. (2004). Polski język migowy – mity i fakty. Poradnik Językowy, 6, 59-72.

Tomaszewski, P. (2011). Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego. W: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Tomaszewski, P. (2015). Rozwijanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego. W: P. Tomaszewski, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula, (red.), Kulturowe i społeczne aspekty zdrowia i niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Tomaszewski, P., Garncarek, M., Rosik, P., Jaromin, M. (2009). Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. Warszawa: Zarząd Główny PZG.

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W03

ma podstawową wiedzę o strukturze PJM

PC1_KS_W03

zna różnicę między PJM a SJM

PC1_KS_W03

ma elementarną wiedze na temat językowych, społecznych i kulturowych aspektów komunikacji głuchych

PC1_KS_W03

ma elementarną wiedze na temat kultury głuchych

PC1_KS_W03

ma wiedzę na temat metod nauczania dzieci z wadą słuchu wykorzystujących język migowy, w tym metod dwujęzycznych

PC1_KS_U03

umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami

PC1_KS_U03

umie rozpocząć rozmowę z głuchym użytkownikiem języka migowego, przedstawić się oraz wyrazić prośbę, podziękowanie oraz przeprosiny

PC1_KS_U03

umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej, święta, cechy charakteru, wygląd, artykuły żywnościowe, zakupy, kultura Głuchych

PC1_KS_U03

umie tworzyć proste zdania twierdzące, przeczące i pytające z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy i ciała

PC1_KS_U03

potrafi przygotować konspekt zajęć dla dzieci z wadą słuchu z wykorzystaniem języka migowego oraz poprowadzić zajęcia

PC1_KS_U03

umie przetłumaczyć proste teksty migowe na język polski oraz proste teksty polskie na język migowy

PC1_KK_K02

prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego

Metody i kryteria oceniania:

dialogi/konwersacje tematyczne

scenki tematyczne

analiza i próba interpretacji przygotowanych materiałów multimedialnych

grupowe tłumaczenie danych dzieł kulturowych na PJM (piosenek, bajek, legend)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 75 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kupisiewicz
Prowadzący grup: Elwira Haszcz-Wardziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 75 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elwira Haszcz-Wardziak, Marta Lewandowska
Prowadzący grup: Elwira Haszcz-Wardziak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a6c12f026ad443c9c78e3fd1dc47cbd%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce9d22f1-1641-4ae7-8db1-c1e28c8b7a51&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM

Znaki daktylograficzne

Wprowadzenie słów migowych

Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych

Gramatyka przestrzenna

Dialogi migowe

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM , kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących

Znaki daktylograficzne

Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, liczebniki, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, nazwy języków, zdrowie, jedzenie, picie.

Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych

Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja).

Literatura:

Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM , kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących

Znaki daktylograficzne

Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, liczebniki, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, nazwy języków, zdrowie, jedzenie, picie.

Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych

Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)